hallo of het nu contra roterende schroeven zijn of niet het probleem blijft bestaan en als het alle twee rects draaiende zijn maakt ook niet zoveel uit voor deze boot hij gaat niet zo heel snel gaan denk ik en de invloed van het sturen op motoren is niet zo denderend daar ze dicht tegen elkaar (boven een)staan zal het schuin plaatsen van de beide motoren meer problemen opleveren om nadien alles mooi af te regelen als de boot eenmaal gaat varen de roertjes kan je steeds nog bij plooien als het teveel of te weinig uitslag geeft groetjes raf
Hoi Raf, Ik denk inderdaad dat het de roeren gaan worden, zoals je al aangaf kan je ze bijstellen wanneer het niet genoeg effect geeft. Zal dan alleen iets moeten verzinnen wanneer ik de marder op display heb staan, de onderste torpedo heeft uiteraard geen roer in het echt. Ik zit te denken aan een afneembaar onderste roer, voor het varen erop en bij display eraf. Ik heb ook het onderste laadpunt gewijzigd naar iets meer passend, een ontsteker, de propellor aan de voorzijde kan ik erafdraaien, eronder zit dan het laadpunt verstopt. Het bovenste laadpunt is voorzien van een soort knevel, had ik op een van de spaarzame foto's ontdekt, hij werkt hetzelfde als de propellor van de onderste buis.
hallo manfred weer goe bezig hahaha aan de 4 uitsteksels te zien denk ik dat er vooraan een propellertje op die torpedo heeft gezeten door het water draait deze zo dat de ontsteker vrijkomt en als ik het goed heb zijn die 4 uitsteeksels van lood en werken ze zoals een mijn bij raken plooien die uitsteeksels en breken de glazen buis die er binnen in zit waar een zuur in zit dat zuur loopt in een accu die de zaak ontsteekt en kaboem $$$$$$$ dit zal wel razend snel gegaan zijn en als ik het verkeerd heb ja dan zei dat zo hahahaha groetjes raf
Hoi Raf, Hoe het allemaal precies werkt weet ik niet, dat van die propellor was meer een veiligheid dat de torpedo pas op scherp stond wanneer hij een bepaalde afstand had afgelegd. Het enige probleem met die sprieten was dat ze gelijk waren aan de diameter van de torpedo waardoor het contactpistool niet altijd goed werkte. Ik heb hem nagebouwd van een afbeelding waarop een matroos staat met alleen het voorste gedeelte in zijn armen, was voor mij goed genoeg om een kopie te kunnen maken
Hoi Manfred, Je projecten zien er echt subliem uit. Volg het dan ook met veel interesse. Nu kwam ik op het www een foto tegen waarvan ik vermoed dat jij deze uitbreiding misschien nog niet op je sub hebt aangebracht.... Of toch wel.....?
Hm ???, en dan het liefst werkend, neem ik aan. Is wel wat leuks voor de winter, kom maar op met meer foto's als die er nog mochten zijn.
Ik ben weer een stapje verder met het Marder projectje. Grootste uitdaging was het maken van het koepeltje, ik heb eerst een houten plug gemaakt. De volgende truc komt van de schaalbouwers van de vliegtuigen, men neme een PET fles, zet de plug vast met vulhout in de opengesneden fles, met een verfbrander verhit je de fles regelmatig. Door de hitte krimpt het plastick en vormt zich om de plug, de top afsnijden en je hebt een koepel. Dit is dan het resultaat, ik ben ook begonnen met het maken van de kap die op de neus zit, wordt gebruikt om de golven van het water om het bestuurdersgedeelte te leiden, waarvoor die twee strippen aan de zijkant zitten, geen idee, misschien dat iemand dat weet. Tot zover ben ik nu, ook de hijsogen zitten bovenop het vaartuig, en nee ik ga geen kraan bouwen om hem erop te hijsen.
Mooi mooi mooi weer! Ik heb nog gezocht voor je naar foto's maar helaas alleen wat tekeningen gevonden met maten. Niet echt iets wat jij denk ik nog niet hebt. Mocht ik als nog wat tegen komen dan stuur ik ze op!
