Bouwverslag Foka4 ( Rosenthal romp )

Ik ga alvast beginnen met een inleiding naar het bouwverslag van de foka4 ( romp Rosenthal ) >>> spanwijdte wordt 5 meter
Er worden zo vier Foka4's gemaakt...
De vleugels, stabilo en rudder worden zelf gemaakt.

De abachi hiervoor is reeds enkele weken in ons bezit ( gekocht bij Thoma in Duitsland ) Prima kwalitiet moet ik zeggen...
Echter is er bij Thoma één nadeel : men moet er een ganse hoop afnemen ( bij ons kwam dat goed uit vermits we 16 platen abachi van 2,5 meter lengte en 40 cm. breedte nodig hadden )

full

We zijn reeds bezig met de voorbereidingen van een vacuumzuig-installatie ( met dank aan GdeGroot voor de info ), een grote vlakke bouwtafel waar de vleugels op gemaakt worden, nuttige tools voor het snijden van de styroblokken op maat , enz....
We hebben de snijmallen van de vleugel-en stabilo profielen gemaakt in MDF van 6 mm. dikte enz.
Dit project gaan we met 4 personen doen, ieder draagt naar zijn vermogen een steentje bij in het maken van de verschillende onderdelen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het vleugelprofiel dat op de romp staat is een Naca 63415, maar dit gaan we niet gebruiken.
Er komt een HQ 2,5/14 profiel op als vleugel- en een Naca 0011 als stabiloprofiel.
De beplanking is zoals reeds gezegd Abachi van Thoma ( dikte op 1,2 mm. geslepen ) onder de beplanking komen er carbonmatten.
De sleutel zoals we dat noemen maken we ook zelf.
Remkleppen ( stoorkleppen ) zijn we nog niet uit ... we dachten misschien aan de electrische van Staufenbiel, maar deze zijn " slechts" 44 cm. lang.
Misschien komen er in van een 50 cm. lengte en dan wel met servo bediend.

Vandaag ook nog de bestelde styropor platen gehaald.
Vier platen van 2m x 1m en 8 cm. dikte fabrikant Kemisol ( EPS 150 SE )
Is er van 25 kg/m³ en dus fijnkorrelig.
Volgende dagen tussendoor de platen versnijden.... ( moet ook verderdoen aan de Pilatus PC 6 :wink: )

Vandaag ook nog de bestelde styropor platen gehaald.
Vier platen van 2m x 1m en 8 cm. dikte fabrikant Kemisol ( EPS 150 SE )
Is er van 25 kg/m³ en dus fijnkorrelig.
Volgende dagen tussendoor de platen versnijden.... ( moet ook verderdoen aan de Pilatus PC 6 :wink: )

Een tip (maar wel te laat ben ik bang :???: )
Voor mijn eerste set vleugels voor de ASH-31 was het ook lang zoeken naar het juiste styropor.
Uiteindelijk het juiste styro gevonden, fijnkorrelig en nog meer van dat soort zaken; was nog aardig kostbaar ook :mad: )
Ben nu opnieuw begonnen aan dat projekt en liep eigenlijk per toeval tegen het perfecte styro op :banana:
Het spul wat bouwbedrijven gebruiken als isolatie onder betonvloeren !! Moet drukvast zijn en is dus fijnkorrelig.
Ze hebben twee kwaliteiten; ééntje van 18.5 kg/m3 en eentje van 25 Kg/m3.
Ik heb nu die van 18.5 gebruikt en vlgs de gast die de kernen voor mij gesneden heeft was het erg mooi spul (natuurlijk gevolgd door de vraag waar ik dat dan wel niet vandaan had :wink: )

Arno,

ik weet het, die van 25 kg/m³ had ik ook niet besteld maar werd zo geleverd.
Ik dacht met 20 kg/m² te beginnen, maar goed het word toch ook een acrozwever en die mogen best wat steviger zijn.Is trouwens prima kwaliteit ( betaalde 76 euro voor de vier platen )
We hadden ook nog styro liggen van 15 kg/m³ maar die vonden we wat minder van kwaliteit.
Volgens de leverancier is dit EPS 150 SE ( PS 25 SE ) met een warmtegeleidingscoëfficient van 0,035W/mK.
Het verschil in gewicht zal niet zo rampzalig zijn, denk ik ....

