CMPro P-40 140, ARF. Met de 'A' van helemaal anders...

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MicropropSport, 7 mei 2016.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel, ik moest er maar eens aan. Was al sinds zowat 2007 in bezit en ooit nieuw besteld bij Natterer Modellbau in Duitsland. Een grote doos, of ik die bij de GLS wilde komen ophalen.
    Ook prachtige benzine motoren gefourageerd, stevige Hitec servo's, chigue Century Jet landingspootjes (pneumatisch) op maat laten maken etc. Mooie spinner gevonden bij HobbyIn. 'Eens most ie vliegen'... Maar trek er wel de tijd voor uit. Zeker een jaartje.

    Maar met alle onderdelen bijeenvergaard, dacht ik keer op keer... 'het past nét niet lekker, of er moet zoveel gesloopt werden'. Bijgetimmerd om het goed fittend te krijgen.
    Ofwel... het moet totaal anders, het 'moet' ook uiteindelijk een 'stille' aandrijving worden.
    Dus het kwam er eigenlijk niet van, spookte het af en toe zus en zo door m'n hoofd, hoe wat op te lossen. Komt tijd... komt ra... de tijd verstrijkt... rap. Geen uitstel komst afstel...

    Dan maar braaf als display in m'n leefomgeving aangehaakt...ooit! Haha!

    DSCN0024-LR.jpg


    Ooit is dus eindelijk 'nu'!

    Was al druk in de weer geweest om een goed passend roterend landingsgestel voor elkaar te boxen voor deze kist. Na lang inlezen op RC-Universe, werden dat pootjes van Century Jet. Prima pootjes, maar toch ergens weer 'iets' met een 'maar'... Het ander grote merk was Sierra, maar de goede man kreeg ik niet te pakken. Dan houdt het op.

    De eerste set in de USA besteld, paste me standaard totaal niet naar de zin. Ja, wel voldoende voor een 'ARF-hork' maar voor mijn schaal benadering totaal niet.
    Deze set na een belletje met de USA, terug gestuurd om aan te passen + werktekening met maten, en zo de pootjes de juiste schaal-look te geven, hoe ik het graag zou zien terug komen. Verder 90 graads perslucht nippels aan te brengen, opdat er ook 'enig schaalformaat' wielen meegezeuld konden worden, net de nippels niet rakend. Echt perfecte service van Century Jet!
    Als gegoten passend.


    En zowaar dat lukte!

    DSCN1719-LR.jpg


    Zoals het P-40 betaamt, de pootjes niet verzonken in de vleugel, maar langs-lopend. Alleen het wiel in de kuip afgezonken. Mechanisme tijdelijk op balsa klosjes om het zaakje te verkennen, hoe het zou komen te staan. Pootjes ook op perslucht gezet, maar dat is zo los in de hand levensgevaarlijk. Iets voor een kippenslachterij.

    DSCN1720-LR.jpg


    Dit verhaal met maten ging mee naar Kentucky USA. Devleugel van de CMPro geprojecteerd op een schaaltekening van de vleugel...

    P-40-CJ-Job-LR1-150dpi.jpg


    Ander belangrijk punt. Ik wilde de kist niet elektrisch maken/vliegen, hoewel er een schitterend voorbeeld in Noorwegen vloog (via RC-Groups gelezen) op een frisse AXI met tandriem-reductie.
    De lipo was toen sterk in opkomst, Kokam, stervens duur, totale revolutie volgde later, maar er waren toen nog flink wat kant tekeningen, niet voor de massa. Maar de kist kon ook toen al zeer goed op brushless worden gezet. Wilde echter vast houden aan het benzine concept. Het ding moet brommen en grommen.

    Motoren in de picture.. Airmoki 20 (21,8 cc) van Airworld i of 3W24i, de laatste extreem prijzig. Het werd de eerste, daar zich toen een aanbieding voordeed. Deze motor werd in de USA overigens verkocht als RCS-140, werd er veel over geschreven, en dat was niet echt negatief te noemen.

