Bouwverslag: Newbie Hexa op basis van F550 en APM 2.5

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door jpenninkhof, 12 aug 2013.

1. jpenninkhof

jpenninkhof

Lid geworden:
    12 aug 2013
    Hallo,

Ik ben hartstikke nieuw hier op het forum (net geregistreerd) en heb me nooit eerder met modelbouw bezig gehouden. Ondertussen kruipt het bloed toch een beetje waar het niet gaan kan en vandaar mijn aanmelding hier op het forum.

Een goed jaar geleden heb ik eens een keer zo'n speelgoed ding voor mijn zoon gekocht. Het had 2 rotors voorop en een derde super-klein stuurrotortje achterop. Uiteraard waren de mogelijkheden van dit apparaat erg beperkt. Om een lang verhaal kort te maken, er is iemand op gaan staan, ik heb het ding helemaal ontmanteld, uiteraard geen reserveonderdelen beschikbaar, en nu ligt het ding bij het schroot.

Ik vond het echter leuk, en aangestoken door goede verhalen toen ik op zoek was naar reserveonderdelen, heb ik uiteindelijk het plan opgevat om eens te kijken of ik zelf zo'n apparaat in elkaar kan steken. Uiteraard dan wel gebaseerd op "commodity" onderdelen, zodat als er iets gebeurt ik wél onderdelen bij kan bestellen en de boel weer heel kan krijgen.

Als beginner ga ik uiteraard niet voor het duurste, breekbaarste en grootste, maar lijkt het me handig om met instaponderdelen te beginnen, die echter wel uitbreidbaar zijn, voor als ik de smaak eventueel echt te pakken zou krijgen. Ik hoop echter niet dat ik te veel probeer te beknibbelen en hoop dan ook dat ik via dit forum goede feedback kan krijgen over mijn samenstelling.

Ik heb de volgende onderdelen gepland:

Frame
    F550 kloon van Ebay
    Lijkt me een leuke instapper. Hij is niet al te duur en je kunt er volgens mij prima mee experimenteren en van alles aan vast tie-wrappen. Het ingebouwde power distributie board bevalt me ook prima en daar ga ik ook zeker gebruik van maken.

Flight Controller
    APM Flight Controller Board - €47,19
    Ik heb al een poosje met Arduino's zitten spelen en ben er ook bekend mee. De basis van mijn home automation systeem draait ook op Arduino en hoop dan ook dat ik met die kennis een beetje een head-start krijg als ik voor de APM zou kiezen. Daarnaast bevalt de uitbreidbaarheid van de controller me uitstekend. Ook al heb ik nog geen GPS etc in de planning, het feit dat hij daarmee uitgebreid kan worden levert wat mij betreft een dikke plus op.

Motoren
    6 x Dys D2830-11 - €46,17
    Dit zijn niet al te kostbare motoren die toch een redelijke performance moeten kunnen leveren. Het aardige is dat ze met LiPo's van 2S tot 4S kunnen werken. Ook al heb ik eigenlijk een 3S LiPo in de planning, het is natuurlijk aardig dat ik eventueel nog een keer met dezelfde motoren kan upgraden naar 4S.

ESC's
    6 x Dys 30A ESCs met SimonK firmware - €56,20
    Ik heb begrepen dat als je voor ESCs gaat, je het beste voor ESCs die flashable zijn, zodat je er SimonK firmware op kan zetten. Het aardige van de ESCs die ik op het oog heb, is dat deze firmware er al op zou moeten staan. Volgens mij kun je geen betere garantie krijgen dat deze ESCs compatible zijn met SimonK firmware.
    De ESCs hebben ingebouwde lineair BECs naar 5V. Dat is mooi meegenomen. Er hoeft daarom geen aparte BEC gemonteerd te worden, en omdat het lineaire BECs zijn, hoeven er ook geen kabels geknipt te worden.

