Carson Goldhofer

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Tim Senhorst, 23 apr 2022.

1. Tim Senhorst

Tim Senhorst

Lid geworden:
    12 jun 2011
    Hoi,

Ik heb mijn goldhofer vandaag uitgepakt maar
    nu merk ik dat het metaal nog vet is.
    Kan ik gewoon met primer of moet ik het eerst ontvetten?
    En met wat kan ik het beste ontvetten.

Mvg Tim

2. ArjanN

ArjanN

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Was benzine. Of ammoniak goed afnemen

3. trialrolf

trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Heel erg goed ontvetten! En dan meteen spuiten want hij roest binnen halve dag.

VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  4. SCANIA 143M 400

SCANIA 143M 400

Lid geworden:
    20 aug 2015
    Persoonlijk zou ik niet ontvetten met ammoniak, omdat je ammoniak meestal met wat water gebruikt, dat is niet handig met metaal, het gaat wel goed bij kunststof.
    Gewoon ontvetten met thinner, handschoenen aan en wat thinner op een stuk keukenrol en haal het er langs, overtollige thinner verdampt, dan wel in een goed geventileerde ruimte.

5. ArjanN

ArjanN

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Thinner is weer niet handig met plastic.. vreet in

6. SCANIA 143M 400

SCANIA 143M 400

Lid geworden:
    20 aug 2015
    Plastic is eigenlijk niet het goeie woord, ik bedoelde eigenlijk styreen, net nog 2 kleine delen van styreen ontvet met thinner, dat gaat goed.

7. ArjanN

ArjanN

Lid geworden:
    19 jun 2011

Het heb bij mij een hardbody gekost... vandaar de waarschuwing

8. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Waarom niet gewoon warm water en wat afwasmiddel? Vette pannen maak je toch ook op die manier schoon? Alle produkten hierboven ziols Thinner( schadelijk bij inademen en uiterst brandbaar) ammoniak (giftig, bijtend) wasbenzine (brandbaar) moet je niet mee willen rommelen, zonder dat je weet wat je doet en de juiste maatregelen neemt. En ventileren, altijd, maar als je de geur ruikt, is de concentratie in de ruimte al schadelijk.
    Sorry, beroepsafwijking....
    Dus schoonmaken, drogen en direct in de primer spuiten.

9. SCANIA 143M 400

SCANIA 143M 400

Lid geworden:
    20 aug 2015
    Fred, ik kan wel raden waarom je niet met water en afwasmiddel metalen onderdelen moet ontvetten, metaal en water is vragen om ellende, ik begrijp echt niet wat er tegen thinner is om te ontvetten, ik goot er toch geen liters thinner overheen!!!
    Gewoon wat thinner op een doek of keukenrol met handschoenen aan, wat is daar nou mis mee in een schuur met de deur open, of buiten als het lekker weer is.

10. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Hierom,
    "Daarnaast zijn er bepaalde risico's aan het gebruik van thinner. Niet alleen is de vloeistof zeer brandbaar, bij onvoldoende ventilatie kan zich een explosief gasmengsel vormen (zoals vermoedelijk is gebeurd bij de Catshuisbrand). De dampen zijn agressief en giftig en zeer gevaarlijk bij inademen, en kunnen bij langdurige blootstelling tot organisch psychosyndroom leiden (bij hoge concentraties zijn ook acute klachten mogelijk, zoals duizeligheid). Mede om die redenen is het beroepsmatige gebruik van thinner (en veel andere organische oplosmiddelen) in Nederland aan banden gelegd. Thinner mag in Nederland beroepsmatig niet meer inpandig worden gebruikt. In bouwmarkten worden in plaats van aceton en thinner minder giftige 'eko' varianten aangeboden."

Onderschatten van de risio's is het grootste gevaar. "Ik doe een klein beetje op en doekje, laat de dop van de fles, neem weer een beetje maar ondertussen staat de thinner uit te dampen in de ruimte en de deur staat open voor de ventilatie"
    Succes !

