hallo manfred kan je eens wat meer foto's van de periscoop voet posten aub ik heb er juist twee nieuwe gegoten en wil die net zo mooi als die van u maken groetjes raf
Hoi Raf, Als je wat terugbladerd in mijn topic naar pagina 20, daar staat de hele opbouw van mijn peroscoopvoet vanaf het begin. Wil je nog andere specifieke foto's dan moet je het maar zeggen.
hallo manfred ik ga een nieuwe zuil moeten draaien die ik nu heb is te schuin en er loopt een ring op de verkeerde plaats dus eventjes opnieuw maken en dan beginnen met aan te kleden groetjes raf
Hoi Raf, Er gaat meer tijd inzitten dan je denkt, ikzelf heb daar aardig mijn tanden op stukgebeten. Had er ook een gewone op neer kunnen zetten, maar ik vindt het nog steeds een uitdaging om zoveel mogelijk op schaal te blijven. Heb aardig wat gevonden over mijn nieuwe vierling, een foto die Ron had gevonden zette mij op het spoor van een mooie uitvoering. Over het algemeen werden er twee types gevoerd, de standaard leger uitvoering en een kriegsmarine uitvoering. Ik wil proberen te gaan voor de kriegsmarine uitvoering, het kost mij wel twee vierlingen om hem samen te stellen, de zogenaamde splitterschutz is ook compleet anders en zal vanuit niets gemaakt moeten worden. Dit is de foto die aangeleverd werd door Ron, met afwijkende splitterschutz. Na flink wat spitten op het web heb ik deze foto en andere gevonden, het blijkt dat op de prinz Eugen dezelfde uitvoeringen stonden. Ik heb nu foto's van alle kanten van die sight gehaald en wil daarmee deze uitvoering proberen te bouwen, de basis wordt de vierling van Tamiya, die ik geheel zal moeten verbouwen.
Het eerste begin van de aanpassing van de vierling, ben begonnen met de aanpassing aan de voorzijde, geen idee waarvoor dat is, maar goed, het staat op de foto's, dus pas ik het aan Bovenkant erop gemaakt, volgende stap worden een soort randjes aan de zij kanten van deze nieuwe box.
Bedankt voor de foto Ron, wat is trouwens die rare constructie vooraan bij de lopen, maakt het deel uit van het richtmechaniek? Correctie, bij nader inzien op een vergroting blijken het getekende pijltjes te zijn die wijzen op de gaatjes bij de mondingsdempers. De voorste kast afgewerkt compleet met zijrandjes, heb het klepje van de oude uitvoering maar hergebruikt. Wijziging aan de achterkant voor de dubbele zitjes en een dubbel uitgevoert richtmechaniek. Heb een begin gemaakt met een papieren malletje voor de afwijkende splitterschutz. Ga het geheel van 0,3 mm latoenkoper bouwen, volgens de foto's die ik heb gaat dat een aardige kluif worden, ik zal hem in verschillende losse delen moeten samenstellen.
beste Manfred, Ik neem aan dat je dit bedoeld, Ik heb het even opgezocht,en er niks over kunnen vinden in mijn boeken, dus heb ik de flakvier van Tamiya erbij gepakt,en het ziet er naar uit dat het soort opbergkasten zijn,dus eigenlijk heb ik GEEN idee grrrrrr. En even een correctie,deze foto is NIET de U-441 maar de U-745. U-745, met vriendelijke groet, Ron.
Hoi Ron, Ik heb denk ik de oplossing, op een duitse site stond dat dit deel uitmaakt van het hulsenvangsysteem. De afgeschoten hulsen vallen in het midden van de flakvierling, die 'trommel' waaraan de 20 mm kanonnen vastzitten, via de klep van die rare kast aan de voorkant kunnen de hulsen worden verzameld. Vroeg mij alleen af, als die mannen de hele tijd stonden te schieten dan raakt dat hulsopvangsysteem toch vol, simpele oplossing volgens die site, gewoon klepje openzetten donderd alles vanaf het dek het water in, of werd het verzameld in bakken.
Ben de afgelopen dagen aan het stoeien met de nieuwe splitterschutz van mijn vierling, hij wordt samengesteld van latoenkoper, en stap voor stap opgebouwd ivm de complexe vorm, het blijft telkens kijken op de verzamelde foto's en voorpassen met papieren mallen. De eerste stap voor het begin van mijn nieuwe splitterschutz, met behulp van de reeds gemaakte papieren mal de maten overgezet op latoenkoper. De vorm eerst uitgeknipt in groffe vorm en daarna op maat geslepen met de dremel, het omgebogen gedeelte moet over het voorstuk van de vierling vallen. Hier het begin van de bescherming van de schutters, de buitenste twee sleuven zijn voor het dubbele richtmechaniek, de middelste sleuf voor de stang die gekoppeld is aan de 20 mm kanonnen, waardoor het richtmechaniek meedraaid. Het geheel moet nog bewerkt worden met de dremel ivm de zijwangen die ik weer aan dit deel moet vastmaken. Hier ga ik mij de volgende dagen op stukbijten.
