carbonvraagje

Hallo, mijn naam is Pieter en ik ben nieuw op dit forum.

ik ben nieuw met carbon en heb een klein vraagje:
mijn mal heb ik al tot een succesvol einde gebracht, maar nu wil ik een laagje carbon lamineren maar de rest opvullen me glasvezel om de prijs te drukken. nu heb ik schrik dat je door de mazen van het carbon (160gr/m²) het wit van het glasvezel zal zien.

los ik dit best op door tussen het carbon en het glasvezel een laagje zwarte gelcoat te doen? of het glasvezel aanbrengen met een gekleurde epoxy? zoals deze HP Textiles - 20g deckende Farbpigmente HP-FD- . of zijn er nog andere alternatieven?
het is vooral belangrijk dat het carbon uitzicht niet verstoord wordt (dat de kleurstof zich niet met de doorzichtige epoxy van het carbon vermengd.

alvast heel erg bedankt voor julie tijd!
 
Simpel!

Gewoon carbon weefsel gebruiken als eerste laag (zichtzijde dus) en daarachter gewoon glasweefsel gebruiken. Glasweefsel wordt namelijk transparant van kleur als je het verzadigd met epoxy hars, dus dat ga je niet zien!
 
Simpel!

Gewoon carbon weefsel gebruiken als eerste laag (zichtzijde dus) en daarachter gewoon glasweefsel gebruiken. Glasweefsel wordt namelijk transparant van kleur als je het verzadigd met epoxy hars, dus dat ga je niet zien!


dat is goed om weten, wat gebruik is best voor de glasvezel lagen?
-twill HP Textiles - 213g/m² Glasfilamentgewebe Silane Köper HP-T211E
-plain HP Textiles - 224g/m² Glasfilamentgewebe Silane Leinwand HP-P220E
-zonder richting HP Textiles - 225g/m² Textilglasmatte HP-MP225E
 
Je hebt inderdaad de 3 mogelijke glasversterkingen opgezocht

1e = kepergeweven, dit is vrij losgeweven en laat zich goed vormen op bolle of holle oppervlakten (dubbel gewelfde oppervlakken dus), Nadeel is dat je dit weefsel snel uit elkaar trekt.

2e = normaalgeweven, wat steviger doek voor vlakke en gebogen oppervlakken, maar zal snel rimpels en vouwen geven op bolle en holle vormen.

3e = glasvezeldoek, geen glasweefsel, zeer goed geschikt voor dikke polyester delen, omdat de vezels uitsteken zullen de onderlinge lagen goed verbonden worden.
De vezels zijn aan elkaar gelijmd met een lijm die oplost in polyester (niet altijd in Epoxy!)
Geeft een wat onregelmatig oppervlak.
Wordt zelden gebruikt met epoxy.

Wat voor jouw toepassing kan ik pas zeggen als ik weet wat je an het maken bent.

Succes Willem
 
Wat voor jouw toepassing kan ik pas zeggen als ik weet wat je an het maken bent.

Succes Willem

ik ben de spiegelkapjes van mijn auto in carbon aan het namaken. ik leg niet gewoon een laagje carbon op de originele omdat ik ze nog terug wil kunnen steken als ik wil. dit is dus duidelijk een toepassing voor twill denk ik.

bedankt voor julie snelle antwoord!
 
Neem geen 160 grams, dat is geen koolstofweefsel voor zichtwerk. Je moet de 200 grams hebben. Hiervan een laagje NETJES in je mal lamineren, aan laten stijven, vervolgens met glas en zwart ingekleurde hars verder werken.
 
Neem geen 160 grams, dat is geen koolstofweefsel voor zichtwerk. Je moet de 200 grams hebben. Hiervan een laagje NETJES in je mal lamineren, aan laten stijven, vervolgens met glas en zwart ingekleurde hars verder werken.

Bedankt voor het antwoord, heb je ook tips om luchtbellen in de zichtlaag te voorkomen? En is 293 grams glasvezel goed voor de achterliggende lagen of isde zwaarte hier van minder belang?
 
Of je koopt gewoon carbonwrapping, is veel goedkoper.
Als je wilt lamineren is er ook zwart ingekleurd glasweefsel, zit er ook uit als carbon en is een heel stuk goedkoper.
Luchtbellen haal je eruit door te vacumeren.

GJ
 
Luchtbellen voorkom je door nauwkeurig en zorgvuldig te werken. Vacumeren kan, maar vereist ook bepaalde technieken, evenals vacuuminjectie.

Als je 200 grams koolstof gebruikt, dan heb je nog steeds kans op doorschijnen (je voorkomt het eigenlijk niet.). Wat je kan doen is de laag koolstof geleren, en vervolgens verder werken met zwart ingekleurde hars. het type glas is niet enorm van belang.
 
pinholes

Of je nu een malletje wilt trekken van je product, en daarin een nieuwe maken, of een laagje carbon wilt aanbrengen op je bestaande vorm, zul je meestal toch nog het opp. van je product moeten nabewerken als je een mooi zichtresultaat wilt hebben.

Als je na lamineren of lossen toch nog pinholes ( minescule open luchtbelletjes aan de opp)of andere oneffenheden in je zichtlaag hebt zitten, zul je het product opp. toch nog na moeten behandelen met een zgn pinhole filler. dit werkt ook op ongemalde oppervlakken.

Het is een licht-gepigmenteerde hars die je in een aantal gangen opzet en vervolgens schrapt. Na elke schraplaag terugschuren tot alle pinholes/oneffenheden gevuld zijn. 1ste x droog met grit 120-150, en daarna steeds fijner, nat schuren, naar grit 2000-Trizact (3000) en polijsten, of grit 150 en afspuiten in een transparante lak. Zo zul je een heel fraai optisch carbon uiterlijk aan je product geven. Dit is veel werk, maar het resultaat is er wel naar!