Laatst bewerkt: 25 apr 2022
  11. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008
    Nog even Off topic :

Schoonmaken met wasbenzine is een optie.
    Nadeel is er komt wel een waas over het materiaal, waardoor de primer niet goed hecht.
    Door het licht te schuren en goed met lucht af te spuiten, om het stofvrij te maken.
    Daarna direct spuiten.

Let Op !
    Wasbenzine is brandbaar !
    Ik gebruik zelf regelmatig wasbenzine, als je er voorzichtig mee omgaat, hoeft het niet gevaarlijk te zijn.
    Nooit een volle fles gebruiken, ik doe altijd een klein scheutje in een lege afsluitbare fles, zodat bij omvallen niet gelijk de hele fles leegloopt, met alle gevolgen van dien.
    Na gebruik direct weer de dop op de fles draaien.
    Want de benzinedampen kunnen ook voor ontploffingsgevaar zorgen, als je met een gasbrandertje aan de gang gaat, of gaat lassen.
    Ik gebruik dit in de werkplaats, waar ik wel goed ventileer.

Devies is : Blijven opletten en alert blijven.

Vroeger wel Thinner gebruikt, maar wel altijd buiten gebruikt, nooit in de werkplaats gebruikt, in verband met gasvorming en explosiegevaar, maar ook kans vergiftigingsverschijnselen.

Fred heeft wel gelijk, je moet wel goed weten wat je doet, een ongeluk zit in een klein hoekje.
    Als je genoeg voorzorgsmaatregelen neemt en ten alle tijde een goede Brandblusser (niet zo'n wegwerp ding) en water bij de hand hebt, kan je veilig werken met wasbenzine.

Tja, en etsende Primer is ook op Thinner basis, dus alleen buiten spuiten met een goed masker, of in een spuitcabine spuiten met een goed masker op.
    Vroege spoot ik weleens Etsende Primer zonder goed masker.
    Als ik heel veel moest spuiten werd ik inderdaad een beetje licht in het hoofd, ondanks dat ik de etsende primer wel buiten spoot.

12. Marceline

Marceline

Lid geworden:
    28 okt 2021
    Ik doe altijd ontvetten met bio afwasmiddel en schuursponsje daarna goed afspoelen en afdrogen met handschoenen en direct in de primer spuiten.
    En om aluminium te spuiten ook ontvetten met afwasmiddel en primer voor aluminium wat ook gebruikt wordt voor boten.

13. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Naar poedercoater brengen...... Nergens last van thuis. Heb paar jaar terug mijn Goldhofer voor €25 laten stralen en poedercoaten. Wel wat na werk etc maar geen rotzooi thuis met dat grote ding. En echt na ontvetten roest ie binnen een paar uur.

14. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Kijk zo kan het ook. Maar dat die metalen delen zo snel roesten. Baggerkwaliteit, kunnen ze beter aluminium chassis delen leveren.

15. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Staal is echt niet gelijk verroest als je het nog af staat te drogen, overdrijven is ook een vak.
    Als je de boel daarna gelijk in de grond zet gaat dat wel goed.

Ik gebruik voor bepaalde doeleinden wel oplosmiddelen maar dat stinkt wel. De paar flessen die ik heb staan in de garage, niet in huis. Water met zeep is een uitstekende ontvetter, het vacuüm spul op werk maken we ook zo schoon, en dat komt erg kritisch.

16. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    Even een kleine aanvulling mbt ontvetten. ( uit de chemische hoek bekeken)
    Is het een mineraal vet (oliebasis) of plantaardig / dierlijk.?
    Voor minerale vetten zijn oplosmiddelen het beste met alle benodigde voorzorgsmaatregelen.!!!!!
    Het ontvetten van onderdelen die "vervuild" zijn door onze vette vingers enz zijn een paar druppels dreft en schoon lauw water het beste.

