Buitenloper langzaam laten draaien.

Discussie in 'Werkschepen' gestart door pompebled, 16 okt 2024 om 17:02.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.855
    Locatie:
    Sneek
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.609
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Jan, Duurde even eer het kwartje viel. Was dat niet de Yarra van Lex Verkuijl? Ik heb toen dezelfde motor en regelaar gekocht voor in mijn tankertje. Wilde wel mooi langzaam lopen, maar zat een beetje naargeestig geluid in. Begon toen net aan mijn brushless avontuur en heb van Lex een hoop opgestoken.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/havensleper-yarra-van-deans-marine.236592/
    Helaas is het motortje al een hele tijd niet leverbaar. Was in te stellen met een programmeerkaart.
    https://hobbyking.com/nl_nl/hobbyki...nui6cdEM4GJttK9uixXVTX4V8fO5SIA6evqH3LZ0-2U2R
    Ben op zoek gegaan naar een alternatief en gevonden bij Ali.
    https://nl.aliexpress.com/item/1005004922495322.html?spm=a2g0o.productlist.main.1.b37a5e82rSwSm9&algo_pvid=2aac119e-8a29-49d7-b7a8-7d6dcd0e6b95&algo_exp_id=2aac119e-8a29-49d7-b7a8-7d6dcd0e6b95-0&pdp_npi=4@dis!EUR!9.25!6.29!!!9.84!6.69!@211b698e17290977527488511e76d6!12000031030142760!sea!NL!6099433824!ABX&curPageLogUid=dK36uskHa33j&utparam-url=scene:search|query_from:&_gl=1*1fzx0tt*_gcl_aw*R0NMLjE3MjkwOTc3NTYuQ2owS0NRand5TDI0QmhDdEFSSXNBTG8wZlNCSU5feXhPOHY5RHhmX3pvUXNsdEpjdEE0eTcyRmJraUZNN25PdDI1S1BZSWdWNnBCaFBtSWFBanlTRUFMd193Y0I.*_gcl_dc*R0NMLjE3MjkwOTc3NTYuQ2owS0NRand5TDI0QmhDdEFSSXNBTG8wZlNCSU5feXhPOHY5RHhmX3pvUXNsdEpjdEE0eTcyRmJraUZNN25PdDI1S1BZSWdWNnBCaFBtSWFBanlTRUFMd193Y0I.*_gcl_au*NDQ0NTk5Mzg2LjE3MjcwODQwNjg.*_ga*MTY5MjY4NzA4MC4xNzAyMjA2MjM5*_ga_VED1YSGNC7*MTcyOTA5Nzc1NS4yMjguMC4xNzI5MDk3NzU1LjYwLjAuMA..
    Heb daarvan de 20 A gekozen.
    Hieronder een test met die regelaar. Is gelijk de spanning en het ampèrage te zien. Dit is met een 12 polige 750 KV Racerstar.
    Hoop dat je hier iet aan hebt.
    En hier mijn leerweg met brushless in mijn rankertje.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-verslag-esso-berlin-raffaele-cafiero.266675/
    Groeten, Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 16 okt 2024 om 21:24
    Herby63 vindt dit leuk.
  3. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.855
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Klaas,

    Ik ben halverwege de lektuur, waar je naar gelinkt hebt, werken die ZMR regelaars onderin net zo goed als de niet meer verkrijgbare van Hobbyking?

    Hoort daar een link bij, die ik niet kan vinden?

    Wat bedoel je met een 'naargeestig' geluid?

    Groeten, Jan.
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.609
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Jan, Had de video wel bekeken, maar de link niet geplakt. En dan is het lang zoeken. Excuses daarvoor. Hier alsnog.

    En dan zie je dat die ZMR regelaars het bijzonder goed doen. In dit geval met een 750 KV 12-polige Racerstar. Als accu 6 x 4Ah Nimh cellen.
    Dat naargeestige geluid in het andere motortje klinkt als een defect lager. Komt denk ik door de 9 polen en vrij sterke magneten.
    12-polige lopen veel beter is mijn ervaring. In welk type schip wil je ermee aan de slag? Gr. Klaas
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.855
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt voor het filmpje!
    Dat ziet er veelbelovend uit, ik ga ook zo'n regelaar bestellen.