    Model was bedoeld om er een standaard YS-140 viertakt in te schroeven. Zo staat het ook in de instructie. Maar dat was een dorstige nitro-slurpende tor, en ik zag de emmers methanol-mix bij bakken tegelijk al voorbij Klotzen... Saito... was nog niet benzine, dus dan nog steeds vette troep, zo ook met de prachtige Laser uit de UK. Maar een Saito FG-30 was nu zeker een goede optie geweest, ware het dus niet de bende Moki's thans in huis.

    Waarom ik aanvakelijk zo aarzelde... Een Moki inbouwen, betekende een flinke ingreep, want deze zou niet pardoes gaan passen op het houten bret, gezien de lange carburatie-keten achterop de motor, de breedte van het carterhuis, maar vooral ook de broos ogende 'luggen' om de motor mee vast te schroeven. Bovendien wilde ik de zaak af gaan hangen in rubbers. Met de bestaande motorplaat ook niet 1.2.3 klaar te maken. Met een freesbank was ik we dan wel uit gekomen, had ik iets bijzonders kunnen fiksen.
    Verder... DLE bestonden in 2008 nog niet... EEn DLE-20 was wellicht voldoende voor het model geweest?

    Toen de fonkelnieuwe Moki in 2008 eenmaal thuis lag, dacht ik weer later... koop een tweede gebruikte en ga daar mee aan het jassen door het luchtruim. Zonde om die nieuwe, toch wel eigenzinnige motor 'aan te breken'. Is gewoon een mooi object.
    Zo gezegd zo gedaan, doch de tweede motor bleek wat verder heen, dan de bedoeling was, en heb ik dus maar voorzien van een nieuw drijfwerk, althans, 'lagers en zuiger-veer-cilinder-set'. De krukas/tap en drijfstang leken nog dik in orde te zijn. Een redelijke investering aan materiaal.

    De motor zit nu in elkaar, de carburateur sectie losjes gemonteerd, omdat er nog flink gepast en gemeten moet worden aan de motorophanging, alle delen vlot op en af moeten voor proefmontage.

    DSC_2880-LR.jpg


    Onderstaand het probleem getoond, het lijkt te passen, maar dat doet het totaal niet. Krijg zo de carburatie niet weg geborgen. De motorsteun te smal bovendien, maar dat is niet zo een punt. Maar om dat de motorluggen zo rank zijn gegoten, durf ik deze niet als ophangpunt te nemen. Een tik en de boel is aan gort. En is het verdraaid lastig om de motor op rubbers, op deze wijze, gunstig verend, op de houten plaat af te hangen.
    Had wellicht nog wel met Hyde Motor mount achtige constructie gekund. Een bracket tussen de carb en motor geschroefd en een bracket om het voorste motorlager. Min of meer gelijk een conventionele automotor ophanging. De brackets -om dat te doen- zouden dan CNC vervaardigd moeten worden uit aluminium, of heel nauwkeurig gezet uit dikke allu-plaat.
    Ook weer zoiets. Dus dub, dub, dub. Dus de Powerfile stroef in het hout en oplossen zoals je regulier DLE afhangt.


    Plop! Past niet...


    DSC_2853-LR.jpg

    Voordat ik 'interruptie' krijgt... ik heb broodnodige P-40 vakliteratuur aangeschaft. Zonder scaalinformatie is het morren en gissen... heb dus veeeeel prachtige voorbeelden.

    Heerlijke boekjes om in te turen... Maar ook scherpe schaaltekeningen van de verschillende versies. Prima als referentie voor uitwerken. Daarnaast nog een Revell P-40E 1:32 voor nog meer schaalindrukken.

