Brandstof kostprijs raming

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door septentrio, 6 nov 2003.

  1. septentrio

    septentrio Guest

    Hoe lang kun je rijden met een volle tank met de gemiddelde brandstof auto?
    Hoeveel tankjes zitten in een brandstof flesje?
    Hoeveel kost zo'n brandstof flesje?

    => ik wil dus weten hoe duur rijden op brandstof is :wink:

    grtz
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.710
    Locatie:
    Sassenheim
    Afhankelijk van auto en motor.

    Ik rij hooguit 5:30 op een 125cc tankje, dus 1 liter in 3 kwartier met een 3.5cc.

    De 1:10 wedstrijdmodellen hebben een 75cc tank waarmee ze 5 minuten moeten halen dus is dat de helft in verbruik.
    Heb je daartegen een T-MAXX met 2 motoren....... :roll:

    Dan is er een verschil tussen echte racemotoren en die bij een hobby-auto meegeleverd zijn, die laatste verbruiken ook wel wat minder.

    Dan zit je ook met je brandstof samenstelling. 10% nitro is veel goedkoper dan 25% nitro waar ik mee rij. En dan je brandstof, welk merk of meng je het zelf....
     
  3. Rocco

    Rocco Guest

    Ikzelf heb een HPI RS4 RTR3 (1:10), daarin zit een standaard 75cc tankje in en een 2,5cc motor.
    Ik rij zo'n ruime 12 min. op een tankje... denk ik. Nooit echt bijgehouden eigenlijk, het rijden is veel te leuk :wink:

    2,5 liter brandstof, 16% nitro, kost zo'n 20 à 22 eurie

    En dan hangt er vanaf hoeveel je rijd, en hoeveel schade je rijdt.
    Onderdelen zijn ook nie de goedkoopste....
    Als je het heel houdt...hoeft het nie al te veel te kosten.


    Remco
     
  4. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Is wel een leuke, hoe meng je brandstof? Wat scheelt het in prijs?
     
  5. No1Uno

    No1Uno Guest

    :offtopic:
    Dat kan ik inderdaad bevestigen.... Het is lastig de tijd op te nemen, als die afstandsbediening je elke keer roept :lol:

    Ervaring mee? Klinkt alsof je veel schade rijdt ;)
    Je moet ook geen mensen laten rijden die alleen volgas kunnen :eek:

    :eek:ntopic:

    De strekking van het verhaal is in ieder geval dat er geen directe uitspraak valt te doen over de brandstof kosten. Het verbruik is volledig afhankelijk van de soort auto, soort motor, je rijgedrag en je afstelling. De prijs is afhankelijk van de kwaliteit brandstof.

    Heb je enig idee hoe je de auto gaat gebruiken? Ga je veel of weinig rijden? Ga je alleen circuit's op, of juist helemaal niet? Wat voor auto, met wat voor soort motor wil je gaan kopen? Is het voor de fun, of voor wedstrijden?
    Probeer iets meer info te geven, dan moet het vast wel mogelijk zijn om een ongeveer prijsje te geven.

    Marco.
     
  6. Oregon

    Oregon Guest

    ik rijd met een 75 cl tankje ongeveer 15-20 minuten ( afhankelijk van je rijstijl natuurlijk )
    het is een 2.11 cc , protech nitro fun...
    kostprijs van de benzine : 6€/ liter , zelfgemengd door de winkel 10 % nitro
    en met 1 liter kan je 13 , 333333.... tankjes vullen , reken maar uit met het rekenmachientje :p
     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.710
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik werd vandaag er weer even aan herinnerd waarom ik zelf meng.....

    Ik heb wat motoren te testen en ineens kreeg ik de opdracht om 10% nitro te gebruiken ipv mijn standaard 25%
    Nu zit ik even zonder Methanol en Nitro maar dat is door de opdrachtgever reeds in grote hoeveelheden bestelt dus maar even een litertje Tornado bij Muco gehaald. 10 euro voor 1 liter 10% terwijl ik 10% voor 4 euro per liter kan mengen :evil:

    Maar gelukkig kan ik de kassa-bonnetjes inleveren :)
     
  8. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Kijk nu komen we ergens, "Hoe meng je zelf benzine?"
     
  9. Rocco

    Rocco Guest

    :offtopic:



    Ach...het zijn je "vrienden"... je weet toch hoe dat gaat :wink:

    Remco
     
  10. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Men neme voor een goede standaard brandstof:
    75% Methanol, 20%, (wonder)olie, 5% Nitromethaan. Gooi dit samen in een kan en goed schudden dan is alles goed gemengd. De eventuele percentages kun je naar eigen goeddunken en motorspecificaties aanpassen. Ook de olie soort is eventueel te vervangen door een gelijkwaardig product.

    Methanol als brandstof,
    (Wonder)olie als smeermiddel en in mindere mate koelmiddel,
    Nitro als middel om het starten en de motorloop iets te verbeteren, maar is niet direkt noodzakelijk de meeste motoren draaien ook goed zonder de Nitro toevoeging.

    nb. over de werking van Nitro doen meerdere verhalen de ronde zo ook op dit forum. Gebruik hiervoor maar eens de zoek functie.
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.710
    Locatie:
    Sassenheim
    Mwa, dit zijn geen boten of vlietuigen, dit zijn auto's

    Hier wordt over het algemeen op 10% - 16% Nitro gereden (tot 2.5cc)
    Met 10% - 14% olie
    en tot de 100% aangevuld met methanol.

    Wonderolie is goed te doen maar voor de hoog toeren motoren gebruik ik toch liever olie-soorten uit de racerij zoals Castrol M50 en MSSR (ik mix die 2 tot een halfsyntheet)

    En nee, standaard olie voor brommers/auto's gaat niet echt werken, die willen vaak niet mengen met methanol.
     
  12. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik zei ook standaard brandstof, dit betekend dat vrijwel iedere modelmotor er min of meer goed mee draait. Behalve de Cox motoren 0,3-0,9 ccm die moeten minimaal 25% nitro krijgen.

    Verder geld hoe meer Nitro hoe korter de levensduur wordt van de motor, ditzelfde geld voor de olie. Tenzij de fabrikant dit opgeeft.

    Auto/brommer olie is idd geen gelijkwaardig product aan de (wonder)olie.
     

Deel Deze Pagina