hoy vliegvrienden, ik heb nog een senior falcon op de kop kunnen tikken, nu is mijn vraag welke motor zou ik hier op zetten liefst een 4takt. Hij weegt 2360gr. leeg en heeft een spanwijte van 1740mm. grts Dirk
Carl Goldberg Products Ltd. - Sr. Falcon ARF - Discontinued Men zegt een .40 a .46 in tweetakt.. Dus zul je op ongeveer .60 in viertakt uitkomen
Een OS 46 LA levert 1.18 PK. Een SAITO 72 levert 1.20 PK. Een viertakt .72 of .70 (afhankelijk van het merk) is dus optimaal, het afgegeven vermogen is hierbij gelijk de tweetakt. Zeker als je kijkt naar de grootte van het model is dit een goede keuze. Let er wel op dat je het landingsgestel mogelijk iets moet verhogen door de grotere prop die de viertakt gebruikt. Mogelijk moet je het motorspant ook iets naar achteren schuiven omdat de viertakt langer is en anders het zwaartepunt te ver naar voren komt te liggen. Mocht dit niet voldoende zijn dan kun je natuurlijk ook de servo's / accu nog iets naar achteren schuiven om het zwaartepunt goed te krijgen. Probeer dit van tevoren te bepalen. Loodtoevoeging achteraf is doodzonde ! Grt, Arnoud.
Dirk, Een OS 91 kan wel. (Heb je wel veel over) Je hoeft tenslotte niet altijd volgas te vliegen. Ik denk dat je echter met het zwaartepunt problemen krijgt, je kunt de motor even op de kist monteren om te zien hoe het uitkomt. Grt, Arnoud.
Ik heb een os91 surpass op de goldberg piper 2meter gehad. Dit ging prima met gewicht en zwaarte punt. Deze kist was ook voor een 40 / 46 2t Kwam los op 1/2 gas.
Ik heb hier nog een bouwdoos van de Sr. Falcon en daar had ik mij een RCV 58CD viertakt voor in gedachten. Ik heb hem even op de tekening gelegd, zodat je een beetje een indruk krijgt van de verhoudingen. Op de doos van de Sr. Falcon staat overigens een motoradvies van .35 tot .45. Let op dat de Sr. Falcon (althans de kitversie, zie laatste foto) slechts een centrale massieve (vuren/balsa/vuren) hoofdligger heeft. Je kunt dat zien doordat de bespanning zowel onder als boven in tussen alle ribben inzakt. Als jij die ook hebt en je gaat er een beest van een motor op zetten, dan hoop ik voor je dat die ligger het houdt. Veel succes, leuk vliegtuig!
Deze RCV motor weegt toch ook al 500gr. Zou een OS FS 62V een beter alternatief zijn? M'n sr falcon is ook een kit zoals die van jou.
Is die lichter? Mijn ASP FS61 AR is bijvoorbeeld 450 gram. Ik ben trouwens benieuwd hoe bij jouw model het zwaartepunt valt als je 500 gram in de neus legt. Dan weet ik een beetje wat me te wachten staat met de RCV58CD
Heb zondag met de sr falcon gevlogen , wat een zalig vliegtuig. Wat het zwaartepunt betreft zit ik op een halve centimeter minder dan aangegeven volgens het plan. De prop keuze is een APC 12x8 ,op halve gas is hij van de grond. Grts Dirk