all, voor een projectje ben ik bezig om het landingsgestel zelf te buigen van 3 mm verenstaal. echter dit lukt niet helemaal naar wens. de bochten zijn niet echt haaks genoeg naar wens. voor het punt waar het staal de romp in gaat moet de bocht echt 90 graden zijn... heeft iemand een slimme of makkelijke manier om verenstaal in iedere gewenste vorm te buigen of moet ik dan gelijk weer aan buigtangen gaandenken. groet, Vinze
Ik doe het altijd tussen de bankschroef en dan sla ik het met een hamer in een scherpe bocht. Wellicht even verwarmen zodat het niet breekt.
Verenstaal heeft een warmte behandeling gehad die het harder en meer verend maakt. Als je de draad verwarmd buigt hij makkelijker maar..... je raakt ook de verende werking kwijt. Dit heeft tot gevolg dat je landingsgestel in het vervolg veel makkelijker op die plek zal buigen :cry: Met andere woorden een beetje harde landing en je landingsgestel staat weer in spagaat :evil: De beste manier is buigen met een bankschroef en een hamer dan blijft de sterkte bewaard en heb je niet zo gauw een spagaat. :wink:
Inderdaad! NEE!!! :twisted: Op die manier onthard je het materiaal en is de veerkracht weg. Bovendien buigt het dan gemakkelijk en dat wil je juist niet met een onderstel, een paar keer landen en weer terugbuigen en metaalmoeheid slaat toe...
Hoi, Ik heb zelf ook aan soort 'landingspinnetjedevineaccubeschermer' :wink: moeten maken en heb die ook in een 90graden hoek moeten buigen(,op de plek waar hij word ondersteunt,onder het koolstof buisje.) Ik heb het met zo'n goedkoop 'gamma hobby gasbrandertje' gedaan en dat ging erg goed. (eerst rood laten gloeien en dan buigen) Wil je dit staal weer zijn eigen kracht terug geven dan moet je het staal weer roodgloeiend maken en meteen in een bakkie water dopen. succes. :arrow: :!:
Dat klopt, maar ik heb staal tijdens het buigen zien afknappen alsof het ontbijtkoek was, dus je snapt, dat ik niet zo gek ben op dat ontharden...
Goed harden van staal is veel moeilijker dan wij wel denken. Gewoon heet stoken en snel in een bak water afkoelen werkt niet. Je moet het staal gedurende een bepaalde tijd op de juiste temperatuur brengen en houden, 10 graden te warm of te koud heeft al invloed. Daarna moet je het op de juiste manier afkoelen, niet te snel dan wordt het bros. Maar ook niet te langzaam want dan krijgt het niet de gewenste hardheid. Het afkoelen gebeurd dan ook meestal in een bak met een mengsel van olie en water of alleen olie. Als je het verenstaal onthard hebt door het heet te stoken krijg je het NOOIT meer zo sterk als dat het daarvoor was. Het wordt wel wat harder maar meestal zoals Bruno al schrijft wordt het bros en breekt het vrij makkelijk. Ik heb het bij ons op de club regelmatig zien gebeuren. Dus voorzichtig met het uitgloeien (ontharden).
Okè, Hoe kan ik het beste zo`n spiraalrondje buigen in verenstaal :?: en is dit wel echt nodig :?: :!: :?: Ik gebruik 5mm verenstaal voor mijn Top Flite P-51d Mustang met Robart intrekbaar landingsgestel (welke momneteel herbouwd wordt) 8) . Het verenstaal is nu recht (zonder zo`n rondje) maar voor op het grasveld bij ons lijkt mij een beetje extra vering niet verkeerd of zijn jullie van mening dat het zonder deze extra vering ook wel mogelijk is :?: (Als de landingen maar en beetje goed uitgevoerd worden ). Als een rechte poot ook kan (met een goede stevige bevestiging in de vleugel) zou dat wel wat werk besparen Groet, Berto.
@ Ernst Grundmann Verenstaal (pianodraad)heeft een zeer specifieke samenstelling.Het heeft zijn hardheid verkregen door het trekken door steeds kleinere gaten in geharde blokken. Deze harding kan niet na uitgloeien teruggekregen worden. Dus altijd Koud buigen. Aluminium Luxaflex lamellen worden op ongeveer dezelfde manier, maar dan door walsen gehard. @ Berto Voor het buigen van spiraalvormige lussen (maar ook voor bochten) zijn in de betere modelbouwzaken speciale buiggereedschappen verkrijgbaar die doorgaans in de bankschroef kunnen worden geklemd. Vraag de specialist in de winkel hoe je er mee moet werken. Nooit een kleinere binnenradius maken dan 1,5 x de diameter,anders krijg je direct of later kans op breuk.