[Bouwverslag] DJI Black F550 hexacopter met X65 motoren.. ("zoeklichtje" gemonteerd + filmpje) Updat

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door Psygho (Emil), 2 feb 2013.

  1. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Hier weer even een klein hapklaar "tussendoortje" van een overwegend zwarte hexacoper.

    Flightcontroller is op basis van DJI NAZA + GPS. Hij krijgt zwarte armen, en ook de witte regelaars worden voorzien van een zwart jasje.. Eens wat anders...

    Deze multi word in opdracht gebouwd
    Jammer dat het de mijne niet is,want hier worden de X65 motoren van Digitech voor gebruikt. Ideaal! betaalbare Rctigers in nederland... Ik had ook wel zin in een trosje van deze motoren ;).. Ze zijn qua gevoel stukken beter dan de sunnysky (een bekende upgrade, wbt de dstandaard dji motoren) Deze sunnysky's ik heb ik ook mogen testen voor iemand....Maar goed das gevoel, de echte testen komen straks wel ;)

    Mooie motoren inderdaad.. niets gelogen...
    Ach we moeten iets te dromen over houden, momenteel ben ik hard aan het sparen voor me gimball en een eos M of nex5R, dus de 450 en de tbs doen het maar even op de dji motoren...


    We beginnen met een zooitje krimpkousjes op maat:
    [​IMG]


    Hier de akelig witte variant regelaar:
    [​IMG]


    Knuip de boel los en verwijder de witte kousjes om de bullit connectoren:
    [​IMG]


    Voorzie ze van de zwarte kousjes:
    [​IMG]


    Trek het witte jasje uit, en voorzie hem snel van een mooi zwart truitje..
    [​IMG]


    Andere kant:
    [​IMG]


    Doe dit in totaal 6 keer:
    [​IMG]


    Sinds kort deze mooie soldeerbout,(weller wtcp 2002) wel een gebruikte , en niet zo mooi meer,(ben zelf super zuinig op me spul) maar solderen doet hij als de beste! Hij kwam met een nieuwe spons en een nieuwe punt! Dus hij is weer klaar voor jaren gebruik... Mijn "oude" staat nu als backup in de kast..
    Moet toegeven, Weller is duur, maar soldeert wel heel erg lekker. Verschil is lastig uit te leggen, het pakt beter voeit lekkerder, alles is gewoon prettiger met deze..
    [​IMG]


    Soldeer de regelaars op de pads. Vertin de pads en de regelaar draden eerst.
    [​IMG]


    Detail opname:
    [​IMG]


    Voorzie de V-sen draden van een kousje ter bescherming en afwerking.
    [​IMG]


    Werk de draden door de opening. En soldeer de draden op de betreffende pads..:
    [​IMG]


    Op deze manier monteer ik de v-sen en de ontvanger in kwestie:
    [​IMG]


    Voor de zekerheid even een tywrap eromheen, dit komt nooit meer (uit zich zelf) los. (ontvanger zie je nu niet, maar komt nog wel):
    [​IMG]


    Plak iig de linker zijkant af van de naza, (barometer heeft last van licht, meestal met laaghangende zon) En voorzie hem van stugge foam, of de bijgeleverde witte plakkers:
    [​IMG]


    Geef de naza een plekje, liefst in het COG, of zo dicht mogelijk in de buurt.:
    [​IMG]


    Met deze eenzijdige zwarte faomtape.....:
    [​IMG]


    ...komt de regelaar wat vaster, en meteen trillings gedempt op de arm te zitten
    [​IMG]


    Monteer de regelaar met 2 tywraps op de arm:
    [​IMG]


    Mooie motoren van digitech, de x65, maar de draden zijn voor de f550 VEEL te lang:
    [​IMG]


    Inkorten die boel!
    [​IMG]


    Toch een flink stuk wat er af mag..
    [​IMG]


    Desoldeer de mooie bullit connectoren van de draadjes af:
    [​IMG]


    Strip de draden, en vertin de eindjes. Zo soldeert het makkelijker straks:
    [​IMG]


    Soldeer de bullits, en voorzie ze van wat krimpkous voor de afwerking en de isolatie:
    [​IMG]


    Update 03-02-2013


    Monteer de motoren op de zwarte armen.. Vergeet de lockbond niet!
    [​IMG]


    Een drup is eigenlijk al te veel..
    [​IMG]


    Draai de bouten kruislings vast, en vast is vast.
    [​IMG]


    Hier even een totaal beeld van de gemonteerde motoren:
    [​IMG]


    Hetzelfde geld voor de prop mede nemer, vergeet de lockbond niet.
    [​IMG]


    Controleer de draairichting van de motren,en zet de motordraden losjes vast.
    [​IMG]


    Update 06-02-2013
    Afgelopen dagen gingen we verder met de bouw.. Zoals te zien is in het filmpje , vloog de set naar behoren...
    De tijd om hem te voorzien van de spectrum ontvanger + satelite.. Ook moeten we alles nog "even" netjes wegwerken..
    Iets wat gewoon de nodige tijd kost.


