Zelf zie ik die boot ook als motivatie om te leren en te bouwen met zo'n hoog mogenlijk detail gehalten. Blijft een top schip!
Die beste man zou wel eens heel moeilijk kunnen gaan lopen met al die veren in z'n kont... Die boot heeft niets meer met modelbouw te maken, die valt bij mij onder de categorie kunst...
hallo eindelijk eens een boot waar je niet moet over discuteren deze is gewoonweg juist hahaha mooie boot en top afgewerkt en zoals gepost is dit inderdaad kunst groetjes raf
De boot van jan is gewoon multifinctioneel. Je kunt hem als stand model gebruiken. Maar ook als varend model. Het is en blijft een prachtig schip. Hein
hallo zelfs de bibertjes opzich zelf zijn juweeltjes die ook nog eens echt kunnen varen en duiken zo van de kast in het water LOL al is jan er wel heel de dag mee bezig om zijn boot op te tuigen en als je hem iets vraagt is hij ook niet teberoerd om er heel veel uitleg over te geven groetjes raf
Zoals Hein al aangaf, display als static model, en tevens een varende boot, dat was voor mij ook de aanleiding om mijn VIIC zo te gaan uitbouwen. De meeste mensen zullen de bouwer niet bekend voorkomen, de oude rotten uitgezonderd dan, even voor de duidelijkheid, het gaat hier om de VIIC van Jan Groot, begin van de bouw rond 1984-1985, de beste man had al een goed varende VIIC van een kleinere schaal. Hij had de U 995 vlak na de capitulatie in 1945, en niet de uitvoering die in Laboe ligt als voorbeeld genomen voor de bouw, en heeft deze historisch juist opgebouwd voor de modelbouwkampioenschappen, waar hij goud mee heeft gewonnen, later zijn de extra dingen, zoals bachelstelze en bibers op het dek gekomen omdat het uiteindelijke doel was bereikt.
De boot van Jan de Groot is gewoon de mooiste van heel Europa en verre omgeving. Als hij in Duitsland was op de treffens had hij ook altijd veel bewondering van de Duitsers. Zelfs mensen die er op gevaren hadden waren stil en konden geen fouten vinden in het model. Hij kreeg hulp bij de uitbreidingen, maar ze waren gewoon sprakeloos. En dat wil toch wel wat zeggen voor Duitsers! Het is gewoon een varend museum model zoals ik geen ander ooit gezien heb. Varend en heel mooi en alles ook nog werkend. Hein
Ik ben maar eens begonnen met een item van het puntenlijstje wat nog moet gebeuren aan het onderwaterschip. Eerst maar eens wat boeken doorgespit en foto´s bekeken en toen aan de slag. Allereerst moest er een mal gaan komen voor het horchgerat wat er aan beide zijden zit van de boot, met behulp van een tekening bepaald waar de elementen komen te zitten. Mal weer van de boot gehaald voor het tekenen van de cirkels. Cirkels ingekleurt, deze worden uitgesneden om als tekenmal te dienen. Mal weer terug op de romp geplaatst en de cirkels overgenomen op de romp. Dan krijg je dit als resultaat, aangezien beide zijden identiek zijn kan ik de mal ook aan de andere kant gebruiken, volgende stap wordt eerst een paar ponsen maken om de cirkels uit te ponsen.
Ik heb de eerste kant af van het horchgerat, geponsd van plastick plaat van 0,5 mm dik, als ik goed heb geteld gaan er 21 kleine sensoren op. Vastgelijmd met secondenlijm, daarna met een kleine ronde frees de plek van de piezo elementen gemarkeert, vond vlakke plaatjes het net niet hebben. De grotere cirkels voorzien van een extra ring met de soldeerboutmethode, geeft net even wat extra's, daarna alles zo vlak mogelijk geschuurd, want in de praktijk liggen ze vrijwel vlak met de romp. Ook ben ik begonnen met het uitzetten van de lasnaden, waarvoor dhr H grote dank, alsof ik nog niets te doen had. Het meeste werk was het uitmeten van de lasnaden, ik had van Ron Keller een mooi Pdf bestand gehad, ik ga voor de standaarduitvoering. Rest alleen nog het vastlijmen met secondenlijm, daarna kan de tweede set eropgezet worden. Affijn, heel verhaal, dus foto's maar.
