Hallo allemaal! Ik ga me eerst even voorstellen Ik ben een 20 jarige student die elektromechanica studeerd momenteel zit ik in het 2e jaar. Ik heb geen enkele ervaring met modelbouw of rc. Dit is dus allemaal nieuw voor mij. Wanneer ik in de problemen zit met mijn build hoop ik op jullie te kunnen rekenen Ontwerp Voor het ontwerp heb ik me gebaseerd op het model van CPO (rcgroups lid) en dat van rcexplorer.se (David Windestål). Voor het frame baseer ik me op het ontwerp van CPO. Het frame is verschillend van beide. CPO gebruikt 135° tussen de voorste armen terwijl rcexplorer.se dit doet met 120°. Het nadeel van deze 120° is dat je de propellers nog in beeld ziet. Dit heb je niet met 130°. Gebruikte componenten De componenten zijn nog niet toegekomen dus kan ik nog niet zeggen of deze goed zijn. EU 3.5mm 3 wire Bullet-connector for motor (5pairs/bag) (EU Warehouse) Digital Metal gear servo 16g/3.9kg/.13sec (EU warehouse) hexTronik DT750 Brushless Outrunner 750kv (EU warehouse) Slow Fly Electric Prop 11X4.7SF (4 pc) (EU Warehouse) Turnigy 2200mAh 3S 40C Lipo Pack (EU warehouse) TURNIGY Plush 25amp Speed Controller (EU warehouse) Turnigy Pure-Silicone Wire 20AWG (1mtr) Black (EU Warehouse) Turnigy Pure-Silicone Wire 20AWG (1mtr) RED (EU Warehouse) MultiWii 328P Flight Controller w/FTDI & DSM2 Port (EU warehouse) Turnigy 4mm Heat Shrink Tube - RED (1mtr) (EU warehouse) INT Front Wheel Steering Arm & Mount Set 40mm (5sets) 10CM Male to Male Servo Lead (JR) 26AWG (10pcs/set) Nylon XT60 Connectors Male/Female (5 pairs) GENUINE Servo Extention Lead 420mm (5pcs/bag) Andere Detachable Fisheye lens Propeller Balancer Tool LiPo Battery Safety Bag AC 100-240V to DC 12V 2A 1-8S Lipo/Li-ion/Fe Battery Voltage 2IN1 Tester Low Voltage Buzzer AC Battery charger iMAX B6 Mobius ActionCam Full HD Sports Camera 1080P Update 1 Links zie je de lenge van de balkjes en recht zie je de tricopter body. Voor de armen gebruik ik 12x12mm geschaard hout. Dit was €1,89 bij hubo voor 2,1 meter. Hier teken ik de twee voorste armen af op 42 centimeter. Alle nodige balkjes zijn gemaakt en een beetje geschuurd. 2x arm vooraan 1x arm achteraan 1x blokje vooraan Nu begin ik met de body van de tricopter. Ik pas het papier op het hout en teken er ruwweg da afmeting op. Het hout dat ik gebruik is 5mm dik. Na het uitzagen van de ruw vorm heb ik 2 plaatjes over. Uit deze ga ik de body maken. Ik knip de figuur uit en plak deze op het plankje met doorzichtige plakband. Ik plaats het tweede plankje onder het eerste zodat deze mooi onder elkaar liggen. Dit is gemakkelijker voor het uitzagen. Ik zet er ook nog twee serganten op om het goed stevig vast te houden zodat het niet verschuift tijdens het zagen. Beginnen met zagen De vorm is klaar. Als volgende ga ik de gaten boren. Ik gebruik een 3mm boor. Boren maar! Ik plaats een houtblokje eronder zodat ik een goede steun heb. Verwijder de plakband en het papier. Het hout is nu nog ruw. De volgende keer ga ik het wat opschuren en een mooie kleur geven. Het eerste deel vind ik best wel geslaagd
Mooi zeg! Lekker simpel en het werkt altijd prima. De kans is helaas wel aanwezig dat er een of meerdere laatjes breken bij de eerste vluchten :rolling: Maar vervangen is makkelijk en kost niks! Bij mij brak meteen mijn fancy plexiglas... Zag je meteen dat de quadcopter niet is gemaakt om te vervangen
Nice. Is een heel leuk frame om mee te beginnen. Ben er zelf ook mee begonnen namelijk Veel plezier! Zo zag mijn laatste versie eruit:
Ja daarom heb ik voor hout gekozen. Goedkoop, gemakkelijk en het dempt ook de trillingen. Ziet er wel nice uit met die leds Dank u!
Update 2 Vanmorgend leverde GLS me de materialen van het EU magazijn. Hier zie je een foto van de inhoud. Wat me opgevallen is dat ik 4 propellers heb die dezelfde kant draaien. Ik heb dit al eens opgezocht en kwam tot de conclusie dat het bij grote tricopter geen kwaad kan wanneer ze allemaal dezelfde richting draaien. Ik heb gisteren een tweedehands graupner MX-12s overgekocht. Deze was nog maar 26minuten gebruikt geweest. kosprijs in de winkel toen was €160 ik heb hem voor €40. Goede deal? Terug naar de build Ik heb het hout wat geschuurd zodat ik een mooie oppervlakte heb. Ik heb ook de zijkanten ontdaan van splinters. Zoals je kunt zien op de vorige foto was ik nog 2 boringen vergeten. Ik heb dan twee vijzen vastgezet zodat de twee plaatjes niet kunnen verschuiven. En de beide gaten geboord. Hier ze je het voorste blokje. Hier heb ik problemen met gehad toen ik de armen wou bewegen. (meer info hierover onderaan deze post) Tijd voor het hout te schilderen! Ontwerp nog niet volledig maat het begint erop te lijken Dit is het probleem waar ik op botste wanneer ik mijn voor armen naar binnen wou buigen. het blokje zat in de weg. Dus kon ik de armen niet naar achteren plooien. Ik heb het blokje tijdelijk verwijderd. Dat was het voor vandaag. Morgen krijg je nog een update!
je moet wel 1 prop hebben die de andere kant op draait hoor anders moet je yaw mechanisme de draaiing om z'n as telkens compenseren en kan je naar 1 kant veel minder hard draaiden dan naar de andere kant....
