Bouwverslag Smit Hunter (Happy Hunter)

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Danny Bimmel, 25 jun 2005.

1. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Hoi Allemaal,

Hier dan weer een bouwverslag van een boot waar ik aan ga beginnen :D . Voorlopig is het alleen verzamellen van informatie, want de Walcheren is eerst nog aan de beurt. Ook heb ik nog niet voldoende informatie om met de bouw te gaan starten.

Goed, mijn volgende project gaat de Smit Hunter worden. In eerste instantie zou ik na de Walcheren aan de Schouwenbank beginnen, maar ik kwam op marktplaats ineens een leuke bouwdoos uit 1987 tegen :D . Het was de bouwdoos die Robbe helaas al een aantal jaar niet meer in het assortiment heeft; de Happy Hunter :D . Dat betekend natuurlijk niet dat de bouw van de Schouwenbank niet meer doorgaat, die schuift alleen een plaatsje op in mijn planning :lol: .

Zoals jullie waarschijnlijk wel gemerkt hebben bouw ik al mijn boten zelf, de Hunter heb ik altijd een mooi model gevonden, maar ik had eigenlijk de hoop al opgegeven omdat ik nergens een bouwdoos meer kon vinden :D. Het was eigenlijk puur toeval dat ik op 9 Juni tegen een bouwdoos opliep, normaal kom ik nooit op Marktplaats, toen gelukkig wel. De bouwdoos is helemaal compleet :D , dat niet alleen zelfs de beslagset zat erbij en ook die is helemaal compleet :D . Ik ben alleen Artesania Latina (Amsterdam) en Billing Boats (Smit Nederland/Walcheren) gewend, maar ik heb een paar keer met open mond zitten kijken naar het aantal onderdelen wat daar inzit, was vroeger echt alles beter?! :lol:

Het is de bouwdoos van de Happy Hunter, maar eigenwijs dat ik ben :wink: , gaat het niet de Happy maar de Smit Hunter worden. Die vind ik persoonlijk qua kleur net iets mooier dan dat kanariegeel :wink: ( :lol: :lol: :lol: ).

Foto; Tugspotters

Natuurlijk zitten er behoorlijk wat verschillen tussen de Mammoet en de Smit versie. De neus is een klein voorbeeld daarvan, maar het grootste probleem is het achterdek :| . Die hebben ze geschikt gemaakt voor "Anchor Handling" en lijkt niet echt meer op het "oude" dek.

Daarom zoek ik in eerste instantie vooral informatie over de Smit Hunter (Happy Hunter mag natuurlijk ook). Als iemand informatie heeft hoor ik het graag :D .

Groetjes Danny

2. Dr.Evil

Dr.Evil

Lid geworden:
    14 nov 2004
    Hoi mede-hunter-bezitter :wink:

Het "kanari-geel" valt wel mee hoor in de Mammoet-versie (hij was namelijk een beetje oranje-geel, en NIET zoals je het model op veel beurzen / bijeenkomsten ziet knalgeel :? )

Voor info over de hunter, kan je terecht op de site van Luit ( http://www.slopsema.nl/ ) en ook via google is veel te vinden, inclusief het veel te vroege einde van dit mooie schip... :cry:

Korte historie:
    1978 - gebouwd als HAPPY HUNTER voor Mammoet Shipping, Amsterdam, door Arnhemse Scheepsbouw Maatschappij (bouwnummer 477)
    1979 - verhuurd aan Scheepvaartmij. De Kromme Waal te Amsterdam
    1981 - ondergebracht bij de Kon. Nedlloyd Groep
    1982 - in bare-boat charter: SMIT HUNTER
    1984 - naar Smit Internationale, Rotterdam, zelfde naam
    1986 - naar Smit Tak International, Nassau, zelfde naam
    1988 - naar Smit Tak Towage & Salvage, Singapore, zelfde naam

29 juni 2003 tijdens dokbeurt bij Niehuis & van den Berg te Pernis is brand uitgebroken in de machinekamer en daarbij is het schip verloren gegaan

Zelf heb ik het schip (in de juiste Mammoet-kleuren :wink: ) enige tijd geleden gekocht. Omdat ik eerst mijn "Grote Stern" af wilde maken, was ik er nog niet aan toegekomen, maar nu ga ik ook binnenkort beginnen met wat verfijningen aan het model 8)

Veel succes met de (ver)bouw!

3. Mythos

Mythos

Lid geworden:
    22 apr 2005
    Hoi Danny,
    ik heb een folder liggen van Smit, over de hunter. Niet meer de beste kwaliteit, maar misschien wel makkelijk. Kan hem wel naar je mailen
    Heb trouwens ook nog 2 afgetopte schroeven messing vierblads liggen voor de hunter.

Groet,
    Andre

4. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Hoi Allemaal,

@Dr.evil, Bedankt voor de informatie :thumbsup:, helaas had ik die informatie ook al gevonden. Erg jammer dat zo'n mooie sleper nu in tienduizend stukjes ligt :cry: , het is niet anders.