    Ik ben aan het pielen met deze motor: https://www.worthpoint.com/worthopedia/paidiss-mt28-36-series-1400kv-high-476473939.
    Een negenpool met 'maar' 6 magneten in de rotor, die je goed voelt bij het met de hand ronddraaien. Ik heb deze motor gekregen, dus ik probeer het hier eerst mee, in combinatie met een 50A ZMR regelaar.
    Het zal waarschijnlijk niet zo mooi langzaam willen lopen als een 12-pool, maar ik wil er ook harder mee kunnen varen als een tanker of een sleper.
    Mocht dit ondermaats zijn, ik heb nog deze in bestelling, een 3536- 950Kv 12 pool: https://www.banggood.com/nl/Racerst...html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN&ID=557529
    En ik bouw de schroefas dusdanig in, dat de grotere motor er ook op past.

    Ik heb al jaren een ABS speedboot op de plank staan, 70 cm lang, origineel met een Speed 600 en 6 cellen NiMH/NiCad, een piepklein propje. Ik heb er nooit mee gevaren, wel de borstelzooi er gelijk uit gehaald, want flink geoxideerd.

    Loodsboten vind ik fascinerend en ik heb een mapje met foto's van de verschillende modellen op m'n PC, waar onder deze:
    Interceptor 15m.jpg

    Wat gepruts in Paint op een zijaanzicht van de speedboot en dan krijg je dit:
    Pilot mock-up02.JPG

    Dat is dus het winterproject op semi schaal gebied.
    Ik wil er minimaal als halfglijder mee kunnen varen, sneller is leuk, maar daar heb ik m'n (70 km/h+) wedstrijdboten wel voor.
    Bovendien jaag ik dan mijn vaargenoten de stuipen op het lijf, als ik zo snel tussen hun schaalmodellen door zou varen, daar zijn ze niet aan gewend...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2024 om 12:10
    Bert V vindt dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.609
    Locatie:
    Oostvoorne
    Leuk project, die loodsboot Jan. Gevoelsmatig denk ik dat zo'n 9 polige met 6 magneten nooit langzaam wil lopen. De "gaten" tussen spoel en magneet zijn veel te groot en je hebt massa nodig om die te overbruggen. En daarvoor moet de motor (te) snel draaien. Mijn kennis schiet te kort om het allemaal wetenschappelijk te beredeneren, maar met een beetje gevoel lukt het in mijn toepassingen ook wel. Mijn tankertje weegt 3 kg en als je ziet hoe die vaart met dat mini-buitenlopertje. Heb toen ook maar zo'n ding in mijn coastertje gezet. Jammer dat ik er niet meer van heb gekocht. Op het laatst kostten ze 4 Euro. Nu zijn ze niet meer leverbaar. Heb voor elk scheepje nog één in reserve. Die 750 KV Racerstar heb ik geprobeerd in mijn Smit Finland. Maar even niet opgelet en op 12 Volt sneuvelde de 10 A zekering. Aangezien er maar één zekering was liep de andere motor ook niet meer. Twee dingen van geleerd. 7,2 Volt is genoeg voor zo'n toepassing en geef elke motor/regelaar een eigen zekering. Aangezien ik met S-F toch geen roeiboten ga slepen ben ik daar niet verder gegaan met het brushless concept. Ben nu nog wat restanten aan het opmaken in een 26 cm bootje.
    Eigenlijk bedoeld als dochterboot voor Theodor Heuss, maar net als jij met je loodsboot geef ik er maar een andere draai aan. Over loodsboten gesproken.
    Toen ik in 2005 bij BP afzwaaide hadden mijn collega's een reisje met een loodsboot en zeeschip georganiseerd. Die loodsboot wilde wel! Buiten de pieren bij Hoek van Holland afgezet op een container-feeder en daarmee naar Rotterdam gevaren. Hier een paar plaatjes. Gr. Klaas.

    RIMG0651.JPG


    RIMG0653.JPG
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2024 om 13:06
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.609
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hier nog eens dezelfde regelaar en motor, maar dan op 12 Volt. Gr. Klaas.

     

Deel Deze Pagina