Update 3 Tijd voor update 3: draad motoren versterken bullet connectors vastmaken heatshrinken gatje boren waar motor komt motoren monteren Dit is de motor. De voet kan je er gemakkelijk afdoen met de hand. Een beetje silicone toevoegen onder de draden Silicone toevoegen boven op de draden Ik heb gaatjes geboord in een plankje zodat de bullet connectors niet weg kunnen. Bulletconnectors zijn gevuld met tin. de draden van de motor zijn ook vertint Na de bullet connectors klaar zijn begin ik met de heatshrink. Ik heb geen heatgun dus gebruik ik een theelichtje. Werkt zeer goed. Tijd voor de voet van de motor terug te monteren. Ik gebruik thread lock (blauwe spul) om mijn schroefjes vast te zetten. Dat schroefje zit erin! Montage van de motor op het hout met zip-ties. Ik gebruik zit ties om een zwakte te creeeren in de constructie. Moest de tricopter crashen breekt de zip-tie af in plaats van het hout. Je ziet dat er ook een uitholling is geboord in het midden van de voet. Dit is omdat de as soms tegen het onderliggend hout kan schuren. Om wrijving te verminderen heb ik dit een beetje uitgeboord. De speedcontroller met bullet connectors Zo ziet hij er momenteel uit Meer updates volgen nog!
begin een beetje "heimwee" te krijgen naar m'n oude tri als ik zo'n mooi ding zie Onntopic. Ik zou de esc's aan de onderkant monteren, dat ziet er vele malen cleaner uit (had ik bij m'n 2e tri ook). Als je de draden van de esc gaat verlengen moet je de draden die naar de motor gaan verlengen ipv de draden naar de accu, anders zou je je esc's nog wel eens op kunnen blazen (weet niet waarom, maar dat is me verteld) verder ziet het er tot nu to strak uit, keep up the good work
Bedoel je de esc's: in de buik van de tricopter te installeren, onder de buik van de tricopter of onder de armen van de tricopter?
onderkant van de armen i.p.v. aan de bovenkant van de armen. (in de buik ziet er nog cleaner uit, maar dat is erg lastig i.v.m. het vouwen van het frame )
Update 4 In deze update toon ik je hoe ik mijn battery tray en mijn camera mount maak. Ik begin met een plankje te zagen. Dit is iets langer dan de tricopter body. De tray na het verven. Ik gebruikte een dekseltje van een potje om re ronding te maken. Daarna heb ik deze met de figuurzaag uitgezaagd. Ik neem vervolgens lange en brede zip ties en boor er 2 gaatjes in. Voor de gemakkelijkheid heb ik een template gemaakt zodat ik niet telkens de lengte hoef te meten. Later boor ik er nog 2 meer. (dit zal je zien in volgende foto's) Vervolgens bevestig ik de tray aan de tricopter. Ik heb dus in elk zip bandje 4 gaten geboord zodat één zip bandje door 2 bouten gaat. (foto's ter verduidelijking). Dit is de tricopter met afgewerkte camera en battery tray.
Update 5 In update 5 zaag ik de overschot van de motoras weg, wijzig ik de Imax B6 batterij lader en plaats ik het servomechanisme. De motoras is te lang dus zaag ik er een stuk af. De lengte hangt af van uw eigen voorkeur. Trek voor de zekerheid een plastieken zak over de motor. Zo voorkom je dat er metalen stukjes in de motor terechtkomen. Wat niet goed is voor de motor. Dit stukje is niet zo gedetailleerd dus moesten er vragen zijn, laat maar komen. Ik heb het servomechanisme in elkaar gestoken en gemonteerd met zip bandjes. De onderste stuk zit vast op het hout terwijl het bovenste stuk vrij kan roteren. Dit doe je door in de ene een gaatje te boren dat groter is in diameter dan de andere. hierna steek je er een bout of cilindrisch voorwerp door. De ene kant moet klemmen terwijl de andere kant vrij kan bewegen. Afmeten waar de servo aansluiting komt en dan een uitsparing boren. Zo worden de draden niet beschadigd wanneer de servo vast wordt gemaakt. De servo monteren. Zorg ervoor dat deze mooi horizontaal staat met het draaimechanisme. Zodat de overbrenging niet krom zit. Ik heb een beetje tape gebruikt en deze onder de servo gelegd. Motor en propeller monteren. Er zijn nog spullen toegekomen via de post. Een alarm voordat de batterij leeg moest zijn (buzzer linksboven) Een propeller balancer (naast batterij alarm) Een batterij lader (linksonder) Een lipo safe bag voor batterijen veilig te laden (rechtsonder) De batterijlader kwam niet met een stekker dus heb ik een stekker met transmormator gekocht en deze aangesloten op de batterijlader. Batterijlader in actie
Denk het niet. Op de foto te zien is je zender is een 35Mhz type. Daarvan is de antenne draad iets meer dan 1m denk ik, veel langer dan bij een 2.4GHz ontvanger. Dan is er veel kans dat hij tussen je propellers klem komt te zitten.
Ik heb dit langs de onderkant naar mijn tail motor laten lopen en terug. De draad is inderdaad 1 meter.