    We beginnen met de spectrum ontvanger.. (hier nog even zonder de sattelite)
    [​IMG]


    Vanuit een andere hoek gezien:
    [​IMG]


    Ik heb de regelaar draden voorien van "spiral wrap" , dit om te kijken of dit wat is... Zo houdne we een overwegend een zwart aanzicht
    [​IMG]


    De motoruitgangen van de naza wat weggewerkt, en voorzien van een krimpkous.
    [​IMG]


    Een boven aanzicht van het geheel...
    [​IMG]


    Tijd voor de spectrum satelite ontvanger:
    [​IMG]


    We vergeten de de gps ontvanger niet...
    [​IMG]


    Een iets duidelijker overzichts foto:
    [​IMG]


    Mijn groen li-on powerd schroevendraaier, ideaal! ;)
    [​IMG]


    Beschermd met een krimpkousje en gezekerd met een tywrap, is de accu aansluiting:
    [​IMG]

    Een setje fotos van de weggewerkte dradensoep:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Onderaanzicht:
    [​IMG]


    V-sen module met ontvanger: (beschermd en weggewerkt met krimpkous)
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2013
  2. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Gezien deze multi straks op een dx6i komt te vliegen heb ik eerst mijn eigen zender en ontvanger set even gemonteerd.(de backup zender in dit geval)
    Ik zelf vlieg op mode 3, en de spectrum heeft mode 2.

    Gezien het afstellen in de software gebeurd, maakt het voor de gains iig niet uit welke zender en ontvanger set er word gebruikt. Zodra hij goed vliegt en ik tevreden ben, zet ik de settings vast in de naza software.

    Daarna werken we alles netjes weg, en monteren we de ontvanger van spectrum.
    E stellen w ede spectrum zender verder af voor deze multicopter..

    Ik had gelukkig even de auto tot me beschikking, dus we zijn even naar het "test veldje" gegaan..



    De motoren lopen erg mooi en soepel. Ze zijn erg rustig, en ik vindt ze op het eerste oog mooier lopen dan de sunnysky's.
    De originele motoren zijn op zich prima, maa rje hort en merkt dat dit een slagje luxer is.. Betere en grotere lagers, beter gebalanceerd, en ook wat groter en dikker.. Ze zijn volgens mij ook wat efficienter, want heel veel minder qua vliegtijd kost deze setup niet, in vergelijk met de DJI motoren...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Update 14-02-2013


    Hoewel alles klaar was, moest er toch nog een led op, een soort zoeklichtje..
    Na een dag of 6 werd er een pakketje bezord, met 2 leuke bright leds.
    [​IMG]


    Fel waren ze zeker, niet in kijken want je ziet sterretjes!

    Omdat de rest mooi weggewerkt was was het op zich wel even kijken hoe we dit het beste konden weg werken. Het geheel moest natuurlijk worden geschakeld op de zender. Wel duidelijk was dat het in een hoek van ongeveer 45 graden moest komen...

    De figuurzaag machine maar aan gezet en even testen met een stukje plexiglas.
    [​IMG]
    [​IMG]


    Voorzie hem van krimpkous en werk het netjes af:
    [​IMG]


    Monter de led:
    [​IMG]


    Op de op maat gemaakte beugeltje:
    [​IMG]
    [​IMG]


    Boor op een plek waar dat kan, weg van de distributie koperbanen , twee 3mm gaatjes.
    [​IMG]


    Boor ook 2 gaatjes in het steuntje:
    [​IMG]


    Voorzie dit van een trekbandje:
    [​IMG]


    Dubbelzijdig faomtape, met ook 2 gaatjes:
    [​IMG]


    Monteer he tgeheelk en zeker het met het trekbandje:
    (ik heb ook het ledje nog gezekerd met een trekbandje)
    [​IMG]


    Onderaanzicht:
    [​IMG]


    Omdat dit setje voor een 3s lipo geschikt is moeten we een weerstand gebruiken zodat de boel niet te veel stroom gebruikt.
    [​IMG]


    Dit solderen we vervolgens op de remote switch welke aan de ontvanger komt te zitten..
    [​IMG]


    Vervolgens sluiten we het geheel aan...Isoleren met krimpkous
    [​IMG]


    Netjes afwerken:
    [​IMG]


    En dan sluiten we de switch en het ledje aan op de juiste punten, en voorzien we hem van de nodige spanning:
    [​IMG]


    Alles gecontroleerd, en wegwerken van de bedrading,en de boel is weer klaar om in elkaar gezet te worden..
    [​IMG]



    Ook nog een filmpje... (maar is niet erg best geworden)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Postduif

    Postduif

    Lid geworden:
    18 jan 2013
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Den Helder
    nice ben benieuwd
     
  5. Drommels

    Drommels Guest

    Alweer een nieuwe vlieger aan het bouwen! Ik. Ga hem volgen.
     
