co2 motoren help!!!!!

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door hannesie, 16 sep 2006.

  1. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.268
    Locatie:
    rotterdam
    Ik heb pas geleden een co2 motortje aangeschaft en hem laten proefdraaien op perslucht via een compressoortje.Hij draait leuk en ik dacht dat ongeveer 7,5 bar wel een goede druk was.Tot mijn verbazing(ben nog een beginneling wat co2 motoren betreft wat technische kennis betreft) zou deze motor moeten ronddraaien op 1100 Psi.Dat is omgerekend in bar ongeveer zo'n 78 bar.Ik schrok me rot op wat voor druk dat ding draait.Klopt het dat dit zo is of heb ik een verkeerde vergelijkingstabel gebruikt?Kan een medeforumlid of leden mij wat meer info geven omtrent deze motoren en bij wie in nederland kan ik een vul apparaat kopen om het tankje tevullen met co2.
     
  2. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Ik ben ook nog beginner op gebied van CO2. Ik heb onlangs gehoord dat Wijnand de Joode die ergens in Limburg moet wonen een expert is.
    Ik heb nog nooit motoren op perslucht laten draaien. Als hij goed draaide op de druk die je gaf kan je omrekening wel eens verkeerd zijn geweest.
    CO2 is helaas een beetje over. De GM motoren (Gasparin-Modela uit Tsjechie) die in de jaren 90 zeer populair waren bijvoorbeeld sinds enige tijd niet meer gemaakt, en volgens mij worden er ook geen andere CO2 motoren meer gemaakt.

    Het vullen met CO2 kun je doen via kleine patronen die gebruikt worden om spuitwater te maken, maar ook in slagroomspuiten. Probeer eens in een gespecialiseerde kookwinkel. De houder is als het goed is bij de motor bijgeleverd. Deze patronen zijn niet goedkoop en snel leeg. Daarom gebruikte men (en gebruikt men in Engeland nog wel) grotere CO2 flessen (ter groote van een frisdrankfles) waarbij je een speciaal verloopstuk nodig had om de tank te vullen. Die dingen zijn in Nederland niet te koop (ook nooit geweest overigens). Je kunt proberen of Flitehook of SAMS in Engeland die hebben en kunnen opsturen. Probeer hun websites te vinden via Google. Kan zijn dat ze geen CO2 flessen mogen versturen!

    Verder zullen andere mensen je moeten helpen.
    PP
     
  3. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Laat Stefan Gasparin het maar niet horen http://www.gasparin.cz, nog steeds in alle maten en kleuren ...
     
  4. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Kijk ook even op de links bij gasparin op de site, daar staat zowat alles wat "klein spul" levert .....
     
  5. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Goed om te weten, blijkbaar is dus alleen de massaproduktie i.s.m. Modela gestaakt. Kun jij ons iets verder helpen? Ik zit namelijk grotendeels met hetzelfde probleem. CO2 patronen zijn wel te vinden, maar je moet goed zoeken en betaalt je blauw. Ik heb wel een grote CO2 fles met adapter (van iemand overgenomen), en die kan ik wel laten vullen of omruilen denk ik als ik naar een groter evenement in Engeland ga, maar als ik een tankje wil vullen blijft hij sissen, dus ik denk dat er een afdichtingsrubber verdroogd is. Ik durf de boel alleen niet los te draaien want ik weet niet hoeveel druk er achter zit en ik weet ook niet of ik aan een geschikt vervangend rubber ringetje kan komen. Ik heb ook motoren die ik niet aan het lopen krijg. Ik heb de naam van Wijnand de Joode van iemand anders gehoord, maar heb hem zelf nog nooit gesproken. Weet jij iemand die van wanten weet op CO2 gebied?
     
  6. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.029
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    CO2 patronen kun je ook vinden bij de slijter!

    worden gebruikt voor biertaps....
     
  7. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Wijnand is vaak aanwezig bij de indoormettings te Alphen NB, schiet m daar eens aan (niet letterlijk aub)
     
  8. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    ook bij de fietsenmaker, daarmee pompen ze banden (met name racefietsbanden) heel snel op, maar die zijn volgens mij veel duurder dan patronen voor bijv. slagroomspuiten.

    Hoe groot zijn die patronen voor thuistaps? De patronen die je nodig hebt zijn (uit mijn geheugen) ongeveer 6 cm lang en hebben een doorsnede van ongeveer 2 cm, rond van achteren en aan de voorkant een tuitje. Bij het 'aanbreken' wordt er een gaatje in het tuitje geprikt.

    De CO2 flessen die indertijd (en in Engeland nog) de 'veel-vliegers' gebruikten hadden de grootte van een frisdrankfles.
     
  9. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Inderdaad een schatkamer aan gegevens! De eerste les: houd het CO2
    tankje koud!!!! Koelen!!! Dus niet warm!! Dit thema loopt door alle artikelen van der Fritz.

    De vulgraad en de werkdruk zijn temperatuur afhankelijk.
     
