Compass 6HV bouwen door een beginner

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Punie, 7 dec 2012.

1. Punie

Punie

Lid geworden:
    31 mei 2012
    Hallo iedereen,

Allereerst wil ik mezelf even voorstellen.
    Mijn naam is Kristof ik ben 30 jaar en woon in Belgisch Limburg.

Ik ben ooit (15 jaar geleden) begonnen met vliegtuig modelbouw en na enkele jaren uit de hobby te zijn geweest ben ik in juni dit jaar besmet door het heli virus.

Ik heb in juni een mcpx aangeschaft en even later een Raptor E550.
    Ook staat hier een nano cpx en een 130X op de plank waarmee ik al heel wat uren plezier heb gehad.
    Ik heb sinds die bewuste dag in juni dan ook geen enkele dag overgeslagen om te oefenen, zowel buiten als op de sim.

Tot zover mijn voorstelling nu over naar de feiten van de dag.

Ik heb zonet contact opgenomen met Rogiër van Rigidheli om binnen een goede week een kit op te halen van de Compass 6HV.

Setup zal zijn:

- Compass 6HV FBL with YGE90HV, Motor & Blades 6HVFBL
    -
    3x
    MKS HBL 950op de swash.
    -
    MKS HBL 980op de tail.
    - MSH Brain
    - Western Robotics Hercules Super BEC V2

Ik heb dit draadje gestart omdat dit mijn allereerste build zal worden en ik ongetwijfeld vragen ga hebben over bepaalde dingen. Ik zou ook graag alles echt goed doen want half werk hou ik niet van.

De setup van de Compass staat zo goed als vast, alleen de FBL unit ben ik nog niet helemaal uit dus hoor ik graag jullie meningen en/of ervaringen.

Alvast bedankt voor jullie input, ik ben zeker dat het op deze manier helemaal goed gaat komen :grin:

Tips:
    - BEC -- is een Western Robotics geworden
    - Ballink ruimer -- check
    - Tail aansturing goed contreleren dat alles soepel loopt -- to do
    - rcbooya canopy mounts -- rcbooya
    - Ander canopy voor betere zichtbaarheid -- ik ga afwachten hoe de originele me bevalt
    - Siliconen spray voor belt -- check

Laatst bewerkt: 17 dec 2012
  2. I B Aces

I B Aces

Lid geworden:
    10 sep 2010
    Dat is een serieus goede heli met een top setup!
    Persoonlijk zou ik voor Vbar gaan maar van wat ik gezien en gehoord heb is de Brain verre van een verkeerde keus.
    Ik zag het niet staan maar ik neem aan dat je ook een Bec besteld hebt want die zit niet op de HV series van YGE.
    Dat het met je heli goed gaat komen weet ik ook wel zeker, Rogiër zal je zeker verder helpen als je er niet uit komt!

Succes en veel plezier alvast!

Groeten Iwan

3. gevaho

gevaho

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Ik sluit me helemaal aan bij Iwan.

Mijn 6HV heeft in een jaar tijd 425 probleemloze vluchten gemaakt en hij gaat nog steeds alsof ie nieuw is.

Ik vlieg zelf met de Brain en ben er erg te spreken over, doet zeker niet onder volgens mij voor een V bar.

Verder is de Brain wat beginner vriendelijk door een iets eenvoudigere setup en software als die van de V bar. Maar voor welke unit je ook gaat ze zijn alle 2 top.

Verder idd een BEC erbij zoals Iwan al melde, Ik vlieg met de Wr Super bec direct op 12 S.

Als je toch naar Rogiér gaat laat kijk anders ook eens naar de Gryphon BEC ook erg goed.

Succes met je build en heb je vragen geef maar een gil.

Enkele tips,

Zorg voor een Balllink ruimer , alle Compass links moeten geruimd worden. Verder goed de onderdelen van de tail aansturing controleren dat ze super smooth zijn. Verder is er weinig op aan te merken.

Verder de Compass heli's zijn erg handig in elkaar te bouwen en vliegen standaard als een dolle!!!

4. chrisdv

chrisdv

Lid geworden:
    15 jan 2010
    Nog iets aan de motor lagers gedaan? of blijven die zo lang goed?
    Het enige nadeel vind ik dat het lager kan gaan invreten op de as, zoals bij in principe elk andere elektro motor op heli's, maar dan moet je dus een complete can met as vervangen of het anders oplossen.
    De 6HV motor is aan de bovenkant dubbel gelagerd dus dat scheelt wellicht. Ik olie ze nu wel zoals voor scorpion motoren wordt geadviseerd en verder maar wat in de gaten houden voor evt slijtage.