  6. TRML

    TRML

    Lid geworden:
    5 mei 2012
    Berichten:
    499
    Locatie:
    Oosterhout (NB)
    Ziet er goed uit.
     
  7. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  8. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Update van vanmiddag in startpost..

    @EdAkker
    Zo heel veel anders, is er bij deze niet..Sorry...
    De kleur is anders, de motoren, en ik werk de draden een beetje anders weg dan normaal, eens even wat proberen.. Setup word 4s 5000mah , met 9"graupner e-props. Niet echt vreselijk anders of spectaculair ;)
     
  9. sublover

    sublover

    Lid geworden:
    2 feb 2012
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Schagen
    Mooi werk Emil! maar goed dat kan jij ook als de beste.
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2013
  10. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Ik bedank jullie voor de gegeven de complimenten..
    Ik had vandaag nog een maiden wilen doen met mijn turnigy 9x zender en frsky ontvanger, maar vanwege het weer dit toch niet gedaan...

    Moet namelijk nog wel alle draden netjes wegwerken maar voordat ik daar tijd in steek wil ik eerst zeker weten dat het goed vliegt en dat dat alles in orde is..


    Btw "het weer" was niet zozeer vanwege de wind, maar vanwege de regen dat het niet doorging... ;)

    EDIT: Maiden filmpje van vandaag(04-02-2013) in post nummer 2!
     
    Laatst bewerkt: 4 feb 2013
  11. Postduif

    Postduif

    Lid geworden:
    18 jan 2013
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Den Helder
    heel mooi geworden
     
  12. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Heb ook deze motoren....ze draaien heerlijk op 4S.
     
  13. avdakker

    avdakker

    Lid geworden:
    29 sep 2012
    Berichten:
    157
    Locatie:
    Best
    Ik heb mijn spulletjes ook aardig besteld nu. Heb echter volgens je draadje 8x5 graupner e props besteld met de 4s accu's
    Deze props (de 9 inch) horen beter bij de motoren die erop zijn gegaan?
     
  14. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
    Ik heb nu een set MT 2830/880 besteld .

    Kunnen ook op 4S 10" x 5" aan en hebben een 4 mm as .

    Mvg Johan
     
  15. lauterbacher

    lauterbacher

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    446
    Locatie:
    Winschoten
    Complimenten emil, ziet er strak uit en zeker met die wind van vandaag...
     
  16. Drommels

    Drommels Guest

    Jij kan best aardig knuppelen Emil ;)

    Mode 3 is is met de yaw op de rechter stick?
     
  17. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Thnx voor de complmenten..,


    @Avdakker:
    Deze motoren kunnen prima 9" op 4 s aan.(10"is te veel, dan moet je echt naar 3s)
    Iets wat ik met de originele dji motortjes liever niet doe...(dji op 9"met 4s) Hoewel ze op zich het wel aankunnen hoor... Je ziet wel degelijk buiten het rendement te vliege dan.. Heb hier ook ale en hex gezien die met 4s op 10" vloog met originele motortjes en dat ging wonderwel ook al een poos goed... De vliegeigenschappen waren een stuk minder maar de motortjes waren nog prima heel...

    @Drommels:
    Ik doe nog erg voorzichtig... Het is namelijk niet de mijne... Zonde als er iets zou gebeuren.. Met mijn eigen doe ik wel iets meer, flips rolls en loops zijn totaal geen probleem...

    Mode 3 is idd pitch roll op links en gas en yaw op rechts
     
  18. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Dat zou ik wel eens willen zien. Heb je daar ook een filmpje van? Of een keer in het echt.
    Ik vind het keurig dat je de laatste tijd niet meer zo veel in de speeltuin voor de deur vliegt. Dat mag ook wel eens gezegd worden.
     
  19. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    Heb al zo'n 4-5 vluchten met deze motoren op 10' en 4S e-props en dat gaat prima. Ik heb iedere vlucht wel even gevoeld aan de motoren en ze waren ontzettend koud nog na de vluchten. De officiele specificaties zijn allemaal gebasserd op slow flyers en die e-props snijden veel makkelijker door de lucht en genereren minder weerstand.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    Re: [Bouwverslag] DJI Black F550 hexacopter met X65 motoren.. MAIDEN! Update 04-03-2013

    Ik heb ze op min tbs, super motoren!
     

Deel Deze Pagina