hallo manfred denk er aan dat niet alle lasnaden even dik waren er liep een dikke lasnaad horizontaal over de romp deze lasnaad valt extra op doordat deze echt breed was uitgevoerd als je wil mail die pdf file eens door aub want ik heb de nietenset van dreamart en ga deze winter ook aan dit jobje beginnen de sensoren en zo die heb ik reeds klaar (malletje voor gemaakt LOL) alleen die vloed gaten zie ik zo niet zitten PFHHHHHHHHH begin reeds te zweten als ik er aan denk hahahaha maar eens zal ik er toch aan moeten beginnen hoe komje een die barst in je voorste duikroer uithouders ????? groetjes raf
Hoi Raf, Ja, daar kom je nu mee, heb ik alles al vast zitten lijmen, ik heb trouwens maar een maat vislijn, dus het is niet anders, ik kijk wel hoe het eruitziet na het spuiten. Volgens mij heb ik je al dat bestand toegestuurd, maar als je hem nogmaals wil, geef maar een gil. Tja, die barst in de beschermer, soms kom je dingen onderwater tegen die wat harder dan je boot zijn, beschermer stuk, duikroer nog heel, maar daar zijn ze tenslotte voor. Vloedgaten, ze zijn er in grote getalen aanwezig, je hebt dus wat te doen, zelf heb ik dit letterlijk uit de romp moeten fresen, je had toen nog niet van die mooie etssetjes. Ga trouwens beschermers en de duikroeren opnieuw bekleden, ook het achtergedeelte gaat op de schop, genoeg te doen dus.
hallo hier eenvoudig effe yahoo gebruikt en reeds gevonden hier zie je meerdere dikke lasnaden op de romp of je moest een type 41 maken deze waren dan wel zonder klinknagels en helemaal gelast deze boten konden dieper duiken doordat er een andere soort staal was geruikt denk er ook aan dat later op het einde de boten geen bronzen schroeven meer hadden maar stalen props deze gaven wel minder rendement maar door gebrek aan brons was er niets anders zonder prop was het rendement nog slechter hahahaha maar voor de rest weer goe bezig groetjes raf ik zal eens zoeken naar een type 41
Phoe, effe gecheckt met mijn boot, die brede lasnaden zitten al standaard op de romp, ik dacht de lasnaden op de zadeltanks. De romp die ik heb is inderdaad een VIIC/41, ze zijn bij het maken van de moedermal uitgegaan van de U 995. Stalen schroeven dat is een goeie, in het begin ben ik uitgegaan van de U 826, maar met alle wijzigingen klopt dat niet meer, zal eerder de U ??? zijn geworden, maakt voor mij niet zo veel uit, ik ben tenslotte niet echt historisch correct aan het bouwen.
Raf, Het probleem waar ik mee zat was dat die andere VIIC al in de maak was, dus dezelfde uitvoering bouwen was geen optie, ben gewoon een ander pad ingeslagen, gelukkig is niet een VIIC hetzelfde. Het horchgerat klopt goed met was ik nu op de boot heb, dit is wel een van de laatste uitvoeringen, op de boot van Jan zit een Balkongerat, dezelfde als bij het type XXI, historisch is dit juist, heb foto´s van de U 995 met Balkongerat erop, ook was de schnorkel anders, geen kugelkopf maar een ringschwimmer. Ook nog een paar laatste foto´s van de vers gelijmde lasnaden, morgen de boel alvast wat gaan schilderen, meer om de CA lijm te sealen, kan ik daarna de tweede set erop gaan maken.
Laat je het tape zitten??? ;-) Zonder gekheid, netjes hoor! Snel afspreken in januari Manfed. Vandaag weer wat "volk" binnen gekregen uit China.
Hoi Joris, Wat nu?, chinese bemanningsleden?, had je vacatures open staan?. Vislijn met kunststofvezel werkt erg goed, lijkt een beetje op dat soort wat Jos en Jan hadden meegenomen naar biddinghuizen, het pluist niet en zuigt de lijm erg goed op. Hoop in januari weer een flink stuk verder te zijn, ben trouwens wel benieuwd hoe dat chinese spul eruit ziet.