LiPo
    Hunger 3300MAH 3S 30C - €20,28
    Ik heb een 3300mAh model gekozen. Vanwege de 6 motoren ben ik misschien voor een iets "ruimer" model dan je in veel Quad bouwverslagen tegen komt. Dit leek me ook logisch omdat er 2 extra motoren aangedreven moeten worden. De LiPo mag gemiddeld 30C en maximaal 60C belast worden en dat zou volgens mijn berekeningen ruim voldoende moeten zijn voor de relatief lichte motoren die ik heb gekozen. De keuze voor een "Hunger" is een een gokje. Ik kon er weinig over terugvinden op de modelbouwfora, maar hij was relatief goedkoop in de aanschaf. Ik zal er de eerste keren wel even bij blijven als ik ze op laad (of misschien opladen in de BBQ-pit? ;))

Zender/Receiver
    Turnigy 9XR Transmitter Mode 2
    FrSky DJT 2.4Ghz AACST telemetry transmitter module for JR radios - €26,83
    FrSky Two-way 2.4Ghz 8 Channel telemetry Receiver D8R-II Plus - €28,00
    Naar aanleiding van een reactie van Pinky-II op mijn originele plannen, heb ik de zender en ontvanger module van FrSky besteld. In plaats van met 8 signaalsnoeren, kan ik dan met één datasnoertje toe richting de APM. Daarnaast werkt deze draad dan niet alleen om de channels naar de flight controller toe te brengen, maar kan er meteen ook telemetrie data over uitgewisseld worden, die vervolgens weer richting zender gestuurd worden. Top tip!
    Op Diydones heb ik ook een verslag gelezen over het integreren van de receiver en de APM. Ik zit er over om ook zoiets dergelijks te doen. Dit maakt het allemaal wel erg lekker compact.
    Omdat de zender module netjes integreert in de 9XR, en in de 9XR de meeste hacks voor de 9X al standaard zijn ingebouwd, lijkt me dat de handigste zender.

Propellors
    Nog niet gekozen, maar aangezien ik mijn eerste echte vlucht nog moet gaan maken moeten dat maar eens hele goedkope propellors worden. Ik zat te denken aan 1045. Volgens mij moeten de bovenstaande onderdelen voldoende power leveren om die aan te kunnen drijven en leveren ze ook meer dan voldoende hefkracht om het toestel van de grond te krijgen.

Overige

LiPo battery tester/alarm - €2,80
    Altijd handig als het apparaat niet zomaar uit de lucht valt als de batterij opeens leeg blijkt.

APM Power module - €13,62
    Zal stroom leveren aan het APM bordje, maar geeft ook meteen door hoe het met het batterijniveau gesteld staat, waardoor de failsafe van de APM op tijd kan inspringen.

USBASP programmer met 6-pins verloopje - €4,19
    Met deze programmer kan de zender worden geflasht.

FrSKY USB Firmware Upgrade Cable - €7,73
    Met deze programmer kan de zender worden geflasht en CPPM aangezet worden, waardoor minder draden van de D8R richting APM nodig zijn.

iMAX B6-AC B6AC Lader - €21,77
    De LiPo die ik gekozen heb, kan met 3C geladen worden. Deze lader, die max 50W levert, zou dus in principe voluit moeten kunnen, zonder de batterij te beschadigen.

Verzendkosten/fees
    * N.a.v. bestelling bij Dys: €28,69

Tot zo ver mijn eerste plannen. Ik hoop dat er niet al te gekke dingen tussen zitten, maar hoor erg graag feedback omdat het een eerste wordt.

Ik zal deze post in de toekomst nog wel bijwerken op basis van reacties en nieuwe of gewijzigde plannen.

Bedankt al vast!

