brandstof bewaren

Hallo ik heb horen vertellen dat de brandstof
voor mijn auto niet lang bewaard mag worden.
Is dit waar en zo ja hoe lang mag ik
hem dan wel bewaren.

gaat zeer lang mee maar zorg dat de fles of busje waar het inzit zeer goed gesloten is want de nitro verdampt zeer snel en nadien is de brandstof vrij waardeloos

bewaren kan vrij lang, uit het licht, en niet op een vochtige plaats. Dus niet op de grond van een vochtige kelder, zadat er geen condensatie kan optreden.
De bus zo kort mogelijk open laten staan, en als je een kunststof bus hebt, de bus samendrukken, zodat de lucht er zo veel mogelijk uit is, voor je ze wegzet.
Het is niet de nitro die verdampt, dat de brandstof slecht maakt, methanol zuigt water op uit de lucht, en dat is funest voor de fuel.

Fuzzy zei:
n bewaar het in blikken....

De Nitro "loopt" het kunstoffe jerrycan uit... :)

sprookjes....

integendeel zijn blikken bussen nog erger voor condensatievorming...
En er bovenop nog een quote van onze brandstofmaker in the states:

Contact with any kind of metal alloy that contains zinc -- brass is one ! -- slowly catalyzes the methanol in glow fuel into acetic acid. That not only degrades the fuel's performance; it's a potent rust inducer. (Water alone is NOT.)

Water kan zich in kunstof trekken en om die reden ook door kunstof trekken. Goede dikke vaten zal dat proces alleen maar verslechteren.

Door het vat droog te bewaren (in huis) dal de kans op vocht in je brandstof minimaal zijn.

Klopt, in beide gevallen blik of kunststof, droog bewaren, niet in vochtige garages of tuinhuisjes.
Om het risico op condensatie te vermijden.
Wat met kunststof ook kan voorvallen is verkleuring door invloed van licht.
Dit hoeft niet te betekenen dat de brandstof slecht is.
Heb onlangs eens gereden met 20!! jaar oude brandstof, die ik zelf gemaakt had.
in die tijd was dat nog 40% nitro :-) dus het is geen referentie, maar alhoewel de fuel een bijna donkerbruin slijkkleurtje had, startte het motortje direct, en heeft keurig 2 tankjes gereden.
heel veel rook welliswaar, en ik zou er niet direct mee gaan racen, maar ik bedoel maar dat je niet direct een half jaar oude bus moet gaan weggooien.

Er was ergens op internet een artikel met vlokjes in oude nitro, zal eens zoeken of ik dat nog ergens tegenkom.

Back