Brandstofmerken en afstellingsverschillen

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door transparent, 22 apr 2005.

  1. transparent

    transparent Guest

    Beste modelbouwvrienden,

    Ik heb een savage 25 met de standaard 4.1cc motor. Nu heb ik mijn eerste liter tornado brandstof 16% verbruikt (volgens mij is dit met 14% olie, correct me if i'm wrong). Aangezien ik voor mijn RS4 RTR3 altijd de ondestaande gebruik (zie plaatje)

    [​IMG]

    Deze bevat 16% Nitro, 20% olie. Leek het mij dat dit totaal geen problemen opleverde wanneer ik deze ook voor mijn savage zal gebruiken. Het gaat mij er vooral om dat er veel olie inzit, zodat ik mijn motortjes lang kan gebruiken, ik rijdt er immers toch alleen voor mijn plezier mee. Dus na de 1 L tornade heb ik in mijn savage de modeltechnics brandstof gegooid. Gevolg dat de auto een stuk moeilijker starte en vervolgen een 4-takt geluid maakt. De auto is verder moeilijk te besturen. Volgens mij duidt dit 4-takt geluid op een te rijke afstelling (correct me if i'm wrong) aan de hand van deze beschrijving 3 vragen.

    1) Kan dit kloppen dat hij nu te rijk staat, terwijl hij voorheen echt goed afgesteld stond? Heb hier ook door laten kijken door de rc winkel eigenaar, deze was erg tevreden.
    2) Volgens mij klopt dit wel maar dan is mijn vraag hoe kan dit? Het enige daadwerkelijke versdchil is het hogere percentage olie, maar hierdoor gaat je motor toch niet zo raar doen? Misschien zou de verbranding juist wel minder zijn?
    3) Wat kan ik eraan doen? High needle, low? Combinatie van? Andere gloeiplug?

    Ik heb wel al enige ervaring met het afstellen, maar ben erg benieuwd naar jullie mening. Tevens probeer ik mijn motortje te behoeden voor eventuele 'domme' maatregelen van mijn kant.

    Bedankt!
     
  2. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    De olie in de brandstof verbrandt niet, dus omdat er nu meer olie inzit, is de absolute hoeveel brandbare stof (methanol) omlaag gegaan.
    Met een zelfde afstelling van je carberateur, heb je dus nu minder brandbare stof maar meer olie tot je beschikking.....

    Het gevolg, 4-takten..........
     
  3. Roger B.

    Roger B. Guest

    1) een nitro motor staat niet "goed afgesteld voor altijd" afhankelijk van temperatuur en luchtvochtigheid moet de afstelling telkens aangepast worden.

    2) olie is een relatief moeilijk brandend component van de brandstof, meer olie geeft dus meer slecht(er) brandbare delen daardoor kan je verbranding geheel anders verlopen.

    3)Gewoon zoals je altijd zou afstellen, maar nu met de nieuwe brandstof erin.... Loopt ie laag wel goed (stationar en vanaf lage toeren oppakken? dan geen wijziging aanbrengen in je low needle, en vice versa
     
  4. transparent

    transparent Guest

    Hey bedankt voor de respons. Ik ga vanmiddag er gelijk mee aan de slag.
     
  5. NMTRacer

    NMTRacer Guest

    Ik heb ook geexperimenteerd met beide brandstoffen. Ook 16% tornado en 16% model technics. Maar ik moet zeggen, ondanks de vele vuile woorden over Tornado toch overgestapt op Tornado. De motor start veel makkelijker en loopt beter stationair. Ook trekt hij beter op. En dan heb ik het over de specs bij een goed afgestelde motor. (Dus niet de afstelling het zelfde laten bij de overstap van tornado naar model.)

    Ookal heeft tornado minder smeering mag dat niet veel uitmaken. Als je de motor goed afsteld en goed let op de temperatuur zal je motor niet veel meer slijten dan met model...

    Stiekem hoop ik een discussie los te krijgen om nou duidelijk te krijgen welke beter is

    Groeten, Thomas
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.671
    Locatie:
    Sassenheim
    Tja... door de verschillende oliën is je brandstof dikker of dunner wat zeker enig invloed heeft op de stroomsnelheid door het kleine gaatje van je hoofdsproeier.
    Te vens wordt dat ook bepaald door synthetische en Risinus olie, Synthetische olie is dunner.

    Naast dat betekend meer olie minder methanol wat invloed op je verbranding heeft....

    En M7H, Synthetische olie is juist gemaakt om goed te verbranden, het heeft alleen als nadeel dat na de verbrandig dus minder smering over blijft terwijl risinus olie niet tot gedeeltelijk verbrand en daardoor meer smering in de motor blijft.

    Daarom prefereer is een mengsel met beide oliën zodat het beetje risinus dat kan opvangen waar de syntheet op te kort komt.
     
  7. NMTRacer

    NMTRacer Guest

    Nou, ik heb een project op school gehad over de additieven in een diesel motor olie en dat is hier toch redelijk van toepassing op veel vlakken. En uit dat verslag is gekomen dat een syntheet betere eigenschappen heeft kwa smering dan een minerale en half syntheetische olie. En dat is puur door de hogere zuiverheid wat nadelige effecten zoals corrosie en dergelijke mindert en door de toevoeging van additieven.

    Iemand enige idee of er ook met additieven wordt gewerkt in de modelbouw wereld?

