Chainlink UHF

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door sven, 7 apr 2011.

1. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Heeft iemand hier toevallig al ervaring met dit systeem?
    ChainLink UHF Long Range System [ChainLink UHF Long Range System]- US$199.00 - BIRD'S EYE VIEW

Mijn bedoeling was om voor lange afstand (+/- 4km) frsky te gaan gebruiken omdat er een aantal zeer goede reviews van waren. Maar uitteraard, net toen ik het zaakje goed en wel in mijn zender had zitten voor de eerste test, kwam de klaagzang uit alle hoeken en gaten. "Ik haal maar 100 meter! - Die van mij begint al te piepen bij 200 meter!". Gelukkig was het setje niet duur en heb ik nog geen ontvangers gekocht, dus dacht ik misschien maar gewoon beter naar UHF te gaan om meteen van het gezeik af te zijn, daar 1.3Ghz blijkbaar toch een hekel heeft aan 2.4Ghz besturing.

Deze meneer gaat het iig goed af met dat setje:

Fladderd met een simpele 800mW 1.3Ghz video set en een patch op een rugzak rustig 6km weg en moet enkel omkeren omdat zijn video verbinding het niet meer bij kan houden.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    LRS : RangeVideo!, Wireless video solutions.

Vrijwel elk 2,4GHz 100mW RC systeem heeft DE POTENTIE om ONGEMODIFICEERD tegen de 4km te halen. FrSky is en blijft een van de beste 2,4GHz RC systemen.
    Wil je dit consistent halen, dan kom je niet onder een booster en/of patch uit.

Koop vooral dat goedkope UHF systeem en geef eens iets van kennis terug aan de community in de vorm van een review.

3. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    frsky een van de beste ?
    Waarop baseser je dit ?

Lijkt een kreet zonder onderbouwing te zijn,en dat helpt niet echt, als je voor een deftige keus wil gaan...

4. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    rcmodelreviews.com
    en eigen ervaring

5. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Robert en ik geloof remy zijn allebij de teil in gegaan met frsky,
    die haalde zelfs een halve kilometer amper geloof ik.
    Maar op RCgroups dolen er ook mensen rond die blijkbaar 5km gelukt is.
    Dus tsja..

6. Psygho (Emil)

Psygho (Emil) Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jan 2004
    Altijd handig bij een sollicitatie zeggen dat je ervaring hebt, en hopen dat ze niet vragen wat die ervaring dan PRECIES inhoud. ;)

7. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
    Robert en remy vliegen beide nog steeds met frsky. Beide wel met een booster en patch.

8. Roel-CP

Roel-CP

Lid geworden:
    25 aug 2008
    Ik vlieg ook met FrSky
    Met de Yagi geeft hij pas de eerste piep op 1000 meter
    Met de patch op 800 meter.

Dat zegt nog niet dat je verbinding dan weg is.
    Hij moet dan eerst wel sneller gaan piepen voordat hij wegvalt.
    En zover hebben wij eigenlijk nog niet gevlogen.

Het Record staat bij ons op 1250 meter denk ik.
    Voor ons voldoet hij wel denk ik.
    Ik schrik er wel elke keer van als die piept als je een beetje scherp stuurt.

Binnenkort gaat robert proberen om er 2 dipolen aan de ontvanger te monteren.
    Dan moet de range wel verdubbelen.

Laatst bewerkt: 7 apr 2011
  9. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Als je in eerdere discussies opgelet had, dat weet je het verschil in bereik tussen de non-telemetry en telemetry versies.

In de telemetry v2 (had zelf eerst v1) is er een en ander aangepast wat het bereik nadelig beïnvloed maar de betrouwbaarheid van het hele systeem positief.
    De door jou genoemde mensen vliegen er nog steeds mee, hetzij met booster, en halen daar ook flinke afstanden mee.

In je beginpost van een thread over Chainlink UHF begin je met FrSky af te zeiken.
    Moet je niet doen, want dan duw je de thread meteen off topic.

10. jorentju

jorentju

Lid geworden:
    20 okt 2008
  11. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    De maker van dat filmpje vliegt met Sander's EzUHF en heeft daarmee inmiddels al vluchten van 40KM(!!!) mee gemaakt.

Maar dat heeft niets met dit systeem te maken.

12. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Tsja, ik vind 1200 vrij tegenvallen, voor die afstanden heb ik mijn assan systeem al, die haalt dat ook op zijn sloffen. Ik had Frsky juist gekocht om verder te komen dan dat. Maar dat is dus lang niet altijd et geval is al gebleken. Het ligt eraan welke versie je hebt en welke tentstokken en dergelijke die je eraan geschroefd hebt en dat soort toestanden. Daarom leek het mij gewoon een idee om die hele frsky eruit te wippen omdat die eigenlijk toch vrij weinig toevoegt aan wat mijn assan systeem al kan, en in plaats daarvan zon UHF systeem eraan te knopen.

Die man vliegt er zelf 6km mee weg tot zijn video het niet meer aan kan, dus had waarschijnlijk nog wel verder gekunt ook. 30 en zelfs 45km vind ik persoonlijk onzin, zo ver ga ik echt niet vliegen. Wat ik WEL belangrijk vind is dat mijn RC verbinding niet meer kan verzuipen in de 1.3Ghz videozender signalen. Want video kwaliteit vergaat geleidelijk. RC is gewoon *tak* en meekijken hoe je kist stuurloos door vliegt.

