Bouwverslag van een EVO 4 met enkele opties (FG)

  • Topicstarter Topicstarter hsleurink
  • Startdatum Startdatum
H

hsleurink

Guest
Hallo,
Mijn naam is Hendrik en ik heb een evo 4 aangeschaft. Ik heb nog nooit eerder een auto zelf opgebouwd. Aangezien ik gemerkt heb dat er vraag naar is dat er eens een bouwverslag komt, zal ik proberen verslag te doen (met foto's) van de evo 4. Die koop je namelijk niet voorgemonteerd, maar in allee onderdelen los geleverd.
Deze FG is niet helemaal standaard meer. Zo heb ik gekozen voor de Samba 4 (in plaats van de big power), voor het Lauterbacher hydraulisch remsysteem, voor snelspan veerwissel, getuned motorblok, ander luchtfilter, en lichtlopende lagerset. Over de keuze van deze opties zal ik later wat meer vertellen.

afb16135.jpg
 
Heel erg netjes ziet het er allemaal uit!!

Ben heel erg benieuwd en hoop op veel foto's met uitleg :)


Greetz
 
Stap 1:

Zo, de kop is er af. De koolstof verstevingsribben zitten er op en daarna zijn de zijsteunen gemonteerd. Die koolstof versteviging is een heel goed ding op de auto. Op de competition had ik dat bijvoorbeeld niet (zit alleen bij evo standaard erop), maar daar had ik last van het vervormen van de kunststof radioplaat bij het mechanisch remmen. Datheb ik toen opgelost door een carbonplaatje van 2,5 mm dik te kopen (op ebay.de) en toen was dat probleem over. Maar toen zag ik dat vanaf dat moment de bodemplaat iets bol ging staan (alleen) tijdens het remmen. Nou, dat voorkomt nu de verstevigingsrib die met schroeven op de bodemplaat is gemonteerd.
Verder zie je op de foto een deel van de onderdraagarm achter. Daar heb ik zojuist de standaard bijgeleverde kogelbussen uitgetikt en er betere voor in de plaats gezet. Die kosten iets meer (11 euro per stuk, er zijn er 6 nodig op heel de auto), maar ze slijten niet zo snel. Het schijnt dat de standaard bussen na een uur rijden al slijtage beginnen te tonen. Dat heb ik dus voor waarheid aangenomen en direct een beter soort toegepas.
afb16138.jpg
 
het ziet er allemaal nog goed uit maar dat mag ook wel veel succes en plezier met het opbouwen van je evo
 
Stap 2:
Niet zoveel over te zeggen. Het is een kwestie van de tekening volgen. Wat met het differentieel wel aangeeft is, dat dit echt een bouwpakket is.
Ik heb gewoon het standaard dif. aangehouden. De echte wedstrijdrijders rijden met min 2 voudig sper dif. en de meeste zelfs met 4 voudig sper dif. Maar ja, sky is the limmit, en zo is er in de toekomst altijd nog eens wat te veranderen als de auto niet meer doet wil wat de couroer wil, toch?
afb16159.jpg
 
Van al dat bouwen krijg ik steeds meer zin om zelf ook weer te gaan bouwen terwijl ik al met wat projectjes bezig ben.

Ziet er top uit erg mooie auto..
 
Stap 3, in elkaar zetten differentieel:
Dat is opzich niet moeilijk, maar je moet wel weten hoe het moet, en dan is de hulp van iemand die het vaker gedaan heeft wel prettig. Ik heb Pascal van PaSe tuning (waar ik deze auto gekocht heb) gebeld, en die heeft mij uitgelegd hoe de volgorde van in elkaar zetten is.
De foto hieronder is misschien niet super duidelijk, maar het kan wel helpen als je nog nooit een dif van binnen gezien hebt. Let op: het metalen asje heeft een korte en een lange zijde. Je begint door de 4 tandwieltjes in het huis te doen (even stoeien) let daarbij op dat ze alle 4 goed tegenover elkaar zitten, want er kan 1 tandje verschil in zitten, en dan zit het niet goed. Vervolgens duw je het asje met de korte zijde van boven af aan door het huis heen. Als ie er doorheen zit, breng je de borgring aan. Dan pak je het ringetje dat aan 1 zijde is ingefreest en druk dat aan de korte zijde over het asje heen zodat het met de uitgefreede kant over de borgring valt. Dan volgt het lagertje dat uit 3 delen is opgebouwd: als 1e de ring met de vlakke zijde tegen de al aangebracht ring aandrukken, vervolgens het lager gedeelte over het asje schuiven, en als laatste de contra ring over het asje schuiven zodat er nu een lager is gevormd. Dan druk je het asje verder door. Let wel dat er tussen de binnenzijde van het huis en elk van de 4 tandwieltjes een dun ringetje komt. Het tekeningetje wat bijgeleverd is, geeft wel duidelijk aan waar welke ring komt. Als de o-ringen zijn aangebracht wordt het buitenhuis over het binnenhuis geschoven en worden deze 2 gefixeerd met 3 boutjes. Let op: waar de 2 inbusjes in het buitenhuis zitten zit aan 1 zijde ook 1 van de 3 borg boutjes. Hou de zijde van de inbus waar de borgbout naast zit aan als de zijde waar de lange kant van de as zit. Daarmee stel je namelijk de sper van het differentieel in. Dit kun je beter zo aanhouden, want daar rijd iedereen mee, en dan hoef je nooit na te denken (bij het eventueel nastellen van het dif. op de baan welke inbus je moet pakken. Als dat is ingesteld wordt ook de andere inbus in gedraaid totdat alle 2 de inbussen vast zitten. Dit is een beetje heen-en-weer draaien en voelen wat er gebeurd, totdat het goed ingesteld is, de rest komt op de baan wel.
Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is, anders hoor ik het wel.

