Bouwverslag: Loodsboot Update:03-03-2006

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Gerjan, 14 okt 2005.

  1. Gerjan

    Gerjan Guest

    Hier komt mijn bouwverslag van een nog nader te benoemen loodsboot.

    De bouw is al een tijd aan de gang, al ongeveer een jaar meer heeft langere tijd stil gelegen.

    Ben afgelopen week weer begonnen, en vond het nu wel tijd om wat foto's te plaatsen van de bouw.

    De tekeingen komen van een spaanse site, is officieel ook een spaanse loodsboot maar ik heb haar een beetje aangepast en geef haar de kleuren van een Nederlandse loodsboot, romp geel, dek groen, bouw wit en onder de waterlijn zwart.

    Voor de aandrijving word een speed 600 gebruikt welk type en op hoeveel volt moet ik nog testen als de boot klaar is.

    Hier mee is het begonnen de tekening uitgeprint aan de muur om het eerst eens goed te bestuderen.
    [​IMG]

    De spanten op een plaat triplex van 5 mm
    [​IMG]

    Alle spanten uitgezaagd
    [​IMG]

    Spanten op bouwplank
    [​IMG]

    Latjes gezaagd uit plaat multiplex van 3.6mm
    [​IMG]

    Eindelijk een doel voor mijn verzamelijng lijmklemmen :wink:
    [​IMG]

    Netjes op een rij
    [​IMG]

    De latjes zijn met consturktielijm op de spanten gelijmd.


    De romp is dicht, geschuurd en geplamuurd en in een paar lagen witte verf gezet om te kunnen testen. De as komt schuin onder de boot uit en er zit een groot roer achter de propellor zodat ook op lage snelheid kleine bochten te maken zijn.

    Voor de eerst test ontbrak het dek dus is de boot dichtgeplakt met tape en een stuk vuilniszak.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Zoals op de onderstaande foto te zien is spat het boeg water te hoog op dus moet er een sprai latje op de boeg om het opspattent water te beperken.
    [​IMG]


    De tests zijn veelbelovend, snel en toch weg wendaar.

    Dek zit erop en opbouw ook. Deze foto's zijn genomen tijdens de werkschependag 2005.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    Na de werkschependag is de bouw grotendeels stil komen te liggen.
    Er zijn nog wel relingen op gemaakt zoals op eerste foto te zien is
    De reling is van mesingdraad en aan elkaar gesoldeerd.



    De houten romp werd alleen door een laagje verf beschermd voor het water wat mij niet gerust stelde dus moest er een laagje epoxy met glasvezel over.
    De ingrediƫnten.
    [​IMG]

    De romp weer grotendeels kaalgeschuurd. Daarna word de glasvezelmat op maat gemaakt en een gat voor de as.
    [​IMG]

    Het matje zo opvouwen zodat hij er staks makelijk opgelegd kan worden.
    [​IMG]

    De romp ingesmeerd met een laag epoxy.
    [​IMG]

    Het resultaat van het kwasten.
    [​IMG]



    En hier een voorbeeld van de kleurstelling. (foto genomen in de Eemshaven in Groningen.)
    [​IMG]



    Tot zover het voor nu. Als er weer grote vorderingen zijn worden ze hier vermeld.


    Tips en op/ aanmerkingen zijn welkom



    Groeten Gerjan
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.784
    Locatie:
    Salland
    Een mooi 'stoer' scheepje! Is me in Ekenstein niet opgevallen... Jammer!
    Ik vind alleen het dekhuis erg hoog, vergeleken met de romp. Maar dat kan een vertekening van de foto's zijn.
    Verder een mooi vaarbeeld; die sprayrail is wel nodig!
    Veel succes verder, Gerjan.
     
  3. Justin

    Justin

    Lid geworden:
    18 nov 2004
    Berichten:
    616
    Locatie:
    Marken
    Hoi

    Mooie boot! Wel beter met zo een sprai latje anders zie je je hele boot niet meer.... :lol: Kun je ons wat meer informeren over de motor, accu, functies, ed.??


    Groetjes Justin
     
  4. Gerjan

    Gerjan Guest

    de motor word een speed 600 type
    ik heb getest met een speed 600 12V BB turbo meteen 35mm 3blad mesing schroef en op 8 cellen ging het te hard en regelaar 45 A werd heet :p maar met 6 cellen was het vaarbeeld mooier en stroomverbruik een stuk minder.

    De functies zullen eerst niet meer worden dan verlichting als schijnwerper en boordlampen enzo. Veel funties komen er denk ik niet op van wege het gewicht, wat laag moet blijven voor het snellere varen, maar door de romp van 3.6 mm hout te maken is hij al best zwaar.



    Een vraagje: heeft iemand Ral nummersvan de kleuren groen, geel, en oranje (op het dak van opbouw) zoals op de oudere nederlandse sleepboten zoals op de laatste foto in de eerste post?


    Groeten Gerjan
     
  5. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    :oops: regelaar 45 A werd heet
    Hoe kan dat 45 amp Regelaar heet worden met zo.n motortje
    voor de regelaar is dat toch maar een motortje he 8O :?:
     
  6. Gerjan

    Gerjan Guest

    Vrij simpel, met een compleet verkeerde setup en dus overbelaste motor, 35 mm 3 blad geheel onder water en licht naar onder gericht, op 8 cellen GP 3300.
    Als je de motor Veel te zwaar belast krijg je dit soort belagelijke stromen. Daarom ben ik ook naar 6 cellen gegaan.

    Maar het is een regelaar van de conrad, dus kan de opgegeven 45 A volgens de specs iets hoger dan werkelijkheid zijn.

    achja er is gelukig niks kapot gegaan. Al doende leerd men :wink:



    Groeten Gerjan
     
  7. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    En als je nu nog niet weet waarvoor zekeringen zijn dan leer je het nooit he :D :D
     
  8. Gerjan

    Gerjan Guest

    haha, zou niet onverstandig zijn.

    Dus een voornemen: dit word mijn eerste schip met zekering!

    Dus de volgende vraag: wat voor zekering met 7,2 volt en 20A? Dat is 144 watt. zijn zekeringen te koop op wattage of......

    Groeten Gerjan
     
  9. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Naar mijn menig altijd op AMPERE :idea: :idea: :idea:
     
  10. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Zekeringen koop je op Amp.

    Als je een Universeelmeter hebt dan leg je de boot in het water de meter tussen accu en motor en dan volle kracht wel de boot vasthouden.

    Je hebt dan een indicatie van het verbruik.
     
  11. Gerjan

    Gerjan Guest

    bedankt
    heeft een bepaalde zekering dan nog voorkeur? glaszekering (zo'n buisje) of een steekzekering?
    en qua doorbrand snelheid traag of snel ?

    Groeten Gerjan
     
  12. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Gerjan,

    Mooi scheepje! Zeker eens wat anders dan de "standaard" sleepboot :wink: (Ik bouw nu zelf ook een loodsboot: de Duhnen van de Elbe Lotsen Bruderschaft; zie de draad in het duikbootforum)
    Wat worden de schaal en de lengte over alles? Heb ik nog niet kunnen vinden.
    Verder:
    Wanneer je de opbouw wat veranderd zou je er zo een Nedelandse loodsboot van kunnen maken. De romp lijkt er wel op.

    Wim
     
  13. Tom Boere

    Tom Boere

    Lid geworden:
    1 okt 2004
    Berichten:
    844
    Locatie:
    Nieuwegein
    glas of steek maakt niet zo veel uit, ik zou gaan voor een trage, hou je bij dit soort stromen wel rekening met de dikte van de je bedrading en aansluitingen .... 20 Amp en hoger zijn behoorlijke stromen bij 12 Volt.

    Tom Boere
     
  14. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Wat ben ik dan altijd bescheiden met een Hectoperm 12 volt 4 Amp = 48 Watt.
    En dat op een Zeesleper van 125 cm lang met een gegoten 80 mm Scheepsschroef.
    Met een 12 Volt 5.7 Ah accu vaarde ik daar de hele middag op.
    Had 2 accu's in de kist dus kon de hele dag vooruit.
    Als ik kinderen in een Rubberboot rondsleepte was de accu na 2 uur aan vervanging toe.

    Hierboven 20 X 12 = 240 Watt daar mag je wel VMVK Kabel gebruiken.
    Maar alle gekheid op een stokje die 20 Amp gebruik je toch niet.

    Ga maar gewoon meten in het water met die boot als je dan 5 Amp gebruikt kan je er altijd een 10 Amp zekering tussen zetten een zekering is goedkoper dan een uitgebrande Vaarregelaar.
     
  15. Gerjan

    Gerjan Guest

    @ Wim is zeker wat anders, alleen probeer ik mijn boot grotendeels boven water te houden :wink:
    Heb je een voorbeeld van een nederlandse loodsboot met gelijkvormige romp?

    De schaal is 1:20 wat neer komt op 85 cm lang 21 breed en 20 hoog ( van kiel tot bovenkant opbouw.

    De accu die waarschijnlijk gebruikt gaat worden is maar 7.2 volt en niet 12 volt. Met 7,2V en 20A kom je op 144 W, is niet weinig maar het is dan ook wel een snelvarend schip.

    De dikte van de bedrading zit wel goed 4mm^2 en alles word aangesloten met 4 mm goudstekkers.

    Vraag Ik heb van messing reling gemaakt hoe kan ik deze het best van een kleurtje voorzien? De reling moet wit worden.



    Groeten Gerjan
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.784
    Locatie:
    Salland
    Gerjan, wat ik sinds een tijdje doe is m'n ACCU's van een zekering te voorzien:
    Een houder voor zo'n platte autozekering op de + pool van de accu zetten: heb je je zekering altijd bij je, ook als je de accu in een ander model wil zetten.
    En als ik de PARAT als voorbeeld neem: 2 motoren van 12V, max 3,5A elk (vollaststroom) = 84W Blokkeerstroom voor elke motor is 12 A = 288W.
    (op 1 accu). Accu is gezekerd met een autozekering van 10 Amp.
    2 Regelaars van max 30A elk.
    Het eerste wat dus doorpiept is de zekering van de accu.

    Lastig om dan naar de kant te komen? Nee, want ik heb nog 3 (draaibare)bluskanons waarmee ik achteruitvarend naar de kant kom. En die staan op een andere accu.
     
  17. Gerjan

    Gerjan Guest

    Mischien is de 20 A wel overdreven. Want als ik het zo lees is het niet best als je boven de 10A uitkomt.
    Zodra de romp klaar is ga ik eens testen met A meter erbij.


    groeten Gerjan
     
  18. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Lastig om dan naar de kant te komen? Nee, want ik heb nog 3 (draaibare)bluskanons waarmee ik achteruitvarend naar de kant kom. En die staan op een andere accu :!: :!:

    Hallo Roel leg mij dat eens uit wat je daarmee bedoel
    Bedoel je daar bij de kracht van de bluskanonnen. :?: een soort jetgebeuren of zo.
    Ik begrijp als dat je dan niets met je . V. S. P. doet is dat zo :?:
    Groete Fam van Gent Frederik
     
  19. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Ik had op mijn Zeesleper 2 blusmonitoren met 1.5 mm spuitmond dat is totaal een straal van 3 mm deze straal is de voortstuwing in de lucht.
    Als ik aan het blussen was dan ging mijn boot altijd achteruit moest dan met de motor korte klapjes op de schroef geven om op de juiste plaats te blijven.
    De schroef kon zo langzaam draaien dat je de Owm kon tellen.
    Op de boegschroef kon ik bijsturen.

    Ik zekerde niet op de accu maar tussen een centraalpunt naar elke gebruiker.
    Het centraalpunt was een relais als ik die eruit haalde was de boot lam.
     
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.784
    Locatie:
    Salland
    @Meneer van Gent:
    Op het moment dat ik m'n bluskanons laat spuiten, drijft m'n model achteruit door de reactiekrachten.
    Omdat ik m'n bluskanons kan draaien (van 90 graden stuurboord via vooruit naar 90 graden bakboord) kan ik m'n model hiermee ook sturen.

    Simpel principe: actie = reactie

    Maar goed: heeft weinig meer met het originele topic te maken: het ging over zekeringen en motorisering.
    Voor degenen die het nut van zekeren (nog) niet inzien:
    Ik heb een keer een Norderney (Nee, niet de mijne!!) in de fik zien vliegen door overbelasting van een der motoren. (Wier in de schroef = oplopend amperage = overbelaste regelaar = smeltende bedrading = kortsluiting = brand)
    Het gebeurde binnen 4 seconden vanaf het moment dat het model niet meer vooruit kwam tot het moment dat de rook door alle openingen van de romp en het dek kwam.
    Schipper nam een snoekduik, drukt het model compleet onder water om te blussen en haalt vervolgens een van binnen zwartgeblakerd en stinkend model op de kant. Werk van jaren naar de knoppen... :evil:
    Hij heeft nog geprobeerd om in de jaren daarna het model op teknappen, maar zo mooi als voorheen is het model nooit meer geworden.
    Nu zijn moderne regelaars meestal voorzien van een warmte-beveiliging; als de regelaar te heet wordt, stopt hij de stroomtoevoer totdat hij weer voldoende is afgekoeld. Klopt, maar er kunnen ook andere oorzaken zijn voor kortsluiting: een net niet goed gesoldeerde draad die loslaat, een druppel water op de verkeerde plaats in je model, noem maar op.
    Kortom: die paar euro die je aan een paar zekeringen besteedt, zijn geen overbodige luxe!
     

Deel Deze Pagina