CG TopRc P47 span 2600

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Norwen, 17 sep 2023.

  1. Norwen

    Norwen

    Lid geworden:
    17 jun 2017
    Berichten:
    97
    Locatie:
    Bergen Nh
    Heeft iemand ervaring met d'r cg van deze kist? Is de cg die in de papieren staat het goede uitgangspunt?

    Ik hoor het graag

    Vr.gr.Jan Repko
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.700
    Locatie:
    Woerden
    In veruit de meeste gevallen zal de aangegeven CG goed zijn. In ieder geval goed genoeg om er veilig mee te kunnen vliegen. Dit natuurlijk alleen als alles goed gebouwd is maar dat zal wel duidelijk zijn denk ik.
    Mocht je het niet helemaal vertrouwen dan kan je eerst proberen met de CG iets verder naar voren dan aangegeven. Dat zal vliegen mogelijk wat lastiger maken maar het vliegtuig blijft bestuurbaar.
    Als het te ver naar voren ligt zal het kunnen gebeuren dat het vliegtuig niet eens los wil komen van de grond. Als de baan lang genoeg is zal dat geen probleem zijn.
    Ligt de CG te ver naar achteren dan zal het vliegtuig heel lastig te besturen zijn mogelijk zelfs onbestuurbaar.
    Je kan dus gewoon uit gaan van de aangegeven positie en daar mee gaan vliegen. Vliegt het een beetje log en heb je nogal veel up nodig in de bochten dan kan de CG te ver naar voren liggen. Schuif het iets naar achteren en weer proberen. Je zal merken dat hoe verder de CG naar achteren gaat des te feller het vliegtuig op het hoogteroer reageert. Pas wel op dat je niet te ver naar achteren gaat want dan wordt het echt lastig sturen.
    Als je horizontaal vliegt en je trekt het gas dicht dan moet het vliegtuig gewoon rechtdoor gaan en naarmate de snelheid zakt gaan zakken.
    Gaat de neus in eerste instantie omhoog als je het gas dicht trekt dan is de kans groot dat de CG te ver naar achteren ligt.
    Succes.
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2023
  3. timmybeetle

    timmybeetle

    Lid geworden:
    3 sep 2010
    Berichten:
    497
    Locatie:
    Helden
    Hoi Repko

    Ik en wij (collega vliegers modelvliegclub) gebruiken vaak bij vliegtuigen met rechte vleugels o.a. hoogdekkers, laagdekkers, trainers en warbirds de 30% regel.
    Meet de breedte van de vleugel boven het landing gestel.
    En neem daar dan 30% van, zoals Ernst zegt kun je het, mocht je dit willen er nog 5 mm bij doen naar voren en dan test vliegen.

    of gebruik deze https://rcplanes.online/cg_calc.htm
    CG in flight.jpg

    Groet Hans
     
  4. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    Je mag toch hopen dat iemand, die met een warbird van ruim 2,5 m. span wil gaan vliegen, over de hierboven weergegeven kennis beschikt . . . :hammer:

    Overigens kan ik helemaal geen Toprc P-47 met 2.600 mm span vinden . . .


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2023
    Erik van Nes vindt dit leuk.
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.355
    Locatie:
    NB NL
    Hoi Jan, ik neem aan dat je de 96" Top RC P-47 bedoeld?
    In dit draadje wordt het CG als vermeld in de manual geadviseerd:


    "The manual recommends 159mm from the leading edge at the root, which seems to work very well for mine."

    en een ander:

    "Cg as per book is spot on neutral, it flys very nicely."



    Gave kist, happy landings!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2023

Deel Deze Pagina