Bouwverslag HMS Sovereign of the Seas (DeA) by Tjeftjenko

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Tjeftjenko, 29 okt 2014.

1. Tjeftjenko

Tjeftjenko

Lid geworden:
    14 sep 2014
    Hallo allen,

Hierbij start ik mijn bouwverslag van de SotS van DeAgostini. Ik ben eerst begonnen de bouwhelling te bouwen en de spantenzetter, via handige tips wat in het boekje staat bij de rubriek: Masterclass Modelbouw. Nu zijn er echter 2 problemen opgedoken, de 1 wat groter als de ander. Het eerste probleem zit hem in het "inklemmen" van de kiel, er zit namelijk wat speling tussen de hoeken en de kiel. Dit omdat de hoeken niet 100% haaks zijn. Zodra ik een lijmklem bevestig aan de bovenkant zit die wel klem, dus met de kiel lijmen en de spanten zetten is dit geen probleem, maar wel vanaf dat de dekken erop komen. Zie onderstaande afbeelding wat ik bedoel:

Iemand een ideetje hoe dit goed op te lossen?

Het 2e probleem is de spantenzetter. Ik heb de handleiding nauw gevolgd maar na volledige montage (en het los halen van de lijmklem) bleek dat er spanning op de delen staat en de onderkant zich een mm of 2 tot 3 afzet van de bouwhelling. Dit betekent dat er wat speling inzit in de delen waardoor de spanten eventueel niet haaks gaan staan. Toen heb ik gister wat geknutseld en over de verticale lijn nog 2 blakjes verlijmd tot onder (zie onderstaande foto). Alles weer in de klemmen en ongeveer 20 uur de lijm laten drogen. Na loshalen van de onderste lijmklem (horizontaal) zet die zich weer af, nu echter maar 1 mm maar genoeg om niet precies haaks op de bouwhelling te staan. Iemand anders een idee hierop? Zat er nu meer over te denken onderin een schroef erin te draaien probleem is wel dat je bij iedere spant alles weer moet los schroeven en vastschroeven. Niet echt de beste oplossing dus.

van de week hopelijk verder om de andere 2 kieldelen ook te kunnen inklemmen.

Dit is trouwens de eerste keer dat ik afbeeldingen upload op een forum dus weet niet of dit goed gaat. heb dit via imageshack gedaan. Blijft dat gratis of moet je naar een paar dagen betalen voor zoiets? Of is er een betere manier?

Groetjes,

Remco

2. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Die "spantenzetter" ziet er indrukwekkend uit, maar naar mijn idee totaal overbodig, kunnen zomaar afwijkingen in komen omdat het zelf eerst in elkaar gezet moet worden.
    Mijn advies; weggooien, of straks iets anders van maken; sorry.

Legoblokjes, altijd haaks, en simpel te gebruiken en worden door bijna iedereen gebruikt hier, véél makkelijker:yes:

De haken op de bouwplank staan inderdaad niet precies haak, en dat kan problemen geven.
    Dat soort dingen kun je beter zelf maken.
    De foto laat mijn "universele" bouwplank zien, en ik gebruik haakse houten steunen, zo beschadig je ook niks met al dat ijzer

3. Rob2

Rob2

Lid geworden:
    23 okt 2012
    Hoi Remco,

Leuk dat je een verslag begint.
    Ben het met Klaas eens dag lego blokjes ideaal zijn voor dat soort dingen, en makkelijker.
    Je zou met je hoek profielen even kunnen buigen tot iets meer dan 90 graden, dan klemmen ze aan de bovenkant wel. Moet je alleen wel even controleren dat je kiel precies recht staat (lego blokjes?? ;))

4. Tjeftjenko

Tjeftjenko

Lid geworden:
    14 sep 2014
    Hallo,

Klaas dat zo'n simpel stukje speelgoed zo'n goed(kope) idee was, wie had dat gedacht haha? De spantenzetter behoort haaks te zijn, ook nadat ik alles met een blokhaak en een geodriehoek heb gecontroleerd. Maar toch ga ik overstappen op de LEGO blokjes zo heb je 100% zekerheid dat het haaks is. Bedankt voor de tip.

Wat betreft de hoek profielen, heb nog ergens een restplankje liggen daar kan ik 4 haakse hoeken mee maken, maar eigenlijk heb ik er 8 nodig (2 per kieldeel). En om voor 4 hoeken nog een hele nieuwe plank aan te schaffen zie ik niet zo zitten. Is het niet handig om ze per kieldeel te laten verspringen, dus 1 aan de voorkant links, de andere aan de achterkant rechts, van het volgende kiel deel die aan de voorkant links en achterkant rechts enz? of ze allebei evenwijdig stellen in het midden van de kiel?

groetjes Remco

5. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Remco, Lego werkt perfect, je zult het zien:)

De hoeken, tja om te gaan verspringen lijkt mij weer een minder goed idee:(

Waar gaat het om;

De bouwplank die je nodig hebt om een schip te bouwen dient voldoende groot te zijn, vlak en stabiel.
    Het hele schip, of liever gezegd de "valse kiel met spanten" hoort hier in te passen.
    Het is helaas een vaak geziene misvatting dat het in delen kan; dat kan niet.
    Als je het in delen doet, dus links en rechts verspringend, gaat onherroepelijk de hele kiel krom trekken.
    Je hebt deze rechte lijn van de kiel nodig tot en met het beplanken, kortom zorg dat je kiel en spanten onwrikbaar recht en stabiel staan.
    En dat kan alleen als je tegenover elkaar staande hoeken hebt
    Vergeet niet, de minste afwijking nú, gaat zich in grotere mate voortzetten in de rest van de bouw.
    Het nut van een goede bouwplank wordt helaas vaak onderschat

Een strakke rechte plaat MDF als ondergrond kost niet veel, een kromme mislukte romp van dit schip is véél duurder, want dan kun je rest weggooien
    Ik begrijp je overweging, zie mijn antwoord als een goed bedoelde tip.
    Soms worden mijn reacties als "hard" ervaren, ik bedoel het NOOIT zo. ;)
    Het is tenslotte jóuw model

6. Tjeftjenko

Tjeftjenko

Lid geworden:
    14 sep 2014
    hallo klaas,

bedankt voor de tips, hier is immers een forum ook voor bedoeld toch? Mijn bouwhelling bestaat uit een plank Berkentriplex van 90x20 en is 1,8 cm dik.. lijkt me niet dat dit enigzins krom gaat (of kan) trekken. Het verspringen was me meer een vraag, omdat de valse kiel delen uit 4 stuks bestaat. Als ik in elk deel in het midden die hoeken ga plaatsen lijkt me dat op het uiteinden van de kieldelen deze wel makkelijk krom trekken? Ook omdat het een verlijmingsdeel is naar het volgende kiel stuk..

groetjes Remco

7. robertnl100

robertnl100

Lid geworden:
    3 jan 2009
    Succes met de bouw Remco, we gaan het volgen.

8. PCPiet

PCPiet

Lid geworden:
    18 feb 2014
    Een vraagje: ik weet dat geduld een moeilijk probleem is, maar waarom niet wachten dat je alle delen voor de valse kiel binnen hebt?
    Dan kun je die in elkaar lijmen op een vlakke ondergrond en heb je dat alvast als goed begin. :confused::confused:

Groet PC Piet,

9. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014

10. Tjeftjenko

Tjeftjenko

Lid geworden:
    14 sep 2014
    hallo,

het is ook niet dat ik nu begin, ik ben alleen de helling al aan het voorbereiden. Het samenlijmen van de kieldelen zal ik toch pas doen wanneer alle kieldelen binnen zijn (vanaf deel 7). Tot die tijd wou ik de bouwhelling al zo goed als klaar maken (dus het inklemmen van de kiel). Eerder lijmen heeft nog geen zin omdat je anders niet kan corrigeren zolang je niet alle delen hebt.

Piet daar heb ik over na zitten denken, maar is het dan wel 100% recht. Vanuit de rubriek in het magazine spreken ze om de kieldelen in te klemmen op de bouwhelling en deze dan te verlijmen. D.m.v. lijmklemmen (ook op de voor en achterkant van de kiel te klemmen) leek mij dat dit ook werkt en 100% recht moet zijn. Of is dit verkeerd gedacht?

dankjewel :turn-l:

groet,

Remco

11. PCPiet

PCPiet

Lid geworden:
    18 feb 2014
    Nee, Remco, dat is niet verkeerd gedacht, maar als je hem eerst vlak op een ondergrond in elkaar lijmt kun je hem al recht in de bouwplaat klemmen.
    De voor en de achterkant kun je dan mooi in het lood vast klemmen om torderen tijdens spanten en de dekken lijmen te voorkomen.
    De lassen in de kiel kun je verstevigen met triplex plaatjes, die zitten er ook daarvoor bij, als ik het goed heb gezien.

Groet PC Piet.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. gjds

gjds

Lid geworden:
    22 sep 2014
    Remco,

succes ook ik ben een volgeling alhier:p:p

13. Tjeftjenko

Tjeftjenko

Lid geworden:
    14 sep 2014
    Vandaag de veranderingen doorgebracht naar aanleiding van alle tips die hierboven vermeld zijn. Bedankt daarvoor! En door middel van een LEGO blokjes muur kan ik alles makkelijk recht monteren, wat een verademing!

Zie foto:

Piet dit klopt er zitten plaatjes bij om de kieldelen te verstevigen.

Groet Remco.

Ps: met het schip zelf begin ik pas over een paar weken, eerst deze bouwhelling 100% in orde maken, en tegen die tijd komt hopelijk het laatste kiel deel.

14. Andrebouw

Andrebouw

Lid geworden:
    8 sep 2014
    Heb zelf de ijzeren hoekjes gelijmd met superlijm. Bij het schroeven van de hoekjes kreeg ik de valse kiel niet op de juiste plek. Nu heb ik hem strak op de lijn staan zonder dat hij gefoceerd word. Heb het nu zo gedaan maar volgende keer ga ik het anders doen.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Tjeftjenko

Tjeftjenko

Lid geworden:
    14 sep 2014
    Even een vraag en voor degene die niet met de serie van DeA bezig zijn een verduidelijking:

de spanten bestaan uit 3 delen, 1 groot middenstuk en 2 kleine stukjes die aan de buitenzijde gemonteerd worden van het middelste grote deel. Nu was ik de spantdelen aan het lijmen (NIET op de valse kiel maar de 3 delen tegen elkaar) en daar viel me op dat deze krom zijn (eigenlijk meer bol staan). Als ik ze lijm op de valse kiel met 90 graden, dan staan ze aan de uiteinden dus nog wel krom omdat de spant zelf bol staat. Kan dit problemen opleveren of kan je dit corrigeren wanneer je de spanten gaat schuren voor het beplanken?

groeten, Remco

16. Rob2

Rob2

Lid geworden:
    23 okt 2012
    Het belangrijkste is dat als je de planken aanbrengt alles mooi vloeiend loopt. Dit krijg je door de spanten te schuren of op te vullen wanneer ze te laag zitten. Je kan het dus nog later corrigeren.

17. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Dat de valse kiel uit drie onderdelen bestaat is helemaal geen probleem, was bij de victory van DeA. hetzelfde. Als je kromme onderdelen hebt kun je die weer recht krijgen door ze even in het water te leggen, minuut of 10 en dan op een vlakke ondergrond leggen met iets zwaars erop, bijv. een stapeltje boeken. Na het drogen van je hout staat alles weer recht. Dit kan wel 2 tot 3 dagen duren, dus even de tijd geven.

18. Tjeftjenko

Tjeftjenko

Lid geworden:
    14 sep 2014
    Dankjewel voor de reacties. Is het handig om per dag 1 spant te doen dan? Wat ik me voornamelijk afvraag is dat wanneer ze weer recht staan ze niet weer krom gaan trekken gezien hout "leeft". Wil dus per dag 1 spant in het water leggen en laten drogen en na paar dagen wanneer deze droog is elke dag 1 spant aanbrengen. Of is het de bedoeling alle spanten in 1 keer aan te brengen? Lijkt me niet echt nodig toch.. Heb de verschillende spantdelen al verlijmt met elkaar (dus niet met de kiel) als ik ze dan in het water leg laat de lijm dan niet weer los? Ik gebruik bidon D2 houtlijm

Gr Remco

19. *Klaas*

*Klaas*

Lid geworden:
    13 jul 2014
    Als de lijm op waterbasis (en dat denk ik) dan ken ze los natuurlijk.....
    Als allesrecht is en blijft, kun je meerdere spanten per dag lijmen hoor.

20. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Bison D2 is niet op waterbasis, kun je gewoon in het water leggen. Alhoewel het altijd beter is om eerst je spanten recht te maken zoals boven beschreven en dan pas verlijmen.

Deel Deze Pagina