[Bouwverslag] QAV540G

Discussie in 'Multicopters bouwverslagen' gestart door ptrtjee, 14 aug 2013.

  1. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Het is een tijdje stil geweest vanuit mijn kant vanwege het afstuderen in mijn eigen onderneming.
    Inmiddels ben ik afgestudeerd en kan er weer wat tijd vrijgemaakt worden voor een nieuw project!

    Al een tijd kijk ik vol verbazing naar het nieuwste product van FPVmanuals/GetFPV/Lumenier: De QAV540G.
    In mijn ogen een fantastische machine! Quad setups heb ik altijd al interessant gevonden en de geïntegreerde brushless gimbal maakt het voor mij al helemaal af. Daarnaast spreken de innovaties verwerkt in de QAV540G mij zeer sterk aan.

    De DJI F450 quadcopter - waar ik eerder ook al een bouwverslag over had opgesteld - is inmiddels verkocht om budget vrij te maken voor dit nieuwe project.

    Dit bouwverslag zal ook weer als dagboek worden bijgehouden in deze eerste post. Voel jezelf vrij om vragen te stellen of opmerkingen te plaatsen!
    Hopelijk wordt ook dit verslag weer net zo goed ontvangen als de vorige.

    Laten we maar beginnen!

    Geschreven op 14 augustus 2013:

    Voordat ik begon met het project heb ik gewacht totdat alle onderdelen binnen waren. Zo kan ik in één keer doorwerken zonder lange tijd te hoeven wachten. Het heeft bijvoorbeeld een maand geduurd voordat het frame werd afgeleverd en ik ben niet zo dol op vertragingen als ik bezig ben. Dan maar het project uitstellen zodat eerst al het belangrijke materiaal binnen is toch? :smile:

    De volgende onderdelen zijn inmiddels binnen:
    Het subtotaal komt daarmee neer op €939,02.
    De verzendkosten bedroegen in totaal €64,03 en de invoerrechten van het frame €18,90 waardoor het totaal van de benodigde producten op €1021,95 komt.

    [​IMG]

    Een GoPro HD Hero 2 (€172 incl. verzenden), GoPro HD Hero 2 Layerlens (€15 tweedehands incl. verzenden) en een Sony 600TVL Super HAD CCD camera (€33,91 incl. verzenden) had ik nog liggen. Deze zijn dan ook niet verwerkt in de onderdelenlijst.
    Tevens heb ik een Fatshark Attitude SD videobril inclusief 250mW 5.8GHz Fatshark videozender gekocht (€363,40 incl. verzenden) om beter te kunnen FPV'en. En om het plaatje helemaal af te maken heb ik dan ook maar gelijk een tweedehands Skylark Trace OSD IV (€70 tweedehands incl. verzenden) gekocht.

    De totale kosten van dit project komen daarmee neer op €1676,260

    De zender en ontvanger die zullen worden gebruikt zijn een Graupner MX-16 HoTT Met GR-16 8-kanaals ontvanger.

    Goed.. Op naar het echte werk!
    Ik ben allereerst gestart met het klaarmaken van de motoren. De propeller adapters met een klein beetje Bison lockbond bevestigd op de bell van de motoren, de propeller inserts geplaatst en de standaard zwarte moeren vervangen voor borgmoeren.

    [​IMG]

    De kabels van de motoren zijn nog niet ingekort. Dat zal ik pas doen op het moment dat ik weet waar de ESCs precies bevestigd worden. Overigens worden de kabels direct aan de ESCs gesoldeerd, dus geen 3.5mm bullet connectors. Dit doe ik zodat ik zeker weet dat er zo min mogelijk "zwakke" schakels zijn.

    De ESCs heb ik van hun jasje ontdaan zodat ik de standaard firmware kon vervangen met SimonK firmware. Het flashen is een ontzettend makkelijk proces! Zeker als de flash tool wordt gebruikt zoals op de foto hieronder.

    [​IMG]

    Na het flashen ben ik direct begonnen met het bouwen van het "dirty" frame. Een zeer gemakkelijk proces wanneer de handleiding wordt gevolg. Uiteraard bij elk metaalschroefje wel wat Bison lockbond gebruikt!
    De kwaliteit van het frame is werkelijk top. Goed materiaal en een zeer zuivere afwerking.

