Hallo Was vandaag in de lokale modelbouwzaak voor een nieuw vaatje 20%. Deze mocht volgens de verkoper niet verkocht worden wegens verbod. Rijd samen met mijn maatje 3,5 tot 4,1 cc. Welke benzine moet ik nu gaan rijden? Tips zijn welkom. Zelf mengen begin ik niet aan.
Je zit nu vast aan de 16% volgens de EU spec wat eigenlijk iets van 13% Je motor zal er op lopen alleen iets minder vermogend. Het advies is om een 0.1mm headshim weg te halen. Bij de meeste motoren zit er minimaal 2 ringen en kan je er 1 weg halen maar let op de dikte ervan 0.1mm mag weg. Helaas zijn er ook motoren met maar 1 headshim, die moet blijven zitten want die fungeert ook als een pakking en als de motor moeilijk loopt kan je nog naar een warmere plug gaan.
25% mag dan ook niet meer verkocht worden maar genoeg winkels die het wel in huis hebben. Is het wel een car fuel? 25% waren de motoren al voor geconfigureerd dus gaat wel werken. Maar echt, er is niets mis met 16%, je bent misschien nu geholpen met 25% maar de kans is groot dat je die de volgende keer ook niet kunt krijgen. Om je een idee te geven, dit is 3.5cc op 16% 2017 IFMAR 1/8th Onroad World Championships, France - Super Pole - YouTube
Nogmaals bedankt voor je reactie. Ik weet niet waar ik het vandaan heb, maar ik heb altijd begrepen dat een te laag percentage in een big blok gooien niet zo goed is. Maar volgens jullie kan ik prima 16% in mijn hpi savage gooien? Is het beter om 16 of 25 procent te rijden. Dat is eigenlijk mijn grote vraag.
Meer nitro geeft meer koeling en een breder gebied voor een correcte tuning. Bij 16% is de afstelling wat kritischer en geeft een iets warmere motor maar niet dat het slecht voor de motor is. Maar als je de compressie nniet aanpast kan je een minder vermogen merken waarbij je uit automatisme de motor te arm gaat zetten om datzelfde gevoel terug te krijgen. Als je de compressie iets verhoogd dmv het verwijderen van een shimring van 0.1mm heb je weer wat vermogen terug zonder dat je te arm wilt afstellen. In de handleiding van de populaire LRP32X is dit zelfs aangegeven. Je kunt prima 16% in je blok gooien als je maar beseft dat het iets minder vermogend rijdt. En nogmaals, officieel is 16% nog het enige maximale wat zonder licenties en registratie verkocht mag worden. Je kunt bij de EU een soort van licentie regelen om het te mogen kopen maar dan moet een winkel het nog wel willen leveren en de boel registreren......
wat je ook ff in de peiling moet houden (al zeg ik het misschien terwijl de dit allang weet ) Andere brandstof =andere afstelling (niet alleen de hoofdnaald) zelfde percentage, ander merk - dan kan de olie anders zijn, andere dikte van het mengsel. ander percentage nitro EN ander type brandstof = 100 % opnieuw beginnen met afstellen. shim tussen de kop weg (1x) alles op fabrieksinstelling, inclusief de mengselschroef. ook de gloeiplug ff in de gaten houden, soms willen ze pluggen gaan vreten. soms kan een warmte graad kouder helpen. soms .
Heb er nu 16% in zitten. Rijd goed loopt goed en goede temperatuur. Alleen zodra ik mijn gas open trek geeft hij 3 seconden vol gas en slaat dan bijna dood.iemand enig idee wat het probleem is? Het gaat om een Nitro Bull 21 C.
Hoe dood? met een zwaar geluid en veel rook, of met een schraal geluid en geen rook? Bij de 1e staat die te rijk en kan je de hoofdsproeier een kwart slag indraaien, bij de 2e optie staat die te arm en zal je de hoofdsproeier een kwart slag verder open moeten zetten. Uiteraard met beide veranderingen goed kijken of het beter geworden is en als je vandaar nog iets verder of juist weer een beetje terug moet. Als je een andere brandstof in gooit zal je moeten afstellen, sowieso met deze motoren kan een ander type weer al een kleine correctie op de afstelling nodig zijn. Zet de hoofdsproeier eens een kwart slag verder open.
Hij rookt voldoende als ik gas geef. Maar als je het gas langer dan 3 seconden in houd stopt de motor en slaat hij af. Ik vind het een moeilijk blok om af te stellen. Bij de kleinste correctie komt hij al niet meer op toeren. En slaat hij direct af wanneer je het gas inhoud.
Wat voor een motor heb je? Er is ook niets te zien op de rand van de plug? Voor RTR notoren zal het iets van een 3 tot een 5 zijn en meestal een normale plug (met een koper ringetje) en voor de meeste wedstrijdmotoren zal dit een turbo plug zijn (met een conische punt) en meestal iet van een nr 4 tot 6 nodig zijn..
eigenlijk is een betere vraag.. je geeft gas, hij rookt. als je dus lang gas geeft, blijft hij dan roken? Als hij uit is geslagen, hoe heet is de kop dan? spuugje op de vinger, tegen de kop houden. is het niet mogelijk je vinger er 2 sec tegenaan te houden, is hij te heet, en is je mengsel dus te arm. Eigenlijk moet je even een afsteldraadje pakken, en de afstelmethode 100% volgen. ergens klopt er iets niet.
Nog even wat opties. Afslaan wanner je remt? Als je de auto omhoog houdt, gaan de wielen stevig draaien bij stationair? Als dat het geval is moet je de koppeling nakijken. Een gebroken veertje of een rotte lager komt veel voor. En wat is een kleine correctie? Een kwart slag meer of minder kan al een verschil maken tussen te rijk of te arm. Neemt allemaal niet weg dat je sowieso verse gloeipluggen moet hebben want die dingen raken wel eens op of beschadigen vrij snel.