Goed, even voor de duidelijkheid en andere Hunter bouwers de informatie die ik gevonden heb;

Het origineel:
    http://www.slopsema.nl/index1.html (site van Luit),
    http://www.zeeslepers.nl (site van Ronald),
    http://www.modelbouwscheepswerf.ismijnhobby.nl/ (site van Steef),
    http://www.tugspotters.com,
    http://www.webshots.com/search?new=1&source=homesearch&query=Smit+HUNTER,
    http://members.lycos.nl/fsanderse/casualty.htm,
    http://www.smitsleepdienst.web-log.nl/.

Het model:
    http://home.planet.nl/~cante052/happyhunter/fotogallery.htm (site van Rempie),
    http://www.modelbouw.org/happyhunter/image1.php (site van de HMBC).

Ook is er al een PB'tje onderweg naar Ton Nijenhuis, en straks ga ik ook het nationaal sleepvaartmuseum eens proberen. Ik denk dat het verspilde moeite is om contact op te nemen met Smit (die kunnen nog een hele hoop leren van URS).

@Andre Meere, het is toch niet toevallig dezelde folder als op de site van Ronlad staat (zie link hierboven), die heb ik namelijk al op de harde schijf staan :D .

Die schroeven zijn interessant, Robbe heeft er namelijk twee plastic driebladsschroeven bijgestopt. En aangezien is niet zulke goede ervaringen heb met plastic schroeven en in de romp waarschijnlijk twee decaperms komen te liggen heb ik nog messing schroeven nodig, als je er vanaf wilt hoor ik het wel :D .

Groetjes Danny.

5. Mike

Mike

Lid geworden:
    13 sep 2004
    Hey danny,
    Veel suc6 met het bouwen van de boot, ik blijf dit draadje zeker volgen.

Greets Mike

6. Dikkie

Dikkie

Lid geworden:
    18 feb 2005
    Lijkt me een mooi project, ik ga dit ook blijven volgen. Het valt me alleen op dat de smit hunter cq. happy hunter wel errug veel voorkomen!

7. Mythos

Mythos

Lid geworden:
    22 apr 2005
    Hoi Danny,
    Ja, inderdaad die folder van ronald zijn site

Stuur me effe een mailtje waar ik die schroeven heen kan sturen, ik heb ze allebei weer gevonden. Heb trouwens ook nog een beetje beslag liggen, dus ik weet niet of de doos compleet is ?

groeten,
    Andre

8. elladar

elladar Guest

een heel mooi project, ik ben benieuwd naar het eindresultaat !

@Danny Bimmel: op de 1e link bij "het model" daar de 4e foto van, is dat het model ? want dat is een zeer mooie foto, net echt 8O

9. Dr.Evil

Dr.Evil

Lid geworden:
    14 nov 2004
    je bedoeld deze foto? http://home.planet.nl/~cante052/happyhunter/foto4.htm
    Dat is een "officiële foto" van het origineel (deze zijn ik meen zelfs als postkaart uitgegeven 8) )

10. wouter zzw

wouter zzw Guest

hoi danny,

alweer een nieuw project zie ik... je houd jezelf aan het werk he?? hoe moet je dat in gods naam allemaal meesjouwen als je weer naar zeeland komt varen??zo wordt het wel errug veel bootjes.. en ook niet de kleinste ook :wink:

maja... je moet doen wat je moet doen he?? je mag wel zorgen dat je geld overhoud voor een grotere auto een ford transit ofzo :). maar hoe zit het met al je andere boten de amsterdam de sw singapore en de walcheren?? zijn die afgebouwd???

gr,
    wouter zzw

11. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
    Wouter daar is Danny niet uniek in deze Duitser uit Bonn nam in 1979 zijn hele vloot en haven mee.

Foto Joop Mak.

"Vaargroep Nienoord" Leek.

Danny zal een Aanhanger aan moeten schaffen gheghegheghe.

12. elladar

elladar Guest

@Dr.Evil: ja, dit is welke ik bedoel=> zeer mooie foto

13. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Hoi Allemaal,

@elladar, dat is, zoals Dr.Evil al aangeeft, een foto van de 1:1 versie en niet van de 1:50 versie :D . Inderdaad een hele mooie foto van het origineel.

@wouter zzw, voorlopig kan er nog maar één boot varen en dat is de Walcheren en die past makkelijk in de Corsa :lol: . Wat mijn andere boten betreft de Amsterdam kan met een weekje werk ook wel weer varen, maar ik heb wat onderdelen "geleend" voor de Walcheren daar moet ik dus eerst nieuwe voor gaan halen. De Smitwijs Singapore ga ik (voorlopig) niet meer aan verder en de Schouwenbank is na de Smit Hunter aan de beurt. De Walcheren is vaarklaar, maar er moeten nog behoorlijk wat details geplaatst worden.