  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.174
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    ben ik even blij dat ik electro vloog in :zon: Spanje :zon: .... :D
     
  11. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.268
    Locatie:
    rotterdam
    Wat betreft de info die ik aan het vergaren ben heb ik al een hoop te pakken van ene Fritz Meuller.Ik heb zo'n 50 side's van google doorgenomen en ben via een side die ging over co2 motoren bij hem terecht gekomen.Staat een hoop in hoe af te stellen en over het vullen van het tankje.Dit moet in gekoelde toestand gebeuren.Verder staat er wat over de co2 vulflessen en de soorten nipples de je moet of kan gebruiken.Ik zal een kijken of ik nog kan achterhalen via welke side dit was(ben nog een beetje duizelig van het zoeken).Het motortje dat ik heb draait trouwens op 1100 psi.Dat is omgerekend een kleine 87 bar(ik kon hetzelf eerst ook niet geloven maar het is echt waar).Deze motortjes werden en worden nog steeds geruikt in het 1fk gebeuren(vrijevlucht zwevers)en uiteraard in de peanut indoor vliegtuigjes.Vooraad co2 is te verkrijgen o.a bij sportzaken(patronen van 8 en 12 gr)maar ook als je een grotere voorraadtank wil hebben bij het paintball gebeuren(daar kan je ook zo'n co2 vulling kopen maar is dan wel ongeveer 500gr en kan je wat ik te weten ben gekomen ook na laten vullen).Uiterst belangrijk is dat je co2 koel moet bewaren en nooit in het directe zonlicht moet blootstellen(voorraad menemen in een koelbox naar het veld of indoorhal).
     
  12. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Je hebt de essentie direkt te pakken Bruno.
    Bedenk eens hoeveel europeanen met heetwaterzakken e.d. hebben rond gelopen op het vliegterrein! De paradox is , dat door de CO2 te koelen geen bevriezing IN de leidingen plaatsvindt. Plus dat de Fritz zijn motorloop heeft verdubbeld.
     
  13. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.268
    Locatie:
    rotterdam
    Ja dat weet ik maar nu moet ik er nog achter komen hoeveel seconden Co2 tanken je nodig hebt om een 13cc tankje goed te vullen.Is daar soms een rekenformule voor of is het uitbroberen(als er teveel inzit dan kan het wel een exploderen).Ik hoop dat daar iemand met ervaring kan vertellen.
     
  14. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Ik weet niet of het wat uitmaakt maar slagroom patronen zijn niet gevuld met C02 maar met N2o (lachgas!)
    Misschien leuk voor de autobouwers onder ons om een schaal nitro installatie in hun bakkie te bouwen :D
     
  15. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Dat is waar ook. Je proeft het verschil direct! Ik weet alleen niet wat er met je whiskey soda gebeurt als er N2O doorheen jast!
     
  16. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    Nee serieus. ik ben kok van beroep en ik heb die dingen elke dag wel in mijn handen !
    Op de verpakking staat echt: inhoud: N2O.

    Als je het niet gelooft of er over twijfelt, zoekmaar eens op google op " kidde patronen en lachgas"
     
  17. packard

    packard

    Lid geworden:
    23 feb 2004
    Berichten:
    957
    Locatie:
    naaldwijk
    Ik geloof je! Ik heb eens slagroom gegeten die was gespoten met CO2.
    Het smaakt echt zuur!(hco3). Die fout maak je maar een keer
     
  18. jesse

    jesse

    Lid geworden:
    25 jun 2006
    Berichten:
    1.153
    Locatie:
    Groot Ammers
    :D zou kunnen, dat weet ik niet, maar de reden dat ze N2O gebruiken is dat het een veel luchtiger resultaat geeft.
     
  19. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.314
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Het is al weer een jaar of 4 of 5 geleden dat ik patronen in de kookwinkel heb gekocht. Ik zal eens kijken of dat CO2 of lachgaspatronen waren. Uiteindelijk gaat het natuurlijk in de eerste plaats om de druk. Misschien waren de patronen daarom wel zo duur.

    @ Hannessie: je moet het tankje gewoon volkrijgen en dat kost niet meer dan enkele seconden. Je kunt niet overtanken, want als de druk hoog genoeg is krijg je er gewoon niets meer bij. Ik denk dat de tank wel in een sconde of 3 vol is, dus als je 5 langzame tellen vasthoudt moet het goed zijn.

    Het maakt wel uit of je bij het tanken je patroon met de opening naar beneden houdt (dus de vulnippel van de tank omhoog) of naar boven (dus de vulnippel naar beneden). In het eerste geval vul je de tank van de motor met vloeibaar CO2 en heb je een veel langere motorloop, in het tweede geval vul je de tank van de motor alleen met gas en heb je een veel kortere motorloop. Dat laatste wordt gebruikt voor testvluchten, of als je buiten vliegt en een korte motorloop wilt om je model niet in een thermiekbel kwijt te raken (als je geen timer hebt).
     
  20. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.268
    Locatie:
    rotterdam
    Ik ben aan de juiste co2 patronen gekomen en heb de motortjes laten draaien.Ze draaien lekker rustig maar moet nog uit zien te vogelen door middel van experimenteren om de maximale vulling erin te krijgen(vloeibaar dus)en ook door het afstellen van de cilinderkop om de maximale looptijd eruit te halen.Ook ga ik proberen om het toerental variabel te maken om door middel van een servo de cilinderkop te draaien.Dit moet mogenlijk zijn.Geld uiteraard niet voor de vrije vlucht maar wil deze motortjes graag gaan gebruiken voor rc-indoor.Daarom heb ik dit draadje ook hier geplaatst omdat deze motortjes alleen maar voor de vrijevucht werden en nog schaars worden gebruikt.Ik hoop dat jullie het me niet kwalijk nemen omdat ik graag alle info over deze motortjes en technieken wil leren kennen om dit mogenlijk te maken.
     

Deel Deze Pagina