hallo ik weet nu wat die ronde en vierkante symbolen op de toren zijn het vierkant met het kruis er in is de notausblaseluft dat rondje met dat kruis er in is zuluft raumnotluft bij deze is dit raadsel ook weer opgelost groetjes raf
Deze week weer wat verder gekomen met uittrimmen, de balans begint aardig in de buurt te komen, zo heeft ze weer een lange tijd onderwater gelegen voor een duur test. Dit keer met de volledige uitrusting op de boot. Hier nog een mooie foto van op schnorkelhoogte, alles ziet er goed uit voor de volgende serie testen en veranderingen, de proefvaart komt in iedergeval aardig dichtbij.
Manfred, Het ziet er in ieder geval geweldig uit en ben dan ook benieuwd hoe deze er in het echt uit zal zien. Keep up the good work, Jan,
Zo, daar zijn we weer met wat testresultaten van de proefvaart, het varen ging op zich goed, er stond aardig wat wind en stroming, ontvangst was ook oke. Heb de stoute schoenen maar aangetrokken en een duikje gewaagd, kwam als een dronken kip naar boven, de verbinding met de voorste duikroeren was losgeschoten. Heb alleen een 'klein' probleempje, zit een scheur van 20 cm in het bovendek, gevolg van een implosie in de boot. De luchtcompressor sloeg niet af en zoog de boot vacuum, beveiliging kwam ook niet in, zat er vocht in het relais die dat aanstuurde, geen idee hoe dat dat is gekomen, dus weinig afschakelen. Ongeveer 1,5 liter water uit de boot gehaald, de klap die ze gaf nadat het bovendek inklapte was wel indrukwekkend, gebeurde gelukkig vlak aan de kant, algemene test gedaan, electronica mankeert niets gelukkig. Dus ben nu druk aan het repareren geslagen, we zien wel wat er van komt. O Ja, hier nog de filmpjes OcscdaSBtvg[/media] - First testdrive in open water BTfqOypy2mY[/media] - Testdiving after the testdrive on the water
hallo manfred dan heb je heeeeeeel veel geluk gehad met die implosie want voor hetzelfde geld was de boot niet meer boven gekomen zit de scheur in een deksel ???, of is het echt de romp die gescheurt is er moet toch een fout in je elektro systeem zitten dat de compressor niet wilde afslaan het test basin is toch niet hetzelfde als open water dan heb ik met de kriek meer geluk gehad zondag groetjes raf
Hoi raf, Ja, een engeltje heb ik wel gehad, ik hoorde de compressor met moeite doordraaien, maarja toen de klap en het was gebeurt. Wat het electrische gedeelte betrefd, dat heb ik gevonden, zat flink wat vocht in een van de relais die de onderbreking van de compressor verzorgen, waarschijnlijk toch ophoping van vocht geweest tijdens het testen in de testbak. Het bovendek is losgescheurd, de luiken allemaal nog intact, je kon aan de rubbers zien dat het water er doorheen was gezogen todat het vacuum te groot werd. Voor de zekerheid ga ik ook nog de drijversturing volledig overbouwen, uiteraard het relais vervangen en een ander minder kwetsbaar plekje geven zodat ik het ook visueel kan controleren. Heb gisteravond de scheur schoongefreesd en de eerste laag lijm gegeven, vandaag de tweede er overheen. Helaas begint alles nu weer van voren af aan wat testen betrefd, inderdaad in buitenwater is het anders dan in de testbak, maar je moet toch eens. Gelukkig is de electronica droog gebleven, ligt allemaal hoog in de boot, accu's kunnen wel tegen een tikkie, zijn allemaal stevig ingetaped tegen vocht. Volgende vaart wordt het wel billen knijpen na zo'n grapje, maar we geven niet op, gezien het resultaat van de kriek moet ik het ook weer kunnen redden.
Manfred, het is een model hoor, hoeft niet helemaal op een boot op 400m te gaan lijken... ;-) Nog een geluk bij een ongeluk zeg!!! Moet er niet aan denken na jaren bouwen en dan de boot verliezen!!!
Hoi joris, Hm, 400 mtr zei je, moet lukken, alleen de terugkeer wordt dan een lange termijn verhaal. Ben druk alles aan het schoondremelen, vanavond de eerste druktest weer in de testbak, kan me niet voorstellen dat ze na die klap alleen maar heeft gelekt bij die scheur van 20 cm. Er zullen vast wel meer lekken opduiken, systeemtest van de boot was wel goed, alles werkt nog. Hoop eigenlijk dit weekeinde weer een testvaart te kunnen maken, zal afhangen van de lekfactor. Relais zijn vervangen evenals het drijvermechaniek, dwz de reedswitch die alles aanstuurt, op de werkbank werkt alles weer zoals het moet. Tja, je boot kwijtraken, ik zal zeker niet de laatste zijn die dat kan overkomen, de mazzel die ik had was dat ze relatief aan de kant lag, ze dook slecht en onregelmatig, ik wilde weten waarom, en was net bezig naar de kant te varen. Affijn de rest van het verhaal is bekend, na de klap die ik hoorde kwam meteen het watermeldsysteem in actie, dus dat werkt wel naar behoren, de compressor draait dan ook voluit om de boot boven te houden door de ballasttank continu te blazen.
Komt vast allemaal goed!!!! Toevallig van daag een collega gesproken en die heeft vroeger op (ik meen) de zeehond gevaren tijdens zijn dienstplicht. Was speciaal gevraagd wegens tekort aan bemanning toen der tijd. Heeft als sonar man gedient. Ga als ik hem weer eens zie eens even bij praten met hem.