    Groeten, Thomas

    Ps, als iemand interesse heeft in dat verslag even vragen, dan zet ik het even online :)
     
  8. WVK Performance

    WVK Performance

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    913
    Locatie:
    niet op deze wereld.
    dat is niet helemaal waar roelof.
    Synthetische olie is er juist voor motoren die veel meer op hun donder krijgen (zowel 3.5L v8's en een 3.5cc!)
    hierdoor kan je je motor wat meer mishandelen...zoals niet goed opwarmen/afkoelen na een run.

    uit eigen ervaring van 1:1 auto's met een turbo (V70 R awd) en cker als hij niet meer standaard is moet juist met synthesische olie rijden, de turbo gaat dan ruim 30.000 km meer mee!!
    Bij een gewone olie gaat de turbo maar 1 ton mee...
    dit komt omdat: als je ermee aan het (hard) rijden bent geweest en je stopt ermee...bijv. omdat je thuis bent... kan de gewone olie verbranden/verkolen en daarmee enorme harde kristallen achter laten.. 8O
    met het gebruik van synthetische olie hoef je ook alleen maar het olie filter te vervangen, en niet de olie...maar ja. dat spul kost ook 60 eu per liter :?
     
  9. NMTRacer

    NMTRacer Guest

    Dat proces wat jij beschrijft is vorming van zo genoemde sludge oftewel neerslag. Dit is een chemisch proces wat kan ontstaan door het niet goed warmlopen van de motor of te korte stukken rijden. Hierdoor kan de motor het vocht niet kwijt en dan ontstaat er een emulsie en neerslag van vocht en olie. De neerslag is een heel hard 'plastic' of kristal wat dus neerslaat in de koude plekken van je motor. Er zijn ook nog andere vormen van sludge wat niet dirrect te maken heeft met vocht, maar dat weet ik niet meer uit mijn hoofd :D

    Maar goed, dat gaat over 1:1 :D

    Groeten, Thomas
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.671
    Locatie:
    Sassenheim
    We hebben het hier over synthetische oliën voor 2-takt waar de olie met de brandstof mee komt en ook weer uitgespuugt wordt.

    Bij 4-takt blijft het in de motor en moet het blijven smeren en kent het daar weer geheel andere eigenschappen.
     
  11. NMTRacer

    NMTRacer Guest

    Ja, okee, zover was ik ook al. Maar het deel wat er gesmeerd moet worden in een diesel motor is onderandere de zuiger/cillinder/zuiger veer. En dan heb je het wel over het zelfde princiepe als bij een nitro motor. De olie komt in de zuiger via een film en wordt ook deels verbrand en eruit gespuugt. De film werking van de olie zou naar mijn redenering dan toch het zelfde zijn als bij nitro motor.

    Weet iemand of er gewerkt wordt met additieven in methanol nitromethaan brandstoffen? Lijkt mij wel interessant om te weten :D

    Groeten, Thomas
     
  12. transparent

    transparent Guest

    Hey interessante discussie die ik heb aangewakkerd. Moet wel weer even een beetje mijn scheikundige kennis naar boven halen ;), maar dat is geen probleem. En zoals Thomas al aangeeft is het interessant om te weten of er nou risinus olie of synthetische olie wordt gebruik binnen de modelwereld. Ow en thomas, jij had het er ook over dat tornado beter loopt en dergelijk. Ja ik heb nu mijn eerste liter met mijn savage en een paar liter dan modeltechnics met de rs4. Ik vind de savage wel mooier en beter lopen dan de rs4, maar het is natuurlijk ook een geheel andere motor. Ik moet vandaag eerst even proberen om de savage nu goed af te stellen op de modeltechnics voordat ik pas echte uitspraken kan en wil doen.
     
  13. CEN TR4

    CEN TR4

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Sint-Oedenrode
    hoe duur is die brandstof van model technics, transparant?
     
  14. transparent

    transparent Guest

    rc auto tr4-w (moeilijke naam ;) Die kost 10 euro voor een liter en 20 voor 2,5 L.
     
  15. CEN TR4

    CEN TR4

    Lid geworden:
    9 mei 2005
    Berichten:
    1.300
    Locatie:
    Sint-Oedenrode
    ooh dat is dus even duur als die van tornado;)
     
  16. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Viel me nog even op...
    Een diesel draait hoeveel toeren minder dan een modelmotor?......
    Juist.
    Mij is altijd geleerd dat een syntheet goed smeert bij hoge toeren en een mineraal bij lage toeren, vandaar de verhouding 7% om 3% (bij 10% smering), een modelauto motor draait 70% van zijn tijd in hoog toeren........
     
  17. transparent

    transparent Guest

    Btw...ik vind dit modeltechnics en tornado ook erg prijzig. Ik ga vanaf morgen voor deze:

    [​IMG]

    Dit schijnt ook goede brandstof te zijn tegen redelijke prijzen, namelijk:

    Cool Power, 4 liter

    Met 5% Nitro € 17,95
    Met 10% Nitro € 20,45
    Met 15% Nitro € 22,95
    Met 20% Nitro € 27,95
    Met 30% Nitro € 32,50
    Bij 4 flessen 10% korting op de totaalprijs. (zie ook www.rcworld.nl)

    Ik ga dan zelf voor de 15% nitro voor zowel mijn savage als rs4-3.
     
  18. masterwebber

    masterwebber Guest

    Svp laten horen hoe het bevalt ;)
     
  19. Ik heb dat modeltechnics 5L voor ~€25
     
  20. transparent

    transparent Guest

    @masterwebber, uiteraard post ik hier even mijn bevindingen.

    @speedfreakssj, goed prijsje...waar haal je het vandaan? Daar kunnen wij dan ook ons voordeel mee doen? nog stukken goedkoper dan die andere, dus :) vertel het me snel !
     

Deel Deze Pagina