Bouwverslag VIIC 1:35

Discussie in 'Duikboten' gestart door MFR, 15 aug 2008.

1. MFR

MFR

Lid geworden:
    7 jun 2008
    Hoi Jimrea,

Welkom in het duikboothoekje, wat ik van de OTW kits weet, ze zijn erg mooi qua detail, vereist wel bouwervaring om ze te kunnen maken.
    Wat mij betrefd ligt daar altijd de uitdaging.
    De seehund is een mooie starter, lengte niet abnormaal lang, dus het gewicht blijft ook binnen de perken.
    Heb trouwens geen idee of dat de OTW kits volledig van alles voorzien zijn, moet je kunnen achterhalen.
    Het 35 Mhz verhaal is simpel, 27,30 en 40 Mhz voor alles wat vaart en rolt, 35 Mhz voorbehouden voor onze fladderende vrienden (heli's, vliegtuigen etc).

2. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Ok, duidelijk.
    Wat ik iemand met een PB ook al schreef, hieruit blijkt hoe zeer ik thuis ben in de modelbouwwereld.
    Wat die seehund betreft, er heeft een paar km hier vandaan 60 jaar een op het strand gelegen.
    Incl torps.
    Vandaar mijn belangstelling.
    Verder vind ik een XVII ook erg mooi.
    Of een GATO.
    De nieuwere subs heb ik iets minder mee zeg maar.

Het zal nog wel een poosje duren voordat ik iets ga bouwen, iets met financieën en tijd.

Tot die tijd lees ik lekker mee.

3. Rob Landsbergen

Rob Landsbergen

Lid geworden:
    28 okt 2005
    Hallo Jimrea,

ook wat mij betreft hartelijk welkom hier; je zult al wel gemerkt hebben dat er hier heel veel ervaring en kennis van (model)onderzeeboten aanwezig is èn de bereidheid om elkaar te helpen!

Wat betreft OTW Designs: goede en mooie modellen en de eigenaar is een heel aardige èn behulpvaardige man.
    Het zijn natuurlijk wel modellen waar je zelf het een en ander moet doen, maar daar ligt inderdaad de uitdaging. Wat er in de kit begrepen is staat duidelijk vermeld op de website.
    Een van de forumleden heeft een Upholder van OTW (ik weet alleen even niet meer wie), die je wel wat meer over hun modellen zou kunnen vertellen.

En die zenderfrequenties: ja, 35 MHz is voor de vliegers gereserveerd. Overigens hoef je ook niet te denken aan een van de nieuwe frequenties in de GHz-reeks. Die frequenties hebben gewoon vrijwel geen bereik onder water, en da's toch wat hinderlijk voor een onderzeeboot......

Groeten,

Rob

Laatst bewerkt: 26 jul 2009
  4. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Yep, dat van die OTW site had ik gezien.
    Aan de hand van die site stelde ik mijn vraag.
    Mooie modellen zo op het gezicht.

Ik zou wel eens bij een bijeenkomst willen kijken, zit er wel eens iets in de kop van Noord Holland? :confused:

Dat van die frequenties snap ik, ben radiozendamateur en weet wat de 13cm voor doordringings vermogen heeft.
    Je kunt beter een zender op de middengolf hebben voor je uboot bij wijze van spreken. :D
    Ik heb hier nog een Telefunken ontvanger staan, geschikt voor onderzee communicatie.
    Frequentie bereik begint bij 9 Khz.

Maar dat is OT. :D

5. raalst

raalst

Lid geworden:
    16 mei 2005
    kop van noordholland ?
    soms komt er nog wel eens iemand opdraven bij de vlootdagen.

In den helder zitten volgens mij 3 hele goede botenbouwers, waarvan ook modellen in het
    museum in den helder staan.
    Ze zijn alleen niet echt razend actief op het internet (te druk met bouwen denk ik)

zie evt http://members.quicknet.nl/js.kraak...n antennespoeltje neem je niet zomaar mee ;-)

6. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Ff noord van Alkmaar om exact te zijn.
    Heemskerk komen jullie wel eens begrijp ik, is geen probleem voor mij.

Net die site van die jutters bekeken, heeeel mooi.

Telefunken, ex duitse marine. Te koop oa bij de baco.

7. MFR

MFR

Lid geworden:
    7 jun 2008
    Jan, hier heb je je filmpje, dit is alleen van het begin, dus nog niet varend.
    Het was meer om aan te tonen dat het technisch kan werken.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Jan de K

Jan de K

Lid geworden:
    30 aug 2006
    haha,

dat filmpje kennen we al ;-)
    ik dacht in het water, maar dat komt nog wel

groeten,
    Jan

9. MFR

MFR

Lid geworden:
    7 jun 2008
    Hoi Jan,

Ja het filmpje is van een paar weken terug, ik heb wel het laatste nieuws over het koepeltje.