afb16184.jpg
 
Stap 4: achterkant verder bouwen
Nu wordt het diff gemonteerd en de fusees. Hierbij komt ook de aluminium vlinder om de hoek kijken. (rechts onder op de foto). Deze vlinder is door PaSe-tuning iets uitgefreest om een goede passing te krijgen voor het veersnelwisselsysteem. Dat veersnelwisselsysteem stelt niet heel veel voor, maar het kan handig zijn als je snel moet sleutelen tijdens een wedstrijd of gewoon thuis. De kosten zijn het niet: voor 10 euro per setje kun je het inbouwen. Dan kun je dus met een simpel klipje de schokdemper loshalen (zie foto's later)
Verder zie je ook dat de lagers uit de fusee gehaald zijn. Dat is omdat ik niet de standaard lagers gebruik, maar de wat betere lagers heb aangeschaft, die beter stofdicht zijn en bovendien lichter lopen.
afb16191.jpg
 
Stap 5: montage fusee en bovendraagarm met aluminium kogelkoppen. Dat de kogelkoppen van aluminium zijn betekend dat er nu bijna geen slijtage meer op treed. De kunststof kogelkoppen slijten snel, zodat er snel speling op komt waardoor de auto in onballans komt (door trilling). En als dat gebeurd (die trilling) betekend dat, dat er weer meer slijtage op andere onderdelen komt: het sneeuwbal effect.
afb16203.jpg
 
Heel netjes allemaal, en volgens mij als hij af is een onwijs mooie wagen...
Ik zou zeggen ga zo door met bouwen en laat de foto's maar komen :)

Groet
Michiel
 
Misschien kunnen we het kommentaar tot een minimum beperken, of dat plaatsen in een ander topic. Blijft de bouwbeschrijving mooi schoon en prettig leesbaar....
 
ik had al het idee dat als hij straks helemaal klaar is. om robert te vragen om alle commentaar er tussen uit tehalen dan een stickey van te maken en dan er achter kan weer commentaar of vragen komen. Maar nu heeft het nog geen zin je ontkomt er niet aan.
 
Stap 6: schokdempers in elkaar zetten en inbouwen
Zo, de ophanging en de assen etc zitten er op. Nu eerst maar de schokdempers monteren voordat de motor aan de beurt komt. Over de schokdempers met de veren is heel wat te zeggen. Waar ik nu voor gekozen heb, is de standaard meegeleverde gele en blauwe veren te monteren. Naaste deze veren zijn andere kleuren te verkrijgen, die allemaal hun eigen stugheid hebben. Ook zit er verschil in het type veer. Zo zijn er ook progressieve veren (waar velen mee rijden). Weer anderen rijden met een fabrieksontwikkerld veer systeem. Tja, dat is de hobby die we hebben: je raakt niet uitgetest en uitgeprobeerd. Maar ik denk maar zo: ik ga straks eerst testen met deze veren, en daarna kan ik altijd nog iets anders proberen. Een tip daarbij is: verander nooit meer als 1 ding tegelijk aan je auto. Zo weet je wat je doet en wat er veranderd aan de wegligging van de auto. Zo zijn er ook 11 verschillende diktes demperolie in de handel (van FG). Er zijn mensen die rijden met dikte 6000 voor en 3000 achter (wat naar mijn mening een goed begin is), maar weer anderen adviseren 7000 voor en 5000 achter. Bij de geleverde evo zat alleen dikte 4000, dus ik heb er weer een dikte bij. Testen maar!
PS, het streepje in de cilinder van de schokdemper geeft het vul-nivo aan van de olie.
afb16215.jpg
 
Vanavond komen er weer foto's van het vervolg van de bouw.

:idea: Wat ik tussendoor even wil melden is het volgende: :idea:
Er zijn punten wat ik nu algemeen houd omdat er heel, heel veel over te zeggen is. Bijvoorbeeld de schokdemper en veren. Dit zijn eigenlijk onderwerpen apart. Hierbij heb ik dus naar advies van anderen geluisterd om dit hier in het bouwverslag niet te veel te willen uitdiepen, maar daar naderhand gewoon een topic over op te starten waar het alleen maar over veren gaat. Zo zijn er meerder onderwerpen: Differentieel, uitlaat, Motor, tandwielverhouding, afstelling (setup) etc.

Vervolgens ben ik er net achtergekomen dat sommige foto's die wat donker lijken op dit forum, wel goed duidelijk zijn als je ze in kleur afdrukt. (en ik zal er op letten dat ik de foto's zoveel mogelijk op een witte ondergrond maak)

En als laatste: ik ben echt dol enthousiast over deze auto en over hoe de bouw verloopt. Het bouwen is nu gewoon verslaving. Het liefste zou ik op mijn werk vrij nemen om weer verder te bouwen 8)

Tot later!
 
Haha , dat kan ik me voorstellen.

Wel interessant overigens. Goed werk en zeker leuk om te lezen , ook voor een offroader ;-)
 
Stap 7: schokdemper montage, kapsteun en motorsnelwisselsysteem

Zie foto

afb16382.jpg
 
Back
Top