Zeg Janhein ik had het verkeerde paket geleverd gekregen wat ik heb besloten in te ruilen tegen de orginele bestelling. Omdat dat voor mij even beter uitkwam met een 29mm MMT en daarbij wordt mijn collectie binnenkort uitgebreid met een mini bbx die ook een 29mm MMT draagt en daarom makkelijk te combineren qua motoren... Alleen viel mij op dat er aan de binnenkant van de moterbuis niets aanwezig is om de moter tegen te houden en omdat ik nog niet één moter van dichtbij heb mogen aanschouwen vroeg ik me af hoe de moter op zijn plaats blijft? Is er onderaan de moterbuis aan de stuwzijde een verhoogde rand of een ring die tegen de onderkant van de MMT aansluit met laden en verder weer vergrendelt wordt met een retainer of moet er toch iets in de moterbuis gelijmt worden? Ik had intussen begrepen dat een retainer een must is althans er staat een kleine verwijzing naar een FAQ link...maar daar kwam ik niet zo een twee drie achter wat nu precies de bedoeling is en welke ik dan nodig zou hebben, omdat de tailcone maar 40mm dik is en niet veel materiaal om in te bevestigen is... bij voorbaat dank, Ron
Hallo Ron Er zijn simpel gezegt twee soorten motoren,singeluse en RMS. Bij singeluse zoals de Estes motoren heb je bijna nooit een retainer ring aan de onderzijde van de motor zitten (er zijn een paar uit zonderingen maar die zie je bijna nooit meer). Ook de Aerotech wegwerp motoren hebben aan de onderzijde geen retainer ring. Je zult dus in de motorbuis in de raket een ring moeten plaatsen die de motor tegen houd, en voorkomen dat hij door de raket naar boven vliegt. Nadeel hier van is dat je moeilijk met een langere motor kunt vliegen. Bij model raketten is dat niet zo'n probleem. daar ben je redelijk beperkt in je motor keuze. Bij zwaardere duurdere modellen wil je liever vrij zijn in wat je er in steekt.(niet alle motoren zijn altijd leverbaar, soms wil je hoger). En dan is het handig om geen motorstop in je raket te hebben. Rms motoren hebben een sluitring aan de onderzijde en die heeft een grotere diamater dan de motorbuis.Hierdoor kan de motor niet door de raket naar boven schuiven. En heb je dus meestal geen aanslag in je raket nodig. Sommige motoren geven zo'n vreselijke schop onder je raket dat net wel met een motorstop moet werken . Wil je voorkomen dat je motor uit je raket valt door de uitdrijflading. Dan zul je dus een Retainer nodig hebben. Bij single use motoren kun je gewoon tape gebruiken dat is vaak sterk zat. Maar een Retainer is wat veilger. Dit kan van alles zijn. Een simpel haakje dat je vast schroeft onder je motor buis, de wel bekende motorhaak die je ook in model raketten ziet, maar dan een paar maatjes groter. Bij de Bull Pup heb je niet veel ruimte aan de onderzijde en daar zou je een Slimline retainer kunnen toepassen of een motor haak. Bij de Blackbrant heb je wat meer mogelijkheden. Daar past denk ik ook wel een simpele alu plaat onder. Met een paar boutjes. Je moet wel heel goed bedenken welke motoren je in raket wilt vliegen en hoe je die op hun plaats gaat houden voor je gaat bouwen. Later kun je niet meer normaal bij zonder je halve model te slopen. succes met bouwen.