Brandstof pomp

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Mark Oostveen, 11 jan 2005.

  1. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Hallo,

    Even een vraag. In die turbines van jullie zitten brandstofpompjes toch :?:

    Enkele vragen.

    1) Hoe zijn die geregeld? Gewoon een externe regelaar, intern of via de hele electronicakraam?

    2) Wat zijn de opbrengsten? (in l/min oid)

    3) Tegen welke brandstoffen zijn ze bestand?

    4) Wat wegen ze ongeveer?

    Alvast bedankt

    Mark
     
  2. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    Turbine pompjes worden ook voor smoke installaties gebruikt.

    Ze worden normaal door de turbine electronica gestuurd, maar het kan ook met een gewone electrovlieg regelaar.

    Een HaĆ¼sl pompje is gebaseerd op een speed 300. De opbrengst is ongeveer 1 L/min. Het is van oorsprong een chemicaliĆ«n pompje dus het zal wel tegen van alles bestand zijn. Het totale gewicht met regelaar en lipo accu is minder dan 100 gram.
     
  3. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Deze draaien dan op 1 lipo een 2s pakketje neem ik aan?

    Kosten en leverancier??

    Je staat de spijker op zijn kop met die smoke ;)

    Mark
     
  4. Sandor

    Sandor Guest

    sterker nog wat jij nodig hebt
    is ook nog een electronisch ventiel dat je smoke uitschakelt
    doordat je een ventiel erbij gebruikt is de brandstof altijd vlak voor je uitlaat.
    tevens kun je op je uigang van de klep een regelaar zetten zodat je
    de smoke ook nog eens kan regelen
    hier zie je op de foto een eurofighter met rook uitgerust
    geheel rechts zie je de lipo , pomp , ventiel , regelaar

    helaas mag je niet op waterbasis rook gebruiken slecht voor de pomp
    1 lipo van 2200 mah is al genoeg
    http://www.duned.nl/thermiek/eurofighter/aft.JPG
    edit mod:max 640x480 remote pics linken svp
     
  5. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Ik heb enkele pompjes gevonden.

    Maar ik kan die Hausl niet vinden ik weet alleen dat ze uit australie komen. Als ik het goed heb?

    @Sandor,
    Je zegt een regelbare klep. Kan ik niet beter een regelbare pomp nemen. Een tandwielpomp afknijpen met een klep is vlg. mij niet zo'n goed idee.

    Mark
     
  6. Sandor

    Sandor Guest

    hausl komt uit austria: oostenrijk

    http://members.aon.at/modelltechnik/

    je kunt het natuurlijk ook dichterbij zoeken........

    je knijpt de pomp ook niet af de klep gaat open op het moment dat de pomp gaat draaien
    hoe wil je het anders doen?
    ik neem aan met een terugslag klep?
    dan heb je nog altijd het probleem dat je tank hoger ligt dan je uitlaat
    en dus motor uit en je diesel loop de uitlaat in
     
  7. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Ik kreeg hierdoor het idee dat je een regelbare klep wilde gebruiken. Dat leek mij niet zo verstandig. Maar nu begrijpen we elkaar.


    Dus:
    1 lipo
    1 regelaar
    1 pomp
    1 klep (alleen open en dicht)

    Heb jij die hausl pompjes dan ook..........
    Heee verdomd, gister had je alleen nog mar flightworks pompjes op je site, nu ook hausl. Of wordt ik nu kippig :?:

    Ik denk dat ik zat heb 260ml/min bij 2,3bar pomp. Ik heb ook geen hoege druk dus ik denk dat de opbrengst hoger komt te liggen dan de 260ml/min.

    Eens zoeken wat die Don Harris pompen doen.

    Mark
     
  8. Kelvin

    Kelvin Guest

    ey,

    jullie bedoelen dat er 1 liter brandstof er wordt doorgestuwd in 1 min. 8O of niet :? in iedergeval, wat is een geschikt brandstofpompje voor een 8,5cc 4-takt? stuwen die ook 1 liter /250ml per min er door? :roll:

    ik hoor/zie het wel :D:D:D:D:D

    gr. Kelvin
     
  9. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    voor rook of als brandstofpomp?

    hoe groot is je tank?=>hoe lang vlieg je; ik denk niet dat jede 250ml/min gaad halen :wink:

    groeten Halmar
     
  10. Kelvin

    Kelvin Guest

    Hoi,

    Ja, ik dacht zelf een branstofpomp voor op een 8,5 cc 4-takt, tankje heb ik nog niet, ik denk zelf dat een tankje van 250ml voldoet :? of is dat te weinig :wink:

    gr. Kelvin
     
  11. Halmar

    Halmar

    Lid geworden:
    14 apr 2003
    Berichten:
    1.066
    Locatie:
    Amersfoort
    hoe groot je tankje moet zijn weet ik niet, maar een brandstofpomp heb jij niet nogdig. de verbrandings motor kan zelf genoeg aanzuigen, en om in stijgvlucht problemen te voorkomen heb je nog een slangetje tussen je tank en uitlaad waardoor je overdruk in je tank zit.

    misschien jou vraag in een nieuw draadje zetten, en hier weer :eek:ntopic:

    Groeten Halmar
     
  12. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
    Heren deze pompjes zijn niet geschikt voor methanol motoren!!!!

    Methanol pompjes werken op carterdruk. Door deze drukverschillen (zuiger gaar op en neer dus de drup ook) beweegt er een membraan dat brandstof pomp en zo de motor helpt.
    De brandstofpompen uit een turbine zijn electronisch geregeld. Zij helpen niet maar zijn een bittere noodzaak om de brandstof uberhaubt bij de turbine te krijgen (correct me if I am wrong).

    Zo'n pomp op je methanol motor te veel helpen.

    Mark
     
  13. Kelvin

    Kelvin Guest

    ok,

    Bedankt voor de uitleg :wink:

    ksnapt het volkomen, thnx

    gr. Kelvin
     
  14. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    weet iemand een leverancier voor superkleine pompjes?

    dus echt maar een paar gram, en het formaat van een standaard servo?

    moet wel 5 bar kunnen leveren indien mogelijk..

    misschien meot ik maar zelf wat maken, heb het internet al afgezocht, maar kan geen leverancier voor losse pompjes vinden, hooguit custom made per 1000 of zo, of veel te groot.
     
  15. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    ligt er aan wat je toepassing hiervoor is.
    de pomjes die gebruikt worden in turbine kisten zijn al heel klein deze zijn ter groote van een speed 300 plus ongeveer 1,5 cm voor de pomp zelf
    groet gj
     
  16. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    23 jan 2006
    Berichten:
    1.191
    Locatie:
    Delft
    heb ondertussen contact gehad met de maker van superkleine pompjes, maar heb uiteindelijk besloten om toch maar met gasdruk te werken..

    http://members.aon.at/modelltechnik/baseE.htm maakt echter inderdaad het soort turbinepompjes, en op bestelling nog kleinere pompjes waar ik eerst naar op zoek was.

    maar toch bedankt :)

    (heb gekozen voor co2 druk uit zo'n bandenpomp / slagroom / airgun cilindertjr zeg maar, meer druk (komt regulatortje tussen) en simpeler voor mij om te maken (scheelt ook weer accu's aan boord voor de pomp, alleen een servo nodig.)
     

Deel Deze Pagina