ben nieuw op dit forum even korte intro Hugo van Put doe al 40 jaar iets met speedboten van deep v 6,5 cc bouwen vanaf mijn 16e en wedstrijdsen doen tot zelf met carbon Deep v bouwen, echter geen super actieve bouwer zoals vele van jullie. nu ok wat met mijn zoontje aan doen. nu mijn vraag; ben een project begonnen voor de fun top of flop dus als expiriment heb houten romp catamaran romp gekocht 1,5 mrt . heb daar een 50 volt 9300 watt brushlesss motor en 300 amp regelaar ingebouwd motor steun van RVS op spanten geplaatst om de 12 pk kwijt te kunnen. alle bedrading 16mm2 ivm vermogen en temp alles water gekoeld. eerste keer ging de als schroef 78 mm eraan krachten en toeren te hoog de punten scheurende van de bladen. nu rvs 82 mm schroef geen last meer. nu komt hij vaart super tot 85 km/h mooi vlak op het water als je dan echt gas geeft stijgt hij op? ben nu tunnel vorm aan het aanpassen, om aerodynamica te weizigen (afgekeken van offshore boten ) heeft iemand ervaring of tips gr hugo
Welkom op dit forum! Dat is een behoorlijke boot die je gemaakt hebt, kan je een foto posten? Van vooral de achterkant? Het evenwicht van een cat licht op ongeveer 1/3 van de lengte van de boot van de achterkant gezien. Evenwicht te ver naar voren vaart ie te nat en evenwicht te ver naar achteren dan gaat ie vliegen. De hoek van de strut is ook belangrijk teveel positief dan gaat de neus omhoog en gaat heel los varen en kan dan gaan vliegen flippen teveel negatief dan loopt ie te nat en zal de topsnelheid afnemen en ampere vreten maar ik denk dat je dit allemaal al weet en het kan inderdaad aan de rompvorm liggen. Heb je al gebrobeert om wat gewicht te verplaatsen naar voren?
dank voor je reactie, en je tips. heb de verhouding op 1/3 gehad en hoek van strut iets aangepast, gewicht iets naar voren gelegd, maar doe stap voor stap anders weet ik niet wat wat doet. door deze zaken gaat het al beter. echter door enorme koppel draait hij in de lucht en 1 drijver Kwan bijna los. denk nu dat het in natte stuk en overgang naar aerodynamisch ligt. dat ga ik nu zien nu onderkant anders van vorm is.
tot de 85 km keurig vlak achterkant net in het water, dus denk zelf dat dan balans niet echt slecht si? of heeft iemand een andere ervaring/kennis.
Het kan ook zijn dat je prop veel te veel lift genereert en in combinatie met torqroll gaat ie vliegen. Je kan nog proberen om de torqroll wat te verminderen door wat meer gewicht aan de linkerkant te krijgen. Wat voor prop heb je er op?
heb een 78mm 1/4 pitch rvs schroef . gewicht gaat wel lukken. accu's liggen al onder in de drijvers om zwaarte punt laag te houden. vaar je zelf ook met een catamaran?
78mm en 1.4 pitch klinkt niet echt als een prop die veel lift geeft. Ik heb vaar zelf met een 115 en een 85 cm cat dus een stuk kleiner. Misch heeft iemand anders nog een idee waar dat vliegen vandaan komt?
dank voor het mee denken en de tips, ga binnenkort varen met andere tunnel vorm deze zou meer neerwaartse druk moeten genereren , hou je op de hoogte. hoe snel vaar je met jouw boten? en met welke aandrijving.
Ik heb een paar bouwverslagen staan op dit forum. Mijn balsa mystic gaat zo’n 120 kmh en vaart echt heel stabiel. Hij kan veel harder op 6/7/8 s maar dat heb ik nog niet geprobeerd omdat ik geen zender had met voldoende bereik die heb ik nu wel dus misch een keertje proberen maar hij vaart eigenlijk snel genoeg zo. Je moet ook leren varen met zo’n boot