Heb mijn snijdraaddikte eens gemeten : 0,34 mm. doormeter : weerstand per meter ongeveer 13,5 ohm.
Even getest op een stukje styropor met een gelijkspanning van 20 volt op 1 meter draad gaf de stroommeter 1,6 ampére aan

Laatst bewerkt:
moet een abachi vleugel perse van styro zijn? anders is XPS (die gele platen) misschien ook wel een optie. Dit is mooi te snijden en te schuren.

Die gele XPS is een fractie lichter dan de blauwe, maar vooral veel mooier te snijden (dat merk je helaas vooral als je CNC snijdt). Ik wil niet anders meer.

De snijdraad maakt ook veel uit heb ik gemerkt. Draad van het type "Rene 41" snijdt verschrikkelijk mooi, maar is duur en moeilijk te krijgen. Eigenlijk ken ik maar 1 adres: SkyKing Rene foam cutting wire
Je moet hem mailen, dan doet hij je een offerte via Pay-pal of iets anders.

Rene 41 komt uit de straaljager-wereld. Het is een legering speciaal ontwikkeld tbv. gebruik in de hete delen van straalmotoren. Ook als het roodgloeiend is heeft het nog meer dan 90% van zijn sterkte.

Gr. Dirk.

moet een abachi vleugel perse van styro zijn? anders is XPS (die gele platen) misschien ook wel een optie. Dit is mooi te snijden en te schuren.

Die gele en blauwe platen snijden inderdaad zeer mooi, heb alleen géén idee wat het gewicht per /m³ is....
Zijn deze ook in verschillende diktes verkrijgbaar ? Wij hebben minimum 7 cm. dikte nodig ( vleugel is ongeveer 5,6 cm. dik ) vandaar dat we gekozen hebben voor de styro van 20 à 25 kg./m³ : Deze zijn verkrijgbaar per cm. dikte hier ( op bestelling )

Laatst bewerkt:
Ik gebruik voornamelijk styrodur 2500 en 3035.
Ook heel mooi spul en goed stak te snijden, zeker met de Renedraad die ik sinds kort in bezit heb.
Het is in allerlei diktes te krijgen:
Ik haal het bij een isolatiebedrijf waar ze het ook per plaat verkopen.

Succes verder, mooi project!

Dat is ook interessante info...
Welke weerstand heeft de Renedraad per meter ?

Heb je ook een idee van het gewicht per m³ van die gele platen ?

Laatst bewerkt:
Welke weerstand heeft de Renedraad per meter ?

Ik heb geen idee. Ik ben lang niet zo technisch onderlegd als sommige anderen op dit forum.
Ik bouw op gevoel in kijk goed naar wat anderen doen...;-)
'AllardvanW' schrijft hierover een en ander in het gravitycutter draadje in het DLG forum

Heb je ook een idee van het gewicht per m³ van die gele platen ?
Ook geen idee, maar ik verwacht dat het de lichte soort is, 25?. Het wordt veel gebruikt voor DLG vleugels en dat zijn echte milligram fetisjisten...
Het wordt in de Praxis verkocht onder de naam Styrosol.

Ik ben lang niet zo technisch onderlegd als sommige anderen op dit forum.
Ik bouw op gevoel in kijk goed naar wat anderen doen...;-)

Dat doen we allemaal een beetje hé...
Een mens kan niet alles weten, daarom is dit forum ook de geschikte plaats om vanalles aan de weet te komen en ervaringen uit te wisselen;)

mvg
Dirk

Laatst bewerkt:
Even een foto van de tools die we gebruiken om te vleugelblokken te snijden.
Twee winkelhaken met een L-profiel tegenaangelijmd met een rups siliconenkit.
Omdat het hoekprofiel op zijn kant staat heb je een mooi scherpe geleiding voor de gloeidraad
Een opstelfoto als verduidelijking...Langs de onderkant v/d winkelhaak steekt het alu L-profiel uit, dan kan de gloeidraad mooi uitlopen.

De twee winkelhaken worden dmv twee klemmen op de snijtafel bevestigd...( dit is een proefopstelling hoor :cool: )

full

Eindelijk klaar !!!!

Had nog een houten kistje liggen en heb daarin alles ingebouwd...
Er staat ook nog een buffertank op:cool:

full

Binnenin staat er ook een opvangflesje op de blaasopening ( kan de eventuele lekkende olie opgevangen worden en dan nadien terug laten opzuigen )

Moet nu alleen nog weten met welke maximum onderdruk ik vleugels mag zuigen ?
Hangt dit af van de densiteit ( hardheid ) van de styropor, of speelt dit geen rol....

Back