Bouwverslag DIY hexacopter MultiWasp

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door the_dude, 12 mei 2011.

1. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
    Ik ben eruit, ik wil een hexacopter bouwen. Het bouwen is voor mij misschien belangrijker dan het vliegen en het mag ook niet te veel kosten. Verder dan een pico en een neergestort zwevertje ben ik niet geweest.

Warthox heeft mij over de streep getrokken met zijn flyduspider. Wat een monster. :halfrobot:
    flyduspider « warthox

Ik zat zo te denken dat die van mij ongeveer deze vorm moet hebben
    HK:
    - 6 x HobbyKing Online R/C Hobby Store : 18-11 2000kv Micro Brushless Outrunner (10g)
    - 6 x HobbyKing Online R/C Hobby Store : H-KING 10A Fixed Wing Brushless Speed Controller
    - HobbyKing Online R/C Hobby Store : 0.8mm Gold Connectors 12 pairs (24pc)
    - HobbyKing Online R/C Hobby Store : 5x3R Propellers (Counter Rotating) (5Pcs/Bag)
    - HobbyKing Online R/C Hobby Store : 5X3 Propellers (5Pcs/Bag)
    - HobbyKing Online R/C Hobby Store : HK-7X 2.4Ghz 7ch w/ 5 Model Memory TX & RX V2 (Mode 2)
    - HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Pure-Silicone Wire 18AWG (1mtr) Red
    - HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Pure-Silicone Wire 20AWG (1mtr) Black

DIYdrones:
    PPM converter

Dealextreme:

- $6.62 - Designer's Nunchuck Controller for Wii - Wii Accessories
    - $9.90 - Premium MotionPlus for Wii Remote (White) - Wii Accessories
    - $8.46 - Mystery Balance Charger for 2/3-Cell Lithium Ion/Polymer Batteries - R/C Helicopters
    - $6.80 - Mystery 7.4V 900mAh 15C Lithium Polymer Rechargeable Battery for R/C Helicopters - R/C Helicopters
    - $8.70 - 900mAh Lithium Polymer Battery for E_Sky Lama V3 V4 (LiPo) - R/C Helicopters
    - $3.28 - Digital Multi-cell Lithium Battery Voltage LED Display for R/C Models - R/C Helicopters
    - $2.78 - JST Cables (10-Pair) - DIY Parts & Components
    - $3.46 - 11.1V Battery Alarm Buzzer for RC Helicopter - R/C Helicopters

praxis:

1m aluminium u-profiel 1x1cm (2mm dik)

Sparkfun:

Arduino Pro Mini 328 - 5V/16MHz - SparkFun Electronics

Voorbedrukt bordje voor componenten:
    MultiWiiCopter — PARIS - MultiWiiCopter aerial photography board - v3.0 naked

Ik heb gisteren een aluminium 1x1cm (2mm dik) U profieltje gekocht bij Praxis (2 euro nogwat) en dat weegt 140g.

Ik heb bij dealextreme al een wmp en een nunchuck besteld, icm een arduino pro mini wordt het dan een multiwii hex.

Tot zover. Graag advies en commentaar. Dit is mijn eerste build ;)

Laatst bewerkt: 28 mei 2011
  2. Aaalie

Aaalie Guest

Leuk project!

Eenvoudige tip, je kan bij hornbach dunwandige 10mm bij 10mm (en andere maten) koker kopen. Deze zijn lichter en minimaal zo sterk als je u-profiel. En bovendien (voor jou behoorlijk van belang) is de koker qua torderen wel 10 keer zo sterk als het u-profiel.

We gaan het volgen. Succes!

3. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
    Het probleem dat ik heb met kokers is dat het zo moeilijk verwerkt. Hoe zet je een motor op zo'n buis vast? Hoe zet je zo'n buis haaks op een andere buis vast? Ik heb gisteren gevoeld aan dat aluminium U-tje. Dat is 2mm dik en ijzersterk. De torsie (heet dat zo?) zal idd toenemen op de hoofdarm, maar dat zijn armpjes van maar 14 cm (korter nog zefs, ze worden al eerder gefixeerd op de alu plaat), vlgs mij zal het geen probleem zijn. Als ik wist hoe ik een sterke T-verbinding kon maken tussen twee buizen zou ik het doen, maar dan komen er allemaal koppelstukken tussen die kunnen breken en die ik niet kan maken :( en ik zie ook niet waar ik ze kan kopen :(

