Chevy G20 uit The A-Team

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door Robbie TPC, 13 jan 2010.

1. ShadesInBlack

ShadesInBlack

Lid geworden:
    21 mrt 2006
    nu ja inderdaad, waarom gaan speelgoedversie upgraden?
    Ik heb de van nog (en de corvette met de poppetjes) van toen ik 10 jaar was of zo. ergens in de kelder bij mijn moeder.
    Zal ook niet exact zijn, maar dat ruimt al wat problemen uit de weg. Al was het maar voor een aantal details? Weet niet of je ze nog makkelijk vindt trouwens. De kwaliteit was wel niet veel bijzonders.
    Mooi plamuurwerk daar. Dat extra laagje epoxy zorgt ervoor dat de naden na verloop van tijd niet terug zichtbar worden veronderstel ik? Ik gebruik daar vaak CA voor, maar goed idee.
    Hoe meng je polyesterplamuur en polyester hars? Tegen dat je bij elk verharder gedaan hebt, heb je toch geen tijd meer om ze met elkaar te mengen? De porositeit vul je toch met de spuitplamuur (of je epoxy laagje)? Fijne plamuur nemen (niet de auto polyesterplamuur) helpt ook al.
    Nice work.

2. Robbie TPC

Robbie TPC Forum veteraan

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Thanks Slasher, die plaatjes zijn ook erg handig :thumbsup:

Ik weet wat je bedoeld Shades, ik had vroeger ook wat speelgoed uit de jaren 80 van The A-Team. Ik had vroeger zo'n BA pop, die was best wel groot (groter dan die GI Joe poppetjes van vroeger), m'n stiefbroer had ook het busje als ik me niet vergis. Opzich zou het oude speelgoed omgebouwd kunnen worden naar RC, weet alleen niet meer hoe de kwaliteit van het speelgoed was.

Ja, het laagje epoxy zorgt ervoor dat de laatste laag plamuur (die ik niet gemixt heb) niet zo poreus en kwetsbaar is.
    Voor wat betreft het mixen van de plamuur en hars voeg ik pas als laatste de verharder bij, anders zou het brouwsel al gaan harden voordat ik de tijd heb om de naden te dichten :yes:

3. FireFrenzy

FireFrenzy

Lid geworden:
    22 jun 2009
    EPIC WIN PROJECT:) Ik steun dit zo hard:p en "I just love it when a plan comes to gether" so you had BEST finish this propperly;)

tijdje (ook al weer 2 jaar ofzo) geleden waren face en murdock ook weer in NL die gingen een seance doen om de spirit van hannibal op te roepen;P (BA deed niet mee omdat hij vond dat hij niet genoeg euros kreeg)

4. Caretaker

Caretaker

Lid geworden:
    15 mei 2005
    of durfde hij het vliegtuig weer eens niet in...

5. hyundai

hyundai

Lid geworden:
    1 okt 2009
    VETTTT!!!!!! The A-Team :p

6. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Thanks voor alle support :thumbsup:

Het is een leuk praktisch modelletje, alleen de onderdelen maken is nogal prutswerk.
    Vooral de aluminium deeltjes vragen veel werk en aandacht.

Ik had i.p.v. aluminium ook plastic/polyester kunnen gebruiken, echter, het aluminium geeft de body wel extra bescherming.
    Mocht de wagen crashen of een koprol maken dan vangen de alu delen de eerste klap op, natuurlijk zal het alu wel beschadigd zijn maar dat heb ik liever dan dat de (witte) plastic body beschadigd raakt. Plus het feit dat de schade aan het aluminium er ‘natuurlijker’ uitziet.

Ik heb een deurrail gemaakt van alu en vervolgens met epoxy aan de body vast gelijmd, hier en daar nog wat plamuren omdat de epoxy niet de hele naad gevuld heeft.

Voor de spoiler had ik een houten dummy gemaakt als referentie, de alu spoiler word minder hoekig, moet hem alleen nog even uitzagen. Heb ook 4 scharnieren gemaakt die op de achterdeuren komen,

De neus word met ongeveer 1 cm verlengd, daarvoor gebruik ik een paar plaatjes licht triplex.
    Hout op hout lijm ik gewoon met houtlijm, epoxy kan ook maar is wat duurder in de kosten.
    In het midden van het basisplaatje heb ik een stukje triplex gelijmd zodat de neus niet kaarsrecht gaat staan, daarover heen komt het eerste triplex plaatje als opvulling, in het tweede plaatje komen de kopampen en gril te zitten. Daarna het geheel impregneren met polyhars,

Morgen de volgende update

Ik vond nog een aantal foto’s die ik genomen heb tijdens een conventie in Tilburg Berkelenschot in het hotel De Duiventros.
    Hier kun je zien dat Murdock (Dwight Schults) ouder is geworden en wat dikker, maar nog steeds even geestig.
    Wat ook wel grappig was is dat fans potten pindakaas voor Dwight hadden meegenomen, waarschijnlijk had hij eens gezegt dat hij gek is op pindakaas/peanut butter.

