Bouwverslag Prins Willem, een zeventiende-eeuwse Oostindiëvaarder Herman Ketting

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Stephan Kertész, 16 mei 2020.

1. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Dankjewel, rope of scales heeft erg mooi touw en als je niet zoveel vrije tijd hebt als ik is dat een prima alternatief. Daarbij moet je touwdraaien ook een leuk onderdeel vinden. Het is soms net zo saai als weeflijntjes knopen.
    Er is in Duitsland ook eentje die mooi touw verkoopt, misschien ken je die niet.
    https://www.modellbau-takelgarn.com/ scheelt iets in de beurs.

Maar halstouwen die verjongen, die verkopen ze helaas nergens. Misschien kan ik een handel beginnen.

2. Ptèr

Ptèr

Lid geworden:
    9 nov 2021
    Prachtig touwslagerswerk wat je hier laat zien. Echt knap en weer wat geleerd. Ook ik doe je dat niet na.

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  3. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Dankjewel Peter, leuk compliment. Je bent altijd welkom om een tutorial bij mij te volgen.
    Ik heb de touwen nu klaar en ze liggen klaar als ik weer verder ga met deze bouw. Ik ben vandaag weer begonnen met het Hohenzollern model. Buikstukken plaatsen en ook de het achterschip gedeeltelijk gesloopt om de plankjes aan de onderkant van de spiegel opnieuw te kunnen plaatsen. Die zaten vertical ipv schuin. Update volgt.

Jeroen de Lange, Dave Bekers en Ptèr vinden dit leuk.
  4. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Ik was bezig met het maken van zeilen, hiervoor gebruik ik Japans papier (Kashmir 11 grams) welk zeer dun is maar prima te bewerken en zelfs te naaien met een dunne parelnaald. Goed te doen dus. Maar het ligt weer even stil omdat ik een nieuw speeltje erbij heb.
    Ik was aan het kijken voor een laserprinter, maar heb daar vanaf gezien omdat een laserprinter een behoorlijke brandlucht produceert. Dat is op een appartement niet wenselijk. En ik wil hem in mijn hobbyruimte neerzetten, waar geen naar buiten ontluchting mogelijk is. Dus werd het een 3D printer. Ik kon een zo goed als nieuwe Ender3 V2 op de kop tikken. Die draaid nu en daar hoort wel een kastje omheen met toch een filtering van actief kool. Dat prima gaat. Dus wie weet, misschien in de toekomst toch een laser cutter erbij. Ik ben dus druk bezig met het leren omgaan en de kast te bouwen. Tevens de machine up te graden. Ik moet zeggen dat ik binnen een dag de werking door had en maak nu zelfs al dingetjes in AutoCAD die ik kan printen. Leuke hobby erbij.
    IMG_4756.JPG IMG_4757.JPG

De dichte kast waar hij in komt is gemaakt van 2 Ikea Lack bijzettafeltjes. Hierdoor staat hij stofvrij en met de filterhuizen die ikzelf heb ontworpen word de lucht gezuiverd met afzuigkap kool filters.
    Als alles op zijn plek staat hoop ik snel verder te kunnen met het zeil om jullie zo snel mogelijk een update te laten zien.

Dave Bekers, EUSIV, P Voogt en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. janzwart

janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Nu heb je weer wat moois om op een modelbouwersdag te laten zien.

Pieter Sozef, P Voogt en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  6. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Eigenlijk best leuk om mee te werken Jan, ik kan met AutoCAD een heel eind overweg en het viel mij mee om te begrijpen wat al die termen in de 3D printerswereld betekenen. YouTube is een goede leermeester voor zoiets. Misschien bouw ik mijn Proxxon MF70 wel om naar cnc, handig als ik blokjes wil maken. De onderdelen kan ik dan hier op de 3D printer maken voor de ombouw. Kan ik naast Bert zitten. :)

P Voogt, TIMBERWOLF en janzwart vinden dit leuk.
  7. Baker

Baker

Lid geworden:
    26 feb 2023
    Mooi dingetje :thumbsup:.
    3d printen, was van plan om dit te leren van zodra ik niet meer moest gaan werken.
    Maar, ik en computer tekenen....:confused:
    Succes er mee.

8. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    Heel mooi allemaal .
    Met die ikea hack. Op een andere site heeft iemand met 6 ikea tafeltjes op elkaar een audio kast gemaakt .
    De 3d printer ook vaak aan gedacht maar de 3 d software is een stap te ver

9. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Bedankt heren, ik werk nou al eenmaal met AutoCAD, maar er zijn online al hele leuke programma's en tooltjes waar je al leuke dingen mee kunt doen. Freecad is er 1 maar ook heel simpele eenvoudige AI programma's waar je zelf minimaal inbreng in hoeft te doen.

Baker vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina