Ik ben nu bezig met een retractsetup zoals jullie misschien al hebben gelezen in de thread: Curare bouwproject. Ik ben bang dat als een poot om wat voor reden dan ook vast blijft zitten, de retract óf neuspoot servo constant kracht zet waardoor hij de ontvangeraccu leegtrekt... Dit kan rampzalige gevolgen hebben voor model en/of omstanders. Om dit te voorkomen wil ik een 2e accu gebruiken en dus het 1e servopack bypass... Hoe is dit te realiseren? Y-kabel? Heb ooit zoiets gehoord... Specs: 8 kanaals PPM ontvanger (C17) Hoofdpoten: Hs75bb retract Neuspoot servo: S3001
stroomvoorziening van die 2 servo's loskoppelen van de ontvanger en via eigen accu voeden. Alleen signaal kabel met ontvanger verbinden. Volgens mij geeft het daar een schakeling voor bij een van de grotere merken.
Jorrit, Rode draad van de servo kabel losnemen en verbinden met de accu die je wil gebruiken om de retract servo te voeden. Dit wel via een eigen schakelaar want anders staat de servo voortdurend aangesloten aan deze accu. De bruine draad bij Graupner radios verbinden met de ontvanger maar ook met de min pool van de eigen accu. Dit is de gemeenschappelijke min. De oranje draad zorgt ervoor dat de impulsen naar de servo komen en die moet je dus ongemoeid laten. Als je het allemaal lastig vindt kan ik een soort Y kabel solderen en voorzien van goede isolatie zodat je deze alleen maar tussen de servo en de accu en de ontvanger hoeft te zetten. Stuur mij dan een mail op mijn prive adres. Delemarre@cistron.nl (Kabel tegen kostprijs en verzendkosten) Groet, Hans Delemarre
Toevallig hierover gesproken dit weekend met iemand die een drie-standen schakelaar had. stand1 servo's sturen landingsgestel uit. stand 2 neutraal. stand3 servo's sturen landingsgestel naar binnen. Nadat het landingsgestel naar binnen is gestuurd, schakelaar op stand2 zetten. Mocht er bij het opstijgen iets verbogen zijn, blijven de servo's niet proberen om op hun plaats te komen\(met het stroomverbruik daarbij). Scheelt je denk ik een hoop gewicht aan accu's. Jeroen