@Jan Vos, voorlopig geen aanhanger :lol: , gewoon even kiezen welke er mee mogen naar een vaardag :wink: .

Groetjes Danny.

14. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Hoi Allemaal,

Vanmiddag vond ik zo'n grote envelop op de deurmat :D , een brief van het Nationaal Sleepvaartmuseum.

Het algemeen plan van de Smit Hunter :D . Het is een tekening uit 1984, kennelijk is toen het achterschip verbouwd. De tekening op zich stelt niet zo gek veel voor, maar als je de tekeningen/bouwdoos van de Happy Hunter hebt kun je met deze tekening goed uit de voeten. De neus is waarschijnlijk later aangepast, want op deze tekening is nog gewoon de "oude neus" te zien.

Goed, weer wat meer informatie over de Smit Hunter en zo langzamerhand word het ook eens tijd om te beginnen :lol: .

Groetjes Danny.

15. Steef

Steef Guest

Danny, als ik tijd heb zal ik zo'n 120 foto's van de Smit Hunter naar je mailen. Gr Steef

16. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Hoi Steef,

120 FOTO'S?! 8O.......................... ik denk dat ik mijn mailbox dan maar even leeg ga halen :lol: .

Dat gaat dan helemaal goedkomen met mijn Smit Hunter, afgelopen dinsdag het algemeen plan van het Nationaal Sleepvaart Museum, gisteren de set tekeningen en CD-Rom van tnijenhuis, 120 foto's van Steef en volgende week verwacht ik ook mijn twee Decaperm's. :D

Het wordt nu wel heel verleidelijk om aan de Smit Hunter te gaan beginnen :wink: .

Steef, alvast hardstikke bedankt :thumbsup: .

Groetjes Danny.

17. Danny Bimmel

Danny Bimmel

Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Hoi Allemaal,

Dit wordt dan de eerste echte bouw-update :lol: , eigenlijk is er nog vrijwel niets gebeurd, maar we moeten nu eenmaal bij het begin beginnen;

Dit is ze dan, zo kocht ik haar. De vorige eigenaar heeft de romp op maat gemaakt, wat gaten geboord, schroefassen, straalbuizen, en de roerkoningen geplaatst. Het enige wat ik tot nu toe heb gemaakt is de steun waar ze nu op staat. Het leuke was dat stap 1 van de bouwbeschrijving het maken van de steun is, zo hoort het eigenlijk ook (de Walcheren heeft nog steeds geen steun :oops: ). Een uitgebreide tekening met uitslag van de staanders staat op één van de bijgeleverde tekeningen :D . Overnemen op hout en de steun staat zo in elkaar.

Nu dan een sneak-preview ( :wink: ) in de machinekamer, twee decaperm's gaan de messing 60mm 4-blads schroeven aandrijven. Ik heb al zoveel goede verhalen over deze motoren gehoord dat ik ze toch eens een keer uit wilde proberen. Grote nadeel van de motoren is dat ze in vergelijking tot andere motoren nogal prijzig zijn :( , eens even gaan zoeken op Marktplaats en jawel; twee decaperm's op de kop kunnen tikken voor €75,- :D (in plaats van €200 nieuw).

Goed, nu eerst weer verder aan de Walcheren en als alle informatie en onderdelen binnen zijn maar eens langzaam echt gaan beginnen aan de bouw :D .

Groetjes Danny.

18. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
    Danny bij Quartel kosten ze € 105.00 per stuk gelijk aan de Hectoperm.

Maar ze zien er goed uit mooi laag die as aan de vertragingzijde.
    Moet je nagaan dat de eerste die ik in 1979 kocht voor € 20.42
    Ze worden ook in de industrie gebruikt.
    Zie ook dat de aansluitlippen er nog aan zitten dat is het verschil met de Hectoperm die heeft alleen die aansluitpennen zonder draad erop.
    Hiervoor gebruikten wij kroonsteenjes uit de plastic behuizing halen een schroef voor de pen en de ander voor de stroomdraad.

19. bombarst

bombarst

Lid geworden:
    14 sep 2003
    Jan,

hadden ze 'vrouger' in '79 dan ook al euro's bij jou??? ;-)

Arnold

20. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
    Bombarst,

Dat heb ik even omgerekend we hebben geen guldens meer.
    Maar om je tevreden te stellen fl 45.00 was in 1979 de prijs.
    Een 6 kanaals Robbe Luna Zender koste toen fl 900.00 daar kon je niets aan veranderen geen servo reverse en een accu paket van 500 Ma.

Je had in Veendam toen een grote modelbouwzaak Meijer, dat is zoals Krikke nu maar dan alle panden.
    Daar stond een grote tafel met houten krukjes een een verchroomde koffiekan met een kraantje op koopavond zaten we daar dan met elkaar te kletsen.

Deel Deze Pagina