Ik lees al een tijdje met grote belangstelling mee met dit forum en wauw, wat worden er mooie dingen gemaakt. Geprikkeld door de vele mooie plaatjes ben ik zelf begonnen met een Cessna 310. Ik heb het model gebouwd gekocht via de welbekende verkoopsite. De basis is goed gebouwd maar de afwerking en detaillering was om te huilen. Intussen is er al het een en ander klaar, het hele vliegtuig is kaal en ik ben nu bezig de motorgondels schaalgetrouw opnieuw op te bouwen, brandstoftanks zijn klaar (zelfgemaakt met piepschuim en epoxy) en ik ben nu aan de kappen toe die over de motoren komen. Ik probeer dit zo veel mogelijk te doen aan de hand van foto's maar af en toe valt dit niet mee. Eigenlijk ben ik op zoek naar tekeningen van de Cessna, in wezen zijn de verschillende aanzichten wel genoeg.zodat er een aantal zaken wat duidelijker worden. Is hier iemand die een idee heeft waar ik informatie/tekeningen/aanzichten zou kunnen krijgen van de 310, op internet kan ik niet echt vinden wat ik zoek. Een andere vraag met betrekking tot de twee motoren. De linker motor staat onder een hoek van enkele graden t.o.v. de vleugel en de rechter motor staat nog veel schever. Bijde motoren wijzen naar rechts. Volgens de verkoper noodzaak maar om eerlijk te zijn vind ik het geen gezicht. Kan iemand mij uitleggen waarom dit gedaan is of kan ik ze ongestraft gewoon weer recht zetten. Waarschijnlijk volgen er in de loop van het project wel meer vragen, maar als ik voor bovenstaande zaken wat duidelijkheid heb kan ik voorlopig wel weer vooruit. Als ik uitgevogeld heb hoe het moet zal ik voor de liefhebber wel eens wat foto's plaatsen. Groeten, Rudi
leuk project. het is een mooi toestel. over de graden (speculeer) misschien is net als bij een single-engine de motor iets gedraaid om te compenseren met de links-om draaiende motor.
Als ik naar het klein fototje kijk lijkt het mij meer een Piper PA-30/39 twin comance zie de link http://www.ingfo.unibo.it/presentazione/vel_storici/schede/Piper_PA30.htm Groetjes Eric
Het schuinplaatsen van de motoren zou inderdaad best wel eens te maken kunnen hebben met het compenseren van de draairichting maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of hier richtlijnen voor zijn. Het komt mij nu voor dat de bouwer ze maar een beetje scheef heeft gezet zonder te weten hoeveel en waarom. Vooral omdat er nogal een duidelijk verschil in de schuinstelling tussen de beide motoren zit. Dirk, die link heb ik zeker wat aan en Erik, het is zeker te weten een Cessna 310 maar de piper lijkt er wel op. Groeten, Rudi
Er zijn inderdaad regels voor maar ik heb ze niet bij de hand. Het verschil tussen de twee heeft te maken voor als er 1 motor uitvalt. dat het toestel beter bestuurbaar blijft (als de linker motor uivalt wil het toestel door het koppel van de rechter motor naar links en door de trek kracht van die zelfde motor ook nog eens, dat zijn twee krachten naar links dus moet de rechter motor meer naar rechts staan als de linker ps dit bij een normale draairichting van een brandstof motor) Op mijn Beech 18 staat de rechter motor naar rechts en de linker staat ongeveer recht. bij mijn P-38 stonden ze beide iets naar rechts (onder de zelfde hoek) Je merkt er weinig van als allebei de motoren draaien maar als er een uit valt kan het belangrijk zijn. een gezegde: een twee motorig vliegtuig vliegt als een èèn motorig toestel tot dat je op èèn motor vliegt en dan merk je pas dat het een twee motorig toestel is :wink:
Bedankt voor je toelichting. Waarschijnlijk is het dan toch wel doordacht zo gemaak. Het lijkt me verstandig om het maar zo te laten, de linker motor staat 2 graden scheef en de rechter 4. Groeten, Rudi
Dreamfleet heeft een prachtige Cessna 310 gemaakt voor Flightsimulator 2004, wellicht heb je iets aan de plaatjes? Meer hier: http://www.dreamfleet2000.com/Previews/C310/preview_AC.html En hier nog een PSD file welke gebruikt wordt voor het opnieuw aankleden van het model, wellicht heb je er wat aan (let op: 10mb!) http://www.dreamfleet2000.com/Previews/C310/downloads/df310_template.zip Ik heb hem ooit gekocht en hij is zeer schaal getrouw
Dat ziet er heel mooi uit. Die Bill kan het wel, als ie zijn best maar even doet. Het is wel een nieuwer type dan waar ik mee bezig ben maar de verschillen zijn te overzien (ik heb type G ) Ik zie al weer een heleboel zaken die ik zeker meeneem in de bouw. Mijn motoren zijn bijv. te laag geplaatst dus dat moet ik veranderen. Dit levert gelijk al weer enige praktische problemen op, maar daar kom ik wel uit. Ben ik blij dat ik nog niet met de kappen was begonnen. Het zijn zeer bruikbare plaatjes Bedankt, groeten Rudi
goede foto's (zelfs van de 310 G) kan je vinden op het airliners.net. Als keyword tik je gewoon cessna 310 in, en een weelde aan mooie foto's verschijnen.
