Hoi. Gisteren tijdens de indoor in Middelburg heb ik even mogen vliegen met een Clik. Ik heb jaren geleden wel eens een flat-out gehad maar daar was ik zo op uitgekeken. Nogal zwaar en het vloog als een pylon racer. Maar na gisteren heb ik de smaak weer te pakken. Iemand wil voor mij een clik uitsnijden. Aangezien ik voor zo weinig mogelijk gewicht wil gaan, aan welke setup zou ik dan kunnen denken?? Het hoeft allemaal geen topspul te zijn maar ook niet zo goedkoop mogelijk. Ik lees ook vaak dat de voeding voor de servo's direct van de vliegaccu wordt getapt . Is dit gewichtsbesparing?? Ik heb geen wedstrijdaspiraties, maar als het goed bevalt wie weet. Groet: Adrie
Als je een goed vliegende, relatief lichte maar ook betaalbare Clik! wil maken: 1) motortje: 19 grams motortje van hobbycity. Daar even zoeken naar een motortje van 19 gram en ca. 1400kV. Kost rond de 10 dollar. In NL verkrijgbaar bij rctechnics.eu, dan is ie iets duurder, maar is verder zelfde motortje. Is weliswaar goedkoop, maar een dijk van een motortje. Ter vergelijk; ik heb ooit een 55 euro kostend CBM motortje aangeschaft. Technisch mooier en iets lichter en stiller, maar op alle andere vlakken wordt ie domweg verslagen door dit HC/Himodel motortje. 2) regelaar: 6A himodel, of turnigy als je binnen wil vliegen, 12A himodel/turnigy voor buiten 3) accu: 2 cellen lipo 240 mAh (bv. Hyperion of Zippy) voor binnen, of 3 cellen 450mAh voor buiten 4) servo's: Dymond D47. Zijn wel wat duurder, maar gewoon goed en relatief licht. Kunnen rechstreeks op een 2s lipo als het de 'oude versie' betreft, het schijnt dat er ook een versie is waar je een diode tussen moet zetten. Even proberen dus. Ze branden niet door, maar gaan 'jitteren'. 5) prop: GWS 8x4.3, oranje. In NL bij rctechnics verkrijgbaar of bij Hobbyin. 6) ontvanger: die bij je zender hoort. Zo'n beetje de lichtste indoorontvanger die verkrijgbaar is, is van Assan (is lichter dan Futaba of Spectrum). Zolang je ontvangertje rond de 3~5 gram zit, prima. Als je met die componenten verder een standaard Clik! op de normale manier opbout, kom je op een vlieggewicht tussen de 120 en 135 gram, in de indoor-setup. Wil je gewicht besparen, dan vervang je alle bekabeling door lakdraad, maar dat is wel wat werk en je moet dan wel handig zijn met een soldeerbout. De flat-out serie van Great planes wordt ook wel eens schertsend de 'crap out' serie genoemd. Voor indoor is het totaal onbruikbare en veel te zware rommel. Buiten ben ik er ook geen fan van, blijft het rommel in mijn ogen, maar bv. dat dubbeldekkertje is voor buiten nog wel goed te doen. Het is echter geen shockflyer naar mijn mening.
Hezik, bedankt tot zover. Een clubgenoot heeft bij de clik de bedrading van heel dun kevlar draad en aansturing van servo naar hevel met ijzergaren. Zo ga ik de clik ook maken. Wat of het gewicht dan is heb ik geen idee van. Verder zal ik alleen indoor vliegen en niet buiten. Ontvanger wordt dan een Futaba R-6004 FF 2,4 GHz. Gewicht 4 gram. We gaan dan maar eens shoppen voor de nodige spulletjes. Wat heb ik hier toch altijd een hekel aan.
De kit wordt inderdaad geleverd met een pull/pull aansturing, alleen zou ik er nog even goed over nadenken of je die wel wilt gebruiken. De meeste mensen vinden het niet prettig werken of zelfs niet goed. Als je dun carbon pakt als stuurstang en dat ondersteund op 1 of 2 plaatsen, heb je op z'n minst een minder bewerkelijke aansturing. Alles krimpt of zet uit bij temperatuurswisselingen. Bij een pull/pull aansturing betekent dit dat je bij een bepaalde temperatuur loshangende kabels hebt en bij een andere temperatuur staat het zo strak dat het je scharnieren kapot trekt. Die temperatuursverschillen hoeven niet eens zo groot te zijn. Als ik mijn, bij 21 graden gebouwde Clik v2 meeneem naar buiten, zijn binnen een paar minuten het rudder en de elevator totaal onbruikbaar, de kabels hangen helemaal los. Als ik het dan opspan en 'm weer mee naar binnen neem, liggen binnen een paar minuten de roeren eraf door kabelspanning. Een manier hier omheen, die ik ook toepas, is het gebruiken van een kort lusje van ijzerdraad (ik gebruik hiervoor wederom lakdraad, maar dan iets dikkere). Hiermee kun je de draden aanspannen of laten vieren, zonder al teveel werk. (dat is dus dat ijzergaren van je clubgenoot) Carbon is makkelijker en weinig zwaarder..
