Goedemiddag, Ik heb altijd met elektromotor aangedreven boten gevaren maar heb er nu één gekocht met een brandstofmotor, een Graupner Arrow. De boot is helemaal compleet met een OS MAX 21 SE M motor. Wat ik mis is een luchtfilter. Ik zie overigens op geen enkele foto die ik voorbij heb zien komen van boten met brandstofmotor, een luchtfilter. Vaar je dus zonder luchtfilter?
Vroeger ook dezelfde boot gehad,mijn broer ook.(leuk) Inderdaad vaar je zonder luchtfilter in een boot. Dus dat is geen probleem,aangezien de boot op het water geen of nauwelijks vuil aanzuigt.
Yup... Luchtfilters zijn een noodzaak voor auto-modellen en helicopters hebben ze SOMS (eigenlijk ook nooit maar ik vloog op érg stoffige plekken, ik gebruikte ze wel zo nu en dan). Vliegtuigen en boten gebruiken dat eigenlijk nooit.
Bedankt! Goed om dat bevestigd te krijgen. Nu maar eens kijken of ik 'm aan de praat krijg. Ziet er mooi en schoon uit maar hij heeft vele jaren niet gevaren.
Misschien wel verstandig om het motortje Eerst even rustig te demonteren en schoon te maken .( van binnen) . Dan weet je dat je goed begint . Grt tom
Helemaal omdat ie lang heeft stilgestaan .bij het in elkaar zetten doe je op de delen schone olie. Ook vooral de lagertjes checken .( vernieuwen.).
Die os maxen zijn echt top motoren . In mijn optiek een der allerbeste waar het gaat om kwaliteit. Japanse degelijkheid en zeker waard om ,m netjes te maken. Ik heb zo ,t vermoeden dat als je ,m opent Je nog wel wat tegen gaat komen wat een verfrissing kan gebruiken. Dat methanol / nitro nu eenmaal dat aankoeken .bij stilstand zeker..ook goed letten op de uitsparing in de kop waar water doorheen gaan . Dat deel in de pure azijn leggen een tijdje Schoonmaken en er doorheen blazen zodat je weet dat het open is en er water door kan dtromen . Je kunt de motor uit elkaar halen als een pakket. Gewoon alles neerleggen zoals je ,m uit elkaar haalt .een soort uitslag dus . Dan elk onderdeel schoonmaken .ook de draad van de boutjes . Met dunne staalwol of schuurpapier 2000 In die geest kun je krukas wang poetsen .wel natmaken met wd 40 .. Het deel van de krukas wat door de lagers heengaat moet je daar niet mee doen . Daarvoor 2500 korrel.nemen of...polijst pasta en doek gebruiken . Motor moet gewoon brandschoon zijn van binnen .dus niet denken .... de aanzuig sleuf die in dat krukasje zit laat ik maar zitten . Wikkel een stukje schuurpapier om een kruiskop schroeven draaier of passend asje en maak ook dat brandschoon. Eigenlijk is het heeeel leuk om te doen ook . Tevens weet je zeker dat ,t goed zit als je klaar bent . Nog een tip . Bij geringste twijfel aan lagertjes gewoon vervangen.. Je ziet dat en voelt dat als er wat mis mee is .vervangen is kinderspel. Mocht dat zo zijn dat ze eruit moeten .. Moet je ,t maar even zeggen .
Zou ook gaan voor de 16 % nitro .volgens mij hebben ze dat nog vandaag de dag kant en klaar. Ik meng altijd zelf en heb nooit kant en klare gebruikt vroeger maar een 3,5 ccm loopt gewoon beter met een wat hoger nitrogehalte . Zeker de marine uitvoeringen die meer belast worden als een vliegtuigmotortje . Als ik ,t goec heb gebruiken ze deze 16% ook in de rc autoos nog
Ik denk het wel. Bovendien heb ik alle boekjes van de boot, motor, zender en meer. Helemaal compleet kunnen overnemen.