Bouwverlag Engelse stoomsloep GWYNETH

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Zeiler, 2 nov 2017.

  1. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    800
    Locatie:
    Hilversum
    Ohja, nog een appendage gemaakt voor het ketelwater in, dus koud water.

    [​IMG]

    Het gat haaks op de draad heb ik geboord nadat ik heb bepaald wat de hoekverdraaiing was in de ketel. Uiteindelijk de locatie zo gekozen dat het koude water naar de onderkant van de ketel wordt gepompt in de hoop dat er een nette gelaagdheid ontstaat in de ketel. Hier met zijn broer op de foto, de terugslagklep (koopdeel)

    [​IMG]

    Hier gemonteerd in de ketel. Het gat in het zelfgeknutselde deel wijst nu dus naar beneden. Met een centerpunt heb ik de locatie van het gat aangeduid.

    [​IMG]

    Fijne zondag allemaal!
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2020
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  2. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.293
    Locatie:
    Giessenburg
    De kist moet niet mooier worden dan hetgeen erin zit ;)
     
  3. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    Zeiler,

    Meerdere soorten vakmanschap komen hier bij elkaar.
    Doordacht werk. Goed werk.
    Met recht een trotse bouwer.
    Een mooi kistje, alsof voor een kostbaar sieraad.
    En terecht.

    Dus de afwerkprofielen voor de ketel ga je draaien.
    Niet walsen.
    Ben benieuwd naar jou manier van aanpak.
    Helemaal rond aan een stuk
    of open met spanschroef onderin?
    We gaan het zien?

    Veel modelbouwplezier
    Willum
     
  4. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    800
    Locatie:
    Hilversum
    Jan, Willum, hartelijk dank voor de complimenten - ontzettend leuk om te lezen.

    Willum, ik zal ze netjes op maat proberen te draaien maar ik zal er sowieso ook een spanschroef in knutselen. Op deze manier kan ik het hout dat waarschijnlijk gaat werken (na de eerste keer stoken) compenseren.

    edit: op de laatste foto in post #241 is te zien dat de twee middelste banden ook met een spanschroef om de ketel getrokken zijn.
     
    Laatst bewerkt: 20 jan 2019
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  5. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    Jan, Willum,
    hartelijk dank voor de complimenten - ontzettend leuk om te lezen.
    Willum, ik zal ze netjes op maat proberen te draaien maar ik zal er sowieso ook een spanschroef in knutselen. Op deze manier kan ik het hout dat waarschijnlijk gaat werken (na de eerste keer stoken) compenseren.


    Spanschroef kan ook achteraf.
    Een koude of een warme ketel of de wisselwerking
    kan zich uitwerken op het hout.
    Maar het zal wel meevallen denk ik.

    Is de straal van je ronde ketelvlak overal gelijk?
    Is dit niet. dan is de beplankte ketel onrond.
    Wat dan, dan is een spanschroef weer makkelijk.
    Geen gapende kieren te zien dan.
    Maar gapende kieren kun je ook kitten.
    Bruine butyleenkit blijft meewerken.

    Jij bent de bouwer,
    Mooi werk,
    fijn dat je het deelt.
    Zeer motiverend en inspirerend.

    Succes en
    veel modelbouwplezier
    Willum
     
  6. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    800
    Locatie:
    Hilversum
    Dag allemaal,

    Vandaag tijdens de lunch nog wat kunnen doen op de draaibank op mijn werk. Het doel, een hoeklijn 6x6, met een dikte van 0.5mm op de omtrek, en op de kopse kant 1mm.

    Ik heb met hulp van een collega een kleine beitel geslepenbuit een oude frees. Alleen met deze op maat geslepen beitel kon ik realiseren dat er voldoende vrijloop is om de kamer eenvoudig te kunnen steken. Hierna kan ik met dezelfde beitel de kamer netjes op maat maken. In feite zijn het twee kamers, een die door en door gaat, dus met de kleinste diamaeter en een diepte van +-7 en een grotere kamer van 5. Na de kamers gedraaid te hebben heb ik de buitendiameter op maat gedraaid en kon de boek afgestoken worden.

    Helaas in mijn focus geen foto's van de tussenstappen, alleen van het eindresultaat. Ik ben nou eenmaal geen goede vastlegger van het proces.

    Hier dus zoals het vast zat op de schijf messing, je ziet dat het steken niet altijd even soepel ging :confused: Het nadraaien ging soepeler.
    [​IMG]

    En hier losgestoken, ik hoop dat zo duidelijk wordt hoe het geknutseld is.
    [​IMG]

    En tijdelijk gemonteerd, de afwerking moet nog volgen.
    [​IMG]

    En op de voorzijde
    [​IMG]

    Dit weekend nog twee hoeklijntjes aan de ring solderen om de spanschroef te kunnen realiseren en daarna doorzagen. Nu zit het zuigend maar je weet nooit...