@hezik, kan je eens laten zien hoe je dat dan gemaakt hebt, aangezien mijn topmodel viking ook met een pull pull is gemaakt. raad je dan aan om de pull pull die er nu op zit te vervangen met een standaard scharnier?
Voor de pull pull, hier staat het redelijk duidelijk, lichtbouwverslag-indoor-shock-elipsia Ik ben niet zoon fan van pull pull, ik doe dus push-pull, met koolstof, 0,7 is genoeg als je er voorzichtig mee omgaat. Als je regelmatig crasht en midairs hebt kan ik minimaal 1mm aanraden. Het dunne spul op mijn huidige sultimate heb ik nu al 3 keer gebroken . Deze setup kan ik echt iedereen aanraden (op het moment zijn we bij mij op de club met een clubprojectje bezig, er worden 6Cliks met deze setup gebouwd): veel GWS EP Propeller (RD-8043 203x109mm) $0.85 3X HXT500 5g / .8kg / 10sec Micro Servo $3.49 (D47 kan natuurlijk ook, maar voor fun vliegen is deze net zo goed, en wat sneller dus minder motivatie om het op2s of met een diode te doen.) TURNIGY Plush 6A /.8bec/6g Speed Controller $11.20 TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner $9.99 2 per accu ZIPPY 450mAh 20C single cell $2.90 of andere 240-500mah 2s 20c+ accu
hoe werkt push-pull dan precies. De manier waarop hezik het heeft gedaan zit er interessant uit, maar hoe span je het dan eigenlijk aan?? Gewoon je lakdraad"haakje" korter maken? Ik heb trouwens het idee dat mijn kabel gewoven visdraad oid is. Bij mij zit het nu als volgt:
Dat is ook een werkende methode. Bij 'mijn methode'.. als er weinig speling is, kan een hoekje buigen in het draad volstaan. Is er veel speling dan draai ik het met een tangetje wat aan zodat het lusje korter wordt.. 'mijn methode' tussen aanhalingstekens omdat ik het uiteraard niet bedacht heb, ik heb het afgekeken
.. maar als ik objectief kijk zeg ik: monteer je servo's iets verder naar voren en vergeet pull/pull. Als het niet zo was dat ik dan met het zwaartepunt in de problemen kwam op de Clik v2.0, had ik het pull/pull er nu ook weer afgehaald. Ik overweeg zelfs om het alsnog te doen en dan maar een of beide servo's los te snijden en verder naar voren weer in te lijmen.. Pull Pull is gewoon erg lastig als je niet continu bezig wil zijn met het bijstellen van draadspanning bij elke minimale temperatuurswisseling..
vanmiddag zal ik daarom ook de pull pull op mijn hoogteroer vervangen met een koolstofstaaf van 0,8 mm met 3 of 4 ondersteuningspunten. Ik moet toegeven, dat pullpull ziet er sjiek uit, maar kost zoveel tijd om het écht goed te krijgen. Een dun koolstofstaafje vind ik dan fijner.
Daarstraks alles besteld bij HC. Niet alles is in voorraad maar ik heb er toch niet zo'n haast mee. Voorlopig nog maar even met de heli indoor vliegen. 4 HXT500 servo's Turnigy plush 6 AH regelaar Turnigy 2214/14 6 GWS 203x109mm props En dit alles voor nog geen 29 Euro's inclusief verzendkosten. Hoe kunnen ze het er voor maken. Ik ben nog wel benieuwd waar ik de rest kan bestellen, zoals stukjes plat koolstof, 0,7 of 0,8 mm koolstof stuurstangen, kwiklinks e.d. Kan ik hiervoor ook terecht bij rplanes.nl ??? Adrie
Wat weegt zo'n Assan ontvanger dan? Ter vergelijking de Spektrum AR6300 weegt 2 gram standaard uit de doos en als je het stekker blokje niet nodig vind en het zonder verpakking gebruikt 1.1 gram.
Deze heeft hezik, ASSAN 2.4G Mini Super Light (2.9g) 4-Channel Receiver W/Short antenna X8R4P | ASSAN komt in de buurt, maar is idd nog geen spectrum. Ja. Waarom heb je 4 servo's? Vaak heb je niet echt voordelen aan 4, voor bliksemsnelle 4punts rollen kan het makkelijk zijn. Ik zou in jou geval gewoon 3 gebruiken.
Is die spectrum nieuw? Ik heb het ten tijde van de elipsia allemaal uitgezocht, en toen was de lichtste 2.4 gram. De Assan weegt, als je hem helemaal stript, ca. 1.5 gram. Dan moet je wel ook de stekkerpennen etc eraf halen. 1.2 gram zou mogelijk ook haalbaar zijn, maar dan moet je er wel zelf mee bezig, dus zeker niet zo makkelijk als bij de Spectrum. De spectrum is dan dus inderdaad lichter! Verschil is wel dat de Assan verkrijgbaar is voor ~14 euro, de Spectrum kost op z'n minst iets van 35. Wat niet wegneemt dat de Spectrum kennelijk inderdaad lichter is.
Ik ga geen 4 servo's gebruiken hoor. 1 op reserve. Wat betreft de accu's. Hoogstwaarschijnlijk worden dat Hyperions 240Mah. Welke connectors worden veel gebruikt voor regelaar naar accu??