    DSC_2878-LR.jpg


    Aldus verder... Slopen kon beginnen... eerst braaf opstarten. Laat enkele stukken hout zitten voor het vormverband, en om de motor blijvend goed uit te kunnen lijnen, zoals de fabrikant het bedoeld heeft. Mocht ik ook nog eens van inzichten veranderen... Is de motor ophanging eenmaal functioneel, zal de snuit geen dragende functie meer hebben, maak ik deze mogelijk volledig afneembaar? Maakt het afstellen en schoonhouden van de motor eenvoudiger, zo ook het plaatsen van een demper?


    DSC_2870-LR.jpg


    Deze opening geeft mij nu de ruimte om eens wat beter in te schatten hoe alles gaat steken... en nog eens wat extra te slopen...

    DSC_2867-LR.jpg


    En dat geeft weer wat meer werkbare ruimte...

    DSC_2875-LR.jpg
     
    Laatst bewerkt: 10 mei 2016
    ramses en MikeMohawk vinden dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dan wat markeringsstreepjes en wat maten genoteerd...

    DSC_2879-LR.jpg

    Van links naar rechts... eerste streepje is stand carterdeksel, tweede is stand inlaat carburateur (nog zonder een toeter van een inlaat-kelk) Het spantje voorzichtig uitgefreesd zodat ik de vorm mooi kan overnemen voor een veel steviger fire-wall. Die om en nabij de tweede streep komt te zitten. Een aluminium motorplaat om de motor op te fitten via de boutjes vanhet carterdeksel, op die grotere plaat de silent blocks, die aan aluminium pylonnen/struts en dat zit dan weer vast op de fire-walgeschroefd.

    Overigens... breekwerk... de lijm liet markant vlot los van de epoxyromp. 1 tik en het brak al los. Wellicht niet verlijmd met een epoxy maar iets anders? Of een enigszins elastisch blijvende... maar toch weer broze epoxy-verkleving? Weet niet wat ze in China allemaal flikken. Lijt stevig... maar toch weer niet.

    En dan buiten... buiten mooiste weer van de wereld... maar een stijve bries... die noopten tot bouwhokactiviteit, en nu net vanavond is gaan liggen.
    Ja, nu ga ik geen accu's meer laden en naar het veld zeulen... NL momenteel de warmste plek van Europa! Duhh! Altijd weer jammer, een echte stormvlieger ben ik namelijk niet...


    Rascal staat er eigenlijk helemaal klaar voor... toch maar stug door knutselen denk ik...

    DSC_2877-LR2.jpg


    De koeling... zo lijkt het niets... moet nog echt wel wat verstandigs aan gaan gebeuren!

    DSC_2874-LT.jpg


    Wat anders... Niet ondertussen tijdens de koffie ben ik bezig even geweest met m'n landingsgestelletje, nee van het voorjaar.
    De Century Jets, hoe mooi ook, hebben toch een issue met de lichte doch zware wielen van DuBro. Die klappen niet mooi soepel terug. Heeft te maken met een simpel trekveertje, dat permanent onder spanning staat, de poot doet draaien, of daarin helpt. Even over gedacht om de CJ's om te bouwen naar elektisch + modificatie van dat veertje.

    Dat kon allemaalwel, maar dan met een meer dan stevige verbouwing.
    Kleine motortjes met reductiekastjes via Ali Bababa en een Lindinger SLR stuur-kastjes, krijg je het vast wel aan de praat.
    Maar dan ga je toch op zich nog nette pootjes ingrijpend verbouwen, in de hoop dat dat lukt?

    Gelaten voor wat het was, en braaf de Lindinger SLR elektrische neuspoot mechaniekjes ingekocht. Heb ik ook werk aan, maar dat lukt met een draaibankje wel. Ze klappen 100 graad naar voren, iets ter voorkoming van nose-overs

    Verder de roterende pootjes voor P-40 en Corsairs op You-Tube bestudeerd... die thans verkrijgbaar zijn, of in zwang waren...

