Bouwverslag FPV BIXLER II

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door wdvanoyen, 13 mrt 2013.

1. wdvanoyen

wdvanoyen

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Ja, het is zo ver... ook ik begin aan FPV!!! :D

Ik heb me de afgelopen weken helemaal dood gelezen aan informatie about FPV, merendeels hier op 't forum. Heb er tot nu toe al heel wat van opgestoken. Echt mega informatief dus!

Maar goed, vorige week ik heb de Bixler II besteld op hobbyking, (50 piek volgens mij) en heb net vandaag m'n FPV set binnen gekregen.

De setup van m'n toestel wordt:

Turnigy 40amp ESC
    Turnigy 2826-6 2200KV brushless outrunner
    6x4 prop
    Turnigy 3A UBEC with noice reduction
    2x 2200mAh Turnigy NanoTech LiPo, in parallel
    Gopro HD HERO3 Silver edition

Deze setup heb ik al eens op m'n easystar gehad. Gaat hard.... kan met gemak ruim 3/4 seconde verticaal opstijgen. Maakt overigens veel herrie... Zoveel herrie dat de buurman laatst uit revanche z'n gazon om 4 uur 's nachts ging maaien :shock: ...

Hier een schematische foto van de setup die ik in m'n bixler ga zetten

Ik heb de OSD nog niet in de afbeelding gezet..

Ik heb ervoor gekozen om op 5.8ghz te gaan vliegen, omdat ik met m'n 2.4ghz spektrum DX6i wil blijven vliegen. (jaja, ik weet het, de zwakste schakel in m'n setup...:p )

Ik heb vorige week van 'n mede forum lid, een 5.8ghz set tweedehands gekocht, echt heel relaxed! (nogmaals bedankt Sicarius!!)
    Ik heb hem zonder kabeltje gekocht, dus moet morgen even naar de electroshop om 'n 2,5 mm 4-ring av plug te halen. Dan kan ik het allemaal even testen. Zo ziet het er nu uit.

[​IMG][/URL]

Ook moet ik een kabeltje hebben van m'n gopro naar de tx. De nieuwe gopro heeft niet meer zo'n jack plug, maar een 10 pins mini usb connector. Ik heb met behulp van FliteTest en rcexplorers.se het kabeltje geprobeerd na te bouwen. Dit is me, na een tweede poging gelukt... :p . Holycr*ap wat was dat een priegelwerk!! Ik kan wel redelijk solderen, alleen om vier kabeltjes op vier van die mini pinnetjes te solderen was wel een uitdaging. Maar het is me gelukt!:D en het heeft me 12 dollar + 2 weken verzendtijd bespaard! moet er morgen alleen nog maar een 100k weerstandje tussen zetten

Ik ben trouwens ook al een klein beetje begonnen aan het bouwen van m'n kist, met kleine aanpassingen: Ik vermoed, doordat ik twee lipo's en een GoPro camera aan de voor/middenzijde van het toestel bevestig, dat het toestel noseheavy wordt, dus uit voorzorg heb ik de servo's voor het hoogteroer, en het richtingsroer in de staart bevestigd. Dit is ook handig, nu heb ik meer ruimte in de romp en zit ik niet met die buisjes waar die stuurstangen doorheen gaan.

Ook heb ik de servo's al in de vleugels geïnstalleerd:

Hier de romp, [​IMG][/URL]

Ik heb ook een motor mount gemaakt, ik vond de standaard mount maar matig, hij zat niet erg stevig en hij was naar mijn mening niet lang genoeg.
    Ik heb uit de huls van een oude borstelmotor een mount gemaakt, best wel een goed idee!

[​IMG][/URL]

[​IMG][/URL]

Ik ben van plan om de flaps ook te gebruiken. Maar gister avond kwam ik er dus achter dat ik een reversed servo nodig had. Eerst maar eens geprobeerd het te mixen met m'n DX6i, maar dit lukte niet. Servo eruit gehaald, en met behulp van dit filmpje: EK_FdRTenl0[/media] to REVERSE a Servo. - YouTube is het me gelukt! Had echt niet verwacht dat het me zou lukken, maar 't is me toch gelukt! haha!

Nou dit is wat ik de afgelopen twee dagen ongeveer heb gedaan, en ik zal zeker meer blijven posten!

Alle commentaar, tips etc zijn welkom!

Ciao!

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    leuk om te volgen ;) heb zelf ook alles klaar liggen om mijn bixler 2 FPV te bouwen :)

3. sicarius

sicarius

Lid geworden:
    5 mrt 2013
    Tof dat je hem in goede orde hebt ontvangen! Ik hoop dat je er veel plezier van hebt! :)
    Leuk ook om de buildlog van je vliegtuig te zien, ik ga bezig met een 1900mm skywalker en 1.2 GHz video!

