Calmato & Calmato Sport (BosModelAir, CRASHED)

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Berto, 15 sep 2006.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Wij geven af en toe wat les en dat gebeurt veelal met de vliegtuigen van de leerlingen.

    Nu gaat dat ook wel eens fout en dan zit je meteen met je handen in het haar, vaak zetten we de lessen dan voort met 1 van onze eigen kisten maar dat zijn veelal geen echte trainers en daarom ook niet altijd echt volledig leervol.

    Nu had ik een keer een Calmato voor een leerling op de kop getikt toen hij zijn eigen kist gecrasht had (eigenlijk chraste ik hem door 1 of andere onbekende oorzaak :? ). Maar hij heeft zijn gecrashte Calmato opgeknapt en nu lag deze Calmato een beetje werkloos te zijn.

    Om nu met een echte trainer af en toe wat introduktielessen te doen en om eventueel al les te geven terwijl de leerling zijn eigen kist nog niet af heeft hebben wij besloten om deze Calmato te kopen en als BosModelAir leskist te gaan gebruiken.

    De Calmato is voorzien van een Saito 56, alle originele scharnieren zijn vervangen door echte scharnieren wat de roeren beter (lees: soepeler") bestuurbaar maakt.

    Hier wat foto`s van de Calmato in de huidige staat:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Daarnaast blijft het ook een leuke kist voor ons om af en toe mee te spelevaren :wink:
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2009
  2. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Absoluut een goede combinatie met de FA56. Zo heeft een maatje van mij ook leren vliegen. Deze Calmato trainer vliegt met een 11x7 Graupner en kan zowel rustig rondtuffen als strak rondknallen waarbij alle mogelijkheden van deze kist duidelijk worden (wel binnen de grenzen van wat er mogelijk is met deze kist natuurlijk)

    Groetjes,

    Tjen il-vec

    (alleen zou ik wel de schuimwieltjes vervangen voor rubber wieltjes.... deze schuimwieltjes hebben de nare neiging veel olie op te zuigen, vooral het neuswiel, en ze zijn voor het mooie nét te klein om lekker over gras te rollen)

    :wink:
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Tjen il-vec,

    Wij waren ook al van mening dat de 56 een goede keus zou zijn.
    Lekker stil voor de vele vluchten, goed controleerbaar vermogen voor zowel rustige vlucht als voor ons vliegwerk.

    De schuimbandjes zullen bij ons wel goed voldoen, ons veld is als een biljartlaken, gras is het amper te noemen met max. 1cm lengte.
    En opname van brandstof etc. nemen we voorlopig wel even op de koop :wink:

    Komende donderdag waarschijnlijk de maiden.
     
  4. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Kom ik toch eens jullie kant op met m'n Calmato sports met fa82a... :p 8)

    Anyway.. Ik dacht dat de tankinhoud van de Calmato trainer op 260cc zat maar zeker weten doe ik het niet.
    In een ander draadje had ik al eens geschreven dat deze tank bij een eerdere nogal 'ruwe' landing lekgeraakt was (gescheurd bij de rubber stop). Ik heb toen deze tank vervangen voor een 300cc Kavan. Goeie tanks overigens. Deze hebben een messing ring om de ronde uitgang tegen splitten. En de 40cc extra geeft je meer vliegtijd :wink: !

    Greetz
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Met die kist heb je toch geen problemen om los te komen van een beetje gras :?

    Ehhhh, ik had nog 2x een 400cc liggen daarvan heb ik er 1 ingebouwd, moest wel een klein beetje een spant bewerken maar de tank past verder mooi.

    En vliegtijd :?: ........... dat zal nu dus wel ruim voldoende zijn 8)
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Even 2 foto`s van de gasaansturing:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Donderdag invliegen en direct maar eens inzetten voor wat lesjes :p
     
  7. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    leuk systeem, nu hoef je het raam niet te slopen, smart-ass :wink:
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Yep, dit is de simpelste oplossing toch, kan je gewoon de originele buitenkabel gebruiken.
    Even een omhaal in de aansturing en klaar.

    Morgen gaan we hem eens testen :D
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Nou de Calmato heeft z`n maiden gehad en daarna ook diverse lesvluchtjes al weer gedaan :)

    Calmato maiden 1min 01sec / 2.1mb
     
  10. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Lekker hè het koppel van de FA56! Binnen no-time van de grond...
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Zekers, tijdens de eerste vlucht stond de motor nog niet je van het maar bij latere vlucht ging de Calmato verticaal met dat windje.
    Ook die avond geregeld met de Calmato van m`n leerling gevlogen met een 6,5 en dan merk je toch echt wel het verschil in vermogen.
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo vanavond na het werk even een snel vluchtje gemaakt op het vliegveld.
    Het veld sloot namenlijk om 19:30 ivm sunset en daar heb ik even op moeten wachten.
    Ik had de Calmato al klaar staan en zodra de havenmeester weg was ben ik de lucht in gegaan.

    Even lekker 12 min rondgesnord voor de vliegschool en toen werd het zicht echt minimaal, zeker tijdens de landing op de taxibaan.

    Wat rolt dat trouwens door zeg dat beton daar moet je echt rekening mee houden.

    Na de landing wel tot de ontdekking gekomen dat de volledige rechter stabilo bovenbespanning los hing.
    Dus we moeten weer even een klein stukkie plakken voor de volgende vlucht.
    Tevens mag de motor iets meer downstelling hebben.
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Als ik jou was, zou ik niet aan plakken beginnen. Gewoon eraf halen en oracover erop zetten op die plek.