    En dan m'n toepasbare variant verzonnen.
    Eerste verkenning, de witte 'koppelingsplaat' wordt toekomstig nog iets compacter. De kogelkop link nog iets ingekort. Hevel in hout, plaat in hout. Motor ontkoppeld, zodat je met een schroevendraaiertje de spindel kan bedienen, zien hoe het klapt en draait.

    Mechaniekjes hebben stevige pootjes, de verlengstukken, veerpoten zal ik bij Kenner in Duitsland gaan bestellen. Heeft ze passend voor de forse 8 mm diameter, en kan de veerpoot op lengtemaat voor je leveren.


    Links de originele, rechts het ontmantelde mechaniek met kogelkop verbinding en nog uit multiplex-plaat gemaakte hevel, die later uit aluminium moet worden gemaakt.
    De landingsgestellen gaan tot 14 kg, de P-40 gaat tussen de 5,5 en 7 kg wegen? Zou moeten houden.


    DSC_2869-LR.jpg


    Het betreffende veertje... De pal lockt met de poot uitgeklapt in de sleuf. Op zich een stevige oplossing.
    Probleem doet zich voor bij inklappen, de poot met het zware wiel kantelt niet lekker mee.


    DSCN1722-LR.jpg


    Moet nu ophangingen en veranderingen gaan uittekenen en wellicht wat hulpstukken. Vervolgens komen de kartonnen versies om te passen, om dat weer in hout of aluminium verder definitief uit te werken.

    Tot zovers en volgende update.
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2016
    ramses, johnnyb, Arnoud Snel en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Eerst maar eens wat tekenen dus, en dat gaat langzaam. Wegens het meten. Nog even wat oude RC-Universe en RC-Goups draadjes doorgesnuffeld... DLE-30 conversies...
    Tekeningen van Byron en Top-Flite Gold Edition erbij... Ik had zelfs de TF tekening laten opblazen naar een span van 180 cm! Poi! Want ik was van plan kielvlak en stabilo over te bouwen... dat valt nog even te bezien...

    Aldus... maten inharken en scan toevoegen van een stuk sloophout. De Moki nagemeten (nog geen bougiekap ingetekend). Zo kan ik straks gaan bepalen waar de struts van de motor komen te zitten, uitpasseren met 4 stevige silentblocks. 20 mm diameter. Waar de uitlaatbocht moet komen. Staan er nog niet in... Geen 3D ster, dus het gebeurt gewoon in m'n standaard werkomgeving... screendumpje...
    Daar waar de krumscheid delen komen te zitten, de hoek van de motor om de bocht binnen de cowl de ruimte te geven. Allemaal aftasten... daarna komt het plak en knipwerk...


    Schermafbeelding 2016-05-09 om 21.33.21.jpg

    Tot zovers...
    Gr Bas
     
    ramses vindt dit leuk.
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ben er nog lang niet, maar de inzichten zijn weer iets vergroot. Wellicht lastig te interpreteren...
    Maar... ik heb van de neus een digi-plaat geschoten met een 'lichte' telelens. Dit vanwege de verkorting die zo een objectief geeft, het geeft geringer perspectief, slaat de boel plat.

    De foto heeft natuurlijk iets lensvertekening, en sta ik ook niet 100% loodrecht voor het object, maar zo goed mogelijk. De lichte vertekening corrigeer ik uit op de computer, pas ik tevens de grote aan, naar 1:1 van het model, zodat ik 1:1 zuiver kan uitwerken, en kan uitprinten op mijn laserprintertje.
    De afbeelding van de neus als referentie voor 'projecties', dubbel-checken van maatvoering.

    Dan. De houten plaat die in de romp verlijmd is, heeft domping. Niet gemeten nog hoeveel, maar dat is nu eigenlijk nog niet nodig, omdat deze 'fabrieks' goed staat, en kan ik deze als werkbare 'horizon' in het platte vlak gebruiken, voor mijn metingen voor de uiteindelijke motorpositie. (hoop dat ik het een beetje duidelijk beschrijf).