De enige aan te raden upgrades vind ik
    -rcbooya canopy mounts, dan zit de canopy degelijker vast
    -een andere canopy omdat ik niet zo weg ben van dat grote zwarte vlak dat de voorkant ;) Op afstand is het toch een silhouet maar kijk ik dan in meer in het verlengde dan is het al zo'n klein profiel en vind ik een heldere kleur beter te zien.
    Bij de 7hv en warp 360 zijn ze afgestapt van dat ontwerp dus nu nog iets moois uitbrengen voor de 500 en 6hv :)

Mijn 6hv was een kit met ouder type flybar frame, later omgebouwd met FBL kop en enkel aangepast voor meer ruimte voor de lipo's (later is vooraan een schuine rand aangebracht en servo's meer richting hoofdas). In eerste instantie had ik er een beastx op en sinds eind augustus een brain. De brain vind ik meer vliegen zoals de flybar setup maar dan zonder de nadelen zoals enige pitch-up in fff en interacties.
    Qua vliegstijl doe ik: veel fff, loopings, rolls, funnels etc en dat ook inverted maar ben dus geen ervaren 3d piloot ofzo.
    vbar vs brain kan ik je niet echt mee helpen, misschien op basis van de specs. vbar is langer in ontwikkeling en de brain is veelbelovend. Het is ook maar net wat je zoekt qua functionaliteit en budget denk ik.

Zo'n ruimer voor de linkjes moet je er inderdaad wel bij hebben als die niet in de kit zit. Het lijkt er op dat ze minimale toleranties aanhouden voor de links waardoor ze vaak net te stroef lopen. Dat kan ook zo zijn voor de staart wat dan zo'n vervelende wiebel kan veroorzaken.

Het is een riem-aandrijving voor de staart dus dat kan statische elektriciteit veroorzaken. Ik heb zowel op de 500 als de 6hv bekabeling langs die staartbuis lopen en dan lijkt het daarvoor gevoelig te zijn. Eens de riem wat ingespoten met siliconenspray loopt de riem soepeler en is er verder niets aan de hand.

De 6hv is net een opgeschaalde atom 500 met kenmerken zoals een compact frame, degelijk materiaal en veel vermogen. Ik vlieg ze beide op de zelfde packs maar de laatste tijd toch het meest met de 6hv :cool:
    Het zal je vast goed gaan bevallen en bij vragen horen we het wel.

5. gevaho

gevaho

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Ja idd de motor lagers heb ik een keer preventief vervangen , toen heb ik scorpion 4035 500 Kv op de kop kunnen tikken . Die zit er nu al weer een tijdje in!!! Super power met een 11T pinion!

6. Dflyer

Dflyer

Lid geworden:
    6 dec 2004
    Yo Punie,

proficiat met je aankoop, ziet er een super setup uit. De heli is een supermachine, goeie keuze. Zoals reeds eerder gezegd als je vragen hebt poot ze hier maar neer, we zijn hier met een paar Compass boys die de heli van binnen en van buiten kennen.

En natuurlijk met Rogiër kan je niet misgaan, superkerel !

Grtz,
    Dirk

7. Punie

Punie

Lid geworden:
    31 mei 2012
    Iedereen alvast bedankt voor de aangeboden hulp. Ik heb in mijn beginpost een lijstje gemaakt met de vermelde tips dan vind ik alles makkelijk terug.

In verband met de BEC, ik heb inderdaad (nog) geen besteld. Ik ging er eerlijk gezegd van uit dat ik met een HV setup gewoon een 2S lipo zou kunnen gebruiken voor de aansturing zonder BEC dus.

Zit ik hier verkeerd met mijn gedachten gang of zijn er redenen om dit niet te doen?

Een ballink ruimer heb ik al in huis, ik probeer me altijd goed in te lezen voor ik ergens aan begin dus hier had ik al voor gezorgd.
    Siliconen spray staat hier ook nog in de kast.

Het aftellen is alvast begonnen, nog 9 dagen :thumbsup:

edit:
    Misschien iemand een link voor die Rcbooya canopy mounts, ik vind op de site 2 verschillende types voor 600 size E-helis dus twijfel ik welke de goede zijn.

8. gevaho

gevaho

Lid geworden:
    4 jan 2009
    RCBooya

Als je HV servos gebruikt kun je idd je BEC van je lijstje schrappen ;)

9. Punie

Punie

Lid geworden:
    31 mei 2012
    Bedankt @gevaho

Ik neem nog contact op met Rogier en hopelijk heeft hij ze dan binnen voor de 17de.

10. gevaho

gevaho

Lid geworden:
    4 jan 2009
    Die heeft ie gewoon op voorraad als het goed is!

En trouwens de standaard canopy is echt wel zichtbaar hoor, vlieg er al een jaar mee. Maar een mooie blitse kap is natuurlijk altijd mooi.

11. wipo

wipo

Lid geworden:
    11 aug 2006
    Gelukkig weer een Compass vlieger erbij!
    Prima keus en daar krijg je geen spijt van en een goed adres waar je de heli gekocht heb.
    Kan er jaloers op zijn!
    Succes met de bouw en alles eromheen!

12. mikerokkenjager

mikerokkenjager

Lid geworden:
    10 apr 2011
    Welkom en goede keus
    Ik vlieg net zo als geer ook met de brain
    Suc6 met de leer fase

13. Punie

Punie

Lid geworden:
    31 mei 2012
    Ik ben weer heel wat leesvoer en enkele build video's verder.
    In 1 van de video's moest de bouwer de elevator servo aan de buitenkant van het frame monteren (ik dacht ds610) ipv de binnenkant om in lijn te komen met de swash.
    Ik heb er verder niets over terug gevonden dus mijn vraag is nu...