    Vraag Huib maar eens hoe een trainer vliegt als bv. ineens z'n hele vleugel bol staat omdat de folie losliet.. heeft 'm een kist gekost, als ik me niet vergis.

    Lijmen gaat 2 of 3 keer en daarna is er geen houden meer aan, is mijn ervaring. Dat is een van de redenen waarom ik voorlopig geen geld wil investeren in de Calmato, omdat die eigenlijk ook nieuw in de folie zou moeten, wat weer zo'n ~60 euro kost.

    Bij mij waren de stripings op de staart als eerste weg, aan brandstofzijde.

    Gevolgd door de 'raampjes' aan weerzijden met als goede derde de stripings op de hoofdvleugel. Daarna de gehele folie van alle roeren.

    In bijna alle gevallen, heb ik sommige 'verdwenen' stukken folie eerst nog 2 of 3 keer vastgelijmd met thin CA. Ongeveer 2 dagen voor de fatale crash, had ik de onderste folie van de vleugel voor het eerst weer vastgelijmd.

    Moet ik wel bij zeggen dat er ook Calmato's bij ons vliegen die er langer netter uit blijven zien, maar die hebben nog niet dezelfde hoeveelheid vluchten ermee gemaakt als ik. Diegene die er nu veel mee vliegt, begint zijn stripings ook kwijt te raken, ondanks dat die er erg zuinig op is.

    Eén persoon bij ons heeft de overgangen (striping/striping/basisfolie) gekwast (of gerold, zoiets iig) met glitsa en dat lijkt tot nu toe goed uit te pakken. Op zich is er ook wel te redeneren waarom dat zou werken.
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Damn wat wordt er weer op me gelet :wink:

    Met "plakken" bedoelde ik eigenlijk ook "gewoon een nieuw stukje Oracover aanbrengen".

    Ik ken de kwaliteit van de ARF "Oracover" en dit is vaak om te huilen, als het eenmaal los zit kun je er weinig meer mee :-(
    Dus vandaag of morgen maar eens het stukje verwijderen en opnieuw "beplakken" :lol:

    Zal vandaag ook even een fotootje maken.


    We willen hem eigenlijk zowiezo van de winter even een nieuwe bespan geven (mhhh, bij welke kisten wilden we dat nog meer :lol:) want de striping ziet er niet uit en laat her en der al los of is al weg.
    En ook de leskist moet er wel netjes uitzien anders denken ze ook wat een stelletje amateurs (en dat zijn we ook :yes:).
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Het losgelaten "stukje":
    [​IMG]
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    tijdens een Touch & Go van Onno kwam het landingsgestel in een gat terecht en brak er onder uit.
    De kist bleef vliegen en dat hebben we dan ook rustig gedaan.

    De landing was geen probleem met alleen het neuswiel en na wat toepassen van elastieken konden we gewoon weer lekker vliegen.

    Hier de "schade":
    [​IMG]
     
  17. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Tja, de folie van de Calamato.... :? Zit het.. dan is het OK, als het begint is er geen weg meer terug, maar daar is eea al over geschreven.
    Ik heb inmiddels m'n sport de hele zomer gevlogen en alles zit er nog aan. Heb alleen hier en daar na iedere vlucht de boel gecontroleerd en daar waar nodig vastgezet of opnieuw gestreken. Maar ja, zo'n klapper als het ineens loslaten van de gehele folie van je stabilo zie je kennelijk niet snel genoeg van tevoren aankomen.

    Mijn plan is ook om de sport deze winter te strippen en een Oracover jasje te geven. Alleen nog even nadenken welke kleuren 8)

    Toch zit er blijkbaar verschil tussen de afgeleverde ARF's. Bij ons op de club is er een overschot aan Calmato's :wink: en bij de een laat de folie al na 3 vlucht bijna overal los, bij de ander vliegen ze de hele zomer door met lichte aanpassingen :roll:

    grt,

    Tjen
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Die folie is niet alles, als er eenmaal een klein stukje los zit ben je weg.
    Maar het klopt, de 1 vliegt er een jaar mee de ander 1 maand (zal ook wel aan de vliegstijl etc. komen ;-) )

    Ook wij hebben het plan om hem van de winter eens netjes te bespannen (maar dat hebben we met wel meer kisten) en hem dan een eigen jasje te geven.

    We zullen zien.
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    O wat hebben Onno en ik vandaag lekker gevlogen.

    Onno was ook helemaal los op de kist ondanks de wat harde wind licht van rechts maar hij draaide lekker z`n circuitjes :)

    Tijdens de 10de vlucht (en na 1uur en 47 min vandaag) ging het toch mis.
    Met de NoordWesten wind kom je tijdens downwind en base redelijk in de buurt van de hoogspanningsleidingen.

    Onno heeft al heel wat circuitjes gedraaid maar deze haalde hij net even wat verder aan en laat ie nou net precies de bovenste kabel mee pikken :D

    Een klap, de vleugel eraf en de romp als ongeleid projektiel de grond in :D

    Dat was de Calmato, het staat toevallig op video, Jeroen (Updraft) was toevallig even aan het filmen en het staat er op.

    Dus binnenkort de "Calmato in de draden" video.

    Tevens zal ik wat foto`s maken van de schade.
     

Deel Deze Pagina