    Heb gisteravond nog een slag kunnen maken, wat leidde tot een uitknipbaar resultaat, en kon controleren of wat ik gemeten, goed gemeten was. Soms is dat nameten heel lastig, en gebruik je hulpstukjes/slaafjes en passers om te lastige plekjes te staven.

    Van achter naar voren bekeken, de maat kuis tegen de motor vanaf het carterdeksel genomen. De motor staat hier onder een hoek van 19º. Rechts komt de bocht van de uitlaat te zitten, die ik nog bij Krumscheid of PEFA in onderdelen moet bestellen om te solderen. Verder zie je de contour van de romp op die plek ingetekend De ronde 'moppen' worden de Ø 20 mm trillingdempers, mogelijk met M5 draadstukken. In de tekening zie je ook lijnen getekend voor de side thrust van 2º (2,5º?) Wat ik zo ongeveer heb kunnen inschatten (voorlopig).

    Schermafbeelding 2016-05-11 om 22.59.49.jpg


    Hier even een paar flitsen van de plak en knip test. Beide kanten van het karton beplakt, hup met een mesje en een schaartje de boel vrij gemaakt.
    Feitelijk zie je alleen de achterkant van de motor, de opdikking zie je er niet in terug. Is de 19º iets te veel van het goede, maar het lijkt dat de motor de cowl niet raakt.
    Verder zit een boutgat voor de rechtse trillingdemper nog pseudo-ongunstig bij inbouwen. Je moet de bout (of moer) wel kunnen aandraaien.
    Kabouterpunt bovenop is de bougie-kap.
    Maar de totale meting van het volume/doornsnede klopte verder. Voor de wanddikte van de epoxyhuid had ik 1 mm ingeschat. Een ook dat klopte gelukkig aardig.


    DSC_2887-LR.jpg


    Hier nog even van uit een andere hoek bekeken. Is het me dus vooral om de stand van de motor in te schatten. Motorophanging wordt vergelijkbaar aan m'n Cloud-Dancer, uit dik aluminium plaat. En alles is in deze fase nog mooi nastelbaar op de computer. (maar het blijft een hoop gepiel hoor, deze aanpak!, kan vast sneller)


    DSC_2886-LR.jpg


    In principe dezelfde manier van ophangen als bij m'n Cloud Dancer... Op rubber sloffen.


    DSC_2267-LR.jpg


    Opvolgende meting wordt die van de fire-wall. Dat moet een sterke montagewand worden. Zelfde aanpak van meten. Deze komt ter hoogte van het andere streepje te staan. En mogelijk moet ik die wand uit twee 'helften' opbouwen om hem er tussen te kunnen wringen. De uithouders voor de trillingdempers zullen niet eens zo gek lang worden als ik het zo bekijk. Dan zou vanaf die plaats de romp dragend naar achteren toe worden.
    Totaal andere oplossing is al het resterende hout weg te nemen, en toch een box te bouwen, helemaal naar achter, en waarin dan ook de carburateur uitkomt om lawaai te dempen, de demper aan vast geschroefd zou kunnen worden. Iets wat eigenlijk van fabriekswege had gemoeten, was het model vast ook meer een succes geweest? De CMPro lijkt sterk op de ESP. Dezelfde 'lulligheid' in schaal. Zou men niet verbazen, dezelfde ontwerper. De CMPro schijnt goed te vliegen ook zonder flaps, de ESM zal ook vast goed vliegen.


    Vergelijk een ESM-P-40 e.a. die de hele kap er los om heen hebben hangen, niet dragend voor de constructie... Screendumje uit een artikel over de ESM/Lindinger... Kijk dat is lekker gemakkelijk werken op zo een bloempot.


    Schermafbeelding 2016-05-12 om 01.19.23.png


    Stukje instructie uit die manual... handig!

