complete RC Frequentie tabel

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Thomas Crow, 14 okt 2011.

1. Thomas Crow

Thomas Crow Guest

Hallo,

heeft iemand mischien een complete rf tabel met alle frequenties en de daarbij behoorende afdelingen?
    wil zelf een zender bouwen en wil bv niet in de frequenties van het leger ambulance etc komen.

alvast bedankt

2. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Dat kan je beter op een zend amateur forum vragen ;)

3. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Ik hoop dat je je ervan bewust bent dat het gebruiken van een zender alleen mag als je een goedkeuring hebt van een officiele instantie. En dat is niet goedkoop.

4. PH-TVS

PH-TVS verslagschrijvers

Lid geworden:
    20 dec 2008
  5. Thomas Crow

Thomas Crow Guest

volgens mij snap je mij niet, ik wil mijn eigen rf zender ontvanger maken mbv microprocessor om mijn vliegtuig te besturen.

6. Thomas Crow

Thomas Crow Guest

thx Theo

7. Cheeta

Cheeta Forum veteraan

Lid geworden:
    8 jul 2003
    uhhhmmm zover mij bekend snap je hem niet.
    En dien je daarvoor een vergunning en goedkeuring te hebben.

Zenders dienen aan een helehoop eisen te voldoen.
    Zomaar je eigen zendertje in mekaar knutselen is er tegenwoordig niet meer bij.

Daarnaast wegen de kosten niet op tegen de baten.

En je eigen zender voor een vliegtuig? Je legt de lat wel gelijk hoog.

Aan de vraag die je stelt vermoed ik dat je niet de juiste kennis in huis hebt om dit tot een goed einde te brengen.

Ik zou je dan ook willen adviseren om gewoon een zender te kopen. Voor nog geen 40 euro heb je er al een.

8. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Wat een beter idee is is om een bestaand zend moduul te gebruiken en zelf een stuur unit te maken die de juiste signalen genereerd. Zo kan je ook je eigen "zender" maken en heb je wel de zekerheid van een goed degelijk zend signaal.

9. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mag/kan niet, zelfbouwzenders voor RC worden niet (goed)gekeurd. En die regel ging in net voordat ik mijn eigenbouwzender af had, ergens rond 1980/1981. Zelfs Herman/Tadango's suggestie mag niet (meer).

10. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Ik bedoel een compleet HF moduul zoals gebruikt in zenders. Je maakt dan zelf nog de PPM trein vanuit de besturing die je zelf maar wil (joystick, dummy cockpit of wat dan ook).

Hoezo mag niet meer? Volgens welke regels / wet dan? Ik heb nog nooit ergens gelezen dat er een keuring voor is. Chinees spul is soms niets beter dan eigenbouw en dat is ook niet verboden :)

Laatst bewerkt: 14 okt 2011
  11. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Ik weet wat je bedoeld Herman met module. Ik heb het me toen laten vertellen, of ergens gelezen, kan je niet naar regeling verwijzen. Telefoontje of mailtje naar Agentschap Telecom zal wel een hoofdstuk en paragraaf opleveren.
    Over kwaliteit van Chinees spul moeten we maar weer eens een boom opzetten 8O8O, alweer even geleden dat dat en CE onderwerp van discussie waren.

12. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Het lijkt me toch echt stug dat het verboden is eom via een pc een vliegtuig te besturen als je gebruik maakt van bestaande goedgekeurde HF modulen. Agentschap Telecom gaat alleen over zend modules, niet over het gehele systeem. Als ik dus een spektrum / futaba / jet / weatronic moduul pak en die vanuit de pc voed met een ppm signaal en daarmee een vliegtuig ga besturen dan is dat net zo legaal als via een normale "computer" zender.

13. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Nu breng je me aan het twijfelen, toendertijd waren er nog geen PC's. Wat er niet is/was, konden ze niet uitsluiten, dus wellicht toch een kans dat het mag? Ik zou voor alle zekerheid toch even checken alvorens er veel ontwikkeltijd in te stoppen.

Op www.rcgroups.com , in het DIY electronics subforum zie ik regelmatig vragen over PC/zender.

Laatst bewerkt: 14 okt 2011
  14. Micropuller

Micropuller Forum veteraan

Lid geworden:
    1 jul 2004
    Als ik me niet vergis ga je het dan hebben over het samenstellen van onderdelen. Degene die een nieuw CE-plichtig apparaat samenstelt uit bestaande onderdelen (al dan niet voorzien van CE), wordt gezien als fabrikant en zal dus een nieuw CE moeten afgeven op het samengestelde apparaat.

15. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Bij verkoop ja, maar als je een moduul los koopt met CE, dan gebruik je dat moduul. Die mag je voeden vanuit een zender, maar waarom niet vanuit een PC? Moduul doet nog steeds zijn werk en zolang je die niet aanpast blijft de CE geldig. Dan zouden ze elke zender + moduul combi moeten opnemen in de CE, en dat is niet zo.

16. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Agentschap Telecom bemoeit zich wel degelijk met het gehele systeem, maar in principe is zelfbouw tegenwoordig niet verboden.

Toen het vergunningensysteem nog bestond is tot en met 1981 de mogelijkheid geboden om een vergunning te krijgen voor een zelfbouwzender. Je moest het ding dan laten keuren, niet alleen op afstralingspatroon, maar ook op netheid/degelijkheid van het soldeerwerk. Ik heb de mijne op de valreep nog verkregen door de schema's in te sturen van wat ik dacht te gaan bouwen en het verschuldigde bedrag te betalen (was dat iets van fl. 17,50 per jaar?). Twee weken later kreeg ik het papiertje binnen met een schrijven erbij, dat ik t.z.t. de definitieve schema's in moest sturen. Niks keuren, niks soldeerwerk laten zien, meteen de vergunning in huis. Een kwestie van mazzel hebben. De definitieve schema's heb ik nooit ingestuurd, dus officiƫel ben ik nog in het experimentele stadium.

Nadat het vergunningensysteem werd afgeschaft werd zelfbouw weer mogelijk onder de volgende restricties:

- het moet uitsluitend voor eigen gebruik zijn.
    - de apparatuur moet aan de CE-eisen voldoen.

Hoe je dit laatste zou moeten aantonen is natuurlijk de vraag. Een goed begin is vanzelfsprekend het gebruik van een CE goedgekeurd hoogfrequent module. Om zoiets zelf te construeren is trouwens nauwelijks te doen, tenzij je erg goede meetapparatuur hebt. Het maximale vermogen, bandbreedte en afstraling op zijbanden is nog wel te hanteren, maar alle maximale waarden van harmonischen op andere frequenties zijn dermate laag, dat dit een crime is.
    Met de overige CE-eisen zul je niet snel problemen krijgen of je moet giftige stoffen o.i.d. gaan gebruiken, maar dat is bij het construeren van een zender niet erg voor de hand liggend.

Edit: om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: in de volgende faq kun je alles lezen over frequenties: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015

Deel Deze Pagina