Laatst bewerkt: 18 aug 2013
  2. Pinky-II

Pinky-II

Lid geworden:
    3 dec 2007
    Tipjes:
    - Neem 9XR als zender kan je zonder grote verbouwing customizen ipv hele CPU board te moeten wisselen.
    - Als je voor GPS gaat neem de Externe 3Dradio GPS deze heeft het kompas in de GPS zitten en je kan de interne kompas uitschakelen op de APM. Dit geeft meer stabiliteit en zuivere kompas meting.
    - Voor de APM is het beste een lineare 5V bec te gebruiken. Let wel op dat deze niet boven de 5.25 volt uitkomt dit overleeft de APM anders niet.
    - Bestel Gyro foam bij HK (3M & Pads) voor montage van je FC
    - Als je de APM monteerd doe dit zo ver mogelijk van powerkabels & Esc's vandaan als je de interne kompas gaat gebruiken.
    - Aangezien je een 9X(R) neemt neem de DJT FrSky combo set met de D8RII Plus deze kan je simpel flashen naar CPPM firmware (van de XP receiver) scheelt je namelijk een hoop kabels van je ontvanger naar je FC,
    - Bestel servo kabel leads (F-F) 20CM of 10CM (Weet niet welke je nodig hebt met jou frame) hier heb je er zowiezo 1 van nodig (mits je CPPM gebruikt)
    - Als je je 9X(R) hebt gooi er gelijk OpenPilot op let wel je hebt een UsBasp hiervoor nodig de orginele firmware van de 9X is nogal (kuch) bagger.

3. jpenninkhof

jpenninkhof

Lid geworden:
    12 aug 2013
    Dat zijn hele goede tips. Bedankt zeg!
    Ik ben bang dat ik van een aantal dingen de betekenis nog even moet uitzoeken, maar Google is één van mijn beste vrienden ;)

De reden waarom ik op de 9X uit kwam in plaats van de 9XR, was een YouTube review waarin ze met elkaar werden vergeleken. In die review werd de 9XR behoorlijk afgekraakt. Over de uitbreidingsmogelijkheid van de 9XR rept de reviewer echter met geen woord, maar vind ik wel belangrijk. Ik ga de 9XR zeker in overweging nemen.

Voor de BEC zat ik eigenlijk aan een switched mode BEC te denken omdat ze wat efficienter zijn en minder warm zouden worden. Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom je voor de APM voor een lineaire BEC zou kiezen?

Die gyro foam is ook een handige, die ik zeker mee ga nemen. Ik heb het idee dat ze aan beide kanten een plakkant hebben om de FC op het frame te bevestigen. Denk je dat dit stevig genoeg is? Mijn onderbuik zegt me namelijk dat er ook nog ergens even een schroefje door moet...

4. Pinky-II

Pinky-II

Lid geworden:
    3 dec 2007
    Die tape is sterk genoeg. Ik heb diverse crashes gehad en de fc kwam er nooit af. Ga je schroeven dan kunnen juist weer trillingen van je frame doorkomen op je fc.

De 9xr is juist beter als de 9x zo heeft de 9xr standaard backlight, groter geheugen, je hebt geen smarties board nodig en flashen gaat veel simpeler. De 9xr is juist beter als de 9x.

Wat bec betreft een switching bec geeft ruis op je 5v. Een leuk lineaire juist niet. Overigens een 7805 doet ook al wonderen je apm vreet hoogstens 150mah.

4

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  5. jpenninkhof

jpenninkhof

Lid geworden:
    12 aug 2013
    Ik ben ondertussen al lekker bezig met de inkopen en mijn lijstje van in bestellingen staande onderdelen vordert gestaag. Ik ben erg blij met het commentaar van Pinky-II, erg goede tips waarmee ik last minute mijn lijstje nog heb kunnen aanpassen.

Ik ben er ondertussen ook achter gekomen dat mijn ESCs ingebouwde lineaire BECs hebben. Dat scheelt, want dan hoeft er volgens mij geen aparte BEC geinstalleerd te worden. Daarnaast is het feit dat ze lineair zijn erg prettig omdat er dan minder sprake van ruis is, en er ook geen kabeltjes doorgeknipt hoeven worden om nog steeds 5V naar de APM aangevoerd te krijgen :)

6. Pinky-II

Pinky-II

Lid geworden:
    3 dec 2007
    Veiligheidshalve is een externe bec wel aan te raden. Wat als de esc kuren heeft ligt gelijk je APM plat :). Met een Hexa heb je namelijk nog enigzins kans om te landen op 5 motoren je zal net zien dat net die ene Esc kapot is.

