Bouwverslag VIIC 1:35

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 15 aug 2008.

  1. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    De motoren zijn aan de aansluitdraden gesoldeerd, dat was het eenvoudige gedeelte van de operatie.

    [​IMG]

    Na wat uitdokteren is dit de oplossing om het printje te plaatsen, bij de echte Marder zit over die plek een soort stroomlijnschild.
    In mijn geval gebruik ik dat schild om het uitstekende gedeelte van het printje te bedekken.
    Ik heb al een aantal ideeen die ik nog moet uitwerken, zoals het laden van het bootje, het liefst zonder dat de lelijke laadpunten te zien zijn.
    Wat ook een punt gaat worden is het wegwerken van de antenne, ik ga eerst maar een reikwijdte test doen als alles in elkaar zit.
    Op de achtergrond kan je al een van de voorkanten zien die ik gemaakt heb op de draaibank, er moet er nog een bijkomen voor de onderste torpedo, al met al genoeg te doen.
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.999
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    kan je die twee messing buisjes niet gebruiken om te laden
    aan eentje de + en aan het ander de -
    zo heb je een verborgen stekker die reeds aan boord is zonder dat er extra gewicht bij komt

    groetjes raf
     
  3. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Dat is een goed idee, ga eens proberen of ik dat kan toepassen, opladen zal ik dan met krododillenklemmen moeten doen, deze kan ik dan op de buisjes klemmen.
    Zal wel een diode inbouwen op de plus tegen leeglopen van de batterijen als ik onderwater vaar.
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.999
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    dat is te verwaarlozen die verlies stroom
    als de polen meer dan 10 cm van elkaar zitten dan is er helemaal geen probleem
    het wordt wel mooi hahaha
    een micro marder
    gij moet toch eens dringend leren van die silicone mallen maken en met giet hars gaan leren werken hoor

    groetjes raf
     
  5. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Ja ja, laat de jongens maar slepen met die zware kilo's, als alles lukt heb ik toch maar mooi een binnenzak onderzeer.
    Dat gieten met hars lijkt mij ook wel wat, als ik zie wat jij er allemaal mee doet, ik heb trouwens nog iets leuks op stapel staan.
    Het zit ook in de micro hoek, maar eerst eens zien of dat met de Marder lukt, dan kan ik beginnen met het andere project.
    De winter is gereserveerd voor de VIIC, lasnaden ed, genoeg te doen dus.
     
  6. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    782
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Manfred,

    Ik blijf mij verbazen over wat je iedere keer weer hier laat zien:worship:

    Ik zou er toch eens aan gewend moeten zijn, want je doet dit iedere keer weer;)
    maar ga vooral zo door, trouwens over dat mallen maken, daar heeft Jos ondertussen ook aardig verstand van, maar die woont ook niet echt bij je in de buurt.


    Gewoon zo doorgaan,

    Groeten,

    Jan.
     
  7. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Jan,

    Lekker dingen in elkaar prutsen en kijken of het lukt, dat is voor mij de grootste uitdaging.
    Vaak sta ik er zelf ook van te kijken dat het lukt, dit van de Marder is eigenlijk ontstaan vanwege het torpedo draadje, IR besturing was niet echt een optie, maar RF dat had ik nog op de plank staan.
    De mini bootjes had ik meer gekocht vanwege de motoren, niet eens vanwege de besturing, zo zie je maar wat een ander topic teweeg kan brengen.
    Hars gieten en mallen maken is een hoofdstuk waaraan ik vast wel aan zal beginnen, maar voorlopig houd ik het hierbij.
    Ben vandaag wel wezen stoeien met de laadpunten zoals raf voorstelde, het idee bracht mij op een ander spoor, druk bezig dat uit te voeren en kijken of dat lukt.
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.999
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    ik ging er van uit om zo licht mogelijk te bouwen
    foto's zeggen veel maar om er een drijfvermogen beeld van te scheppen ?????
    ideaal zou zijn twee pennen onder de torpedo als hij in zijn steun licht hij ook langs daar kan opgeladen worden
    maar dat was dan twee goudkontakten meer en wat draad