Even een beeldverslag van de opgelopen schade, allereerst had ik een scheur van 20 cm te pakken. Tegenover de scheur zat een tweede lek, waarschijnlijk door het doorzakken van het dek aan de andere kant Na de laatste test gisteravond heb ik er nog twee gevonden Morgen weer een test om te kijken of ik nu alles te pakken heb, zo ja, dan kijk ik weer voorzichtig uit naar een testvaart, eerst alles weer uitbalanceren, genoeg te doen dus.
Manfred, lijkt het niet beter alles uit de boot te halen en hem dan geheel met epoxyhars van binnen te bestrijken? Ik vindt het nogal riskant na wat gebeurt is om zo maar te gaan varen. Wie weet hoeveel haarscheurtjes er nog inzitten en die je echt niet opmerkt bij de druk van bv 50 cm diep water. Succes verder Hein
Hein, Ik heb vandaag weer een duurtest gedaan van een uur op ongeveer 40 cm diep, alles blijft weer droog, om de scheur te reparen heb ik eerst epoxy aangebracht en de boot licht vacuum gezogen zodat alles naar binnen wordt getrokken. Daarna een eerste laag 2 componentenlijm, gevolgd door een tweede laag, als laatste wordt nog een flexibele kitlaag eroverheen gezet. Deze combinatie van lijm en kit heb ik nodig omdat het aluminium bovendek teveel uitzet of krimpt t o v de polyester romp en zal dan na verloop van tijd door deze werking losbreken van de lijmlaag De lijm geeft een starre verbinding terwijl de kit wat beweging kan hebben tot nu toe werkt het principe goed, alleen de onderdruk die ze te verduren kreeg was wel extreem hoog, maar dan werkt geen enkele afdichting meer. We blijven vrolijk doorploeteren om haar nog af te krijgen voor de subsail.
Omdat de balans toch al volledig weg is heb ik de constructie van de ankerlier aangepast. Zo is de gehele constructie geworden, ik ben overgestapt naar een o ring aandrijving, de ervaring van een directe gaf wat problemen met vastlopen. Wanneer het anker vastloopt begint de o ring te slippen en zal de e motor niet beschadigen. De meeste hoofdbrekens kostte de steunen die de o ring op spanning moeten houden, met als achtergrond dat de constuctie demontabel moet zijn voor onderhoud aan de torpedobuizen. Ook heb ik een bakje geconstueerd voor het trimlood te kunnen plaatsen, er moet nog een pen in komen zodat het lood kan worden voorzien van een gaatje, het idee hierachter is dat het lood dan vast hangt over de pen heen. Ook dit bakje is volledig uitneembaar om bij de torpedobuizen te kunnen komen.
Even een kleine update van de stand van zaken, de boot is zover klaar en hangt aan de laders. Gaf mij de gelegenheid deze week eens aan de gang te gaan met de peroscoopvoet die ik van Joris had gekregen. De basis is mooier dan het zelfgemaakte exemplaar, en voor mij eenvoudig aan te passen voor de bovenbouw. Hier het begin van al het koperwerk wat erop is gekomen, de tweede uitvoering bouwen gaat wel sneller omdat ik ervaring heb opgedaan met de eerste, en kon ik meteen wat verbeteringen doorvoeren. Het meeste werk was het uithollen van de voet, zodat hij over de peroscoopconstructie heen schuift.
Vandaag lekker weer geweest om het uithoudingsvermogen van mijn torpedo's te testen. Ze lopen ongeveer 10 min op een lading en beginnen dan af te draaien ipv een rechte lijn aan te houden, op dat moment wordt je eigen uithoudingsvermogen getest, getver wat zijn die dingen dan klein en snel. Affijn genieten jullie maar van mijn gestrompel achter de alen aan.
HAHAHAHAHAHA ... heb me net kostelijk vermaakt!!! Manfred, begrijp je nu waarom ik timers ingebouwd heb ????
Lex, Heb ik geprobeert, maar het gewicht laat het niet toe, ik heb totaal maar 2 gram drijfvermogen. Wel kwam eruit dat ze echt niet kwijtraken, er was er ook eentje die dook de rietkraag in, en bleef netjes met de neus boven steken. Als ik ze onderwater gooi zijn ze binnen een halve meter al weer aan de oppervlakte, waar het mij bij deze test om ging was de totale vaartijd voordat de afbuigen begint door een lage accu spanning. Als extraatje krijg je er ook een bere conditie van met ze ophalen, volgende test wordt lanceren vanuit de boot zowel boven als onderwater. Ronald, Dat had je goed gezien, daar kwam ik bij het derde schot achter, dus eigenlijk spreken we hier van australische Mk 5 torpedo's, handig om je eigen boot tot zinken te brengen. Het is een kort filmpje maar blijft er leuk uit zien, en nee ik ren er niet achteraan abx-TWrHNnM[/media] - beached torpedo
Deze week weer bezig geweest met het lanceersysteem, alle pennenveertjes vervangen voor zelfgemaakte rvs veren en tevens de veren vervangen die ervoor zorgen dat de luiken weer sluiten. Meteen wat veranderingen aangebracht omdat ik toch bezig was en de hele zaak uit elkaar lag. Gisteravond dan maar de test gedaan in de testbak achter in de tuin, resultaat viel niet tegen, moet alleen het onderste rechterluik afstellen deze gaat niet ver genoeg open, als dat gebeurt is maak ik nog een test in de bak en ga ik het maar eens in open water proberen. Hier alvast een vooruitblik van wat het kan gaan worden. [URL=" - Testrun torpedosystem[/URL]