    Schermafbeelding 2016-05-12 om 01.30.07.png

    Dacht ik nog zo iets om te meten... een 'prop' vullend in het asgat prikken, of wel ja, door een geimproviseerde spinnerplaat uit resthout... goed gecentreerd, boorgat sluitend om dik stuk draadeind, dan er dat draadeind door, flinke ringen en moeren, zaak moervast draaien en vandaar uit alle punten in de omtrek meten... ach ja...

    Goed, tot zovers en voor wat het waard is...

    Gr Bas

    PS: Hier nog even een interessant aandrijfconceptje voor deze vogel...
    http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/576436-P40-Warhawk-1-85m-Elektroantrieb-für-6s-LiPo
    Ga ik toch nog even narekenen in eCalc ;). Het gewicht van die kist is ook interessant 5.400 gram...
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2016
    ramses, MikeMohawk en mig 3 vinden dit leuk.
  5. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Goed bezig bas
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nog even aan het tekenen geslagen na wat melig meetwerk. Dat alles in het zelfde bestandje. Maar heb het goed kunnen vertalen in een eerste mock-upje voor de fire-wall.
    Dit stuk moet dan in -schat ik- 6 mm berkentriplex worden uitgewerkt, om zo in een deugdelijk houwvast aan de motorstruts te kunnen geven, de krachten goed verdeeld aan de romp over te dragen, enige stijfheid te garanderen.
    Denk dat ik ook wat extra liggers ga inlijmen om de krachten beter te verdelen over het vlak. Temeer omdat ik de P-40-schaal-carburateurinlaat bovenop de romp beter in schaal uitgewerkt wil hebben, ipv de vreemde onbestemde druppelvorm die er nu op zit, maar ook nu deel uit maakt van de structurele neusstijfheid in het model.
    Zal ik de gaten moeten opvullen met nieuw zwaar glasdoek. De inlaat was ik van plan uit balsa op te trekken, naar tekeningen en fotodetailbeeld, met uiteraard een dun laagje glas voor de afwerking, epoxy of G4...

    Paste direct goed. In het centrum komt een gat om op de carburateur een kelk en K&N luchtfilter te kunnen zetten... Verder overweeg ik meer 'doos' verband aan te brengen met het opvolgende schot, nog net zichtbaar rechts. Maar wel dusdanig dat je nog ergens bij kan... slim puzzeltje wordt dat nog wel.

    DSC_2892-LR.jpg


    Hier zie je de aansluiting met de epoxywand... onderin de foto nog net zichtbaar de 'P-40 exaust' doorgang... die ook niet erg schaal is uitgewerkt, en er dus uit gezaagd gaat worden als de snuit z'n verband heeft. Bevorderlijk voor de ventilatie, of bijkans afstellen van de Walbro carburateur...

    DSC_2889-LR.jpg


    Met beide kartonnen meetstukken op z'n plek. De losse houtjes komen uit de motorsteun. Zaten bepaaldelijk niet goed verlijmd. Wipte ze zo los. Chinese HiFi lijmtechniek kwam goed uit, maar vraagt voor het hele model een check... Maar het schot leek als 1 stuk op z'n plek gedraaid te kunnen worden en hoeft niet uit losse segmenten samengesteld verlijmd te worden...

    DSC_2894-LR.jpg

    Wel... Voor wat het waard is... :)

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2016
    ramses vindt dit leuk.
  7. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Inspirerend bas
    Zo kan ik t bij mijn p40 ook wel s aanpakken.
    Daar wil ik de 120 met reductie inproppen....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Waarom hang je dat blok er zo scheef in eigenlijk? Past het dan beter?
    Questions, questions.
     
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Idd... Waarom niet Femmo? Als het maar een beetje onder de snuit past. Het is nu bij mij al woekeren... Daarom bijtijds de uitlaat erbij betrekken. Nog niet alles te snel definief uitwerken, soms moet het over... en dat is niet te best...