    Fijn weekend allemaal!
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2020
    sjouke, newbie, Bert V en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.293
    Locatie:
    Giessenburg
    Het was al een mooie ketel en met deze afwerking helemaal af. Top !
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat is de waterverplaatsing van de kist, en welke schroef moet er op?
    Of wordt het een raderkist?
     
  9. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    800
    Locatie:
    Hilversum
    @Jan Walpot bedankt!

    @ron van sommeren, voorlopig nog even geen boot. De kist is voorlopig voor de (deels) gebouwde stoominstallatie en de romp komt ook nog (ooit). Heb geen haast met deze bouw, dat heb ik ook niet :banana:
     
  10. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    So hey dat schittert.
    Ziet er zeer mooi uit.

    Zo zie je maar, oude frezen nooit weggooien.
    En je collega ook niet, is hij ook modelbouwer?
    Beitels maken door slijpen van afval. Goed bezig.

    De meeste van mijn draaibeitels zijn eigen gebreide.
    Passend stuk staal, stukje widia of kobalt staal erop solderen en in de vorm slijpen.
    Moet het snel en is er geen passende, dan herslijpen.
    Kopen doe ik ze zelden.
    Het is maar wat je leuk vind.

    Veel modelbouwplezier
    Willum

    De kers op de taart:
    [​IMG]
     
    Marc w vindt dit leuk.
  11. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    800
    Locatie:
    Hilversum
    Een van de noodzakelijke appendages aan de ketel is het veiligheids- of overdrukventiel. Dit moet open gaan bij 3 bar stoomdruk. Het is een 'pop' veiligheid geworden vanuit een voorbeeld dat ik ergens online gevonden heb. Hieronder een overzicht van het CAD model dat ik er voor gemaakt heb. De veerdruk heb ik berekend waarna ik ongeveer de juiste veer kon bestellen. De laatste detail afstelling kan gedaan worden door de prop in het ventiel te verdraaien.

    [​IMG]

    De bouw van het overdrukventiel is vrij overzichtelijk. Uiteindelijk is de steel van 2mm RVS geworden ipv dat het uit één stuk is gemaakt. Ook heb ik een trucje uitgehaald rondom het maken van de klepzitting. Een stuk rond RVS heb ik even met de centerpunt aantikt in de draaibank. Hierna heb ik er een RVS kogel tegen gesoldeerd. Dit helpt me met de hamer een nette zitting te maken voor de kogel die voor de afdichting zorgt. Een beetje polijst pasta in de zitting van de veiligheid en het tooltje in de accuboor laat een nette zitting voor de kogel achter.

    [​IMG]

    En dan hier alle onderdelen voordat ze samengesteld kunnen worden.

    [​IMG]

    Hier volgt een filmpje van de veiligheid getest op luchtdruk. Met het drukreduceer op de compressor regel ik de luchtdruk. Aan het geluid van perslucht is te horen wanneer het ventiel open gaat.



    Straks goed kijken of de werking exact hetzelfde is op stoom maar het zit volgens mij een eind in de juiste richting.

    Binnenkort verder met het digitale peilglas!

    edit: de naald van mijn manometer loopt achter de feiten aan doordat het een vloeistof gevulde manometer is. Verder op in het fimpje zie je dat wanneer in kleinere drukwisselingen maak het ventiel netjes open gaat bij 3 bar luchtdruk.
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2020
    kaapstander en Jan Walpot vinden dit leuk.
  12. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    800
    Locatie:
    Hilversum
    Tussendoor een klein stapje naar een toekomstig onderwerp. Ik ben een topic gestart in het subforum CNC, ik ben op zoek naar een adres waar ik de mallen voor de romp van de stoomsloep kan laten CNC frezen.

    Naast al het tekenwerk dat hier in heeft gezeten is de grote verbouwing eigenlijk grootdeels klaar (laatste details komen op regenachtige vrije uren) en zijn we in de tuin een overkapping aan het maken om de schuur wat opgeruimder te krijgen. Hopelijk kan ik mijn kont er in de toekomst makkelijker keren. De fysieke modelbouw ligt even stil helaas.

    Hier een illustratie van hoe de bouw van de romp zal moeten verlopen. Er zit aardig wat denk- en voorbereidingwerk in. Als jullie nog tips hebben voor een dergelijk project dan hou ik me zeker aanbevolen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2020
    haje74, Bert V en kaapstander vinden dit leuk.
  13. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dat er aardig veel denkwerk inzit is duidelijk, maar is dit denkwerk op gebied van maken van de sloep/romp of zorgen voor voldoende drijfvermogen?,
    In je bericht #196 is het gewicht van de lege ketel te zien, bijna 4 kg. Daarnaast nog de stoommachine 1kg?, dan de machinekamervloer en alle leidingen en de hulp apparatuur(b.v. voedingspomp).
    Eveneens de waterinhoud van de ketel, de accu voor de besturing etc.
    Het zou mij niet verbazen, dat je voor de ketelinstallatie boven de 10kg komt.
    Daarbij komen nog enkele "kleine" gewichten, die achteraf een behoorlijke invloed hebben op het totaal gewicht.