Hoe hebben jullie deze gemonteerd, binnen of buitenkant frame, of is dit servo specifiek?

Ik heb ondertussen echt zin om er aan te beginnen. Ik denk dat ik maandag met een hele grote smile bij Rogiër ga vertrekken.

Edit:
    Ik heb me vergist van servo, het ging in de build video om de tail servo. Deze kon niet gemonteerd worden zonder wat van de plastiek rand weg te snijden.
    [media=youtube]INKsupCMZ-c[/media]
    Kijken vanaf 10:15

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. chrisdv

chrisdv

Lid geworden:
    15 jan 2010
    Aan de binnenkant - edit: op zich zou die servo aan de buitenkant kunnen maar zoals je op de tweede foto kan zien zit er op die servo's bij de schroefgaten zo'n schuin randje in het materiaal. Je kan die kant daarom niet tegen het frame schroeven tenzij je het zou verwijderen.
    Elevator, pitch servo gewoon vanaf de buitenkant in het frame:
    Bij de kit die jij dan hebt staan de servo's wat dichter bij de hoofdas voor een kortere afstand tussen link en servo. Het zal ongetwijfeld beter zijn maar m'n heli vliegt goed zo dus ik vervang het frame wel als dat echt nodig of de moeite waard is.
    Ik dacht dat er echter geen servo armpjes worden meegeleverd met de 6hv itt de atom 500 kit. Anders misschien Rogier even vragen hoe dat zit en of je dan misschien beter die van compass erbij kan aanschaffen of dat die van align/savox ook goed zijn.

Laatst bewerkt: 12 dec 2012
  15. MrRigid

MrRigid

Lid geworden:
    14 jun 2012
    Ik heb er al een paar gebouwd dus ik ken het frame aardig goed. Ik zal je alles uitleggen Punie, komt helemaal goed!

16. Tribal69

Tribal69

Lid geworden:
    1 nov 2009
    Heel goeie keuze die 6HV waar ik ook nog geen sec spijt van heb dat ik hem gekozen heb een jaartje geleden.
    Eenvoudige build met degelijk materiaal.
    Mijn setup :
    3xDS610 op swash
    1xBLS251 op tail
    BeastX V3.08
    RCBooya canopy quick release
    Canopy Fusuno :
    Fusuno Rush Checkers Airbrush Fiberglass Canopy Compass 6HV - FUC-HV6006
    en
    Fusuno YELLOW ASSASSIN Airbrush Fiberglass Canopy Compass 6HV - FUC-HV6007
    BEC Western Robotics Hercules BEC High Voltage - WRL-HBECHV

Enige opmerking:
    Bij de swashplate guide heb ik wel verder de gleuf naar onder toe moeten open maken om vereiste beweging toe te laten.

17. Punie

Punie

Lid geworden:
    31 mei 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. chrisdv

chrisdv

Lid geworden:
    15 jan 2010
    Dat is ook zo, voor de staart heb je inderdaad het zelfde probleem met die randjes. Ik heb die ds650 net zo gemonteerd als de elevator servo. Die randjes verwijderen is wellicht een gemakkelijker oplossing en dat heb ik voor de 500 wel gedaan.
    Een paar andere mogelijkheden:
    -schroeven uit de servo, kapje er af, dan past het net tussen het frame en dan schroeven er in draaien waar je niet goed bij kan omdat je de schroevendraaier er ook niet recht op kan zetten. Eens ingebouwd zit het dan wel goed :)
    -het frame uit elkaar halen, kan je meteen alles opnieuw borgen, je kan overal goed bij zodat je op een deel alles kan inbouwen en kan afwerken en dan pas het frame weer in elkaar zet. Met de bouw ervaring die ik nu heb zou dat denk ik de voorkeur hebben ipv proberen alles te bouwen in een kant en klaar frame.

19. Punie

Punie

Lid geworden:
    31 mei 2012
    Ik ga het eens bekijken als het zover is en Rogier zal me waarschijnlijk ook nog wel tips geven maandag.

Optie 2 van frame uit mekaar halen spreekt me het meest aan. Dan zit alles zeker goed en alle schroeven zijn dan gecontroleerd op loctite.

20. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Punie,
    proficiat met je 6HV, prima heli met heeeel veeeeel vermogen.
    Ik heb hem gehad (inmiddels plaats gemaakt voor 2de 7HV).

Een western robotics BEC heb ik ook gebruikt, is gewoon handig, je hoeft dan geen 2de lipo te laden en het scheelt weer gewicht. Ik had hem tussen het frame gemonteerd, want op het frame is niet heel veel ruimte over.

Ball links opruimen, maar let op, niet teveel anders krijg je speling.

Succes verder met de bouw en natuurlijk veel vliegplezier !

gr
    Bas

ps. misschien heb je hier nog iets aan : compass-6hv

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015

Deel Deze Pagina