scale fibel van dick van mourik zegt het volgende: wenn wir zwei gleichlaufige motoren verwenden, hilft es bei zwei seitenleitwerken, sie unter einem kleinen winkel, ca 2 grad, in Richtung Rumpfmitte anzustellen - so eine Art Vorspur der Seitenleitwerke. Wenn wir eine Zweimot mit Motoren mit gleicher und herkommlicher Drehrichtung haben, gilt folgende Regel: Der rechte Motor braucht mehr Seitenzug, parallel zur Rumpmittellinie gemessen ca. 2 bis 5 Grad, abhangig von der Distanz zur Rumpfmittellinie. An der linken Seite ist es genau umgekehrt; hier richten wir den Motor meist parallel zur Rumpfmittellinie aus und berucksigchtigen keinen Seitenzug. Aber auch hier ist die Grosse abhangig von der Position des Motors zur Rumpfmittellinie, null Grad oder sogar bis minus 2 Gra sind hier sichere Anhaltswerte. Je witer die Motoren von der Rumpfmitte entfernt sind, um so mehr Seitenzug benotigen sie. hier onder staat een plaatje van een 4-motorige kist met de linksbuiten moter -2 , links binnen 0 rechtsbinnen + 2 en rechtsbuiten + 4 waarbij de neus naar boven wijst, + = rechts en - is links Ik heb op mijn beechcraft de motoren allebei op 0 graden staan, maar ik heb redelijk vaak gehoord dat de rechter motor 2 graden naar rechts moet staan en de linker op 0. amerikaans stukje over 2 motorigen. kijk ook even op www.rcwarbirds.com hier staat ook een heel stuk over meer motorige toestellen. http://www.rcwarbirds.com/advisortwinman.htm succes met bouwen! Het schijnt dat op de dakota van Top Flite de motoren allebei 4 graden naar buiten staan dus links -4 en rechts +4
Evert, bedankt voor de link maar deze kende ik al. Ik heb daar inderdaad heel veel foto's weggehaald. het is alleen een beetje moeilijk om maten en verhoudingen te bepalen vanaf een foto, daarom had ik graag wat tekeningen gehad, maar dat valt best nog wel tegen om die te vinden. De schetsen die Dirk gevonden heeft zijn ook zowat de enigen op het net. Maar al met al begint zich al een aardig beeld te vormen hoe het vliegtuig er uit hoort te zien. Nu nog even de tijd om weer verder te klussen. Bouwen is prachtig werk maar er moet ook nog gevlogen worden natuurlijk. Had een dag maar 30 uren. Groeten, Rudi
Peter, bedankt voor de links. Hier staat enorm veel informatie hoewel ik de verhandeling over de hoeken nog niet heb gevonden maar dat kom ik nog wel tegen. Ben de sites helemaal aan het uitpluizen.(veel leesvoer) Ik heb totaal nog geen ervaring met tweemotorige toestellen dus ik zit als een soort spons voor mijn PC voor wat betreft dit onderwerp. Mijn duits is niet zo geweldig maar ik begrijp uit het verhaal dat de rechter motor een paar graden naar rechts moet staan en de linker evenwijdig aan de romp of iets naar links (hoek kleiner dan de rechter motor). Bij mij staan ze beide naar rechts, dat is dus niet goed. Enige studie is gewenst. Hij zal der wel om vliegen maar nu ik toch bezig ben kan het net zo goed even zoals het hoort. Groeten, Rudi
Rudi, Hier is alvast een 3-view van de cessna http://www.fortunecity.com/marina/manatee/272/cessna-310.html
Ik ben sinds een paar dagen ook van plan om een cessna 310 te bouwen. Kan iemand mij vertellen wat de vliegeigenschappen zijn? oja rudi zou je alvast wat foto's kunnen uploaden zodat ik er wat van kan zien?
Een beetje laat maar ik had je post even gemist. Heb je al een idee wat het gaat worden, helemaal zelfbouw of een doos ? Ik zal binnenkort wel eens proberen om wat foto's te plaatsen. groeten, Rudi