4. Rop922

Rop922

Lid geworden:
    6 nov 2012
    Leuk! Ben ook van plan een Bixler 2 met fpv een keer te gaan bouwen. Nog een vraagje: gebruik je 3s lipo's of 4s?

Edit: 3s als ik de foto goed bekijk

5. Sir Barnes Wallis

Sir Barnes Wallis

Lid geworden:
    3 jan 2013
    Gefeliciteerd met je keuze voor een Bixler air frame als basis voor FPV. Duidelijk een topper mits je een paar kleine mods uitvoert. een daarvan is inderdaad de flaps. Er is echter een betere en simpelere manier om je beide flaps dezelfde kant op te krijgen, je kunt kiezen voor een servo reverse, maar nog simpeler is het om een servo 180 graden gedraaid te monteren, dit is bij de Bixler 2 een kleinigheid succes. (( ps als ik wist hoe een foto te uploaden kon ik deze mod zichtbaar maken ))

6. wdvanoyen

wdvanoyen

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    Bouwverslag update

Hee allemaal, hier even een update van wat ik vandaag allemaal heb kunnen doen!

First of all, m'n fpv set aan de praat gekregen!! :D

Alles werkt goed, erg goed zelfs!! Ik heb nu nog de standaard antenna's, maar deze zullen in de komende twee weken vervangen worden door cloverleafs!
    Ik heb alvast een rangetest gedaan met de standaard antennes, dit viel me erg mee! Ruim 500 meter gelopen, vrijwel geen glitches en kon nog wel verder.

Hier een foto van de Tx
    Helemaal ruisvrij beeld! (lijkt wel HD kwaliteit!!)

Nog meer van vandaag:

Ik heb de vleugels in geplakt, met zacky elapor lijm, wat ik nog van 'n oude easystar had. zit muurvast

de koolstofbuis versterkt, ik heb in de bestaande buis (die hol was) een dunnere buis in gedaan, dit maakt het een stuk sterker

En de servo's die ik in de tail heb bevestigd

Ook heb ik vanmiddag, alles aan elkaar geplakt en alle spullen in het toestel gezet, om zo een beetje een besef te krijgen over de gewichtsverdeling en het balans van het toestel. 2 lipo's en een gopro aan de voorkant is toch wel wat zwaar voor in de neus! dus dit gecompenseerd door de Video TX op de staart te bevestigen, en de twee lipo's meer naar achteren te plaatsen.

Ik ga de stickers er nog af halen, en hem een vette look geven! iemand leuke suggesties? ik zit er aan te denken om een groot MBF teken op de romp te zetten! zo iets als dit? :p haha

Om het juiste zwaartepunt te creëren, moet ik de lipo's verder naar achter plaatsen. dit ging in eerste instantie niet, dus heb ik wat ruimte gemaakt en meteen een "tray" gemaakt waar ik de lipo's voortaan netjes in kan schuiven. Dit zorgt er ook voor dat ze goed op hun plaats blijven! :)

Ik denk dat ik het toestel vliegklaar heb voor het weekend, maar weet ik niet zeker. Ik ga m'n best doen! en de maiden zullen jullie ongetwijfeld ook wel te zien te krijgen!

Ciao!

7. sicarius

sicarius

Lid geworden:
    5 mrt 2013
    Cool story bro! Ik heb nog geen ervaring met schuimpjes, waar haal je de lijm ervoor? (webshop?)

8. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    goed bezig!

ik zit nog te twijfelen of ik de servo's voor rudder en hoogte ook naar achteren doe.... maar ga nog even zien hoe mijn CG uit komt ;)

9. wdvanoyen

wdvanoyen

Lid geworden:
    25 mrt 2012
    @ Sicarius, Thanks! Ik heb de lijm bij de hobbywinkel gekocht, maar je kan het vrijwel in elke modelbouwwinkel vinden die multiplex toestellen verkoopt. Hier kan je 'm redelijk goedkoop krijgen: Zacki Elapor seconden lijm (592727) - afstandbestuurbare vliegtuigen en auto's

@badbert, als je een flinke lipo hebt, dan moet je 'm al ver naar achteren plaatsen. Ik heb er twee lipo's in + de gopro, dus moest het wel compenseren. maar ik vind dat het alleen maar voordelen heeft! Geeft ook meer ruimte in de romp!

ciao!

10. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    mja, ik wil een 3300 lipo gaan gebruiken, geen gopro ofzo (normale fpv cam)

zal alles er met tape eens op plakken, kijken hoe het CG uit komt ;)

11. Yihaaa

Yihaaa

Lid geworden:
    15 apr 2011
    cool ik ga dit volgen.
    Zelf ben ik van plan hetzelfde te doen, maar dan met een EasyStar II.
    De kit is momenteel alleen slecht te verkrijgen....