Hoi Joris, Mocht je nog foto´s vinden stuur maar op, ik heb van Raalst al wat mooie opnames gehad die ik nog niet had. Het kan aan mij liggen maar echt veel foto´s zijn er niet, wat het mooiste zou zijn rondom foto´s van een museumexemplaar. Ik heb wel wat musea gevonden op het web, maar geen foto´s van de daar aanwezige Marders. De meeste die er wel zijn, zijn onduidelijk of net niet wat je zoekt, de achterzijde is wel een must, want ik moet erachter zien te komen hoe de stuurstangen erop zitten, voor het richtingsroer en het duikroer. Al met al nog genoeg info die ik moet verzamelen.
Dit zijn wat scans uit de bijbel van Trojca. Dit is de marder in de 1/35 schaal. Walther Gerhold, En die twee stripjes aan de zijkant,mmmmmmm ik denk dat dat gewoon twee opstapjes zijn om in de boot te komen.
@ Ron, Bedankt voor de foto's en tekening, die Gerhold ben ik al eerder tegengekomen in mijn boeken. De tekening is goed naslagwerk, kan ik mooi wat details van overnemen, kan zelfs zien hoe het achtergedeelte qua stangen in elkaar zit. Wat de strippen betrefd, of het zijn inderdaad opstapjes, of het heeft te maken met lengte stabilisatie van zo'n vaartuig, na afschieten van de torpedo was zo'n vaartuig niet echt stabiel meer. @Merlijn, Het is inderdaad een leuk tafereel voor op display, moet dan alleen effe een naakte u boot bemanning scoren, dus als er mensen zijn die dat weten dan graag.
@ Manfred: Ben nog niets tegen gekomen wat de bemanning betreft maar nog wel een andere foto met daarop een item die je zeker wel herkent
hallo het kan ook een soort geleiding zijn die nodig is om de torpedo te laden de type 32 heeft ook een strip langs de romp zitten die op het oog nergens voor dient maar als je ziet hoe ze de torpedo's daar laden dan wordt het meteen wel een practische iets groetjes raf
Hoi Raf, Dat zou ook een mogelijkheid kunnen zijn, helaas is er maar bitter weinig documentatie over, je vindt alleen de algemene dingen. Met behulp van de foto's van Raalst en Ron plus mijn eigen verzameling moet ik toch een aardig uitziende Marder kunnen maken. Hoi Merlijn, Ik doe dit niet vaak, maar de uitdaging was wel leuk, kon de boormal van de mast hergebruiken hiervoor, er komt nog geen water uit ga ik later wel doen. In theorie kan het werkend gemaakt worden, de lange buis is geperforeerd met 1 mm gaatjes, via het slangetje aan de linkerkant kan het water worden aangevoerd. Of dit in de praktijk kan werken ga ik op een later tijdstip uitproberen, tot zover deze kleine zijsprong, ik werp me nu weer op het Marder projectje.
@ Manfred, Begon het toch wat te kriebelen? Helemaal geweldig, vooral als er een watergordijn uit komt vallen :grin: Denk dat je niet zo snel iemand anders op meetings tegen komt met hetzelfde item op static display! Schitterend dat je dit tussendoor hebt gedaan! Maar nu nog het moeilijkste.... de naakte bemanning Even een belletje naar Revell?? En dan uiteraard met veel baardhaar!
hallo manfred en gaat dit allemaal nog kunnen drijven ????? hahaha het is wel en heeeeeeeel mooie boot aan het worden met al die extra's er op maar als je dit in het water zet en er mee vaart dan denk ik dat er stukjes naar de bodem gaan verdwijnen groetjes raf
Hoi Raf, Ik weet haast wel zeker dat alles er zal afdonderen als je hiermee gaat varen, dan heb ik het niet eens over de balans van de boot. Ik wil dit echt gebruiken op static display bij meetings, zo kleed je de boot wat aan, alles is zo gebouwd dat het afneembaar is, dus bij varen alle extra's van de boot af. Ik heb gisteravond nog wel wat filmpjes gevonden van de zogenaamde einmanntorpedo's, erg leuk om ze eens echt in actie te zien, ben benieuwd of het vaarbeeld hetzelfde er zal uitzien.
Hier MFR...................................NAAKT, 1:35 Academy Figures (2 Figures) #759 Verlinden Online