Er zijn natuurlijk mensen die roepen dat het voor 200 dollar waarschijnlijk rommel is. Maar dat klinkt mij maar al te bekent in de oren... weten we nog hoe het ging toen assan aan de poten van futaba/graupner systemen begon te zagen? "19 dollar voor een ontvanger, dat moet wel chinese rommel zijn!", en nu vliegt zeker de helft van de kudde met assan. ;)

Ik probeer niet te provoceren bij frsky fanaten ofzo, maar ik vind het gewoon te weinig meerwaarden hebben naast mijn assan set.

13. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Heb je wel eens 1300 door 3 gedeeld?
    Inderdaad ja 433,33...MHz en das ongeveer de frequentie waar deze systemen op zitten.

En met goedkoop video spul betekent dat ongeveer dit:

Ik wil eerst wel eens de opgenomen beelden zien van die vlucht, ipv iemand die beetje fpv staat te vliegen en 6km claimt.

14. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Heb je 2400Mhz al eens door 2 gedeeld? Juist ja.. Die kerel in het filmpje in de beginpost vliegt trouwens met dezelfde 800mW 1.3Ghz zender van bevRC als ik heb, dus zo droevig slecht zal het wel niet combineren..

15. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Dat weet je dus niet, omdat je de opname niet hebt.

Op de aluminium buis die uit zijn rugzak steekt prijkt volgens mij een ontvanger van LawMate.

In mijn eigen test filmpje gebruik ik een 1,3GHz ontvanger van bevrc en een patch.

16. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Ga eens een kilometer weg vliegen en land ergens in een onbekent weiland....probeer je kist dan nog maar eens terug te vinden en neem de tijd op hoelang je erover doet voordat je bij je kist bent. 1 kilometer gaat met heel veel geluk nog lukken...moet er niet aan denken als ie nog verder weg is. Kost je wel wat conditie, door sloot, blubber, bos enz. Houd er rekening mee over een goede conditie te beschikken als je ver vliegt en iets gaat mis. Gemeten op de grond kom ik met m'n frsky zeker een kilometer of 3 maar in de vlucht is voor mij 1 kilometer ver genoeg, wil ik verder dan moet ik ook veel hoger vliegen en dan lijkt alles op elkaar en voegt eigenlijk weinig toe.

MVG. Robert.

17. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    Chainlink is volgens mij de zelfde zet als het dragon systeem.
    De ontvanger ziet het er zelfde uit echt hetzelfde volgens mij .
    Er stond iets dat de software wel anders is ??
    Maar dit weet ik natuurlijk niet zeker .
    Thomas zijn zet is speciaal gemaakt voor 2,4 gig meende ik te lezen op zijn pagina .
    Maar op de video is te zien dat de video ontvanger over zijn nek gaat .
    Dat zou met een goede bandpasfilter op te lossen zijn,en geen probleem van de rc zender.

Wat ik wel lees is dat de 1,3 gig zenders een bereik hebben van 900 tot 1300mhz.
    Een ander kanaal kan al veel oplossen .

Maar ook een uhf zet is niet zaligmakend je cam kan er op storen en nog meer dingen.
    Dus verwacht ook hierbij veel testen testen testen .
    Met 35 mhz kun je ook prima tot 1 km ver vliegen .

Groeten Wiebe.

18. Roel-CP

Roel-CP

Lid geworden:
    25 aug 2008
    Ik zie het nut er ook niet echt van in
    maargoed
    Blijkbaar is het heel belangrijk dat je 40KM ver kan.

Laagvliegen in team is veel leuker.
    Aan de conditie wordt al gewerkt.

Als jullie nu eens naar de Polder heen rijden.
    Dan met het vliegtuigje een traject van 5 KM uitzetten.
    Een auto mee telefoon mee en naast de weg gaan vliegen.

Dan weet je toch op een gegeven moment hoe ver die kan.

19. wiebe

wiebe

Lid geworden:
    5 feb 2003
    Wat ik wel een keer wil proberen ,
    Vliegmaten laten staan op hun plek en ikke op het werk het tuigje op hoogte brengen .
    Zij hebben dan de beste antenne de goede richting op staan en ik gewoon met de bril op .
    Kijken of de video nog doorkomt .
    Maar ja das offtopic.

20. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Nee, het is voor mij niet belangrijk dat ik een andere provincie binnen kan vliegen, waar het mij om gaat is dat er een bereik verschil kan zijn van 100 meter tot wel 5km met die frsky. Wat ik wel belangrijk vind, is dat ik niet zomaar ineens eruit gelockt kan worden terwijl ik niet eens zo ver weg zit. Ook dat gefrunnik met een patch antenne op mijn zender vind ik ook niet echt super. Dat werkt leuk als je het aan een tracker hangt, maar met de hand richten op iets dat je niet ziet of voelt vind ik flink behelpen. Met video voel je het aankomen als je erbuiten vliegt, met RC volgens mij nauwlijks, vooral als je rustig stuurt.

Dat chainlink ding zou zelfs op lowpower iets van 5km halen, en zelfs als dat zou falen dan heb je nog een redmiddel door die schakelaar even op volle bak te gooien. Waar het om gaat is dat ik die frsky van mij niet meer vertrouw omdat ik zoveel verschillende verhalen hoor. Ik wil niet 10km weg, wat ik wel wil is minstens twee kilometer zonder verrassingen.

Maargoed, eerst was het "neem UHF, die frsky is een onnodige tussenstap", nu is het weer wat anders.. Ik doe het toch nooit goed krijg ik het idee..

Deel Deze Pagina