Twee koperen ringen gezaagd van 1 mm, en die samengevoegd met een mini scharnier, ja het kan open en dicht, vond ik wel geinig.

Hier in de dicht stand, ik heb het koepeltje vastgelijmd met twee componentenlijm, dat geeft niet die witte aanslag zoals bij secondenlijm.

Het mannetje heb ik gescoord uit de verzameling tankbemanningen, wel grof te lijf gegaan met de dremel anders past het niet.
    Ik ga nu aan de gang met de roeren, wordt vervolgd.

10. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Mooi werk Manfred, dat is ondertussen gewoon een duikboot op zich! :thumbsup:

11. MFR

MFR

Lid geworden:
    7 jun 2008
    Hoi Lex,

Ja, daar heb je wel gelijk in, op zich lijkt het weinig werk, daar heb ik mij wel in vergist, of je duikboot nu groot of klein is het blijft arbeidsintensief.
    In dit geval moest ik wel het wiel uitvinden om alles erin te kunnen krijgen, heb niet echt een voorbeeld gevonden van deze schaal.
    Affijn, we ploeteren wel voort, ik verwacht toch wel binnen een paar weken wat te kunnen tonen in het water.
    Het grootste euvel gaat het bochtenwerk worden, daarover hebben we al zitten bomen, volgens mij zou het zo moeten werken, voorlopig ben ik nu bezig met het roerverhaal, dus het einde komt wel in zicht.

12. raalst

raalst

Lid geworden:
    16 mei 2005
    manfred, misschien kan je het zo maken dat de ene propellertje het ene roer beetje naar rechts duwt (of je zet dat roertje beetje scheef en vast) en het andere het andere roer naar links. beide aan is dan rechtdoor

13. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

LOL ronald kom hier mijn oplossing die ik reeds een paar postings gelden heb gedaan nog eens herhalen hahahahaha
    dat was dus ook mijn idee
    al zal recht doorvaren relatief genomen moeten worden denk ik

groetjes raf

14. raalst

raalst

Lid geworden:
    16 mei 2005
    maar ik was nu pas wakker ;-)

15. MFR

MFR

Lid geworden:
    7 jun 2008
    Take 26534, und jetzt nicht so schnell tauchen, verstanden!!!!

Effe afkicken van de Marder, de uitkijkmast moest tenslotte ook nog een likje verf en een cameraman krijgen.

16. MFR

MFR

Lid geworden:
    7 jun 2008

Zo zijn de roeren dan geworden, ik heb geen idee of de hoek juist is, dat zal zich uitwijzen bij testen in de badkuip.

Ik heb het geheel vastgemaakt met kleine messing buisjes, zo kan ik de roeren eraf halen om ze de juiste stand te geven.

Aangezien de onderste torpedo geen roer bezit in het echt, kan ik hem bij display eraf halen, en indien nodig voor het varen er weer opschuiven.
    Ik ben ook al bezig met schilderen zoals is te zien aan het bovenste achterstuk, de rest van deze week ga ik de Marder voorzien van een kleurtje.
    Pas wanneer alles geverfd is kan ik uittrimmen, omdat zoals Raf al aangaf, verf gewicht toevoegd aan het model.

17. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Ziet er wederom weer fantastisch uit Manfred! :thumbsup:

Er was vanochtend op History HD nog een heel item over de "Kaiten", de japanse zeldmoord sub ( torpedo) zeer interresant!

Had vanmiddag bij boekhandel de Slegte een mooi boek genaamd U-boats op de kop getikt. Wederom met veel gedetaileerde foto's waaronder een van de uitkijktoren. Waar als bijschrift staat dat ze indd alleen gebruikt werden voor het filmen tijdens U-boot trials.

Verder zit ik steeds meer te twijfelen om mijn U-47 een camo patroon mee te geven zoals die van de U-82

Net weer even iets anders dat al die andere "normale" U-boten.. :D
    Maar heb op internet tot nu toe weinig kunnen vinden over die patronen en slechts een enkele U-boot die het daadwerkelijk had. Ook foto's zijn erg schaars mbt dit onderwerp. Heb jij toevallig nog ideeen??

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  18. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

bij de revel doos zitten er voldoende camo schemas bij en ook de verschillende boten die ze gedragen hebben
    het waren er eens tuk of 6 dacht ik

groetjes raf

19. sjoerd p

sjoerd p

Lid geworden:
    30 jul 2009
    tering hee wat kan die manfred bouwen man daar breekt je bek wel van los, had net ff gekeken op dit deel van forum maar hij kan dat echt kei goed
    goed zo manfred ga zo door super

20. MFR

MFR

Lid geworden:
    7 jun 2008
    Hoi Merlijn,

Ik heb nog wel wat foto's van verschillende patronen, geef effe een pb met je email adres, dan stuur ik ze naar je op.

Deel Deze Pagina