Let wel als je externe bec gaat gebruiken om JP1 te verwijderen en voeden via de RX inputs (dit scheelt een voltage drop van 0,2v omdat je niet via de diodes gaat)

7. jpenninkhof

jpenninkhof

Lid geworden:
    12 aug 2013
    Ik had eigenlijk begrepen dat alle 6 ESCs een 5V spanning naar de AMP leveren. Als er dus een ESC stuk gaat, heb ik nog 5 reserve BECs staan. Ben echter newbie en als dit niet klopt, ga ik inderdaad liever voor een externe...

8. jpenninkhof

jpenninkhof

Lid geworden:
    12 aug 2013
    Ik heb me hier eens een beetje op ingelezen, dit klinkt echt super-interessant!
    Telemetrie en versimpeling van het aansluitschema in één. Ik ben wel te porren voor een data link ipv de gebruikelijke channel-lijntjes en ben die kit nu heel serieus aan het overwegen.

9. mvdkuijl

mvdkuijl

Lid geworden:
    1 jun 2013
    Hallo daar.

Om even terug te komen op jou BECs. Het is niet raadzaam om alle BECs met de 5volt aan te sluiten. 1 er van is voldoende en bij een HEX met APM 2.5 alleen 5 signaal kabels aan te sluiten. Dus geen + en geen - anders loop je gevaar voor een groundloop.
    Deze tip heb ik niet van mijn zelf maar van Marten. Deze whizzkid is wel heel erg onderlegt wat de APM betreft.

Ik heb zelf bijna de zelfde zetup als jij en het werkt als een tiet.
    Het beste is een power module van de makers van de APM dat weet je zeker dat het goed gaat en kan je de failsafe ook via de voltage van de lipo laten werken.

Groeten en knutsel ze

10. jpenninkhof

jpenninkhof

Lid geworden:
    12 aug 2013
    Klopt het dat je deze power-module bedoelt? Dit ziet er inderdaad wel fraai uit en is ook heel mooi geintegreerd met de APM en de bijbehorende software.

Ik zie dat de power-module hierboven ook 5.3V levert. Zou je dan nog steeds aanraden om een BEC uit de ESC aan te sluiten?
    Dat wordt dus knippen. In ieder geval 5 draadjes en misschien ook nog een zesde.

11. mvdkuijl

mvdkuijl

Lid geworden:
    1 jun 2013
    Op het APM bordje geen jumper plaatsen dan APM power module gebruiken. Wel BEC aansluiten niet meer als 1 BEC en van de anderen Alleen de signaal aansluiten.
    Zo is het bij mij en het werkt als een tiet.

Gebruik je wel een jumper dan alleen opto gebruiken dat zijn speedcontrolers zonder BEC

Je moet zien dat de APM uit 2 circuit bestaan.

Groeten

Marcel

12. jpenninkhof

jpenninkhof

Lid geworden:
    12 aug 2013
    Top-tips! Dank je wel.
    Helaas moet ik nog even op de spullen wachten, maar met dit soort tips zal het assembleren een stuk makkelijker gaan :)

13. jpenninkhof

jpenninkhof

Lid geworden:
    12 aug 2013
    Ik heb het frame nog niets besteld en ben eigenlijk heel erg van gedachten aan het veranderen. Ik heb geen haast met vliegen, en ik vind het bouwen eigenlijk veel interessanter.

Om die reden ben ik er gisteren eens op uit gegaan en heb eens een kijkje genomen in wat bouwmarkten op dit gebied te bieden hebben. En da's helemaal niet veel!

Ondertussen heb ik wel een lang stuk 15x15mm aluminium buis meegenomen en ook een mooi dun plaatje aluminium op de kop getikt. De plannen om een eigen frame te maken zijn dus al eens stukje dichter bij.