    Ja, Mike, dat heb ik gedaan vanwege de uitlaatbocht. (Ik had dat bovenin tussen de lappen tekst al genoemd, je moet er maar net over struikelen).
    Zo hoef ik niet de cowl te doorboren, wat ik zonde zou vinden. Het vlieggedrag zal het niet beïnvloeden. Het wel heel belangrijk dat er een goede geconscentreerde stroom koellucht op de cilinder wordt aangevoerd.
    Daarbij is de grote min of meer niet zo heel belangrijk, wel de uitstroom echter, die moet gemakkelijk en ruimhartig verlopen. De bocht die daar komt te zitten is zo uit m'n hoofd Ø 22 mm rvs buis. Die bocht mag ook weer niet te strak de hoek om, de gasstroom niet te veel te remmen? Kortste klap is standaardmateriaal van Krumscheid te gebruiken. De stukken moeten dan zilvergesoldeerd worden op hoge temperatuur. Of andere constructie. Maar ik wil proberen het toch eenvoudig te houden. Je kan snel verzanden in 'things to do'.

    Het is dus nog niet einde sloopwerk of einde plannen. De in de foto zichtbare 'trommel' vleugelophanging, vleugel verbinding dmv aluminium 'duvels'... toont een te krappe doorlaat. Die gaat straks veel verder open.

    DSC_2856-LR.jpg


    ...Verder wil dat dat deel nog verder uitwerken zodat je louvres mooier zichtbaar krijgt...
    Beziet hieronder de 'www-gekaapte' afbeeldingen... Kijken of ik er een goede vertaalslag van kan maken. Je kan deze koel-voorziening bewegend maken, maar dat gaat me wat te ver...


    Vq51650.jpg

    warhawk-035b.jpg



    Beetje normaal vliegend zijn de louvres gesloten. Aan de grond wijd open om olie en 'water' te kunnen koelen. Ook hier de bron: © i-Klepto

    1244541272_J7X0330.jpg



    Moet toch wel heerlijk 'wentelen in behagelijkheid' zijn met zo een lading bouwdozen in je achtertuintje... Heel voorzichtig grasmaaien... dat wel... dat domino effect... oeh!

    P-40WalnutRidge002a.jpg

    PS: De Krumscheid KS4 25 083 inbouwen... ook zo feestje... zit de proporties een beetje af te tasten... en gaat mogelijk een zelfbouw worden... :confused:

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2016
    ramses vindt dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Tum, tum, tum... even een micro-, microupdate. Het is nu stug wachten op onderdelen.
    Silent-blocks van de juiste afmetingen, een uitlaatbocht met demperje erbij uit 'verwegistan' en een strakke inlaatkelk met luchtfilter bij onze Oosterburen, waarvan ik hoop dat dat alles gaat werken, het niet te veel de lucht remt. Kelk + carburateur maakt het tot een behoorlijke installatie (hoerentoeter)
    Daar kan ik dan omheen gaan instellen en bouwen. Zal nog wel even duren voordat alles binnen is. Andere zaken fixen? Neeh?... Eerst de motor in het gareel. Daarvan wil ik zeker zijn dat ook alles lukt zoals ik me voorstel.
    Gr Bas
     
  11. Haanskorf

    Haanskorf

    Lid geworden:
    4 mei 2016
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Roosendaal
    Heerlijke draad om bij te houden deze, volg m nu een tijdje. bouwkundigheid genoeg als ik zo eens naar de foto's kijk. Ik kijk er naar uit om meer te zien :D
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik wacht eerst ook nog even op m'n bestelde uitlaatspruitstuk... dan kan ik verder met plannen in de snuit.
    Zal nog wel even wat tijd over heen gaan :)
    Om de tum, tum-tijd te verdoen pak ik snel even een Calamato Spôhrt aan. Omturnen in een Super Sport.
    Daar kan m'n gereviaseerde 46 AX MK1 op worden ingetuft. (geen draadje)
    Gr Bas
     
  13. Haanskorf

    Haanskorf

    Lid geworden:
    4 mei 2016
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Roosendaal
    gaaf! veel plezier!
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zo! M'n uitlaatje was voor het weekend binnen. Mooi.
    Ook een keurig dempertje erbij, in KS stijl.