    Ter indicatie, de machinekamer van de Dockyard V, met in gewicht een veel kleinere ketel, weegt bijna 7 kg.
    Mijn schip is gebouwd in messing, maar, zonder de bovenbouw, weegt de romp nog geen 4 kg.

    Dus voorzichtig,
    - Het gewicht van de romp van jouw sloep zou minimaal zijn, 2kg?.
    - De machinekamer 10kg?
    - Besturing?

    Indien je een romp maakt en deze tegen stoom en stoomolie impregneert, dan zal deze niet veel lichter zijn.

    Samengevat(reeds vele malen eerder op het Forum geplaatst):
    - Het drijfvermogen van een modelbouw schip is, afhankelijk van de rompvorm. Hiervoor wordt een correctie factor gebruikt, zie onderstaand.
    Slanke schepen, 0,5
    Sleepschepen 0.6
    Vierkante, volboegschepen : 0.7

    In jouw geval met een slanke romp met gebruikmaking van de factor 0.5, is de romplengte en de diepgang voor de benodigde draagkracht ui te rekenen.
    De formule is: lengte van het model x diepgang x correctie factor = drijfvermogen
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2019
    kaapstander vindt dit leuk.
  14. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    800
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Henk,

    Gewicht is absoluut een ding waar ik de laatste tijd meer mee bezig ben. Ik heb ooit in CAD de romp die ik op dat moment had in een een virtueel bad gelegd en gekeken wat de waterverplaatsing is, ik kwam toen uit op ruim 20 kg. Inmiddels is de romp iets gewijzigd. Strokend gemaakt, de steven vertikaal gericht maar nu is helaas de romp te gedetailleerd om alle onderdelen te kunnen handelen in deze berekening maar wanneer ik het ruw benader (de mallen met een offset van de mallen ipv alle losse planken gemodelleerd) kom ik uit op 18,7kg.

    In de formule die je geeft mis je volgens mij de breedte van het schip. Het zou iets van lengtexbreedtexdiepgang zijn x een factor afhankelijk van het type romp. Wel handig om zo'n vuistregel te hebben inderdaad, ik kom dan op 12x1x4.1 (in dm), daar hoort dan een factor 0.38 bij? Het klopt dat ik van slank hou :rofl:

    Door CAD, soms gecontroleerd met de praktijk, weet ik ongeveer wat alles gaat wegen. Het sommetje wat ik tot nu toe heb ziet er als volgt uit:
    • Machinekamer
      • Ketel: 4kg
      • Machine: 1kg
      • Condensor: 1kg
      • Water tanks: 2,2kg (met water)
      • Voedingswaterpomp: 0,6kg
      • Gasketel: 0,4kg
      • Diversen: 1kg
    • Romp: 2,3 kg (waarschijnlijk minder)
    • Aankleding: 1kg
    • Besturing: 0,5kg
    • Onvoorzien: 1,5kg
    • Balast
      • Broodjes lood: de rest, nu dus +-18.7-15.2 = 3.5kg.
    Zojuist nog even door het model gelopen en alle tijdelijke volumes uitgezet zoals diverse mallen en hulpmiddelen. Ik nu op ruim voor 12 kg gemodelleerd. Ik heb dus nog wat speling over wat ik in de vorm van balast op de juiste plek aan boord kan gaan leggen hopelijk. Ik kan nog een beetje spelen als ik een aantal mm extra diepgang tolereer, dat loopt nogal op met zo'n rompvorm.

    Hier in deze afbeelding staat het CG, centre of gravity, aan en dat zit al mooi dicht op de waterlijn (dus zonder de balast zoals hier boven beschreven), het CB, centre of buoyancy zal daar nog onder komen te zitten, helaas laat mijn CAD programma het niet toe dat te berekenen.

    [​IMG]
    Net voor het eerst gekeken hoe het rompje er eigenlijk uit komt te zien alsje alleen de delen ziet die boven water zitten, dan krijg je het volgende, ik ben er erg tevreden over :banana:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2020
    willum en Bert V vinden dit leuk.
  15. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    Zeiler, post: 3933364, Vandaag tijdens de lunch nog wat kunnen doen op de draaibank op mijn werk. Het doel, een hoeklijn 6x6, met een dikte van 0.5mm op de omtrek, en op de kopse kant 1mm.

    upload_2019-4-21_9-59-16.png
    Had een zelfde soort werk te maken:
    ring inw. 70, uitw. 90 2,0mm dik in lagerbrons.
    Alles uit een stomp gestoken.
    Het hart van de stomp is weer voor iets anders bruikbaar.
    Nog enkele dingen uit brons erachteraan gedraaid,
    Wat een troep, kan beter rvs draaien is beter op te ruimen.
    De ringen pasten en zitten al op de machine.
    En daar gaat het om.