Ben het met Skiff eens dat je de ondergrond moet kleuren, als je een bestaande vorm gaat bekleden, je kunt de vorm in een 2 componenten kleurlak spuiten en daarop verder werken. Een afwijkende kleur zal door schijnen. Als je lamineerhars transparant is, krijgt je Cabon-look meer diepte, dit komt het eindresultaat ten goede.

HJ
 
Als je na lamineren of lossen toch nog pinholes ( minescule open luchtbelletjes aan de opp)of andere oneffenheden in je zichtlaag hebt zitten, zul je het product opp. toch nog na moeten behandelen met een zgn pinhole filler. dit werkt ook op ongemalde oppervlakken.

Het is een licht-gepigmenteerde hars die je in een aantal gangen opzet en vervolgens schrapt. Na elke schraplaag terugschuren tot alle pinholes/oneffenheden gevuld zijn. 1ste x droog met grit 120-150, en daarna steeds fijner, nat schuren, naar grit 2000-Trizact (3000) en polijsten, of grit 150 en afspuiten in een transparante lak. Zo zul je een heel fraai optisch carbon uiterlijk aan je product geven. Dit is veel werk, maar het resultaat is er wel naar!

HJ

Zijn die pinholes niet eventueel op te vullen met hetzelfde epoxyhars dat gebruikt is voor het lamineren? en dan opschuren en polijsten?
is een transparante lak uberhaubt nodig na het polijsten?

Heel bedankt voor de replies!
 
Een lak geeft veel meer glans dan (gepolijst) epoxy.

is een lak uit de doe-het-zelf-zaak voldoende? (bvb motip)
is het mogelijk om voordat je begint te lamineren een laagje transparante gelcoat in de mal aan te brengen, of heeft dit het zelfde uiterlijk als gewoon epoxy gebruiken?
 
lakken

Hallo Pieter,

Je kunt een gepolijst opp niet lakken, dat is veel te glad.
Pinholes zijn een groot probleem voor veel composiet bouwers die carbon finish gemalde oppervlakken wensen.
Als je geen transparante gelcoat gebruikt kun je schrappen en shuren.
Als je wel een transparante gelcoat gebruikt zul je eventuele ingesloten luchtbelletjes direct naast de crossings van de vezelbundels zien zitten, die kun je niet meer wegschuren (of wel, met heel veel werk, zonde van de gelcoat...;)). Zonder gelcoat zouden dit je pinholes zijn.


Wat ik bedoel is dat je OF doorschrapt en schuurt naar fijnere korrels en dan polijst, OF werkt naar schrappen en schuren met 150 en dan aflakt.
Motip kan, een 2 comp lak is krasvaster.
Let er wel op dat je iedere keer op tijd stopt en weinig in de vezel schuurt, anders ga je er op den duur doorheen, en dan zul je opnieuw moeten beginnen.

Ook afgelakte opp worden gepolijst voor een mooi resultaat, zoals in de carrosseriebouw.

Epoxyhars die mooie resulaten geeft met lamineren/aflakken/polijsten is "surfclear"; board-bouwers zweren erbij!

HJ
 
Die Surf Clear is trouwens te verkrijgen bij Brands in Stellendam.

Dankjewel voor de info.
heb je suggesties voor boeken over carbon en composieten, met verschillende productiemethoden en dergelijke? Of andere voorstellen om meer over dit onderwerp te weten te komen?
Ik ben hier heel erg in geinteresseerd.
 
lamineerhars als schraphars

je zou idd kunnen proberen om je lamineerhars in te dikken met aerosil, en in te kleuren met pigmentpasta. Voor kleurechtheid mag je maximaal 5 % toevoegen, maar dat is voor deze toepassing veel te veel. je hebt hier al aan 1% genoeg denk ik.

Met aerosil indikken tot een GLADDE pasta, ZONDER klonten met de consistensie van tandpasta. Gebruik 2 brede plamuurmessen op een gladde plaat om de earosil in de hars te 'messen'; dit geeft nog het beste resultaat voor kleine hoeveelheden.

En deze hars gebruiken om te schrappen, afwerken met Motip of Surfclear en polijsten; Ik zou het eens testen als ik jou was, is het proberen waard!

HJ
 
Laatst bewerkt:
Meng de aerosil in met een "high shear" menger, doe dit een dag van tevoren. Na een dag nogmaals goed doormengen, daarna eventueel filteren door een oude panty van je vrouw (dus niet de netkousen van je minnares...)

Boeken? Er zijn wel wat boeken die de basisprincipes behandelen, bijvoorbeeld het boek van Polyservice, maar zodra je "high tech" gaat, heb je meer aan forums (www.compositescentral.com Engelstalig, www.composietforum.nl Nederlandstalig). En natuurlijk de info van de fabrikanten.

www.airtech.lu (veel info over vacuumtechniek)
www.sicomin.fr (datasheets van Sicomin, maar niet alles staat op de site, komt later wel een oplossing voor, tot die tijd kan je eventueel mij contacten)

De Surfclear heeft een standaard verharder van 20 minuten, maar ook een langzamere verharder. Bij gelegenheid zal ik een linkje naar de datasheet plaatsen. Ik hoop dat dit lukt:

http://docs.brandscomposiet.nl/view_document.php?document_id=ATIANA==

Zo niet, dan Brands Structural Products document server (wel even inlognaam maken)
 
Back
Top