    Maar het was me vooral om het bochtje van doen. De manier waarop het gemonteerd is, toegankelijkheid van de beide boutjes en het uiteinde behoorlijk in het verlengde van de motor, zodat de demper mogelijk onder de vleugel gemonteerd kan worden. Het was een beetje gokken, maar pakte gelukkig opperbest uit.

    Ben van plan een roodkoperen pakking te gaan maken. Nadat dat heet is gestookt, wordt koper zachter, zal het iets richten bij aantrekken.
    Heb nog een mooi stuk vlakke koperplaat van enige dikte uit een uitgefikte grafische PC kaart!

    Koperen pakkingen? Iemand ervaring op dat gebied bij 2-takten van dit formaat?
    Alternatief materiaal. Aluminium of een hittebestendige uitlaatpakking verknippen van een auto...

    Pakkingen zijn meegeleverd, echter... het spruitstuk-bochtje heeft deze blije vorm niet.
    Is rechthoekig van vorm, de ronding steekt dieper. De pakking ligt daar dan open en bloot en krijgt een hete gasstroom op zich afgevuurd. Met koper zal de hitte mogelijk beter afgevoerd worden, minder erosie?


    DSC_2880-LR2.jpg


    Provisorisch aan de motor geschroefd...

    DSC_2919-LR.jpg
    DSC_2917-LR.jpg

    DSC_2914-LR.jpg

    Met deze vaste uitgangspunten in de hand kan ik de motor dan ook mooi richten, alles binnen het motorkapje houden. Eens rustig alles verder uitwerken... Heerlijk!

    Wordt vervolgd!

    Gr Bas
     
    ramses vindt dit leuk.
  15. Paul1967

    Paul1967

    Lid geworden:
    22 mei 2016
    Berichten:
    45
    Locatie:
    Koningsbosch
    Soooo Je bent erg goed bezig Bas, :thumbsup:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Koper? Volgens deze gasten is het allemaal rozengeur en maneschijn. Dus geen nitromeur en rookgordijn!

    Ik zeg doen! :D
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooie bijval Mike! Interessant stukje. Voor WOII was eigenlijk alles koperen pakking in cilinderkoppen. Tot ver in de jaren 50 aan toe.
    Heb gisteren het oude videokaart-plaatje verzaagd op de figuurzaag. Daarna even goed heet gestookt om het materiaal 'zacht' te maken en rustig laten afkoelen. Maar mogelijk moet ik een iets dunner stukje nemen, zal eerst deze even proberen. Bijkans is het een legering met 'iets' toegevoegd.
    Wordt in het verhaaltje ook een koperpasta beschreven als vulmiddel voor de kleine oneffenheden. Echt hard kan ik de zaak ook niet aantrekken. Dan breken de aluminium montage punten. Zo sterk is dat ook niet.
    Soms helpt een beetje grafiet en vet ook.

    Dat de warmte geleiding van koper heel goed is merkte ik gisteren maar weer tijdens het boren van een 4,5 mm gaatje. Plaatje werd snel te heet om vastte pakken... jaja.

    Uiteraard is voor het maken er weer een sjabloontje aan vooraf gegaan... de rest was handwerk.
    Zagen en vijlen.

    Een 'gemiddelde' van twee flenzen... Photoshopmontage, daarna overgetekend.
    Printje en spuitlijm. etc Doorvoer is fractioneel groter dan de poort in de cilinder.

    Schermafbeelding 2016-06-16 om 11.14.19.png

    Groet Bas
     
    ramses vindt dit leuk.
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    -edit-

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2023
  19. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Prima bouwjaar! Mijn dame is ook 34 ;)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    P1050431.jpg


    P-40WalnutRidge002a.jpg

    Ik vind de gelijkenis opvallend.....
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2016

Deel Deze Pagina