    Ben zuinig met materiaal.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Zeiler vindt dit leuk.
  16. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Klopt, ik ben de breedte van het schip vergeten om te vermelden.
    Zoals jij correct vermeldde:
    Drijfvermogen = lengte x diepgang x breedte x de correctie factor.

    Misschien een beetje voorbarig, maar gezien het geschatte gewicht van de gastank, ga je deze zelf maken?
    Voor het verdampen van alleen de hoeveelheid voorraadwater heb je een redelijk grote gastank nodig.
    Voor de Dockyard heb ik deze gemaakt uit naadloos getrokken koperpijp 54 x 1,5 mm, gewicht per meter ca. 2,2 kg, inhoud per meter 2,043 liter.
    De lengte van de tank is 125 mm, gelet op een maximale vulling van 80% is de vloeibare gasinhoud : circa 200cc.
    Ik gebruik voor de brander een mengsel van butaan/propaan, daar deze een hogere calorische waarde heeft.
    Indien je een gelijkwaardige gastank wilt bouwen, dan moet ik je een compliment geven over het inschatten van het gewicht.
    De gastank van de Dockyard weegt met de deksels, draadflenzen voor vulnippel en afsluiter, net geen 0,5 kg.
     
  17. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    800
    Locatie:
    Hilversum
    Zo lijkt het alsof er alweer een jaar niets gebeurt is maar dat is niet helemaal waar. Er is een hoop gebeurt op de tekentafel en in huis. Ook heb ik de schuur nu vrijwel helemaal ingericht tot werkplaats en daar gaat deze post ook over. Enkele jaren geleden heb ik voor een nette prijs een Emco lintzaag geregeld maar die begon steeds meer herrie te maken en roest te vertonen, hij zal al snel een paar decennia oud zijn. Afgelopen weken heb ik de vrije uurtjes besteed aan het opknappen van deze lintzaag. Hij is helemaal uit elkaar geweest, alls onderdelen zijn schoongemaakt, ontroest en opnieuw chemisch gezwart. Ook zijn de lagers vervangen en zijn er nieuwe PU snaren op de loopvlakken van de pulleys aangebracht om slippen van de zaag te voorkomen. De kruiskopboutjes zijn voor zeskant boutjes vervangen omdat dat naar mijn smaak prettiger werkt.

    Hier enkele foto’s van de zaag die naar mijn idee een duidelijke zo goed als nieuw indruk maakt :banana:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De volgende stap is het maken van wat geleidingen en dergelijke zodat ik minder uit de hand hoef te zagen en een stofafzuiging. Ik blijf voor mijn gevoel altijd opruimen...

    Ook heb ik nog ideeën om de geleiding met de tufnol blokjes te wijzigen naar een met lagers maar eerst eens kijken of dit brengt wat ik hoop!
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2020
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.912
    Locatie:
    Oostvoorne
    Waarschijnlijk staan je foto's nog privé, want wij zien een grijs éénrichtings verkeersbord. Gr. Klaas.
     
  19. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    800
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Klaas, jullie zien dan nergens in mijn verslag foto's van de bouw van de ketel meer waarschijnlijk.... Dat is zonde - zal ik even in moeten duiken want het heeft altijd prima gewerkt.

    Ik laat van me horen zodra ik het geregeld heb.
     
    willum vindt dit leuk.
  20. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    800
    Locatie:
    Hilversum
    OK, ik lijk het uitgevogeld te hebben maar blij ben ik er niet mee. Ik host de foto's uit dit bouwverslag op Google Photo's. Ik ben daar eigenlijk altijd ingelogd vanwege mijn Google accounts e.d. Nu blijkt dat de link die de foto's hebben als je ingelogd bent na verloop van tijd veranderd. Geen idee wat daar triggers voor zijn maar het is zo. De link van de foto's die zichtbaar zijn als je uitgelogd bent zou wel altijd hetzelfde moeten blijven.

    Kortom, ik mag alle berichten met foto's gaan wijzigen naar de juiste foto locatie. Ik zal in dit bericht wel bijhouden hoe ver ik daar mee ben.

    Gewijzigd zijn nu alle pagina's!

    Als jullie nog foutjes zien op pagina's die gewijzigd zouden moeten zijn dan hoor ik het graag!
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2020

Deel Deze Pagina