    [​IMG]

    Om even wat af te wisselen heb ik de gimbal voor het grootste gedeelte al in elkaar gezet. Ook hiervoor weer een handleiding gebruikt.
    Alleen nog de Martinez gimbal controller IMU monteren en de kabels van de motoren bevestigen aan het gimbal boardje en dan is het er klaar voor!
    Het enige wat ik minder vind is dat deze gimbal uit gaat van een 23x23mm IMU zoals die van Alexmos. de IMU van Martinez is kleiner waardoor het een en het ander aangepast dient te worden. Daar heb ik me nu nog niet aan gewaagd en komt dus pas later aan bod!

    [​IMG]

    Voor de rest is de kwaliteit van de gimbal echt top! Leuk detail is een 3D-geprint spacertje bij de tilt motor. :smile: Ik had nooit eerder een 3D-geprint object in mijn handen gehad, ziet er grappig uit!

    Goed.. nadat de gimbal zo goed als klaar was heb ik me weer gestort op het frame.
    De reeds geflashte ESCs zijn ontdaan van de signaal kabels. Tevens zijn alle soldeerpunten opnieuw gedaan om er zeker van te zijn dat ze perfect zijn.
    Net zoals bij de DJI frames dient één frame plaat als stroomverdeler. Ontzettend handig zoals op de onderstaande foto te zien is.

    [​IMG]

    De soldeerpunten worden nog voorzien van een aantal druppels smeltlijm ter isolatie. Maar eerst nog een paar keer goed de soldeerpunten inspecteren voordat ze worden bedolven.
    Overigens worden de ESCs ook weer netjes voorzien van een nieuw stukje krimpkous.

    Nu naar bed, het is al laat! (02:51).
    Morgen weer lekker verder. :smile:

    Geschreven op 15 augustus 2013:

    Omdat het gisteren nogal laat was geworden heb ik een groot gedeelte van de dag geslapen. Zonde zeg!
    Na een heerlijke kop koffie meteen weer verder gegaan met waar ik gebleven was: De ESCs.

    Ik wilde de motordraden direct aan de ESCs solderen en geen gebruik maken van 3,5mm bullet connectors. Dus om de juiste lengte van de draden te bepalen heb ik eerst de motoren vastgezet. Uiteraard ook weer met een druppeltje Bison lockbond op elk schroefje. Wat een knoeperts van een motoren zijn het!

    [​IMG]

    Nadat de juiste lengte van de draden was bepaald heb ik ze op goed geluk vast gesoldeerd aan de ESCs. Na wat gepuzzel zijn de juiste draairichtingen bepaald en is alles nu definitief (en beter) vast gesoldeerd. Alle motoren draaien perfect na een simpele kalibratie. De koppel is ENORM van die dingen. Mag ook wel aangezien ze 11 inch props rond zullen gaan slingeren. :razz:

    De kabels vallen netjes in de "goot" van de armen. Slim bedacht van de jongens (en meisjes) @ Lumenier/GetFPV/FPVmanuals.

    [​IMG]

    Alle ESCs naderhand netjes voorzien van een stuk doorzichtige krimpkous. Ik hou wel van die "mechanische" look, dat moet je niet verbergen onder een zwart jasje! :smile: Nu nog een paar druppels smeltlijm en dan kan het geheel afgedekt worden.

    [​IMG]

    Wat ik doe bij elke bouw is alle ESC signaalkabels voorzien van een ferrietring. Ik hou altijd 4 wikkels aan.
    Na het wikkelen het geheel netjes voorzien van een stukje doorzichtige krimpkous om het te fixeren.

    [​IMG]

    De frameplaat heeft handige soldeerpunten voor overige zaken. Dit is zeer handig gebleken voor de current sensor (en meteen voeding voor mijn Skylark Trace IV OSD, Fatshark videozender en de CCD camera).
    Ik heb wat aanpassingen moeten doen aan de sensor maar het werkt nu helemaal top! De "out" had ik namelijk niet nodig omdat de ESCs al voeding krijgen vanuit andere punten op het frame plaatje.

    Ik moet alleen de sensor opnieuw voorzien van krimpkous maar dat formaat heb ik momenteel niet. Dat wordt dus weer een aparte bestelling!

    [​IMG]

    Al met al was het vandaag weer een productieve dag. Het belangrijkste gedeelte is zo goed als klaar. Ik moet alleen nog even naar de winkel voor wat lijmpistool patronen (geen idee of ze zo heten) en secondenlijm.

    Waar ik overigens ook achter ben gekomen is dat één prop adapter van de Tiger motoren SCHEEF is. Zo scheef dat het niet meer acceptabel is. Morgen maar even een belletje plegen naar de winkel.
    Ik wil sowieso een nieuwe want deze kan in de prullenbak. Jammer!

    [​IMG]

    Geschreven op 25 augustus 2013:

    Vanwege de drukte heb ik helaas geen tijd gehad om het verslag bij te werken.
    Dus even een flinke inhaalslag maken!

    De kromme propadapter is zeer snel kostenloos vervangen voor een nieuwe. Uiteraard de nieuwe adapter direct gemonteerd en uitgetest. Kaarsrecht en klaar voor de props! :smile:

    Afgelopen week heb ik de ESCs wat moeten verplaatsen omdat de condensatoren klem kwamen te zitten tussen de 2 frame platen. Het resultaat was een getordeerd frame wat uiteraard niet de bedoeling was.
    De ESCs zitten nu dan ook iets verder naar achteren waardoor de condensatoren in de gefreesde gaten vallen.
    Overigens heb ik ook de ferrietkernen weer verwijderd aangezien daar te weinig ruimte voor was, de F-30A ESCs een lineaire BEC hebben en ik deze toch niet gebruik. (De Naza-M Lite heeft immers een eigen stroomvoorziening vanuit de V-SEN unit.)
    Om de signaaldraden van de ESCs iets korter te maken zijn ze met wat tiewraps bijeengehouden. Mooi is het niet maar dit is straks toch niet tot nauwelijks zichtbaar. Om hierin te gaan knippen en solderen doe ik liever niet.

    [​IMG]

    Ik heb gelijk de apart bestelde carbon landingspootjes bevestigd. Ze zitten perfect en ze zien er zeer gaaf uit naar mijn mening. Het bevestigen is overigens zo gepiept door middel van 2 grub screws per pootje.

    [​IMG]

    De current sensor is voorzien van een stukje krimpkous en bevestigd op het frame door middel van een dun 3M dubbelzijdig stukje tape. De sensor past precies tussen het "dirty" frame en het "clean" frame! Het scheelt millimeters maar het past. :smile:

    [​IMG]

    Ook de V-SEN Unit heeft zijn plekje gekregen op de onderkant van het frame aan de achterkant. Deze is bevestigd door middel van klittenband in plaats van dubbelzijdige tape omdat de onderkant van het frame wellicht wat vaker losgehaald zal moeten worden (bijvoorbeeld voor de vervanging van een ESC).

    [​IMG]

    De voedingsdraden van de ESCs zijn losgehaald (niet los geknipt) en gefixeerd door middel van een stukje krimpkous. Aangezien da Naza-M Lite niet gevoed hoeft te worden via de ESCs is het verstandig gewoon de rode draad los te halen.

    [​IMG]

    Het "dirty" frame is nu eigenlijk zo goed als klaar!
    Alle soldeerpunten zijn voorzien van smeltlijm ter isolatie. Enkel de voeding voor de gimbal controller dient nog gesoldeerd te worden. Hier moet ik even wat aandacht aan besteden aangezien ik nog geen goede handleiding heb gevonden qua connecties en soldeerpunten voor die controller.

    Binnenkort ook maar eens de props uit gaan balanceren!

    Geschreven op 12 september 2013:

    Door omstandigheden heeft het project wat vertraging opgelopen dus is het weer de hoogste tijd om verder te gaan!

    Nadat ik een 3S Lipo een tijdje had aangesloten rook ik de sterke geur van verbrand plastic. Tot mijn ongenoegen zag ik ook een dun sliertje rook opstijgen. Al snel bleek een ESC te zijn doorgebrand!

    [​IMG]

    Ik had geen reserve ESCs meer liggen dus gelijk een bestelling geplaatst.
    Binnen een paar dagen had ik een 2-tal ESCs op de mat liggen. Daarvan één direct geflashed, aangesloten en uitgetest. De andere houd ik achter de hand als reserve.
    De nieuwe ESC lijkt gewoon goed te werken en hopelijk blijft dat zo! Ik heb liever dat deze op de werkbank doorbrandt dan in de lucht. :smile:

    Om toekomstige scheiding van het "dirty"- en "clean" frame wat makkelijk te maken heb ik de voeding voor de Martinez gimbal controller voorzien van JST connectors. Koppelen en ontkoppelen is nu een eitje.
    Het is de vraag of deze kleine connector de stroom van een 4S Lipo kan weerstaan. trial-and-error!

