Bouwverslag Schouwenbank

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Danny Bimmel, 31 jul 2005.

1. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Hoi Allemaal,

Zoals beloofd weer een bouwverslag van één van mijn (vele) projecten. In mijn onderschrift was het al een tijdje te zien en sommige hier op het forum wisten het al langer; het is de Schouwenbank geworden :D .

Foto; Tugspotters

Dit project is eigenlijk ontstaan door de bouw van mijn Walcheren. Deze sleper van URS heeft als thuishaven Vlissingen en daar ben ik November vorig jaar eens gaan kijken. Naast de Walcheren zag ik toen ineens nog een sleper liggen 8O .

In eerste instantie eigenlijk niet zo gek veel aandacht besteed aan die andere sleper, ik was immers net aan de Walcheren begonnen, maar naar mate de Walcheren vorderde toch eens wat meer informatie over de Schouwbank gaan zoeken. Toen bleek dat het geen gewone sleper was met een stel schroeven en wat roeren, maar een sleper die is uitgerust met twee Voith Schneider Propellers :) . Dat vond ik zo interessant dat ik langzaamaan eens op zoek ben gegaan naar tekeningen van deze sleper. Deze had ik in Maart al gevonden, wouter zzw had een set werftekeningen, van deze eierklutser :wink: , thuis liggen. In eerste instantie zijn deze tekeningen veilig opgeborgen, maar toen ik ze weer tevoorschijn haalde bleken ze helaas niet helemaal compleet te zijn. De spantentekeningen van het middenschip ontbraken 8O , dus een e-mailtje richting URS gestuurd en een paar weken daarna had ik de ontbrekende tekeningen op de deurmat liggen :thumbsup: .

Het project is eigenlijk pas echt in een stroomversnelling geraakt toen ik afgelopen Mei weer in Vlissingen was en in het stuurhuis van de Schouwenbank stond. De bemanning heeft me zo’n beetje het hele schip laten zien en gelukkig had ik mijn fototoestel meegenomen :D . Daar kwam nog bij dat Sikko 259 een topic met de bouw van zijn Brielsebank gestart is. De mal die hij samen met zijn collega bouwers heeft gemaakt is richting Bert Kroes gegaan. Toen ik dat wist meteen Bert Kroes benaderd en sinds vrijdag heb ik een prachtige polyester romp staan voor mijn Schouwenbank.

Nu kan de bouw echt beginnen, de grootste uitdaging gaan de twee Voith Schneider Propellers worden. Die zal ik zelf moeten maken, want de VSP’s die Graupner maakt zijn simpelweg te klein voor deze sleper :( . Om me daarbij te helpen heb ik een boekje besteld en mocht het niet lukken dan heb ik nog hulptroepen in den Haag :lol: .

Foto; Uitgeverij Kwiklink,

De eerste werkzaamheden zullen de scheg en bescherming van de VSP’s worden. Bert Kroes had bij de romp al een aluminium scheg geleverd. Deze is 3mm en als je de werftekeningen bekijkt klopt dit precies, maar als je nog beter gaat kijken blijken alleen de uiteinden 3mm te zijn. De scheg heeft een V-vorm en die ga ik dus ook maken.

Anders dan anders ga ik voor dit project geen hout gebruiken voor de opbouw en dergelijke maar polystyreen. Dit materiaal heeft een aantal voordelen ten opzichte van hout; geen houtnerf, makkelijk en snel te verlijmen, waterbestendig en het scheurt minder snel dan hout. Het enige nadeel is dat het wat minder sterk is dan hout, op sommige plekken zullen er dus verstevigingen aangebracht moeten worden.

Dat was het dan weer even voor nu, eerst maar eens aan de slag met de Schouwenbank en al mijn andere projecten :wink: .

Groetjes Danny.

2. Dikkie

Dikkie

Lid geworden:
    18 feb 2005
    Mooie sleper ;) veel succes ermee!

Het valt mij trouwens op dat de stuurhut een stuk lager is als op de gemiddelde sleper?