    groetjes raf
     
  9. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Mja, drijfvermogen, echt geen idee, ga wel zien wat het wordt, in het ergste geval heb ik dan een mooi werkend statisch model gebouwd.
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.999
    Locatie:
    As,België
    hallo

    als je nu eens de lengte van die twee pijpjes neemt aan 1 stuk
    er twee stopjes in steekt en dit zooitje in het water gooit
    dan er lood over heen hangen en kijken tot hoe diepje de boot in het water wil hebben
    dan heel de zooi op een weegschaal pleurt en het gewicht afleest
    dat is je gewicht dat je mag hebben
    hahaha een boot bouwen en niet weten hoe zwaar hij mag zijn goe bezig hahahaha
    groetjes raf
     
  11. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Ga ik toch maar effe doen voordat het te laat is, anders wordt het blub blub
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2009
  12. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Raf,

    Heb de boel even gecheckt, volgens mij ga ik het net redden, dat spul wat ik gebruik voor de voorkant en de achterkant heeft van zichzelf drijvend vermogen, anders gaan het kleine blokjes styrodure worden die ik tussen de buizen kan verstoppen.

    [​IMG]

    Hier de nieuwe achterkanten met de motoren er los ingeschoven voor de passing, er komen geen o ringen aan te pas, ga alles afdichten met siliconenpakking.

    [​IMG]

    Voorkant wordt hetzelfde qua afdichting, hier komt dan nog wel een aantal laadpunten te zitten, raf had mij in de goede richting gestuurd.

    [​IMG]

    Dit zijn de laadpunten geworden, de bovenste de plus met diode beveiliging en de onderste de min.
    Tevens worden ze geschakeld met een wissel reedcontact, staat de boot in de steun dan kan ik laden, vaart hij rond dan worden de contacten afgeschakeld en kan er geen stroom lopen.
    Ga vandaag de houder maken waarin de magneet komt te zitten, en wel zo dat hij permanent is bevestigd aan de steun waarin het vaartuig staat.
    Ook de systeem en reikwijdte test kan ik vandaag doen, zal er een filmpje van maken om de boel in actie te laten zien.
     
  13. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    [​IMG]

    Ik heb het magneetje een permanente plek bezorgd aan de botensteun, systeemtest heb ik ook kunnen doen, reikwijdte is ongeveer 5 mtr.
    Dat laatste was wel te verwachten, tijdens uitproberen van zo'n bootje kwam ik ook niet veel verder.
    De marder is meer bedoeld voor binnenbak activiteiten, ik kan nu beginnen met het aankleden van de marder en als laatste waterdicht zien te krijgen.
    Heb alvast wel een filmpje gemaakt van het functioneren.
    [URL=" - Kleinstkampfmittel Marder[/URL]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.999
    Locatie:
    As,België
    hallo manfred

    heel mooi maar hoe ga je de bocht om ????
    was het niet beter om de twee motoren opelkaar aan te sluiten
    zodat je de andere kant over had om eventueel een magneetje te bedienen dat je roer omzet
    als je nog extra drijfvermogen hebt dan kan het nog anders
    eventjes mee denken
    beide motoren draaien de boot gaat recht uit
    de bovenste motor draait de boot gaat links om
    onderste motor de boot gaat rechts om
    al zou het ook kunnen met de twee roertjes die op een torpedo zitten als je de bovenste naar links en de onderste naar rechts zet
    dan heb je geen magneet en extra's nodig
    maar hoe de boot zich dan gaat gedragen ???????
    in theorie zou als beide motoren draaien de boot recht door moeten varen
    en bij 1 motor zou hij moeten afwijken naar 1 kant
    ik zit gewoon mee te denken hoor want ik vind het een prachtig project

    groetjes raf
     
  15. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Hoi Raf,

    Dat is inderdaad het volgende probleem, de bocht door sturen, ik heb zelf ook al zitten denken aan dat verbuigen van de roeren.
    Ik ga eerst de boel maar helemaal afmaken qua detail en waterdichtheid, dan eens zien hoe de Marder zich gedraagt in het water.
     
