CNC Design en Vrees software?

Discussie in 'Modelbouwsoftware' gestart door jorrie, 26 feb 2011.

1. jorrie

jorrie

Lid geworden:
    2 jul 2009
    Wie o wie heeft ervaring met of weet of er software is waarmee je een CAD 2/3D model kunt inladen en kunt vreezen op een machine?

Ik wil uit carbonplaat van 2/3/4/5 mm graag een aantal vormen vrezen, het mooiste lijkt mij dit om dit te doen door op de computer de constructies en onderdelen te ontwerpen en vervolgens op een vreesmachine uit te vrezen.

Ik zoek geen dure oplossing van duizenden euros maar iemand die me tegen vergoeding hier eventueel mee kan helpen. Het gaat om het vrezen van een ontwerp van circa een 20 tal onderdelen uit een plaat carbon.

Ik gebruik momenteel Cinema 4D maar dat is wat complex iemand een alternatief? Ik kan me herinneren dat er voor Windows een applicatie was met bijbehorende vreesmachine waarmee je vleugelribben kon ontwerpen en printen, mischien is dit iets wat gebruikt kan worden.

Thx

2. Gert-Jan

Gert-Jan

Lid geworden:
    27 sep 2007
    Zelf teken ik in one space disgner en maar ik de g-codes in visuall mill. Alles 2 of 3 D.

Gert-Jan

3. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Betekenis:
    vrezen: vre - zen
    (vreesde, h. gevreesd)

1
    bang zijn voor: het ergste vrezen, voor iets vrezen ;

2
    ontzag, eerbied hebben voor: God vrezen
    vrezen: duchten, schromen, schuwen, bang zijn

4. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Ik ben nie bang nie

5. R2D2

R2D2

Lid geworden:
    18 jun 2003
    Je moet eerst een ontwerp tekenen met bijvoorbeeld autocad
    dan omzetten naar g code met bijvoorbeeld BOCNC
    dan frezen ( Frezen met een F niet met een V )
    met bijvoorbeeld WINPC-NC

Het is echt niet zo makkelijk als je denkt

6. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Voor het tekenen gebruik ik Rhiniceros (opslaan als dxf) En voor de freesbestanden gebruik ik de software van vectric (vcarve pro).

Voor eventuele gratis opties kan je van google het programma sketchup gebruiken en om het naar freesbestanden over te zetten bijvoorbeeld Bocnc en cambam.

Voor 2D kan je ook programma's als coreldraw gebruiken.

Cor

7. Gert-Jan

Gert-Jan

Lid geworden:
    27 sep 2007
    Vcarve is toch specifiek voor texten??

gj

8. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Nee hoor, je kan daar hele tekeningen in maken.
    VCarve Pro - Features

Ik gebruik het om de vectoren die ik heb getekend in freesbestanden om te zetten , een makkelijke functie is "nesting" , om zo min mogelijk afval te krijgen en het materiaal optimaal te gebruiken en natuurlijk de tabjes die dit programma automatisch kan maken. Werkelijk een super programma.

Cor

9. jorrie

jorrie

Lid geworden:
    2 jul 2009
    Thanks voor de info, ik heb nu autocad voor de mac geinstalled dat werkt al heel wat prettiger dan cinema 4d wat toch meer voor animaties en dergelijke bedoeld is. Ben van plan nu alles netjes te ontwerpen in autocad en daarna eens te gaan kijken of ik het op een *F*reesbank kan laten frezen, geen idee wat dat kost en waar dat kan, neem aan dat autocad wel een gangbaar formaat is wat elke bank kan inlezen toch. Greetz!

10. corvl

corvl verslagschrijvers

Lid geworden:
    6 sep 2002
    Ja hoor, gewoon de bestanden aanleveren in dxf formaat.

Cor

11. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Dat is de Rolls-Royce onder de teken programma's !!:banana:

12. jorrie

jorrie

Lid geworden:
    2 jul 2009
    Thx voor alle tips, waarschijnlijk toch maar gewoon eerst eens printen en dan met een dremel Frees uit carbon plaat frezen en bijschuren, ik hou het CNC gebeuren even in me achterhoofd, allemaal heel mooi spul maar ook erg technisch en duur voor een leek als mij ;)

13. FlyingDutchman

FlyingDutchman

Lid geworden:
    19 mrt 2011
    Ik ben CNC Programmeur/Frezer en wij gebruiken op het werk Tensor. Om een programma te maken vanaf een tekening zet ik de contouren van het te frezen product in tensor en met een paar muisklikken heb ik een bijna kant en klaar programma. Vervolgens stuur ik het progje naar de freesbank en na een paar kleine aanpassingen kan ik beginnen. erg fijn programma en zou niets anders meer willen.
    Groet Bas

Laatst bewerkt: 19 mrt 2011
  14. Belgarath

Belgarath

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Zelf gebruik ik AutoCad om te tekenen, hoofdzakelijk omdat ik daar al 20 jaar mee werk en het goed ken.
    Om te frezen heb ik op mijn portaalfrees USBCNC soft- en hardware geinstalleerd.
    USBCNC leest dxf files direct.
    Werkt goed.

Danny

15. FlyingDutchman

FlyingDutchman

Lid geworden:
    19 mrt 2011
    Er zijn inderdaad veel wegen die naar Rome leiden en alle met een zeer goed eindresultaat. Mijn werkgever heeft sinds kort OneCNC aangeschaft en blijkt ook van een dfx bestand na het invullen van wat parameters direct een cnc programma te kunnen maken maar daar heb ik zelf nog niet mee gewerkt. Zelf werk ik met een Mikron freesbank en 4e as met Haas besturing. Groet Bas

16. FlyingDutchman

FlyingDutchman

Lid geworden:
    19 mrt 2011
    @Jorrie ik kan eens navragen op m'n werk wat het kost maar dat hangt van de complexiteit van de producten af, als je een schets hebt zou ik een exacte en vrijblijvende prijsopgaaf kunnen laten maken.
    Groet Bas

Laatst bewerkt: 19 mrt 2011

Deel Deze Pagina