4. Aaalie

Aaalie Guest

Voor zulke korte buisje idd moet het wel goed gaan. Bevestigen gaat net als met een u-profiel, alleen boor je twee keer een gaatje door het gehele profiel zeg maar, en maak je het gat waar de motor niet word bevestigd een stukje groter zodat de schroevendraaier er door past.
    W.b.t. de t-verbinding, is dat niet hetzelfde tussen een U en een koker? Ook kan je het in elkaar passen op deze manier, en dan met b.v. kevlar draad omwikkelen en ca druppelen. Dat heb ik al gezien in een draadje van Holco, ziet er goed uit en werkt m.i. perfect!
    (foto is wel een u-profiel, maar het idee is hetzelfde als met een koker)

5. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
    Bedankt voor de suggestie, maar ik ga toch voor het u-tje, dat is voor mij wat makkelijker. Zeker omdat het de eerste is :) Ik ben handig met electronica, maar minder met materialen, dus ik ben niet van plan los te gaan op het materiaal, maar om een zo eenvoudig mogelijke constructie te maken.

6. streetbiker1977

streetbiker1977

Lid geworden:
    9 apr 2010
    Koop een originele WM+ van Nintendo (€18) en een BMA020 van Kinderkram (RCGroups.com) (€8 incl. verzendkosten).
    Met WM+ clone blijf je sukkelen. De BMA020 werkt stukken beter dan de nunchuck en is veel betrouwbaarder. Met een nunchuck kun je blijven calibreren...

'k Denk dat je ook een PPM converter zult nodig hebben voor een hex.

Succes met de bouw!

7. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
    $9.90 - Premium MotionPlus for Wii Remote (White) - Wii Accessories
    Deze heeft vlgs mij met een beetje geluk dezelfde sensor, maar mocht het niet lukken zal ik zeker een originele kopen (ik heb je topic gelezen, ik weet dat ik een risico neem). Ik was van plan om eerst alleen de gyro te gebruiken en om te kijken of het mij iets bracht als ik de de acc uit de nunchuck toe zou voegen. Bedankt voor de tip mbt de BMA020, die zal ik bestellen.

Wat is een PPM converter?

8. streetbiker1977

streetbiker1977

Lid geworden:
    9 apr 2010
    De problemen vloeien voort uit de beperkte mogelijkheden van de Arduino. Een Arduino Pro Mini is nl. beperkt in het aantal input/output aansluitingen.
    Bij een hex moet je 6 ESC's aansluiten i.p.v. 4 ESC's bij een standaard quad.
    Hiervoor zijn echter niet genoeg aansluitpunten. Daarom neemt men twee connecties in gebruik die normaal gebruikt worden om de ontvanger op aan te sluiten.
    Dit resulteert in een tekort aan aansluitpunten voor de ontvanger. Alleen is daar een truukje voor...
    Met een PPM converter - da's een tussenstuk tussen de ontvanger en de Arduino - kun je tot x-aantal ontvangerkanalen aansluiten op één connectiepunt van de Arduino.

En zo wordt de beperking van de Arduino dus opgevangen, het beperken van de aansluitingen naar de ontvanger.

9. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
    Aha, ik begrijp het, een multiplexer eigenlijk. En nu begrijp ik ook dit plaatje (weliswaar in + en ik wil in x vliegen, maar het is dezelfde hoeveelheid pins).

Waar koop je zoiets ??
    Bedoel je dit bv, zou dat werken?
    http://www.lipoly.de/index.php?main_page=product_info&products_id=135700

Laatst bewerkt: 13 mei 2011
  10. streetbiker1977

streetbiker1977

Lid geworden:
    9 apr 2010
    Daar kan ik niet op antwoorden, ben niet zo thuis in PPM converters.

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat een Futaba wel werkt met een PPM converter en dat er vooral problemen zijn met Spektrum.

Wat ik wel weet is dat je bij Futaba eigenlijk geen PPM converter nodig hebt, je kunt je ontvanger rechtstreeks ombouwen. Bepaalde modellen dan toch... Alvast zeker de R617FS die bij de Futaba T7C zit, een Orange clone ombouwen lukt ook dacht ik.
    Kwestie van bepaalde brugjes op de print te vernietigen en andere bij te maken.
    Ik heb er mij nog niet aan gewaagd.

11. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
  12. Aaalie

Aaalie Guest

En de setup zoals Warthox die gebruikt, is dat niet een optie? Dat "ding" vliegt werkelijk fantastisch (overigens zal de piloot ook een groot aandeel hebben ;) ).

13. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
    Hij gebruikt agressieve motoren die veel power hebben met grote props en 3S lipo. Ik ga voor iets slapper, om mee te beginnen, anders crash ik het geval in notime.

14. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Ze erg zijn die motroren niet hoor, doen het ook prima op 2s, en de grote prop, valt ook mee, hoe groter hoe stabieler!

Zoek eens op mijn 2 bouwsels, een 63cm quad, en een miniquad,der zit nogal een WERELD van verschil in. Dus kleiner is niet altijd beter!

15. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
    Dank voor je commentaar. Ik weet dat groter betekent: "beter te vliegen". Ik vind kleiner mooier en dus in een ander opzicht "beter". Ik heb gisteren een stukje van 14 cm van een u-profiel gezaagd en mijn eerste indruk was: dit is wel erg klein.

In de startpost heb ik gezet welke motoren/accu/esc's ik heb besteld. Wat zou je voorstellen voor de afmetingen van de armen op basis van die onderdelen wetende dat 1 meter u-profiel 140g weegt?

In de startpost zie je een hoofdarm is 14, een motorarm is 16, dus een verhouding van 7:8. Dus als je bv een hoofdarm van 20 kiest, wordt de motorarm (20x8) / 7 = 22.86. Een totale hoeveelheid u-profiel van 128.57 cm en dat weegt dan dus 180g. exclusief alles om het in elkaar te schroeven en andere spullen die erop komen. Ik denk dat dat te zwaar is.

Ik zie bij hobbyking dat zo'n motortje max 122 gram lift produceert met een 5030 prop. Maal 6 is dan dus 732g, dus er is nog wel rek. Kortere armen betekent een sterkere lichtere contstructie, maar de balans met vliegeigenschappen ken ik niet omdat ik nooit gevlogen heb.

Overigens is een hex volgens mij inherent stabieler dan een quad. Dus wat voor een quad misschien niet goed werkt, zou voor een hex wellicht geen probleem zijn.

Laatst bewerkt: 14 mei 2011
  16. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Hex is NIET stabieler, dan een quad. Dat is een misverstand.
    Heeft wel veel meer liftverogen, dus daarom BETER geschikt voor camera werk.

17. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Is dat zo? Mij is namelijk verteld meer "leun punten" = stabieler.
    Kijk maar naar een krukje, op 6 poten kieperd zon ding minder makkelijk.
    Maar ik heb nog geen hex gevlogen, dus geen flauw idee. ;)

18. the_dude

the_dude

Lid geworden:
    5 mei 2011
    hexcopter vs quadcopter stabiliteit

Het was niet bedoeld als troll, maar het leek mij logisch: meer steunpunten en corrigeren is preciezer.

Ik ben toch maar door gegaan met de maten zoals ze op de tekening staan (bij gebrek aan advies), ik heb al 2 van de 3 armen af.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. Nodri

Nodri

Lid geworden:
    16 jan 2009
    Ik ben benieuwd hoe je het midden gaat maken. Ziet er goed uit verder.

20. remie

remie

Lid geworden:
    8 apr 2004
    Nog even terug komende op de verschillen profielen, op Diydrones staat een topic ArduIMU Quadcopter part II (mini) - DIY Drones hij heeft hier geprobeerd een quadcopter te maken met u profielen, maar dat gaf duidelijk meer, en te veel trillingen.

Je kunt je dus voorstellen wanneer je u profielen voor een hexacopter gebruikt, en een T-arm maakt van die u profielen met op de uiteinde's twee motoren, dat de hefboom werking en dus tordering van de U- profielen nog erger zal zijn dan bij een quadcopter.
    Doe er je voordeel mee, wn probeer toch vierkant profielen te gebruiken om eventuele teleurstellingen te voorkomen ;)

Over de PPM converter, er is al een tijdje een versie 2 uit, deze schijnt wel goed te werken met spektrum, of het met een HK zender+ontvanger werkt durf ik niet te zeggen.

M.v.g. Remie

Deel Deze Pagina