Face (Dirk Benedict) was toevallig die dag jarig tijdens de conventie, hij was 60 jaar geworden (inmiddels 4 a 5 jaar geleden).
    Hij neemt wel de tijd voor z’n fans om even een praatje te maken, dat is wel leuk, alleen niet als je drie kwartier in de rij moet staan voor een krabbel
    Het is een aardige man die (als ik me niet vergis) prostaat kanker heeft gehad, hij woont in Montana en heeft als hobby houtbewerking.

Wat ook vaak gebeurt (en vertraging opleverd in de rij) is dat acteurs moeite hebben met het spellen van Nederlandse namen, mijn naam is gelukkig makkelijke ‘internationale’ naam. Het enige wat de acteurs aan mij vragen is of Robbie met een Y of IE word geschreven.

Dwight tijdens een interview van sbs,

Sommige ouderen onder ons zullen waarschijnlijk nog wel weten waar ze waren in 1969 toen de Apollo 11 missie op de Maan lande.
    Nou, ik kan zeggen waar ik was in 1984 toen het A-Team lande op Schiphol :D

Hier een fragmentje, qA2zgbVGSso[/media] - A-team arrives in Holland in 1984

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. snowmansion

snowmansion

Lid geworden:
    12 nov 2007
    Mooi Project. Ik zag de G20 nog staan laatst in een soort fashion snufjes voor guys magazine. Zal eens kijken of ik hem kan vinden nog.

Wát een serie zeg. Keek ik vroeger altijd voor de buis net als de meeste van mijn leeftijdsgenoeten. Ik keek dit altijd samen met the same old televisie serie als The Dukes of Hazzard en Macgyver, Airwolf hoorde daar ook wel bij. Allemaal jaren 80 series.

(denk nu net even aan een mooi non-modelbouwcafe topicje ) :)

Succes met je werk robbie

8. RCW

RCW

Lid geworden:
    25 jan 2009
  9. Piecje

Piecje

Lid geworden:
    6 okt 2009
    Ik denk dat dit een omgebouwde versi is van zo'n busje op Marktplaats aan de zender te zien.
    Maar dat is dan wel erg keurig gedaan.

10. RCW

RCW

Lid geworden:
    25 jan 2009
    Zit nog even terug te lezen, maar bedoelde natuurlijk dat een dergelijk model Robbie noooooit kan overtreffen....;)

Is geloof ik wel iets wat op MP wordt aangeboden, maar dan een versie met een aantal mods..

Was maar even ter inspiratie. De aandacht moet uitgaan naar Robbie z'n werkzaamheden.

11. SCRT Pilot

SCRT Pilot Guest

Hoe oud ben je dan echt? Of zijn die series allemaal herhaald?

Laatst bewerkt door een moderator: 20 jan 2010
  12. Klamath

Klamath

Lid geworden:
    3 mrt 2008
    die series zijn allemaal herhaald. :) heb ik ook altijd naar gekeken. (ook Thunderbirds. mischien als volgende projectje FAB1 bouwn Robbie :D )

13. snowmansion

snowmansion

Lid geworden:
    12 nov 2007
    Ik ben echt 23.. Toen ik klein was (lees: basischool groep 4-5 ofzo) was dit helemaal hot. Vooral Macgyver omdat daar minder 'geweld' in zat en ik dus ook meer mocht zien denk ik.
    Maar goed groep 4-5 dan ben je een jaar of 7-8 ofzo en dat was dan in 1993-1994. Toen werden die series idd al herhaald aangezien bv The A Team al in 1984 op de buis was in NL.

Hier stond ook nog wat robbie.

The A Team R/C Van - buy at Firebox.com

14. xxsanderxx

xxsanderxx

Lid geworden:
    23 okt 2009
    voor scharnieren zou je bij de vliegtuig boys wat kunnen vragen.
    die werken ook met hele kleine scharniertjes.
    kunnen ze straks ook open en dicht.
    het begint al een vorm te krijg zo :cool:

gr Sander.

15. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Bedankt weer mensen voor alle input, het 1/18 RC model ziet er leuk uit voor een aardig prijsje.
    Maar het is wel een beetje een karikatuur, de verhoudingen kloppen niet, de wielen zijn te groot, en de paintjob klopt ook niet helemaal. Die verlichting ziet er wel cool uit, mijn model krijgt geen werkende lichten, ik heb nog steeds een trauma overgehouden aan m’n DeLorean project, al die elektradraden en aansluitingen, ik werd er knettergek van :)

Ik had een foutje gemaakt met het uittekenen/uitzagen van het tweede triplex plaatje, de houtnerven stonden in de verkeerde richting, daardoor werd het buigen van het plaatje erg lastig. Heb maar even een nieuwe uitgezaagd,

Het middelste deel waar de koplampen en grillen komen heb ik uitgezaagd, vervolgens met houtlijm en klemmen aan de body bevestigd, het bovenste deel heb ik met tape vastgeplakt zodat de lijm kan drogen,

Ik heb met een machinegeweer gaten in de oorspronkelijke motorkap (en zijkanten) geschoten :), de gaten worden weer gevuld met glasvezelplamuur. Zo word in feite de nieuwe neus extra vastgezet met pluggen in de body,

Na het drogen van de houtlijm heb ik het hout geïmpregneerd met polyesterhars, het hout neemt wat polyhars op en word extra sterk, ook hecht de glasvezelplamuur beter op bewerkt hout dan op kaal hout,

Ik vond nog een oud blik glasvezelplamuur, kurk droog, maar met een beetje hars en wat verse glasvezels is er nog wel wat van te gebruiken,

De gril onder het voorraam heb ik afgeplakt met tape, het is nogal priegelwerk om restanten plamuur te verwijderen uit de kleine naadjes van de gril, vandaar de tape,

De eerste klodder plamuur zit erop, nu komen we in een fase van schuren en plamuren om de neus vorm te geven,

Zoals ik al eerder zei in het topic van de DeLorean is dat de neus/voorkant van een model erg belangrijk is, m’n aandacht gaat nu even alleen aan de nosejob van de wagen :yes:

Zaterdag de volgende update.

16. jansinke

jansinke

Lid geworden:
    22 sep 2008
    Knap staaltje vakmanschap;)
    suc6 met de verdere afbouw, kan nie wachten tot je volgende foto's!

Grtz, Jan

17. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Dank je wel Jan :worship:

De neus begint vorm te krijgen, nog wel een hoop schuurwerk te doen, de lijnen aan de zijkanten van de body trek ik een stukje door naar de neus, ook komt er nog een subtiel lijntje in het midden van de motorkap.

Aan de binnenkant van de body is zoals gepland de glasvezelplamuur door de gaten heen gekomen, vervolgens afgesmeerd zodat er geen grote klodders zitten.

Ondertussen de spoiler uitgezaagd en gebogen, hier en daar nog wat bijvijlen en de poten van de spoiler meer volume geven zodat hij in de body bevestigd kan worden.

Aan de schuifdeur heb ik een alu handvat gemaakt die iets hoger/dieper is dan het handvat aan de passagiersdeur, vastgeplakt met epoxy,

De handvaten zijn niet het zelfde als bij de Chevy G20, maar aangezien het een klein detail is is het niet zo’n ramp dat het afwijkt van het origineel.

De makers van de serie weken ook wel eens af van het origineel (ivm het budget), voor sommige stunts hebben ze zelfs eens gebruik gemaakt van ander merk busje.
    Voor deze scene uit seizoen 2 hebben ze een Ford Econoline “omgebouwd” tot de Chevy van BA.

Morgen volgende update :yes:

18. mark

mark Guest

Wat is eigenlijk de wielbasis van een Lunchbox?
    Of ga je je chassis zelf maken?

19. RCW

RCW

Lid geworden:
    25 jan 2009
    Ziet er top uit hoor...Man wat een geduld moet jij hebben:D

Niet allen bij het A-Team werden er andere auto's gebruikt voor stunts. Ook is bij "the Dukes" regelmatig te zien dat er andere type's gebruikt worden. Je zag deze auto's overigens na een jump vaak "knakken"

Meen me te herrineren dat er voor 1 aflevering zo'n 12 auto's gebruikt. werden

Gelukkig waren bij The A-Team vaak de Jeepy's het lijdend voorwerp;)

20. Robbie TPC

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Dat klopt, ook bij de Knight Rider zijn er andere auto's 'gebruikt' (soms werd er een scene gepikt/gebruikt uit een film of docu) voor de stunts. Het schaalmodel van kitt die gebruikt werd voor sommige stunts is gemaakt van een omgebouwde Camaro van Monogram.

Voor wat betreft het chassis ben ik er nog steeds niet uit, de wielen gaan ook een 'probleem' worden. Met mijn scratchbuild modellen zoek ik altijd eerst naar de wielen (banden/velgen), die gebruik ik als uitgangspunt zodat ik de body daarop kan aanpassen (afmetingen/verhoudingen).

De wielbasis = 205 mm
    De spoorbreedte = 145 mm

Deel Deze Pagina