Hoi Allemaal, Dat is dan wat je noemt de naakte waarheid, niets meer of minder, het is wel bewezen dat het bestaat, dus daarop kan ik altijd nog terugvallen. Heb ook weer wat foto's van de vooruitgang, het zijn er aardig wat geworden dus het kan effe duren.
Ik zal eerst laten zien waarmee ik heb lopen stoeien dit weekeinde, ik had namelijk op een aantal foto's serviceluiken gezien. Geen idee hoe ik dat kon doen, zat eerst te denken aan erinfresen met de dremel, de oplossing kwam van een bouwdraad van Frank Hartog, hij had met een soldeelbout, met speciaal gemaakt opzetstuk, klinknagels gemaakt. Het volgende heb ik ervan terecht gebracht. Allereerst de opzetstukken gemaakt met verschillende diameters, niet alle luiken zijn van hetzelfde formaat, wel alle randen goed scherp afvijlen. Dusdanig bewerkt zodat het om de soldeerstift past. Als je nu met een goed hete bout in de pvc pijp drukt, krijg je mooie cirkels van verschillende diameters. Dit is dan het resultaat op een stukje proefpijp, de opstaande randen kan je wegsnijden met een hobbymes. Met een tandarts frees de gaten erin die de inbusschroeven moeten voorstellen. De andere verbindingen van de torpedo heb ik gemaakt met een gewoon platte soldeerstift, uiteraard heb ik deze werkzaamheden uitgevoerd op stukken testbuis. Morgen ga ik de Marder onder handen nemen met deze methode, uiteraard volgen de foto's
Vanavond de Marder bewerkt met de soldeerbout, eerst wat geoefend op de proefbuis om het gevoel te krijgen. Hier de inspectieluiken aan de voorzijde, het vraagt wel wat oefening op de proefbuis om de cirkel in cirkel te maken. Hier hetzelfde verhaal aan de achterzijde, om de indrukken van de platte stift redelijk op lijn te krijgen heb ik eerst een stippellijn rondom getekend als richtpunt. Het resultaat van het afwerken met de tandarts frees, ben benieuwd hoe dat eruit gaat zien wanneer het geverfd wordt, zelf hoop ik dat het detail wat meer naar voren komt. De enige technische verandering tot nu, is het naar buiten brengen van de antenne, bij de looptest geeft dit toch een beter resultaat, het bereik ligt nu ongeveer bij 6 a 7 meter, ik verwacht niet dat het veel beter valt te krijgen. Ik kan nu beginnen met het waterdicht maken, hiervoor gebruik ik siliconenpakking, een soort siliconenkit die meer bestand is tegen temperatuur en agressieve stoffen. Dus met een beetje geluk kan ik dit weekeinde een poging wagen in de wasbak of alles klopt.
De motoren aan de aansluitzijde dichtgekit, wanneer ik ze in de achterstukken schuif wordt dit ook nog een keer dichtgekit, de achterstukken zelf worden ook voorzien van een kitafsluiting aan de buiszijde. Hier hetzelfde gedaan met de laadpunten, ik gebruik siliconen pakking omdat dit het minste gewicht aan alles toevoegd, als het eenmaal zit zou het goed waterdicht moeten zijn, voor het openmaken van het model is maar weinig kracht nodig, bij een teststukje kon ik zonder al teveel kracht alles uit elkaar krijgen.
Hoi Raf, Had eventueel gekund, maar aangezien er toch een soort spike op de neus staat heb ik nu twee dingen in een. Zo wie zo een beter ontvangst, en meteen een richtspijker die er toch op moet, het ontvangstprobleem ligt eigenlijk meer bij het speelgoedzendertje, het bereik is niet al te groot, dus 6 a 7 meter vindt ik al goed.
hallo manfred ha ik had niet gezien dat die spike er op moest hahaha toen hadden ze reeds iets nodig om te mikken en dat is vandaar over geslagen naar een auto merk hahahaha groetjes raf
Hoi Raf, Voor de mannen in de Marders was het meer spijkers op laag water, ik ben in de laatste fase bezig van het dichtmaken van de Marder. Dit is voor vanavond de laatste handeling, ik heb het gewicht wel bepaald met een lege buis, maar voor de zekerheid heb ik wat stukjes styrodure geplakt tussen de buizen. Mocht het niet nodig zijn dan worden ze weer weggehaald, ik moet nu wachten totdat alles vast zit en kan dan de drijftest gaan doen.