  16. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Dankzij het toch zo mooie hollandse weer heb ik toch weer aardig wat kunnen doen.
    [​IMG]

    Allereerst heb ik conische vulbussen gemaakt op de achtereinden, ik heb dit gedaan omdat de propellors niet op schaal zijn, hierdoor valt het minder op.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier is het bovenste gedeelte klaar met de duikroeren en het richtingsroer, voorlopig blijft dit zoals het nu is, zal eerst eens kijken wat de marder doet met de roeren neutraal.
    Andere optie blijft toch wat raf had voorgesteld, het bovenste roer naar links en het onderste naar rechts, wellicht zal de gradenhoek niet zo groot worden ivm het verliezen van snelheid met beide motoren aan.

    [​IMG]

    De onderste torpedo is voorzien van de standaard stabilisatievlakken, ga me nu bezig houden met de voorzijde van de marder.
    Als er nog mensen zijn met afbeeldingen graag!!!!!, ik heb zelf maar zeer weinig afbeeldingen kunnen vinden, dus alles is welkom.
     
  17. Mustang64

    Mustang64

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    1.145
    Locatie:
    Capelle a/d IJssel
    Ziet er goed uit Manfred!!!

    Ik ga eens zoeken voor je in mijn boeken.
    Heb ook een boek over torpedo's hier dus wie weet...
     
  18. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Mag ik ook nog een idee aandragen voor het briljante bouwknutsel werkstuk?

    De 2 motoren tegen over elkaar in een hoek zetten... Of voor ene schroef het roer naar links, en de andere schroef naar rechts zetten, wat Raf ook al aangaf...
     
  19. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Laat ik ook eens meedenken.
    Ik denk dat Raf op de goede weg zit. Als ik het op de foto's goed zie, draaien beide schroeven dezelfde kant op. Als je er nu eens één linksdraaiende en één rechtsdraaiende schroef op zet? Een (hedendaagse) torpedo heeft immers ook twee contraroterende schroeven zodat die elkaars koppel opheffen en de torpedo niet om zijn as gaat draaien. Dat probleem heb je dan ook meteen voorkomen.

    Door het toerental van de motoren ten opzichte van elkaar te laten variëren zou je dan toch vrij aardig moeten kunnen sturen, zelfs zonder gebruik te maken van de roeren. Misschien gaat hij in de bochten dan wat overhellen, maar dat zal in werkelijkheid ook zo zijn geweest. En hoe flauwer de bocht, hoe minder dat overhellen zal plaatsvinden...


    Rob
     
  20. MFR

    MFR

    Lid geworden:
    7 jun 2008
    Berichten:
    1.113
    Locatie:
    Haarlem
    Joris,

    Als je hebt graag, hoe meer hoe beter.

    Douglas,
    Daar heb ik ook aan zitten denken, maar als de hoek te steil wordt kan ik het niet meer veranderen, of ik moet weer een nieuw achtereind draaien.
    Raf heeft denk ik de beste optie gegeven, de roertjes kan ik dan verbuigen in de juiste werkbare stand.

    Rob,


    Contraroterende propellors vind ik niet echt een optie, zoals ik heb gezien in het torpedodraadje is dat best ingewikkeld en gewicht is weer eens een probleem.
    Het nadeel van zo'n eenvoudig besturingssysteem is, dat het is wat het is, en meer niet, vooruit, achteruit en meer smaken zijn er niet, enige voordeel is wel dat de motoren apart zijn aan te sturen
    Ikzelf ga dan voor de optie van raf, zal vanavond nog wat foto's plaatsen van de ontwikkelingen op de werkbank.
     

Deel Deze Pagina