3. Redcheesehead

Redcheesehead

Lid geworden:
    17 jul 2005
    Vol verwachting klpt mijn hart. :lol:
    Ik zal iedere dag even kijken of er meer van je verslag is geschreven.
    Succes met je bouw. van de Schouwenbank.
    Maar is de Schouwenbank niet is eerst van de NRS geweest.? :eek:ntopic:

4. wouter zzw

wouter zzw Guest

hoi danny,

zo nu komen we ten minste ergens.... 2 slepers uit vlissingen.... en dan heb je die reserve-belg die er ook nog met een bezig is namelijk de zeeland van urs tevens schaal 1:33.

ik wacht met spanning af wat het gaat worden en als je volgende week naar vlissingen komt kun je m dan ns meenemen?? dan zal ik mijn projectje eens meenemen!!

gr,
    wouter zzw

5. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Hoi Allemaal,

@Redcheesehead, de Schouwenbank is haar loopbaan in 1972 inderdaad begonnen bij NRS, in 1988 is ze verder gegaan als Smit sleper en in 2000 is ze in dienst gekomen bij haar huidige werkgever; URS :D .

@wouter zzw, volgende week twee mini URS slepers in Koudekerke :wink: , één varend en één waterdicht :lol: .

Groetjes Danny.

6. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Hoi Allemaal,

Nieuw bouwmateriaal, nieuwe vragen :wink: .

Hoe kan ik het beste polystyreen en polyester met elkaar verlijmen? Ik ben namelijk van plan om in de polyster romp stukken polystyreen spant te lijmen. Het gaat dan alleen om de bovenkant van het spant, het deel waar het dek op komt te liggen.

Groetjes Danny.

7. wouter zzw

wouter zzw Guest

hoi danny,

ik heb eens een vraagje dat boekje waar je het over had... bestaat er daar ook een van waarin een schottel staat??

gr,
    wouter zzw

8. Mythos

Mythos

Lid geworden:
    22 apr 2005
    Hi Danny,
    ik denk dat dat met Stabilit express wel moet lukken

ik heb er althans geregeld polystyreen mee verlijmt, alleen nog nooit op polyesther

Groet,
    Andre

9. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    hallo Danny dat boekje heb een nummer dar kan je hem bestellen wil je dat even op het forum zetten a u b

10. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    @Danny,

Lees dit stukje eens: http://www.g-schmidt.com/tips.pdf
    Ik heb alleen geen idee of polystyrol een zelfde eigenschapen heeft als polystyreen :?
    Maar er zijn hier vast mensen die dat wel weten. Volgens mij is Skiff nogal op de hoogte over het verwerken van kunststoffen.
    Als het vergelijkbaar is dan gaat het dus niet lukken met Stabilit.

@ Wouter,

Volgens mij zijn er geen boekjes over het vervaardigen van Schottels.
    Zou ook een dun boekje worden want met een waterleiding T-stuk en twee conische tandwielen kun je er één maken.
    Das dan wel een hele simpele, maar afhankelijk van je eigen technische vaardigheden en machinepark kun je het zo gecompliceerd maken als je zelf wilt.

11. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Hoi Allemaal,

@wouter zzw, niet dat ik weet :( .

@Andre Meere, daar heb ik eigenlijk nog nooit mee gewerkt, maar ik ga het gewoon proberen :D .

@F.van.Gent, het boekje is nog niet binnen maar heb ik besteld bij Uitgeverij Kwiklink.

Roel had de gegevens al een keer in een ander topic gezet;

Groetjes Danny.

12. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    @Adam, dat zou ik ook niet weten, want het is de eerste keer dat ik met dit materiaal werk :? . Dan ga ik het eerst maar op een paar afval stukjes uitproberen :D .

Groetjes Danny.

13. zinnia

zinnia

Lid geworden:
    8 feb 2005
    Volgens mij zijn polystyrol en polystyreen synoniemen. Het gaat dus om hetzelfde produkt. Styrol is het duits voor styreen (zoals ook bv benzol en benzeen).
    Er zijn wel verschillende kwaliteiten, zoals met alles. Als je dus verschil merkt, zit het zeker niet in de naam.
    Het is niet goed te plakken met stabilit, het lost er soms mee op. Ideaal zijn de solutielijmen in de paarse busjes (modelbouwwinkel) met de naaldvormige spuitmond. Het is ook prima te lijmen met chloroform, waarin wat afvalstukjes zijn opgelost. Maar let wel op chloroform is niet zomaar vrij te verkrijgen in grote hoeveelheden, en kan leverschade veroorzaken!!
    Om polystyreen te verbinden met andere materialen (hout, metaal) is er de ouwe vertrouwde twee-komponentenlijm

14. Tom Boere

Tom Boere

Lid geworden:
    1 okt 2004
    Ik sluit mij helemaal aan bij Zinna, bij voorkeur neem ikzelf 10 secondenlijm in een wat stroperige uitvoering voor polystyreen onderling en een 2 componentenlijm naar polyesther toe, kan je het eerst nog op een paar punten fixeren met de secondenlijm, hoef je wat minder moeilijk te doen met het op de juiste positie houden !! :lol:

Tom Boere

15. Adam

Adam

Lid geworden:
    12 sep 2003
    Gewoon simpele thinner doet het in het onderling verlijmen van polystreen het ook heel goed.
    Makkelijk met een kwastje oid aan te brengen.