hallo manfred ik denk dat ge daar geen duiktank in nodig gaat hebben al zijn het wel verrekt kleine motoren die er in zitten ik moet eens zien om ook zoiets kleins te maken ik heb zo nog een paar setjes liggen zelfs van een vrachtwagen waar de wielen van kunnen draaien dus zeker ideaal voor een roer wat is de opvolger voor de marder????? groetjes raf
Mogge Raf, Een duiktank is geen optie, het is allemaal wel erg klein daarbinnen, ik wil hem zo uittrimmen zodat alleen het voorste gedeelte nog boven water steekt. Er was geen echte opvolger van de Marder, ze hebben nog een poging gedaan met het type Hai, twee maal de lengte van een Marder, was niet succesvol, sturen bijna onmogelijk door de toegenomen lengte. Je kan wel de voorganger nemen, dat is de Neger, korter dan de Marder, letterlijk een G7e torpedo waar ze een plaatsje voor de bestuurder hadden gemaakt. Het verschil tussen de Marder en Neger was, dat de Marder kon duiken door een kleine ballasttank, vandaar het lengteverschil, van de Neger ben ik aardig wat foto's op het web tegengekomen. @Raalst, Ja, zo kan je het ook zien, je moest in iedergeval stalen zenuwen hebben voor het besturen, kleine bijzaak was ook nog dat als de onderste torpedo niet losliet tijdens vuren je een gratis eenmalige snelle rit kreeg.
hallo als je die torpedo had afgevuurt kan je als die bleef vast zitten dan helemaal niet meer sturen ???? dacht dat je dan met een rotvaart weg kon komen omdat je dan twee motoren aan het lopen had je moest alleen niet aan het kopje van de onderste komen want dan was het poef groetjes raf
Hoi Raf, Die dubbele snelheid is zeker waar het sturen ook, maar als je de boot het strand op wil varen wordt het toch zeker kaboemski.
Hij blijft tenminste drijven, door al het gewicht in de onderste torpedo ligt alles ook goed recht. De styrodure blokjes heb ik dus niet nodig, er kan zelfs nog wat ballast bij, ik heb al wat uitgeprobeerd, ongeveer 11 gram erbij en alleen het voorste gedeelte ligt dan boven water. Snelheid zit er ook nog in, alleen in deze stand lijkt de bovenste propellor wel een slagroomklopper, het geheel zal ik dus met staart naar beneden moeten aftrimmen. Zover als ik het heb kunnen zien komt er geen water in, dus ik kan mij nu bezig houden met het afwerken van de koepel en het bochtendraaien probleem, vooruit/achteruit is geen probleem.
hallo manfred ze drijft mooi en je hebt nog al heb je der veel op zitten nog 11 gram drijfvermogen over hoe mooi kan de wereld voor sommige toch zijn hahahaha ik heb steeds pech 1 motor trekt 2 amp en de andere 5 amp los gebruiken ze even veel en als ik ze wissel van assen dan blijft het verbruik bij die van 5 amp het zelfde dus aan de assen liegt het niet en de uitlijning is ook goed maar gij hebt het dus veeeeeeeel beter en hij is wel mooi denk er aan verf weegt ook nog een beetje en ze moet nog een kleurtje krijgen groetjes raf
@Jan, Effe geduld, eerst het geheel afbouwen, kan pas gaan testen hoe ze vaart als alles erop zit en ze uitgetrimd is, voor je het weet heb je een over de bodem kruipende Marder. @Raf, Je weet het Raf, het geluk is met de zotten, dat kunststof wat ik gebruik voor de voor/achterkanten drijft uit zichzelf al, dat heeft mij waarschijnlijk gered. Als het koepeltje en de roeren erop zitten ga ik alles een kleurtje geven, meer keuze als grijs heb je niet, als enige highlight dan de rode kop van de torpedo. Je hebt gelijk dat het gewicht van de verf gaat meetellen, dus de brievenweger blijft paraat staan om het gewichtsverloop in de gaten te houden. Dat ampere verbruik gaat nog een zoekplaatje worden zo te zien, bij de VIIC zit ik op 1,5 A met twee motoren, er liggen van die oude Marx motoren met gearboxen in.
Hallo iedereen, Nieuw op dit forum, (lees al een paar weken mee) maar vermaak me uitstekend. Twee vraagjes, 1, Heeft iemand ervaring met Radio Controlled Model Submarines Daar staat een (voor zover ik beoordelen kan) hele mooie type XVII. Ook de seehund lijkt mij wel wat. 2, ergens zag ik de waarschuwing om niet op 35 Mhz te zenden met Uboten. Die begrijp ik niet, kan iemand mij dat uitleggen?