camera in sub

Discussie in 'Duikboten' gestart door scoob, 2 okt 2003.

1. scoob

scoob Guest

hoi allemaal
    ik wil een camera in een sub bouwen maar weet niet wat het beste is voor de verlichting. kan ik voor troebel hollands water het beste infrarood gebruiken (met IR leds voor verlichting) of gewoon wit licht???
    (andere tips zijn uiteraard ook welkom)

2. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    een paar dikke halogeen lampen doe het best denk ik op 12 volt en dan een wat of 30 -40
    in troeble water ga je toch niet ver kunnen kijken door de deeltjes die in het water rond zweven die verstoren het zicht van de camera
    aan infrarood heb je niet veel dat gaat niet diep in het water doordringen
    groen licht gaat veel dieper
    het heeft ook weer temaken met golflengte van het licht zoals een 27 mh zender beter gaat voor een sub dan een 72 mh en een 2.4 gh zender voor camera helemaal niets meer doet als de antenne onder water verdwijnt
    ik heb geprobeerd de zend wattage te verhogen maar dat lukt niet krijg je een stik hete antenne en brobbeltjes en lucht bellen langs je spriet maar niet meer ontvangst.
    ik meen ergens gelezen te hebben dat de amerikanen met een laser uit een sateliet de oceaan beschijnen en dat duikboten die onder water varen met een speciaal spul dat licht kunnen ontvangen en zo instructies kunnen krijgen van het thuis land.
    omgekeerd schijnen die met een sterke laser weer naar boven waar die sateliet die laser ziet ??? e, zo terug kan ontvangen wat de sub aan info wil bekend maken

sportieve groeten raf

3. scoob

scoob Guest

ahh, groen licht dus
    was ik zelf waarschijnlijk niet op gekomen
    bedankt!!

4. KOEZE

KOEZE Guest

5. scoob

scoob Guest

Bedankt Koeze!
    zijn er ook forums waar je niet actief bent?? :wink:

6. KOEZE

KOEZE Guest

:roll: Mocht dat zo zijn, dan hoor ik het graag. :lol:

EJK

7. scoob

scoob Guest

blijkbaar heb je het beste resultaat as de lampen in een hoek van 30 graden op het te "filmen" object staan.
    dat word een hoop testen!
    eens kijken wat er allemaal mogenlijk is met een sub :lol:

8. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Lijkt me logisch; minder reflecties!
    Die 'laser-toestanden' bij de Yanks: Heeft niets met verlichting te maken hoor. De beste manier om contact met een gedoken sub te krijgen (schaal 1:1 wel te verstaan) is op een ultra-lage frequentie uit te zenden.
    Kort signaal, want het gaat met ULF heel langzaam.
    Vervolgens hoort de sub dat, en gaat naar boven. Maakt middels laser contact met een satelliet. Niet te onderscheppen, want het is licht en geen radio, en gaat in rechte lijn naar boven en weer terug omlaag. Hiermee wordt de identiteit van de boot bevestigd. Antenne boven water uit, en hij kan een (gecomprimeerd) bericht oppikken. Bericht duurt ongeveer 1/1000 van een seconde, dus da's vrij moeilijk traceerbaar. Vervolgens: groeten thuis, we gaan weer onder water...

Roel

9. toneburst

toneburst

Lid geworden:
    16 apr 2003
    Hi,

in theorie een prachtig systeem dat laser-comms, in praktijk toch wat gecompliceerder (en zeker niet altijd bruikbaar!). Probleem is dat er nogal wat gevergd wordt van de 'trefzekerheid' van de laser. Je moet je voorstellen dat er zeer nauwkeurig moet worden gericht op de desbetreffende satelliet mede omdat de breedte van de laserstraal zeer beperkt en daarnaast uitermate krachtig moet zijn. Berichten worden (natuurlijk) digitaal via een protocol 'doorgepulst' (knipperlicht-effect), maar zelfs met tigduizendvoudige oversampeling kan een digitaal foutje een mega-gecodeerd bericht volledig onleesbaar maken.
    Hebben we het nog geeneens over de bewegingen van de boot zelf....
    Neem maar van mij aan dat de meeste berichtgevingen nog steeds via radio-verbindingen gaan (Have-Quick of frequency-hopping sets). Deze vorm van comms is nog steeds de eenvoudigste en daarnaast ook bijna niet af te luisteren.