@ Danny
    Dan kan je toch de genoemde lijmen in het pdf filetje aanhouden

16. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Hoi Allemaal,

@Zinnia, je hebt inderdaad gelijk, ik ben eens rond gaan kijken op het www :lol: . Wij noemen het polystyreen, in Duistland noemen ze het "polystyrol" en in Engeland heet hetzelfde goedje "polystyrene" :teacher: . De afkorting van dit materiaal is PS en is dus hetzelfde materiaal waar bijvoorbeeld koffiebekertjes e.d. van worden gemaakt.

Naast PS bestaat er ook nog EPS, dat staat dan weer voor "Expanded Polystyrene" en dat kennen wij dan weer beter als piepschuim. Dat is 2% polystyreen en 98% lucht.

Dat was dan weer de natuurkundeles voor vandaag :wink: .

@Adam, zoals je eerder al aangaf, Stabilit Express gaat niet lukken. Dat wordt dus inderdaad even uitzoeken of de lijmen in dat lijstje ook op polyester plakken :wink: .

Jullie horen allemaal nog wel wat het is geworden,

Groetjes Danny.

17. Mythos

Mythos

Lid geworden:
    22 apr 2005
    Hi Danny,

Oei :oops:

Groet,
    Andre

18. Sikko 259

Sikko 259

Lid geworden:
    1 sep 2004
    Danny,

Voor het verlijmen van polyesther en polystyreen kun je Bison Combi power gebruiken. Beide te verlijmen materialen iets opruwen en goed ontvetten. Combi power kun je door het licht te verwarmen met bv. een fohn ook prima in kieren laten lopen. Ik heb er in de Brielsebank de voornaamste verbindingen mee gelijmd en dat zit na 6 jaar nog als een huis. Polystyreen kun je, zoals ook al in het bouwversalg van de Brielsebank staat prima "lijmen" (lassen is eigenlijk een betere uitdrukking) met een oplossmiddel zoals thinner, MEK of ether.

Hans.

Is de romp trouwens niet stevig genoeg om het zonder spanten te doen?

19. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Hoi Allemaal,

@Andre Meere, maakt helemaal niets uit :D .

@Sikko 259, Bison Combi Power heb ik hier nog liggen dus ga ik dat eens gebruiken :D . Ik denk dat de romp wel stevig genoeg is, maar ik weet niet of het goed gaat met het dek. Ik heb nu platen van 1,5 en 2mm polystyreen liggen, ik vrees dat die niet dik genoeg zijn voor het dek. Hoe hebben jullie dat eigenlijk geddaan met het dek? zit die "bolling" er ook in?

Groetjes Danny.

20. Sikko 259

Sikko 259

Lid geworden:
    1 sep 2004
    Danny,

1,5 mm is meer dan dik genoeg voor het maken van een dek. Hoe hebben wij dat gedaan. Je zet aan de binnenkant van je romp met een watervaste stift de hoogte uit waarop de onderkant van je dek moet komen. Langs de binnenzijde van de romp lijm je nu met bij voorkeur Bison Combi (nee, ik heb geen aandelen, maar deze lijm blijft enigzins flexibel in tegenstelling tot Stabilit) vurenhouten latjes van 10 x 10 mm. Hiertussen (dus dan van bakboord naar stuurboord) lijm je met een watervaste houtlijm ook latjes van 10 x 10 mm, plaats in de lengterichting afhankelijk van het aantal en de afmetingen van de openingen die je later in je dek wilt hebben.
    Van de tekening kun je de bolling van het dek overnemen op een stukje polystyreen. Nu maak je polystyreen net zoveel stukken met de bolling van het dek als je latten in je romp hebt geplakt. Deze kun je als je ze op de goede breedte hebt gemaakt met secondenlijm aan de eerder geplaatste latten bevestigen. Hierop lijm je dan weer je dek. Voor de duidelijkheid nog even een foto:

Op deze foto kun je voor de snelheidsregelaars ongeveer zien wat ik bedoel. Wil morgen nog wel een betere foto op het forum zetten, zit nu op m'n werk.
    Groot voordeel van deze methode is dat je geen spanten in de romp hebt die kostbare ruimte in beslag nemen.

Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.

Hans

Deel Deze Pagina