    [​IMG]

    Het "dirty" frame is nu helemaal (vlieg)klaar op de props na. De props dienen nog netjes gebalanceerd te worden op zowel de bladen als de hubs.

    Goed, tijd om wat aandacht te gaan besteden aan het "clean" frame. Ook hiervoor is weer een handleiding gebruikt.

    Geschreven op 24 september 2013:

    De Martinez gimbal controller heb ik inmiddels aangesloten op de gimbal. Ondanks mijn eerdere twijfels of de IMU wel zou passen past deze perfect in het daarvoor bestemde compartiment. Gelukkig maar!

    Uiteraard moet de gimbal controller nog wel goed ingesteld worden. Op dit moment functioneert de gimbal nog niet naar behoren. Daarentegen heb ik er alle vertrouwen in dat het perfect zal gaan werken.

    [​IMG]

    Hoewel Graupner propellers vanuit de fabriek al goed gebalanceerd zijn heb ik ze toch even onder handen genomen. Een klein beetje schuren was al genoeg om ze perfect in balans te krijgen op zowel de bladen als de hubs.

    [​IMG]

    Geschreven op 25 september 2013:

    Het werd tijd om alles te gaan monteren en bevestigen in- en op het "clean" frame.

    Om de Naza-M Lite te monteren heb ik een apart beugeltje gemaakt uit aluminium waar tevens de videozender op gemonteerd zal worden door middel van klittenband.
    Het QAV540G frame heeft door de gefreesde gaten weinig ruimte voor montage van het materiaal. Tevens houdt het frame rekening met een "board" flightcontroller zoals de CC3D, MultiWii of KK2.0. Een Naza-M flightcontroller monteren gaat niet zomaar.

    [​IMG]

    Nadat de flightcontroller was geplaatst heb ik de overige aluminium en nylon standoffs geplaatst. Tevens heb ik gelijk de ontvanger aangesloten op de Naza-M Lite aangezien daar straks weinig ruimte voor zal zijn.

    [​IMG]

    De volgende stap was het plaatsen van de gimbal controller. Deze wordt met 4 nylon schroefjes bevestigd op de nylon afstandsbussen. Een makkelijk klusje dat zo gepiept is.

    [​IMG]

    Nadat de gimbal controller was bevestigd heb ik de overige onderdelen gemonteerd.
    Denk hierbij aan de Lipo monitor, OSD, DJI Naza-M Lite GPS, OSD GPS, kaartje met contact- en adresgegevens (mocht de machine kwijtraken), etc.

    Ook de gimbal en de propellers zitten nu ook goed vast door middel van borgmoeren.

    [​IMG]

    Het "clean" frame is nu definitief samengevoegd met het "dirty" frame!
    Nu is het een kwestie van afstellen en de rest van de FPV set monteren.

    Ik wacht nog op één onderdeeltje, namelijk de behuizing voor de FPV camera. Vliegen is al wel mogelijk maar FPV nog niet.
    Tevens moet ik nog de gimbal controller aansluiten op de ontvanger zodat ik de GoPro 180 kan laten draaien (tilt).

    Zodra ik weer verder kan zal ik het verslag bijwerken!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 okt 2013
  2. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie
    Peter , verheug me erop ;)
    Heb je de frame al binnen?
     
  3. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Alle onderdelen zijn al binnen!
    Ik wacht alleen nog op een soldeerboutje en een paar stukken krimpkous.
     
  4. thijsco19

    thijsco19

    Lid geworden:
    28 jun 2013
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Maasland
    Leuk!!

    Gaat ik volgen!
     
  5. jeroenjeroen

    jeroenjeroen

    Lid geworden:
    14 feb 2013
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Overijssel
    Errrrg mooi frame, dat belooft wat! Succes met de bouw!
     
  6. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Thanks!
    Ik zal regelmatig de eerste post aanpassen. Kostenplaatje is er inmiddels in verwerkt.
    Heb alleen geen ruimte meer voor foto's hier op het MBF dus moet even kijken hoe ik die ga hosten.
     
  7. BorisB

    BorisB Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mei 2012
    Berichten:
    8.188
    Locatie:
    Brabant
    imageshack
     
  8. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Pak je gewoon je eigen webspace van de provider, doe ik ook.... Bijna iedere provider heeft wel een stukje ruimte voor je bij je abbonoment..
    Even met ftp de foto's erop drukken klaar...
     
  9. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Daar zat ik ook al aan te denken ;) Zal wel even kijken hoe ik het aan ga pakken!
    Vond het wel zo makkelijk dat de foto's meteen op de server van MBF stonden.
     
  10. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Met mijn aantallen foto's is mijn rumte zo op, zelfs al zou ik vriend worden...
    Ik heb zelf ook al de webspace van me oudes in gebruik, die doen er niets mee. Als dat "op" is heb ik me schoonouders nog, en zat familie en vrienden die er niets mee doen...

    Ga niet betalen voor opslag dat 99,9% gebruikt word voor dit forum... ;)
     
  11. Joris vd Hurk

    Joris vd Hurk

    Lid geworden:
    11 okt 2011
    Berichten:
    672
    Locatie:
    boekel (noord brabant)
    wel grappig dat je echt ALLE benodigdheden op een lijstje hebt gezet, geeft wel een goed overzicht.
    alleen ben je volgens mij nog de ontvanger en zender vergeten, dat is ook wel handig lijkt mij zo;)
     
  12. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.368
    Locatie:
    Zwolle
    Heel mooi frame inderdaad, ook deze gaan we weer volgen Peter :)
     
  13. menno

    menno

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    1.273
    Locatie:
    Rosmalen
    Dit bouwverslag ga ik ook volgen. Ben benieuwd wat je er allemaal van gaat maken. Je moet onderhand weer opnieuw leren vliegen Peter. Voor mijn gevoel is het in elk geval best lang geleden dat je het DJI frame hebt verkocht.

    Wat haal je trouwens een Hero 2 voor € 172,- inclusief verzenden?
     
  14. QuadRon

    QuadRon

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    4.325
    Locatie:
    Belgie
    Mooi man , vind de setup ook top!
    Er is geen beter afgewerkt frame dan de Qav , alles is super netjes gefreesd.
     
  15. ptrtjee

    ptrtjee

    Lid geworden:
    4 feb 2013
    Berichten:
    526
    Ik ben ook zeer benieuwd naar het eindresultaat!
    Gelukkig heb ik nog het quadje liggen waarmee ik ben begonnen ;) Regelmatig mee gevlogen maar ook minder dan ik had gehoopt. Tijd was zeer schaars vanwege het afstuderen en school is en blijft mijn prioriteit.

    Die GoPro was een speciale deal van Coolblue. Het betrof een demo model; nooit gebruikt maar ging voor een prikkie weg. Was er ook maar eentje van dus ik moest snel zijn :) Nieuwe zul je ze niet vinden voor die prijs!
    Het was overigens ook nog de surf edition inclusief alle toebehoren.
     
  16. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.368
    Locatie:
    Zwolle
    Ziet er al goed uit!
    Let alleen wel op met het inkorten van de motorkabels aan de motor zelf, zoek even op of de windingen niet doorlopen in de draden.
    Anders heb je een probleem als je die inkort.
     
  17. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Acetylsalicylzuur ofwel ouderwetste asprine, geen paracetamol, doet dan wonderen...
     
  18. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.368
    Locatie:
    Zwolle
    Om ze opnieuw te vertinnen helpt dat inderdaad.
    Maar ik bedoel de lengte van de windingen.
    Het lijkt mij niet goed als je deze in kort, doordat de lengte dan anders word..
     
  19. Harmen-Jan

    Harmen-Jan

    Lid geworden:
    17 jul 2013
    Berichten:
    52
    Locatie:
    Twente
    Wat een investering... Mooi hoor. Vooral de tiger motoren, duur man. Zijn die echt zoveel beter??

    Super project, ik ben benieuwd!!!!


    HD
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  20. Psygho (Emil)

    Psygho (Emil) Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jan 2004
    Berichten:
    15.654
    Locatie:
    Prov. Drenthe.
    Tigers zijn erg goed...

    Dan nog zul je ze alle 3 tegelijk en dus met evenveel lenge inkorten,
     

Deel Deze Pagina