Ook voor wat betreft de vorm van het frame ben ik me een beetje aan het herbezinnen. Ik vind het eigenlijk veel spannender om iets te maken dat "off the beaten track" (maar vanwege mijn newbie status nog niet te veel) is. Daarnaast vind ik het gebeuren rondom FPV ook erg spannend en ben me eens aan het inlezen op de builds rondom hexa-spiders.

Wordt nog even vervolgd...

14. jpenninkhof

jpenninkhof

Lid geworden:
    12 aug 2013
    Ik heb ondertussen met inventor geprobeerd een frame te ontwerpen. Zo simpel mogelijk, en op basis van het materiaal dat ik vorige week bij Praxis op de kop heb getikt.

De diameter van de cirkel waarin de props staan is 55 cm. Dit zou voldoende moeten zijn om eventueel 10 inch propellors te kunnen monteren.

Het spider frame was een wens van me, omdat het later de mogelijkheden voor FPV iets makkelijker maken.
    Een andere wens was de ruimte die tussen de poten en de platen beschikbaar is. Ik zou daar namelijk graag een plek willen maken voor de ESCs, zodat die een beetje uit het zicht kunnen worden weggewerkt. Ik hoop dat e.e.a. daarmee echter niet te zwaar wordt.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. mvdkuijl

mvdkuijl

Lid geworden:
    1 jun 2013
    ziet er stoer uit, het begin is er.
    Doe mij ook maar zo'n frame!

16. Rednas_N

Rednas_N

Lid geworden:
    3 mei 2012
    Ziet er gaaf uit, ga ik volgen! Ik heb ook een APM en die bevalt me steeds beter. Ik heb inmiddels ook al de GPS + Kompas combinatie aangeschaft, die krijg ik als het goed is deze en anders volgende week binnen. Ik laat wel weten of het het waard is ;)

Veel succes en plezier ermee!

17. Pinky-II

Pinky-II

Lid geworden:
    3 dec 2007
    Wat betreft de GPS / MAG combo van 3DR pas ermee op dat je hem goed instelt in Mission Planner. Dit kompas zit namelijk andersom gemonteerd (180 graden gedraaid) als je dus niet de goede optie kiest krijg je flinke problemen.

Tevens zou ik even wachten met een externe kompas kopen. Rctimer komt binnenkort met een GPS / MAG combo waarbij de mag verder van de GPS af gemonteerd is. Het blijkt namelijk dat de metalen case van de GPS toch ook inteferentie veroorzaakt. (De 3DR GPS / MAG zit de MAG onder de GPS gemonteerd precies onder het metalen blikje van de GPS)

Zowiezo RCTimer in de gaten houden over een week of 2 wordt ook hun nieuwe mount plate uitgebracht met een mooie bowl en grandioze vibratie demping voor de APM.

18. jpenninkhof

jpenninkhof

Lid geworden:
    12 aug 2013
    Nog even een lekkermakertje.

Ondertussen heb ik al heel wat van de onderdeeltjes binnen en begint ook het frame (de real-life versie) al wat gestalte te krijgen.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. jpenninkhof

jpenninkhof

Lid geworden:
    12 aug 2013
    Top! Da's het enige onderdeel dat ik nog niet in bestelling had staan. Je berichtje komt dus precies op tijd :)

Ik ben van plan om de APM op een stukje piepschuim te zetten. Volgens mij moet dat ook wel werken. Piepschuim is ook één van die materialen die heerlijk zijn om te bewerken, is superlicht en geeft ook nog wel iets demping.

20. jpenninkhof

jpenninkhof

Lid geworden:
    12 aug 2013
    Gelukkig heb ik goede hulp en gaatjes in de armen boren heb ik daarmee mooi kunnen uitbesteden:

Altijd goed om de kids wat vaardigheden bij te brengen en te laten zien dat er meer is dan alleen consumeren :)

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina