camera lock op object

Discussie in 'Multicopters' gestart door nawikre, 17 sep 2013.

1. nawikre

nawikre

Lid geworden:
    23 jul 2013
    Ik probeer erg veel te lezen over de verschillende opties van Fc's. Nu is mijn vraag of de optie 'fixed camera positie' een deel van de fc is of van een apart stukje elektronica ('fixed camera positie' wil ik mee zeggen dat je je camera op een object zet, dan locked en terwijl je vliegt blijft je camera op dat opject staan). Ik zou dit graag willen gebruiken, maar zie dit alleen in zeer dure FC's terugkomen.
    Zou de Crius AIO v2.0 dit kunnen?

Als mensen hier meer over weten, dan lees ik dit graag.

mvg

2. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Gimball op een aparte zender zetten en een 2e persoon via fpv de camera laten bedienen.

3. M1traz

M1traz

Lid geworden:
    28 mei 2010
    zoals een FPV base station...

Het hangt er een beetje vanaf wat voor object je wilt filmen vanaf het vliegtuig... als dat object een vaste plek heeft, dan moet dat te doen zijn door een bearing te bepalen voor de gimbal met behulp van de positie van het object. Daarvoor moet het vliegtuig info hebben over positie en richting (van zichzelf) en de gimbal absoluut naar een bepaalde plek ten opzichte van de vliegrichting kunnen draaien. Idealiter moet je daar ook nog de hoogte in meenemen zodat je de juiste kantelhoek kan instellen.

In de FPV zie je vaak oplossingen waarbij de ontvanger op het toestel gericht blijft met een vergelijkbare berekening. Alleen is de Gimbal nu hetgene dat in beweging is en het andere object moet volgen.

Als je een ander object wilt volgen dat ook beweegt, moet je informatie krijgen over de positie van dat object. Dat zou eventueel met een wireless datalink kunnen worden doorgegeven (ZigBee).

Ik denk wel dat een AOIP voldoende mogelijkheden (invoer/uitvoer/verwerkingscapaciteit) heeft om dit zo aan te sturen, maar of iemand het al gemaakt heeft (in de software)? Geen idee.

Ik heb een keer een filmpje gezien waarin een multicopter een wakeboarder volgde (automatisch), dat zag er echt briljant uit....

Succes!

Groeten,

Marc

4. menno

menno

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Om een object te kunnen volgen of om er omheen te kunnen cirkelen moet je flightcontroller minimaal met GPS (en kompas) zijn uitgerust.

Op een Crius AIO v.2.0 moet je in principe Megapirate NG firmware kunnen draaien, een port van Ardupilot. Je hebt dan functies als missionplanner, follow me en circle.

Absoluut geen plug and play optie, maar daar is het prijsverschil dan ook naar.

5. thijsco19

thijsco19

Lid geworden:
    28 jun 2013
    Zou een laser-track-volg systeem niet makkelijk en beter werken?
    Alleen bestaat er al zoiets? En klein genoeg voor op een multi.

6. nawikre

nawikre

Lid geworden:
    23 jul 2013
    Duidelijk, daarom zijn de professionele fc's blijkbaar ook zo duur....want in de specs staat dat die het wel kan...

wordt dus nog een hoofdkraker...

thanks

7. Jeppie

Jeppie

Lid geworden:
    6 jan 2003
    Bij de MK (MikroKopter) kan je de camera op één spot gelockt krijgen, door op die spot een zgn. "Follow-Me" zender te leggen. De follow-me zender zendt de gps-positie van de spot naar de FC van de MikroKopter.

8. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    de zero uav kan ook de follow me functie, alleen dan middels de app en gps op je telefoon.

9. nawikre

nawikre

Lid geworden:
    23 jul 2013
    oke......een andere optie..misschien beter/goedkopere optie zou zijn om de gimbal met de hand te kunnen besturen om handmatig foto's filmpjes te kunnen maken van objecten onder de quad.

