Contact persoon/firma gezocht voor Protech PT-80 turbine

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door MrBean, 27 aug 2007.

  1. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Hoi allemaal,

    ik heb een turbine van Protech, de PT-80. Jammer genoeg heb ik problemen daarmee.
    Aangezien Protech deze motoren niet meer verkoopt of ondersteunt, ben ik op zoek naar de originele fabrikant van de turbine, in de hoop dat zij me kunnen helpen. Een website of zo met contactinformatie zou prachtig zijn.

    Het is dit type van motor : http://www.ajhobbies.net/product.asp?pid=1699

    Vriendelijke groeten,

    Davy
     
  2. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Davy.

    Nog bedankt voor de uitnodiging.


    Wat zijn de problemen precies met de turbine.
    Is het mechanisch ,of zit het in de electronica.
    Mischien dat ik je dan wel kan helpen.

    Ik zag op de foto dat er een omgebouwde kavan pomp op zit ,dat vind ik al niet best , beter is een hausl 300 ,die kun je beter regelen.

    Ik hoor het wel Davy , hoe je er over denkt.

    mvg,

    Martin.
     
  3. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Davy , heb jij dat contact adres uit Olen nog?

    Ik ben het net tegen gekomen op internet, mischien dat zij je verder kunnen helpen , want ook al zijn ze er mee opgehouden ,ze zullen toch nog service moeten verlenen.



    IK hoor het wel van je .

    mvg,

    Martin.
     
  4. butler

    butler

    Lid geworden:
    5 dec 2005
    Berichten:
    786
    Locatie:
    de koepel
    hallo,


    de fabrikant woont in oosterhout dichtbij breda.
    wat zijn de problemen ik vlieg al 3 jaar met dezelfde motor , heb ook wat probleempjes gehad
    maar waren zo opgelost.
    heb er enige ervaring mee met deze motor.

    anders stuur me maar een pb tje

    gr maikel
     
  5. MrBean

    MrBean

    Lid geworden:
    8 mrt 2004
    Berichten:
    1.833
    Hoi Martin en Maikel,

    er is geen support meer op vanuit Protech. Dat staat vast, maar goed, dat is een feit dat ik wist.

    Het probleem zou volgens mij ook aan de electronica kunnen liggen, maar dat weet ik niet juist.

    Wat de pomp betreft, die is idd al vervangen door een Hausl pomp.

    Onlangs wou ik gaan vliegen, het was een vrij warme dag, zo'n 25 graden denk ik. Bij het aanschakelen van de ECU gaf hij -12 graden Celsius aan (jaja, da's MIN 12) terwijl het buiten dus lekker warm was. Hij wou ook niet starten met de bougie. Ik kreeg opeens een tekentje op het scherm. We wisten niet wat dit betekende want het stond ook niet in de handleiding. We gokten op een kapotte bougie en hebben dan een nieuwe gestoken (OS 8 met uitgetrokken draadje). Na enkele keren proberen te starten (met een aansteker achter de motor) ging ook deze bougie kapot.

    Ik ben dan gaan kijken in de setup en de bougie spanning stond op 1,8V. Volgens sommigen was dit veel te veel, dus heb ik die teruggezet naar 1,2V. Maar nog steeds ging hij niet starten via de bougie.

    Uiteindelijk kregen we hem aan het draaien (met de aansteker) en gingen proberen op te stijgen. Maar toen zag ik al dat hij niet full power gaf en moest ik de start afbreken. De motor viel daarbij ook vanzelf uit, maar dit zou wel eens aan de instellingen kunnen liggen van het dichttrekken van de gas (??).

    Daarna opnieuw gestart (nog steeds met zo'n -12C op het scherm). EĆ©nmaal aan de start, gaf ik vol gas maar hoorde de motor echt brommen (precies verslikken in het aanzuigen van de petrol). En vol gas ging het toestel niet vooruit. Dan nog maar wat getest, maar vanaf toen kregen we de motor niet meer boven de 110.000 toeren. Da's dus 10.000 toeren te weinig en dat doet natuurlijk veel.

    Maikel, ken jij de juiste naam van die fabrikant die daarvoor verantwoordelijk is ? Als je hem ter controle binnen wil doen, moet je dan motor, ecu, pomp, ... alles meenemen, of moet je met het ganse toestel gaan ? En hoeveel zou zo'n controle kosten ?

    Vriendelijke groeten en alvast bedankt voor jullie tips...

    Davy
     
  6. hezik

    hezik Guest

    Temperatuursensor kapot?

    Als er niet kloppende getallen en tekens op het scherm komen en het ding niet normaal wil starten, dan moet je eerst gaan kijken wat er mis is. NIET dan maar met een aansteker aansteken en toch proberen te gaan vliegen.
     
  7. butler

    butler

    Lid geworden:
    5 dec 2005
    Berichten:
    786
    Locatie:
    de koepel
    ik heb alleen de turbine plus electronica afgegeven.
    wat het zou kosten weet ik niet omdat het bij mij in de garantie was.


    ik stuur je even een pb tje
     
  8. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    He Davy.

    Als de turbine bromt duidt dat op onbalans, nabalanceren dus.
    Op 110K komt er toch nog zo'n 6 kilo stuwdruk uit deze motor.
    Als het gloeiplug symbool verschijnt is die stuk, staat gewoon in de manual.
    ECU moet gecalibreerd worden op huidige omgevings temperatuur, zo gebeurd. in adjust menu.
    Gloei spanning moet minstens op 2 volt staan, de mijne staat op 2,2 volt met een rossi 8 plug, wel effe checken of de spiraal wel goed vrij zit en genoeg uit de schacht steekt, dan is het geen probleem om de motor te starten op gas.
    De motor 1 x opstarten in het pomp calibratie menu, in display in set-up naar 40 gaan, enteren, dan met de + toets naar 42 en dan de motor starten zodat de pomp spanning ingesteld wordt door de ECU, doet ie in 4 stappen daarna staat ie grof ingesteld, fijn afstelling doet ie zelf na starten maar binnen bepaalde grenzen.
    Je moet het effe weten natuurlijk maar dan is het menu van de projet goed te begrijpen, PS dit staat gewoon in de manual van projet.
    Let wel dat de brandstof filters goed schoon zijn anders gaat de pomp calibratie misschien niet helemaal goed.
    Als de omgevings temperatuur na iedere run blijft afwijken is de turbine hoogstwaarschijnlijk een keer te heet geweest (900 graden +) en heeft de tempsensor een te hoge spanning naar de ECU doorgegeven, en is dan een beetje in de war.
    Kom je er niet uit dan vraag je maar, ik ken deze ECU inmiddels als m'n broekzak.

    Er zijn nog wat wetenswaardigheidjes om de turbine gladjes te laten aanlopen, komt op wat fijn afstellingkjes aan.
    En Butler heeft gelijk, ik ken de bouwer van de turbine ook, turbine is best wel goed, moet alleen gefijn tuned worden.

    Grtz Ger
     

Deel Deze Pagina