Eerst heb ik het geheel in vorm gedremeld voor het plaatsen van de zijwangen. De zijwangen in ruwe vorm aan het bovenstuk vastgesoldeert, voor het in vorm slijpen is het makkelijker om eerst het meeste materiaal weg te knippen. Voor de definitieve afwerking gebruik ik dan de slijpschijf van de dremel. Dit is dan het resultaat van een avondje slijpen, tevens aan de onderzijde de versteviging gemaakt die op het centrale deel van de vierling moet komen, nu heb ik op de foto's gezien dat er aan de binnenkant nog het een en ander aan hendels zit, die wil ik gaan maken van dun koperdraad.
Van dun koperdraad twee hendels gemaakt, ik hen hiervoor 1 mm draad gebruikt Hier het geheel vastgelijmd op de bovenkant van de vierling, op de stang komen twee stoeltjes te zitten, moet alleen even spitten in de rommelbak voor twee richtkruizen voor op het richtmechaniek. Zo ziet het geheel ervan voren uit, volgende stap gaat worden de twee wegklapbare beschermingen, volgens de foto's wijken deze ook af van de standaarduitvoering, en uiteraard de twee stoeltjes.
Hoi Joris, Het is wel het laatste wat ik nu aan de buitenkant nog doe, ik ga mij meer richten op het testen van de boot. Ik heb dit weekeinde in ieder geval de testbak gebouwd voor de boot. Hij is ongeveer 3 mtr lang geworden en 40 cm breed en diep, voldoende ruimte om alles te kunnen testen, het extra metertje heb ik doelbewust gedaan, ik wil ook het torpedosysteem in de bak kunnen testen. Alles is demontabel, dus als alles klaar is kan moeder de vrouw weer volledig genieten van de tuin.
Hoi Manfred, Had 'm dan 20cm breder gemaakt, paar geperforeerde slangen erin, en die aan de compressor aansluiten. Had je meteen een tweepersoons jacusi gehad. De vrouw des huizes ook weer blij, en jij een permanente testbak... :-D :-D :-D Maarrehh, mooi gedaan hoor, ben benieuwd naar de tests.
Dam'ned Lex, Zie je wel ik heb mij in de maten vergist, hij had 40 cm x 40 cm en 3 mtr hoog moeten worden, kan je lekker naast elkaar staan. Wat het testen betrefd, ik weet al dat de boot te licht is voor goed afzinken, het accu pakket viel 0,5 kg lichter uit, maar wel meer capaciteit. Binnenin is ook alles op de schop geweest en lichter uitgevoerd waar mogelijk. Ik wil eerst beginnen met een druktest, verwacht wel wat lekkages gezien de verbouwingen, daarna eens zien hoeveel er aan gewicht bij moet voor onderwatervaart en eens zien of zij in de lengteas ook recht ligt. Voor mijn gevoel zal er wel 1 kilo lood bijkomen in de ballasttank, aankomend weekeinde ga ik mij daar maar eens aan wagen.
Mooie bak Manfred!!! Nog een jaar en dan heb ik geen plaats meer voor die van mij helaas. Snel dus binnenkort weer aan de bouw van de U-96 verder
hallo breder en wat hoger had die bak moeten zijn dan had je en een jacusi en een zit bank gehad had hij zeker mogen blijven staan mooi wat miranti plankjes er boven op en een rug leuninkje er aan en het had een pracht van een bank geweest groetjes raf
De testbak staat nog steeds vol na dit weekeinde, dus ben ik maar verder gegaan met de vierling. De stoeltjes erop en de inklapbare splitterschutz schermen erop gezet, om ze niet te verliezen onderwater heb ik het geheel vastgelijmd. Zo ziet het er van voren uit, ik heb met de dremel de schermen aangepast zoals ze op de foto's staan. Ga nu eerst alles verven om daarna pas de kanonnen en de richtkruizen erop te maken, dit geldt ook voor de magazijnhouders die aan de zijkanten komen.
Het moest er vandaag maar van komen, voor het eerst de boot weer te water gehad. Ze ligt inderdaad boven de waterlijn,horizontaal gezien ligt ze goed recht, maar helt iets over naar rechts. Druktest wijst op een paar kleine lekkages, was te verwachten, heb ze allemaal gemarkeerd en ga ze deze week verhelpen. Moet een keerring vervangen en een o-ring, de rest wordt uitfresen en opnieuw lijmen. Zo ligt ze erbij met wat lood aan een van de zadeltanks vast gemaakt, mooi recht, het afzinken is inderdaad een probleem, met ongeveer 600 gram lood op het dek gaat ze netjes onder. Zo heb ik even tijdelijk het lood vastgehangen, zal dit gewicht van de week binnen in de boot bevestigen op de juiste plek. Wat betrefd de 600 gram, daar ga ik een broodje lood voor gieten wat ik in de ballasttank ga plaatsen, hoe meer gewicht onder de waterlijn hoe stabieler ze zal zijn.