17. trialrolf

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Ik had destijds mijn Goldhofer ontvet omdat ik hem eerst zelf wilde spuiten. Ik had hem eerst met remmenreiniger ontvet en met een compressor helemaal droog geblazen en buiten opgehangen. Na 4 uurtjes zat de eerste roest erop. De volgende dag bij het poedercoat bedrijf langs geweest om te informeren naar de mogelijkheden. Zij gaven ook aan dat het staal van bedenkelijke kwaliteit was.

Laatst bewerkt: 27 apr 2022
  18. Trilliwilli

Trilliwilli

Lid geworden:
    11 jan 2009
    Lucht uit een compressor is verre van droog, je blaast dan fijne nevel op het oppervlak wat het proces versnelt.
    Om oppervlaktes echt goed droog te krijgen veeg je het beste met een lapje met alcohol na, dat neemt vocht op.

Zo maken wij ook onderdelen voor hoog vacuüm schoon, en daar is waterdamp je grootste vijand. Verf is overigens wel wat vergevingsgezind, na reinigen gelijk in de epoxygrond spuiten geeft geen problemen, vet is de grote vijand hier, wat vocht zit er altijd in verf, dat damp er wel uit tijdens het droogproces, je kunt het ook bij relatief hoge luchtvochtigheid verwerken.

Voor het drogen voor het spuiten, maar ook het drogen tussen de gangen en het verwarmen voor betere vloeing kun je ook een infrarood kachel gebruiken. Ik heb hier een terras straler, dat werkt perfect, die dingen kosten een paar tientjes: https://www.hornbach.nl/shop/EUROM-Terrasverwarmer-Q-time-2000/5857716/artikel.html

19. SCANIA 143M 400

SCANIA 143M 400

Lid geworden:
    20 aug 2015
    Nog even off topic:
    Nogmaals Fred, je doet net of ik er liters thinner overheen gooi, absolute bullshit (bij hoge concentraties zijn er ook acute klachten mogelijk, zoals duizeligheid) een klein scheutje op een doek is geen hoge concentratie!!
    Daarbij doe ik dit in de schuur met de deur open en bij lekker weer sta ik in mijn tuin, ik weet niet wat er buiten in de tuin voor iets vreselijks kan gebeuren met een klein scheutje thinner op een doek!!
    En wat jij schrijft: ik doe een klein beetje op een doekje, laat de dop van de fles, neem weer een beetje maar ondertussen staat de thinner uit te dampen in de ruimte en de deur staat open voor ventilatie....
    WAAR STAAT DAT IN MIJN POST? Dat staat er niet!! Dus volgens jou laat de dop van de fles, eeehhhh was je erbij Fred?

Ik wordt hier een beetje moe van, Tim vraagt: en met wat kan ik het beste ontvetten. Daar reageer ik op met thinner, en je krijgt een heel offensief aan zooi over je heen, waar iedereen opeens een mening over heeft, en dan kan ik me gaan verdedigen.

Volgens Fred gooi ik liters thinner over de te ontvetten onderdelen heen en laat ik de dop van de fles, oh ja de deur was toch ineens dicht....

20. FredK

FredK

Lid geworden:
    29 nov 2018
    Ik zou bijna zeggen, niet zo aangebrand reageren, want ik denk dat je de boodschap niet begrepen hebt.
    Het gaat om het gebruik van dit soort producten. Jij kunt er wel ervaring mee hebben, maar er is blijkbaar een startend modelbouwer die niet weet hoe hij het vet eraf kan krijgen. Dus om problemen in de toekomst te voorkomen is het beter dit niet aan te bevelen. Over een paar maanden leest een andere jonge modelbouwer deze tip, en gaat er net iets onvoorzichtiger mee om, en geloof me, ik heb de ellende gezien als het fout gaat.
    Het laatste deel gaat niet over jou, maar is bedoeld als voorbeeld hoe mensen die risico's onderschatten een gevaar voor zichzelf en anderen kunnen worden.
    Denk eens aan die Short track schaatser, deed al jaren die kachel aansteken in zijn hobbyruimte, nu gebruikte hij een beetje...... en het resultaat weten we.

Deel Deze Pagina