Jos.

10. scoob

scoob Guest

zou kunnen, via gps berekenen waar de boot en ontvangende satteliet zich bevinden, en zover ik weet is de maan volledig binnen bereik van huidige lasers
    ik weet niet of het systeem word toegepast

11. toneburst

toneburst

Lid geworden:
    16 apr 2003
    Hoi Scoob,

ik denk dat het vinden van de juiste sat ook niet het probleem is; de huidige 'huis-tuin-en-keuken' gps is tot op vijf meter nauwkeurig en zelfs op internet kan je vinden waar welke satellieten zich wanneer bevinden (tot op de seconde nauwkeurig!). De militaire sat's zijn ons natuurlijk niet bekend, maar bij de betreffende partij nog beter dan we kunnen bedenken. Probleem is wel, dat de satelliet natuurlijk zowel de boot als het 'hoofdkwartier' kan bereiken met een laserstraal. Als ergens in de lijn van standaard verzendtechnieken gebruik wordt gemaakt is al het gedoe voor niets. Binnen het militaire is een systeem net zo veilig als de zwakste schakel. Een supergeheime laser-verbinding die de laatste meter via een gewone draad gaat is dus 'not secret'.
    De lasers die jij aangeeft op de maan zijn lasers die gebruikt worden voor afstand-meting (eerste proef was al begin jaren 70, de reflector daarvoor is zelfs door een appollo-missie geplaatst!) zijn van een iets grover kaliber dan die welke voor laser-comms moeten worden gebruikt.

Jos.

12. scoob

scoob Guest

heb je volledig gelijk in, je hoeft het bericht maar op 1 punt te onderscheppen en het systeem is verslagen
    marre :offtopic:

13. m-king

m-king Guest

ultrasoon geluid heet dat
    toevallig pas gehad met natuurkunde:wink:

14. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    niet goed opgelet dan jij,zeker niet zon hoog punt gescoord voor je natuurkunde ? :D ultrasoon geluid is geluid met een frequentie die te hoog is om met het menselijk gehoor te horen., en een frequentie tussen 20khz en 500 mhz.

subs gebruiken ULF, Ultra Low Frequentie.

niks ultrasoon :wink:

15. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Oke guys, terug :eek:ntopic: :

Scoob: is er al licht onder water?

Roel

16. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Hallo,

ik kreeg net van een kennis een mailtje van iemand die heeeeeel goedkope mini camera's (20x20x15mm, € 65 incl. ontvanger) kan leveren. Deze zenden op 1,2 Ghz i.p.v. 2,4. Zou dat wel kunnen werken? Anders toch maar een boei op sleeptouw (-draad) nemen!

Groeten, Lex.

17. Guest

Guest Guest

Hallo Lex, ik heb de laatste 10 jaar al zo veel pogingen gezien met een camera in de boot onderwater.
    Maar ze zijn nog nooit gelukt draadloos.
    Zo snel er water over de antenne komt is het signaal weg.
    In Vierssen hebben een smak geld er tegen aangegooid met hun testen.
    Maar geen positief resultaat.
    Er staan ook geregeld van die minicamera's op marktplaats en Ebay.
    Ik zou het graag eens werkend draadloos willen zien.
    Met kabel werkt prima, en er is ook geen probleem met de verlichting.
    In mijn Delta zaten 2 van die heel felle Led's en werkte prima

:celebrate:

Deel Deze Pagina