Maar ga even kijken naar deze opties van MK en zero uav...bedankt

10. Jeppie

Jeppie

Lid geworden:
    6 jan 2003
  11. nawikre

nawikre

Lid geworden:
    23 jul 2013
    Zoals ik het lees is het niet precies wat ik bedoel. Een voorbeeld. Ik vlieg met de quad, zie een gebouw dat ik tijdens de vlucht in het oog wil houden, lock de camera erop en blijf doorvliegen . Vlieg er een rondje omheen waarbij de camera continu op het gebouw blijft en vlieg daarna door en haal de camera van het object af.
    Ik denk dat ik dan meer in de optie van Markjuhh uit kom, alleen zie ik dit technisch nog niet voor me, aangezien de motoren/servos gebruikt worden door de gimbal.
    Kun je me de goede richting in duwen Mark??

bedankt

12. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Ben zelf niet echt met gimballs bezig, maar ik weet wel dat er zijn die via een extra kanaal op je zender te besturen zijn.
    Of je dit dan op een extra kanaal zet of op een eigen zender maakt voor de electronica niks uit.

Verder deze eens goed doorlezen: brushess-gimbals

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  13. joebar.rc

joebar.rc

Lid geworden:
    9 aug 2011
    Binnen het AutoQuad team zijn we hiermee bezig:

Dit was gedaan met een videozender gekoppeld aan OpenTLD software draaiend op mijn laptop die vervolgens kleine correctie opdrachten via mavlink gaf.

Ook gekeken naar 'worst case' met echt heel slecht videobeeld en een hardmounted camera

En natuurlijk hebben we ook followme via android phone of een klein android device.
    Maar... de object recognition kost flink wat cpu power, 1 van de developers is nu bezig met een gumstick microlinux computer (zo groot als een halve flightcontroller) die we hopen te koppelen aan de AutoQuad. Misschien in de loop van volgend jaar kunnen we deze hele OR onboard doen. Dan kan je precies doen wat jij beschrijft maar heel goedkoop is het niet..
    Followme via een baken is simpeler en goedkoper.

Menno

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    gaaf menno! heel benieuwd als dat goed uitgewerkt en beschikbaar is;)

15. EvdF

EvdF

Lid geworden:
    18 jul 2011
    Dat is zeker gaaf :) ik ben ook wel benieuwd naar de ontwikkeling en eindresultaat.

16. servowire

servowire

Lid geworden:
    10 feb 2012
    RUw idee: compass reading doen, image herkenning doen, en dan bepalen op hoeveel graden je object staat tov de compass vs afbeelding. Eventueel yaw langzaam bijsturen...?

Raspberry Pi kan misschien wel OpenVC draaien?

OpenCV | OpenCV

Suc6

17. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011

Bedoel je zo iets??

18. nawikre

nawikre

Lid geworden:
    23 jul 2013
    ja en nee...dit is het eind resultaat, maar als ik in de lucht zit en wil een gebouw of een specifiek persoon volgen, kan ik niet eerst een follow me zender op het dak van het huis leggen oid of alles stoppen, naar de persoon rennen, een zender plaatsen etc...je snapt het wel...

dus dat maakt het wat lastiger.....

Maar ik denk dat het dus zoals Marjuhh opperde met de hand gedaan moet worden, dan is het alleen nu zo dat ik de gimbal op een apart kanaal moet zetten en met een 2e controller bedienen....mensen hier ervaring mee..

19. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Bij ardupilot of ArdupilotNG denk ik dat ROI (Region of interest) ongeveer doet wat je zoekt. Geen follow me device nodig, enkel aanduiden van het ROI punt in de mission planner.
    Je kan de missie uploaden tijdens de vlucht, dus je zou als je iets interessant ziet, de copter even in loiter kunnen plaatsen en op de computer een missie maken met het betreffende ROI punt. Dan kan vrij snel.

Een ardupilot bordje kost $75 bij hobbyking en de firmware is gratis (open source).

20. nawikre

nawikre

Lid geworden:
    23 jul 2013
    u4eake,

Dat is inderdaad wat ik zoek......Deze optie houden we vast.....

Maar nu wil ik ook als het kan meer info over het alternatief en dat is handmatig met een 2e handcontroller de gimbal besturen...wie heeft daar ervaring mee...

Bedankt u4eake...

Deel Deze Pagina