Coaxiaal heli FPV platvorm

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Wartexx, 9 sep 2010.

1. Wartexx

Wartexx

Lid geworden:
    2 mei 2004
    Hallo,
    In dit draadje wil ik ervaringen en tips uitwisselen over het gebruik van FPV op een (coaxiaal) heli. Reden hiervan is dat ik deze week een Esky big Lama heb gekocht, met als doel FPV helicoptervliegen in de woonwijk.
    Vanavond alles aan de gang gekregen zoals ik het wilde, en heerlijk rond kunnen tuffen. Mijn droom om de buurt te verkennen vanuit de lucht is nu werkelijkheid geworden :D, Reden om niet voor een quadrocopter te kiezen, zoals vaak gedaan word is voor mij het kostenplaatje. Een Lama is al te koop voor 70 euro, wat er ook voor zorgt dat je er toch iets meer mee durft en de ervaring leuker maakt.

En dan nu de heli zelf,

De heli is helemaal stock, op de extended inner shaft na, dit helpt voorkomen dat de heli een bladestrike ( bekend fenomeen bij coaxiaal heli's) krijgt. Ook lijkt de heli nu stabieler te zijn. Daarnaast heb ik 2 heatsinks op de motoren aangebracht, aangezien ik een zwaardere accu + fpv setup mee naar boven moet slepen en de motoren het dus nogal zwaar hebben ;) . Ik vlieg met een 1500 mah accu, ipv de standaart 800 mah, dit geeft een vliegtijd van ca 15 minuten.
    Als videozender heb ik gekozen voor een 10mw van immersion, Mijn ervaring met de zenders van trimersion is, dat ze zo goed ontstoord zijn dat een apparte video accu niet nodig is. Als camera is ook in budget opzicht een panasonic 161 geplaatst.

Enigste wat mij bij deze setup nog stoort is dat ik op 2,4 ghz vlieg, en dus relatief veel storing van omliggende draadloze netwerken heb.

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die een coaxiaal heli gebruiken om luchtopnames te maken?

Groeten
    Harm

Laatst bewerkt: 9 sep 2010
  2. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Ik heb ook eens met dit idee gespeeld, maar was bang dat het extra gewicht de heli al snel parte zou spelen.
    Heb je er wel eens last van dat de bovenste rotor in een wat scherpere bocht de kluts kwijt raakt?
    Ik meen eens een video gezien te hebben op vimeo van zon coaxiale FPV, vloog behoorlijk mooi maar soms deed die top rotor moeilijk.

15 minuten vliegen vind ik iig een behoorlijke prestatie. ;)
    Heb je al aan brushless gedacht?

3. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
    Ziet er echt netjes uit.

Misschien nog een punt van verbetering. Koop de extreme blades, deze hebben een hogere efficiƫntie en meer draag kracht. Ze zijn ook nog eens onverwoestbaar terwijl de standaard bladen bij het minste of geringste al breken.

4. Wartexx

Wartexx

Lid geworden:
    2 mei 2004
    @ sven, tuurlijk heb ik aan brushless gedacht ;), maar de prijs van het naar brushless converteren zou voor mij echt niet opwegen tegen de geringe voordelen, verder blijft deze heli een coaxiaal heli, ik heb de uitslagen nu op 60 gezet, en ik kan nu zo gek doen als ik wil, bladestrike of raar doen van de top rotor is echt uitgesloten. De big lama lijkt wat dat betreft erg stabiel.
    Ik zou als ik wil een 2200 mah kunnen nemen voor nog meer vliegtijd, power zit er voldoende in het beesje, ik hover nu op halfgas.

@ Hugo, Extreme blades zitten er zeker aan te komen in de toekomst ;) alleen eerst maar eens de standaard blaadjes vermorzelen. Ik moet zeggen dat ze het tot nu toe nog goed uithouden.

Morgen maar eens gaan spelen met het wel of niet gebruiken van een patch/ omni antenne en kijken welk videokanaal het minste storing geeft.
    Even wifi inspector de omgeving gescant, en daaruit blijkt dat het merendeel van de netwerken op 2.462 zit, en zowiezo al het wireless boven de 2.432 Dus morgen ga ik 2,410 maar eens proberen ^^ , net even binnen geprobeerd, en dan krijg ik met de patch als ik goed richt af en toe rtl 4 erdoorheen XD dus ben benieuwd hoe dat uitpakt...

5. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Opnemen die handel harm!! Ik ben heel erg benieuwd:)

6. Wartexx

Wartexx

Lid geworden:
    2 mei 2004
    Filmen gaat zeker gebeuren remy ^^, zit op t moment alleen nog met een ligt kromme hoofdas :( kleine trilling dus, zeker niet onvliegbaar, maar mooi is anders ;), vandaag getest zonder patch met omni antenne, maar dat maakt het er eigenlijk niet beter op :(, patch antenne lijkt toch verder te komen, wel heeft het switchen naar kanaal 1 geholpen :D ik zit nu netjes onder alle wifi storing :D, niet dat ik echt ver kom, maarja t blijft een woonwijk he ;) en ik vertrouw die esky ontvangers ook voor geen meter. Binnenkort wil ik naar het bos, om daar tussen de bomen door te raggen. Ik heb een breedhoek lens op de camera zitten, waardoor ik een heel goed beeld van de omgeving heb :D hier in de straat tussen de bomen door slalommen gaat al goed :D, af en toe raak ik wel eens wat (bomen) maar de lama slaat zich er goed doorheen en crashen is nog niet echt gebeurd. Ook de windgevoeligheid valt me erg mee :O , soms heeft hij erg moeite met vooruit komen, maar onbestuurbaar is het zeker niet.

7. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Harm hoe is het ermee? Main shaft al vervangen of..Nog steeds benieuwd naar een filmpje:)

Deel Deze Pagina