Binnenkort eerst de FPV spullen bestellen.
    Is de Video zender van HK?

12. Bertsjuhn

Bertsjuhn

Lid geworden:
    4 aug 2011
    Leuk om te zien dat er steeds meer mensen met de B2 gaan stoeien :)

Zelf 2 weken geleden de maiden gehad van mijn B2. Mijn eerste vliegtuig, vandaar een ARF met flaps :)

Als ik "kan vliegen" komt de FPV kit erop :)

13. Tanos

Tanos

Lid geworden:
    30 okt 2012
    Ziet er mooi uit,
    Ik ga zelf binnenkort een Bixler 2 kopen,
    De arf, met motor. Ik ga geen FPV doen

14. NL-Quint

NL-Quint

Lid geworden:
    18 mrt 2010
    He,

Leuk verslag! Ik ben benieuwd hoe je Bix gaat vliegen straks. Zelf denk ik dat 2x 2200 mah erg zwaar wordt, zeker met een gopro erbij. Wel zal je hele lange vliegtijden creeeren hiermee. Ik vlieg met een 3000 mah 3S lipo. Heb nog geen goeie test kunnen doen, maar 20 minuten red ik er met gemak mee. Ik denk dat 30 min ook moet kunnen.

Ik heb ook een Bix2 (de arf versie) en gebruik de volgende setup:

Vliegtuig: Bixler 2 ARF
    Motor: D2826-10 1400kv Brushless Motor
    Lipo: Zippy 3S 3000 mah
    Camera: 600 tvl sony super had
    Video TX & RX: 1.3 Ghz 400mW
    Filter: Low Pass

Ik heb de camera gemonteerd op een pan en tilt setje waarvan ik momenteel alleen de tilt functie gebruik. De flaps heb ik met een servo reverser gemonteerd, welke gelijk de snelheid in beide richtingen kan vertragen.

Ik gebruik nu nog de standaard antennes, maar wil deze binnen kort gaan vervangen door cloverleafs. Omdat ik ook nog geen OSD heb weet ik niet precies hoe ver de kist weg is. Maar ik heb al eens aan het randje van mijn zender bereik gevlogen.

Het beeld is lang geen HD kwaliteit, eerder als of je naar funniest home videos kijkt, waar die Amerikanen met hun handy cam van alles filmen. Maar ik heb op verschillende fora gelezen dat de gopro een vertraging geeft als je die als fpv cam gebruikt. Ik weet niet of dat wenselijk is, maar het beeld zal wel van hogere kwaliteit zijn.

Tot slot nog even een foto van mijn Bix

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Rop922

Rop922

Lid geworden:
    6 nov 2012
    Heb inmiddels ook mijn bixler 2 gebouwd en gister de maiden gehad. Vliegt heerlijk! Alleen wat ik wel gemerkt heb is dat ik de vleugels flink extra moet gaan versterken met carbon fiber rods. Als ik namelijk vol gas geef dan gaan de vleugels als een gek op en neer. Ik gebruik niet de standaard motor in de arf versie maar deze:NTM Prop Drive 28-36 1800KV / 438W. Dit heeft ook gezorgd voor een crash omdat hierdoor de servo horn op de rechter aileron los kwam. Dus nu ga in twee 2 x 1000mm cf rods bestellen.

Ik vraag me af welke lijm ik hier het best bij kan bestellen om dit vliegtuig te lijmen omdat de bijgeleverde lijm inmiddels op is.

16. nandero

nandero

Lid geworden:
    22 jul 2012
    Ik lijm mijn vliegtuigen altijd met Bison 2 componenten (epoxy) lijm.
    Deze : Kombi Snel Producten - Bison

Kost iets van 8 of 9 euro maar is wel sterk!

17. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    bovenstaande bison gebruik ik ook, en werkt PERFECT!!!
    als je op schuim lijmt, wel even de "vetlaag" eraf schuren op de te lijmen oppervlakken.

18. swilkens

swilkens

Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Voor schuim modellen als de Bixler en de EasyStar is Zacki Elapor lijm prima:

Veel zaken hebben dit op voorraad. Let wel dat deze lijm behoorlijk dun is en keihard word. Zat alternatieven beschikbaar, dit is simpelweg Multiplex's huismerk.

19. Rop922

Rop922

Lid geworden:
    6 nov 2012
    Bedankt voor jullie reactie's. Zal het eerst gaan proberen met 2 componentenlijm die ik hier nog heb liggen. Anders zal ik Zacki Elapor lijm wel een keer proberen.

Deel Deze Pagina